Pen en oppervlakte vangsten juni 2013


wouter mer
Berichten: 825
Lid geworden op: 20-09-2009 10:46
Locatie: Oegstgeest

06-06-2013 18:43

Hoe groot is de kans dat je bij het ingooien van je brokken een zwaluw uit de lucht gooit, die daarbij wat breekt en voor je neus verdrinkt? :(
Gebruikersavatar
Michel Paassen
Berichten: 289
Lid geworden op: 10-09-2012 18:04
Locatie: leeuwarden

06-06-2013 20:03

Eerder al eens de wateren hier in de buurt besproken met een inmiddels maatje van me !! Gezien ik al bijna een jaar geen karper heb gevangen moesten we het dan niet eens gewoon "om de hoek" proberen.. Ik overtuigde hem van het feit dat het water in de gehele wijk haast uitgestorven was..door het toe doen van een aantal lange winters...

toen kreeg ik eergisteren de volgende foto :

Afbeelding

:o OMG ... karper... en dit waren er slechts 2 van de minsten 20 die er lagen... gisteren middag toch maar eens neuzen, mijn maatje zo het wel effe proberen met een korstje..maar hij kwam niet verder dan een meerkoet :o ..

Gisteren avond zat ik al behoorlijk te draaien in de tuinstoel... ik moest, ik wou ...had immers al zolang geen vis...Dus de vrouw : Hop...ga !! probeer het eens..
Zo snel ik kon gritste ik een hengel uit de garage... montage eraf en hoppa : haakje nr8 erop ... stokbrood korsten mee, net ,mat..pas... en gaan.
Tis nog geen 50 meter lopen.. daar stond ik...

kolk kolk kolk...OMG : als dit niet lukt, lukt het me nooit meer dacht ik nog... Nog binnen de 10 minuten op het 4e korstje dat ik met mijn haakje te water liet: BAM !!!!

Ik schrok..wist het effe niet, snel telefoon pakken en Bas bellen : hem het geluid vd slip laten horen !! WATTUH ???? hij kwam zo snel hij kon (2 minuten )

na een fijne dril van een minuut of 10 was het Bas die de karper netten kon tussen al het groen..

YEZZZZ... wat voelde ik mij gelukkig : na bij 10 maanden eindelijk van mijn eindeloze blank af... en dit typende : heb ik nog steeds die smile op m'n smoel 8)

Afbeelding

@ Sebastiaan : thx maatje voor het snelle komen en de fotos !!
Vissende vader, die koi's houdt
Gebruikersavatar
Davy Meulenberg
Berichten: 628
Lid geworden op: 06-06-2007 13:33

06-06-2013 21:23

wouter mer schreef:Hoe groot is de kans dat je bij het ingooien van je brokken een zwaluw uit de lucht gooit, die daarbij wat breekt en voor je neus verdrinkt? :(


Klein , aangezien ik niet kan toekijken hoe een dier langzaam verdrinkt .
Wannie Wedduh?!
Gebruikersavatar
Philip Du Puy
Berichten: 820
Lid geworden op: 14-04-2006 19:16
Locatie: Zoetermeer

06-06-2013 22:09

Davy Meulenberg schreef:
Klein , aangezien ik niet kan toekijken hoe een dier langzaam verdrinkt .


Davy, volgens mij insinueert Wouter dat dit hem recentelijk overkomen is. Met alle respect, maar als een vogel al uit de lucht valt is deze vaak niet meer te redden. Ik ga ook geen 20 meter zwemmen voor een zwaluw en ik hou toch van dieren.
Brasemkoning!

pdupuy.wordpress.com
Gebruikersavatar
Schaper Michael
Berichten: 1016
Lid geworden op: 02-08-2012 22:58
Locatie: Zoetermeer

06-06-2013 22:15

Die zwaluw... Ik lig dubbel van het lachen op de bank. Wel ooit eens een meeuw gehad die mijn korstje van het water af hapte en met haak in de bek begon te vliegen. Stond ik een vliegende meeuw te drillen op de Lozerlaan. Moet er ook raar uit hebben gezien.
Oh, the sea is so full of a number of fish, If a fellow is patient, he might get his wish!
- Dr. Seuss

Veel leesplezier op mijn blog Pendingen
Gebruikersavatar
ben scholten
Berichten: 3191
Lid geworden op: 10-02-2007 19:29
Locatie: den haag

06-06-2013 22:21

leef helemaal mee michel.
gaaf man.
bijna zwart die karper very nice
Vis is vis
Gebruikersavatar
jeffrey van osch
Berichten: 1844
Lid geworden op: 22-04-2008 00:01
Locatie: s-Hertogenbosch

06-06-2013 22:38

Philip dus jij gaat maar staan toekijken hoe het beestje verdrinkt ?
Zij die zich verliezen in hun passie zijn minder verloren dan hij die de passie verliest .
www.Force1baits.nl
Sebastiaan Veenstra
Berichten: 23
Lid geworden op: 27-08-2012 17:21

06-06-2013 22:46

Zoals gezegd Michel: Eindelijk! Op naar de volgende. En het is je zeker gegund! Was een leuke dril en een perfect beestje.
2013:

Schub: 3
Spiegel: 0
Brasem: 2
Lossers: 4 ( :-( )
Gebruikersavatar
Davy Meulenberg
Berichten: 628
Lid geworden op: 06-06-2007 13:33

06-06-2013 22:48

Offtopic: Haha jef, ik denk al: ik heb helemaal niet gereageerd in dit topic.
Jij hebt dus op mijn account gereageerd.

Ontopic: ik zou het beestje dus ook proberen te redden.
Al moet ik 50 meter zwemmen.
Wannie Wedduh?!
mart hofman
Berichten: 28
Lid geworden op: 17-01-2013 19:02

07-06-2013 09:35

Deze gister eruit weten te halen, met wat mais en tonijn.

Afbeelding
schub: 13
spiegel:0
snoek: 0
brasem:7
Gebruikersavatar
jeffrey van osch
Berichten: 1844
Lid geworden op: 22-04-2008 00:01
Locatie: s-Hertogenbosch

07-06-2013 09:55

Lekker in het zonnetje , nice catch !
Zij die zich verliezen in hun passie zijn minder verloren dan hij die de passie verliest .
www.Force1baits.nl
Gebruikersavatar
Davy Meulenberg
Berichten: 628
Lid geworden op: 06-06-2007 13:33

07-06-2013 11:04

Lekker weer, mooie vis, wat wil je nog meer!
Wannie Wedduh?!
wouter mer
Berichten: 825
Lid geworden op: 20-09-2009 10:46
Locatie: Oegstgeest

07-06-2013 21:54

Davy Meulenberg schreef:Ontopic: ik zou het beestje dus ook proberen te redden.
Al moet ik 50 meter zwemmen.


Ik zal je de volgende keer bellen ;)

Vandaag heerlijk dagje gehad, 7 karpers van het oppervlakte kunnen plukken met een gemiddeld gewicht van 16/17p. Maat van me had er ook 4, niet slecht voor een middagje !
Wat is het toch lekker weer hè, met die zon... eindelijk
Ferio Sterk
Berichten: 231
Lid geworden op: 17-07-2012 11:44

08-06-2013 10:19

wouter mer schreef:
Ik zal je de volgende keer bellen ;)

Vandaag heerlijk dagje gehad, 7 karpers van het oppervlakte kunnen plukken met een gemiddeld gewicht van 16/17p. Maat van me had er ook 4, niet slecht voor een middagje !
Wat is het toch lekker weer hè, met die zon... eindelijk


Heb het hier ook geprobeerd, maar ze wouden allemaal niet. Er lagen mooie grote tussen, maar die zwommen gewoon onder je aas door en waren totaal niet geïnteresseerd helaas. Het zonnetje laat echter wel zien wat voor bestand er rond zwemt in het water! Gisteren bij mij achter in een klein grachtje/sloot een zeer mooie (leder) spiegel gezien en die had een aardig buikje eronder hangen! Alleen had die ook geen interesse... :(

Ik ga v/d week toch is met die Frolic brokken proberen.
Gebruikersavatar
Patrick lamers
Berichten: 855
Lid geworden op: 02-01-2011 19:52
Locatie: Toldijk

09-06-2013 20:17

Donderdag even naar een penwatertje hier in de buurt geweest.
De meeste vissen daar zijn tussen de 30 en 40 cm, voornamelijk spiegels en kroeskarpers.
Er zwemmen daar echter nog een paar vissen die groter zijn, die niet zijn gestorven ooit in de winter.
Een paar van de mooie stekken waren helaas bezet, dus bleef er nog 1 stek over die het meestal wel goed doet. Echter weinig vis aanwezig, toch gevoerd en hopen op een visje. Het duurde lang, maar uiteindelijk ving ik dit mooie visje van 50cm, wat een geweldige sport op de 2,4m 5-25gram spinhengel :D, gebruik deze omdat ik mijn andere hengels hiervoor te zwaar vind. Ik weet het ik had een mat moeten gebruiken, ga binnekort een kleine kopen, die dikke cradle op de fiets is niks dus neem je hem vanzelf niet mee.

http://i1293.photobucket.com/albums/b58 ... ceea97.jpg

Gister avond op een ander water met een maatje nog even oppervlakte gevist. We hadden daarvoor wedstrijd gehad, belabbert slecht, geen tik beet gezien op de vaste stok. Na de wedstrijd langs een kant ff gevoert, kwam er veel kleine voorn onder. Strijd lustig als ik ben de dobber van de vaste hengel omlaag geschoven, om net onder de oppervlakte te kunnen vissen. Ik moest toch kunnen zeggen dat ik iets gevangen had. :lol: :wink:Jahoor, na een hele hoop kleine felle tikjes, wat een spektakel om te zien 8) die voorns die aggressief achter de maad aan zitten, een grotere voorn die goed doorbijt, bingo. Zo een 8cm, ik had vis :D Maar wat zag ik daar een stuk verder op?! Een kolk! Vriend karper was toch nog actief geworden op een paar andere brokken. Snel een korst aan de korsthengel ongeveer op de plek van de kolk, direct, uit het niets, schuift er een bek overheen. Ik had niks gezien :o uit reflex sloeg ik aan, net te snel, jammer. De vis vertrekt rustig. Nog een stekje verder dan maar, ik hoorde al gesmak, dit moest hem worden! Zit hij onder de rechtse wilg, er voor gelegt, en langzaam drijft hij er dichter naar toe, het was onmogelijk om er voor te werpen door takken. Er komt een schim aan, pakt een brokje precies er naast en zwemt verder. Hoeveel pech kun je hebben. Even later hoor ik hem smakken onder de kant bij de linker wilg op mijn stek, daarvoor gelegt maar nu zorgt de wind er dus voor dat mijn korst er van af drijft, helaas. Dit leverde dus niks op.

Mijn maatje was ondertussen aan de overkant aan het vissen met de piepers, even verderop had ik ook een stek aangevoerd en hij stond met z'n handen bijna een meter uit elkaar. Aangezien dit niks opleverde snel daarheen gegaan. "Hij zat hier onder de kant, zeker 80cm, aan de brokken." "Mooi!" Dus ik snel bijgevoerd op een groot gebied. Eerst vis ik op de vaste stek, voor de wilg. Helaas komen ze niet veel voor de wilg, en zie ik ze ernaast en er achter continu! "Met dat dobbertje van dobberrob kan ik er haast komen" "Doe maar!" zegt jari. Dus hop, een worp achterover. De lijn valt precies over een takje, bingo! Nu kan hij niet meer wegdrijven! Ik zie mijn brokje nog amper door de stroming, ineens een rug die langskomt waar mijn brokje lag, en mijn brokje verdwijnt met hem. Slaan en hangen! De vis zwemt rustig weg en blijft diep. Ik voel tikken op de top en zeg tegen Jari dat ik niet weet wat het is, even later word het duidelijk, een grasser!!! We zijn super blij, allle grassers die hier zwemmen zijn bere sterk en groot! Ik dril de grasser af, die zo nu en dan goed gas geeft! Jezus wat een snelheid! Ruim 15 min. later licht hij dan toch in het net. Mooi in de bovenlip gehaakt. 90cm en 10kg :D hele dag, wat zegt ik, week, weer goed. Loop nog steeds met een big-smile. De vis bleef doorazen en dus kon mijn maatje nadat de vis was terug gezet binnen 5 min. nog een schub van 17p en 75cm vangen, had hem mijn korsthengel geleent. Super!

http://i1293.photobucket.com/albums/b58 ... eb261e.jpg

Gr patrick

PS: Het lukte niet anders dan die links met die foto's
Boeruhhhhhhhhhhh
johan berkers
Berichten: 58
Lid geworden op: 11-09-2012 22:31

09-06-2013 22:24

Afbeelding
Half uurtje geleden, gewoon met een hondenbrokje.Ik gok hem een kleine 8 á 10 pond, maar toch een heel gevecht tussen de lelies met een 1.75 lbs hengel. Volgende keer de onthaakmat maar ff niet vergeten :oops:
Gebruikersavatar
ben scholten
Berichten: 3191
Lid geworden op: 10-02-2007 19:29
Locatie: den haag

09-06-2013 22:45

zucht
Vis is vis
Gebruikersavatar
Schaper Michael
Berichten: 1016
Lid geworden op: 02-08-2012 22:58
Locatie: Zoetermeer

09-06-2013 23:12

Leuk verhaal en goed om te zien dat je inventief bent. Dit heeft toch echt de vis opgeleverd. Klasse
Oh, the sea is so full of a number of fish, If a fellow is patient, he might get his wish!
- Dr. Seuss

Veel leesplezier op mijn blog Pendingen
Gebruikersavatar
Philip Du Puy
Berichten: 820
Lid geworden op: 14-04-2006 19:16
Locatie: Zoetermeer

09-06-2013 23:21

jeffrey van osch schreef:Philip dus jij gaat maar staan toekijken hoe het beestje verdrinkt ?


Binnen netbereik zou ik het diertje 'helpen'. Buiten netbereik is mijn antwoord ja, ik kan er weinig aan doen. Toekijken zou ik echter niet.
Brasemkoning!

pdupuy.wordpress.com
Gebruikersavatar
jeffrey van osch
Berichten: 1844
Lid geworden op: 22-04-2008 00:01
Locatie: s-Hertogenbosch

09-06-2013 23:22

Mooi verhaaltje patrick .
Jammer van die dikke vis maar alsnog een grasser !
Zij die zich verliezen in hun passie zijn minder verloren dan hij die de passie verliest .
www.Force1baits.nl
Gebruikersavatar
Patrick lamers
Berichten: 855
Lid geworden op: 02-01-2011 19:52
Locatie: Toldijk

10-06-2013 06:14

Dankjewel,
Inderdaad jammer maar ja als alles lukt,
Is het lukken van iets niet leuk meer :wink:

Gr. Patrick
Boeruhhhhhhhhhhh
Harm Rademakers
Berichten: 1808
Lid geworden op: 19-03-2012 19:34

10-06-2013 11:24

Zitten weer mooie vissen tussen mannen.
Ik had deze vorige week nog op 2 hondebrokjes
30 pond en 93cm poldertorpedoschubbengeweld, heerlijk op een 1,5 lb stok. :D
Afbeelding
Meteen een nieuw PR voor op de penstok.
Gebruikersavatar
Frank Waanders
Berichten: 217
Lid geworden op: 27-08-2007 14:37
Locatie: Hengelo

10-06-2013 12:05

Goed gevist Cees, gefeliciteerd!
Harm Rademakers
Berichten: 1808
Lid geworden op: 19-03-2012 19:34

10-06-2013 12:27

Hier nog even een praatje bij het plaatje, in dit topic houden ze wel van een stukje lezen toch????

Het is weer hondebrokken weer 8-)
Heerlijk om met dit weer te gaan struinen, om er weer lekker in te komen een polderwater bezocht.
De eerste brokjes en stukken oud brood gingen meteen het water in en er werd ook meteen van gesnoept :o
Zo dat gaat lekker, instant blijft dat toch wel heel goed aas brood en van die brokjes.
Ook meteen een hele lange vis gespot en die als target bestempeld, goed herkenbaar aan van die hele dikke oranje lippen en een kras op z'n kop.

Het was echter van hele korte duur terwijl ze mij zeker niet hebben kunnen zien of horen en had ook nog geen hengel aangeraakt.
Op één of andere manier ruiken die beesten toch al gauw onraad.
Gevolg was dat er mondjesmaat werd gehapt en steeds ergens anders.
De sloot afgelopen en her en der een handjes gestrooid om zodoende veel vis te bereiken en hopen dat ze mekaar daarmee aansteken om eens lekker van het feestmaal te genieten.
Kwam op een gegeven moment een groepje van 6 vissen tegen, waaronder een hele mooie spiegel (target), waarvan 2 vissen ook meteen wat lekkers pakte.
Broodkorsten werden door dit groepje erg argwanend bekeken, daar hadden ze negatieve ervaring mee.
Paar hele boterhammen beviel beter, kunnen ze mooi wat stukken vanaf slaan met de staart en alles wat eraf komt opeten want dat is veilig.

Ook hier was het weer van vrij korte duur, wordt het weer zo'n avondje :P
Begon ook nog wat te waaien waardoor al het aas flink verspreidt werd langs eigen kant.
Dit maakte het er ook niet makkelijker op, om vis te spotten moet je over het gras heen kijken en tsjah dan zien ze die kop van mij ook 8-)
Diklip liet zich wel erg vaak zien en zwom de sloot meerdere keren op en neer om af en toe eens wat te snacken, er achter aan gaan jagen heeft geen zin daarmee help je de boel om zeep.
Even een uiltje knappen dus, lekker achterover op het gras. De hengel had ik trouwens nog steeds niet aangeraakt.
Slurpende geluiden werden steeds luider, omdat er minder voedsel overblijft wordt er wat heftiger geaast.
Tijd om de hengel eens van stal te halen 2 brokjes eraan even laten zakken en ja hoor daar komen er twee aangezwommen, hé diklip zit er ook bij, komt u maar.
Rete spannend natuurlijk, want ze zwommen exact de goede richting op nog wat verder bukken dus.
Opeens zie ik een kolk onder m'n hengeltop huh :o waar kwam die vandaan oh van rechts ik sloeg "gelukkig" mis want het was maar een kleintje en de vangst zorgt er meteen voor dat je opnieuw kunt beginnen of zelfs vertrekken.
Diklip was wel omgedraaid maar niet heel erg geschrokken volgens mij want even later zag ik 'm waar azen.
Zon begon al te zakken dus de tijd drong, aas was bijna weggevreten dus weer mondjesmaat strooien.
Ditmaal een paar plekjes tussen de planten in de oeverzone zodat het spul niet wegdreef en wat compacter blijft.
Vrijwel meteen vis erop waaronder diklip, die zwom helaas de andere kant op en de rest mocht ook doorzwemmen van me.
Nog maar een keer verplaatsen dan.
Paar brokjes waren uit de planten gewaaid de sloot in ik zie een dikke vis azen, gewoon erbij gooien misschien je laatste kans.
4 meter ervoor gegooid en hij had er zin in, hap, slurp, hap, slurp, slurp, hap komt ie hap en hebbes!!
1,5lb stok meteen krom tot in het handvat en een gierende slip, in het midden stonden wat eilandjes van een taaie soort waterplant, blokken dus.
Hij zwom er mooi tussendoor en omheen en daarna de veilige kant op, hup erachteraan dus.
Ik kreeg de ene na de andere run om me oren heerlijk dat geluidje van die Okuma slip, tingelingeling :D
Paar minuten later zag ik de vis pas echt goed, yes Diklip hangt eraan.
Bij elkaar zo'n 10 minuten bezig geweest en het net eronder geschoven, hoppa die is binnen.
Ik leg hem op de onthaakmat oh dus jij bent Diklip had ik jou pas geleden ook al niet eens gevangen toen je telkens uit het water sprong en vorig jaar ook al eens :roll:
Ach nu een keer op de brokken en met het laatste daglicht ook eens een mooiere foto :P
Net over de 30 pond en 93 cm dat dan weer wel.
Op de terugweg met de brommert nog langs een stampvol terras gereden zitten daar een stel maten van me, ff bijkletsen dus, m'n net stond nog uit te lekken en die stank was ook niet te harden :oops:
Laatst gewijzigd door Harm Rademakers op 10-06-2013 13:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Andries Hoekstra
Berichten: 934
Lid geworden op: 08-10-2009 19:23

10-06-2013 12:52

Schitterend Cees en mooi verhaal!

gr Andries