Pen en oppervlakte vangsten juni 2013


wouter veuger
Berichten: 303
Lid geworden op: 30-01-2011 17:08

10-06-2013 21:08

mooie vis cees!

heb jij niet ene tweelingbroer die veel op snoek vist? zo een bekende kop 8)
Gebruikersavatar
Schaper Michael
Berichten: 1016
Lid geworden op: 02-08-2012 22:58
Locatie: Zoetermeer

10-06-2013 21:22

Topvis Cees. Verhalen zijn inderdaad (bij mij in ieder geval) erg welkom).
Oh, the sea is so full of a number of fish, If a fellow is patient, he might get his wish!
- Dr. Seuss

Veel leesplezier op mijn blog Pendingen
bjorn markesteijn
Berichten: 44
Lid geworden op: 04-09-2012 20:48

10-06-2013 21:45

Vrijdag avond even het huis ontvlucht i.v.m. The x factor
Ik had van de week al pech met een uitgebogen korda haak. Net nieuw gekocht eerste keer vissen op nieuw water en dan gelijk uitgebogen en dat voor bijna een euro per stuk. Deze zijn dan ook gelijk verwijderd uit de tackelbox.
Dan maar gewoon het oude vertrouwde en met resultaat. Niet de zwaarste vissen van het jaar maar wel de mooiste vind ik persoonlijk. Niet slecht voor een tweede sessie van nog geen 2 uur.

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
Schaper Michael
Berichten: 1016
Lid geworden op: 02-08-2012 22:58
Locatie: Zoetermeer

10-06-2013 21:55

Vandaag eens voor het eerst en laatst in het Schiebroeksepark geweest. Het ligt op de route tussen thuis en werk. Heel erg mooi park met schilderachtige stekken. Karpers heb ik er erg veel gezien max. 7 pond schat ik. Na een tijdje kwamen 2 gasten met papa vissen. Hop 6 lijnen strak in het water op een 4kante meter. Ik ving 2 karpers. 1 op de korst (blauwbek) en een supergaaf schubje op de vlok. Leuk watertje als je met je zoontje van 5 voor het eerst gaat vissen.

Afbeelding
Oh, the sea is so full of a number of fish, If a fellow is patient, he might get his wish!
- Dr. Seuss

Veel leesplezier op mijn blog Pendingen
Gebruikersavatar
ben scholten
Berichten: 3191
Lid geworden op: 10-02-2007 19:29
Locatie: den haag

10-06-2013 22:27

mooi cees.
de verhalen erbij zijn altijd leuk.

ik had vandaag een teleurstellende ochtend wat penvissen betreft.
gisteravond laat 8 stekken aangevoerd.
vanmorgen vroeg op pad en alle stekken 2 keer langs gelopen maar geen een vis kunne pakken of zelfs kunnen zien.
alleen de laatste stek gaf actie maar precies op een moment waarbij mijn aandacht even verslapte en de pen ineens weg was.
ik sloeg aan waarna ik heel even wat voelde maar vervolgens vloog de pen het water uit en verscheen er een groot bellenplakaat.
damn :wink:
hierna ging ik naar huis waar ik na een stevige brunch weer moed had en terugkeerde naar het water maar nu met een grote zak brokken.
na een half uur pakte deze schub drie brokken op rij waarvan de laatste vastzat aan mijn haak :D

Afbeelding

dit is mijn tweede vis die ik drijvend vang.
erg verslavend
Vis is vis
Harm Rademakers
Berichten: 1808
Lid geworden op: 19-03-2012 19:34

11-06-2013 00:33

Alweer zo'n brokkenpiloot voor Ben netjes hoor en ja het is inderdaad verslavend.
Ik had vanavond mijn zinnen gezet op de spiegel die ik donderdag ook had zien zwemmen.
Zaten nu weer mooi een paar dagen tussen en dat is wel belangrijk op die stek voor het vertrouwen.
De boeren waren flink mest aan het rijden langs het gedeelte waar ik vorige keer heb gevist het tumult was dus iets teveel van het goeie.
De meeste vis had zich verplaatst naar een ander gedeelte en daar lagen ze dan ook vrij geconcentreerd, wel makkelijker om een vis te vangen maar moeilijk om een target te foppen.
Ik zag trouwens 2 spiegels voorbij komen :roll: welke moet ik nu dan hebben :P
Een klein schubje leek roet in het eten te gooien door over m'n lijn heen te zwemmen en zich in de buik te haken :o
Dril zonder einde maar toch op het ondiepe weten te krijgen, tang er snel op en weer laten zwemmen.

Kon merken dat de voedselnijd er goed in zat want er werd warempel gewoon doorgesnoept. Schemer begon in te vallen dus vrijwel onmogelijk om een vis te herkennen.
Op de grote slurpers maar afgaan dan, ik zie er één aankomen met een flinke boeggolf en die begon onderweg al lekker te happen.
Gauw ervoor gooien dus, alweer in één rechte streep er op af, dat gaat goedkomen :D
Hap hap slurp en gassssssssss. Hopppaaaa weer die hengel krom, losse planten werden zo doorgesneden flinke runs naar links en rechts.
Op een gegeven moment kreeg ik hem even op het ondiepe, yessss een spiegel, zou het dé spiegel zijn???
Maar hij had er nog geen zin in dus de dril ging door.
Opeens zie ik de flank van een rijenkarper, prachtige vis maar wel een dubbelvangst van vorig jaar met vastlood.
Ach het is geen straf om zo'n vis op een brokje te vangen hé 8) :wink:
Afbeelding
Afbeelding
Volgende week maar eens terug voor die andere spiegel.

Iedereen loopt te klagen over het slechte voorjaar en ik heb nog nooit zo'n goed voorjaar gehad, ik moet het normaal altijd van het najaar hebben.
Alles valt momenteel op z'n plek lijkt het wel. :D
Gewoon verder gaan met genieten dus!!
Gebruikersavatar
ben scholten
Berichten: 3191
Lid geworden op: 10-02-2007 19:29
Locatie: den haag

11-06-2013 06:51

Zo wil ik ze ook wel dubbelvangen :)
Die voedselnijd vind ik echt interessant.
Eentje hapte zelfs in de float
Vis is vis
Harm Rademakers
Berichten: 1808
Lid geworden op: 19-03-2012 19:34

11-06-2013 07:11

1-2uur voeren en 10 min vissen Ben :wink:
Gebruikersavatar
Andries Hoekstra
Berichten: 934
Lid geworden op: 08-10-2009 19:23

11-06-2013 08:35

Wat een prachtvis Cees, dat kan je zeker een geslaagd voorjaar noemen!

Ik was wat minder gelukkig gisteravond, veel stekken aangevoerd op een stuk wat bijna garant staat voor een vangst, bijna dus... Alle stekken rustig tweemaal langsgelopen maar werkelijk geen stootje gehad! Ach hoort er ook bij :) wel jammer, laatste keertje pennen voordat ik er even tussenuitknijp, lastig om te weten dat je pas over ruim twee weken weer een keertje kan penvissen :cry:

@Michael: nog 2 jaar wachten dus en dan kom je daar terug :wink:

gr Andries
Gebruikersavatar
Jerome berken
Berichten: 673
Lid geworden op: 12-03-2013 15:39

11-06-2013 10:50

Ja hele mooie vissen Cees!

wouter veuger schreef:mooie vis cees!

heb jij niet ene tweelingbroer die veel op snoek vist? zo een bekende kop 8)

Ik snap helemaal wat je bedoeld! Jij bedoeld Harm van doodaasvissen denk ;) 2 druppels water.

Afbeelding
Shimano Tribal XT-A \ Shimano 8000D eu
Harm Rademakers
Berichten: 1808
Lid geworden op: 19-03-2012 19:34

11-06-2013 11:20

Das idd m'n tweelingbroer die ouwe slijkert :P :oops: :D
Gebruikersavatar
Jerome berken
Berichten: 673
Lid geworden op: 12-03-2013 15:39

11-06-2013 11:50

Cees v Opstal schreef:Das idd m'n tweelingbroer die ouwe slijkert :P :oops: :D

:lol:
Shimano Tribal XT-A \ Shimano 8000D eu
Gebruikersavatar
Schaper Michael
Berichten: 1016
Lid geworden op: 02-08-2012 22:58
Locatie: Zoetermeer

11-06-2013 12:09

Heel mooi weer Cees. Die wil iedereen wel vangen denk ik.

Pech Andries maar veel plezier
Oh, the sea is so full of a number of fish, If a fellow is patient, he might get his wish!
- Dr. Seuss

Veel leesplezier op mijn blog Pendingen
Harm Rademakers
Berichten: 1808
Lid geworden op: 19-03-2012 19:34

11-06-2013 12:17

Bedankt mannen.
Andries zijn ze niet ergens met andere dingen bezig?
Een stuwvak stroomafwaarts als waar ik gisteren aan het vissen was lagen ze ook volop te paaien, die hadden dus geen interesse in brokjes.
Eigenlijk ook wel vreemd dat er zoveel verschil in zit, het is allemaal hetzelfde water en toch zit er vaak weken tussen, nog een stuwvak lager moeten ze nu ook nog paaien terwijl dat vorig jaar begin mei was, tegelijk met de brasem toen.
Erg vreemd voorjaar maar je hoort mij niet klagen :D
wouter veuger
Berichten: 303
Lid geworden op: 30-01-2011 17:08

11-06-2013 15:31

Cees v Opstal schreef:Das idd m'n tweelingbroer die ouwe slijkert :P :oops: :D




ah,zit aardig in de genen dus dat vissen :wink:
Gebruikersavatar
Andries Hoekstra
Berichten: 934
Lid geworden op: 08-10-2009 19:23

11-06-2013 20:09

Cees v Opstal schreef:Bedankt mannen.
Andries zijn ze niet ergens met andere dingen bezig?


Zou kunnen, maar op de plekken waarvan ik denk/weet dat ze paaien was het ook rustig. Nog vreemder was dat tijdens mijn voerrondje ik nog wel actieve vis zag? Het viel echt stil, enige wat ik kan bedenken was dat het wolkendek openbrak en het van een beetje drukkend ineens een frisse avond werd.

gr Andries
Harm Rademakers
Berichten: 1808
Lid geworden op: 19-03-2012 19:34

11-06-2013 23:35

Hier was het vanavond ook niet veel soeps, het water leek trouwens wel soep.
Flinke drijfalgen explosie, voordeel is wel dat het water nu helder is.
Die zooi moet nu even wegwaaien/drijven en dan ziet het er weer een stuk aangenamer uit.
Arjan Michels
Berichten: 118
Lid geworden op: 21-02-2010 14:17

12-06-2013 09:23

Mooie vis weer Cees!
Het lijkt hier nog wel hartje winter...nog geen vis een brok zien pakken.
Zowieso haast geen teken van leven...ziet er hooguit af en toe een of twee voorbij cruisen.
Van t weekend maar eens achter de dubbele stokken langs het kanaal proberen.
Ferio Sterk
Berichten: 231
Lid geworden op: 17-07-2012 11:44

12-06-2013 09:30

Gisteren ook even erop uit geweest, waarvan ik één karper aan de lijn had maar deze los schoot.

Voor de rest veel bellen en af en toe sprong er één uit het water. Heb er volgens mij een stuk of 8 zien springen.. :o (ik denk de paai)

Water waar ik viste is 50cm - 70cm diep.

Wat ik wel heb gezien waren karpers van gemiddeld een kilo of 10, met mooie grote dikke staarten en ook heerlijk lang. Had niet verwacht deze te zullen aantreffen, omdat er voornamelijk rond de 5 kilo zwemt.

Aan de oppervlakte asen ze helaas niet meer, ze zitten hier vooral op de bodem. Geef ze is ongelijk met dit weer... pfff.. :oops:

Hoop dat ik dit jaar één van mijn dromen kan laten uitkomen (kwa vissen) en dat is een mooie graskarper op de pen hengel vangen! (als ik ze ooit vind).

Gister kwam er ook 2 chinezen naar me toe van een horeca bedrijf niet ver van een watertje. Die zeiden dat ze een 4 a 5 jaar geleden meervallen hebben vrijgelaten hier in het water, omdat ze er vanaf wouden, maar niet dood wouden maken.. :o
Gebruikersavatar
Victor van Hoek
Berichten: 160
Lid geworden op: 23-09-2009 16:05
Locatie: Huizen

12-06-2013 11:25

Ook in Eemnes hetzelfde verhaal. Veel activiteit van vis, zelfs springende vis gezien. Ik vermoed dat met het warme weer larven van een of andere mug uitkwamen (daar stikte het namelijk wel van). Mais en maden lieten ze links liggen. Ook de brokken bleven onaangetast. Volgende keer ook een paar dikke wormen meenemen.

Was wel om gek van te worden. Vis voorbij zien komen, bellenplakaten en zwaaiende staarten. Het zit niet mee dit jaar....
Gelukkig was het wel een lekkere zomeravond.
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

12-06-2013 11:56

Victor van Hoek schreef: Ik vermoed dat met het warme weer larven van een of andere mug uitkwamen (daar stikte het namelijk wel van).


Chironomidae, viel mij gisteravond ook op.

H.
Gebruikersavatar
Schaper Michael
Berichten: 1016
Lid geworden op: 02-08-2012 22:58
Locatie: Zoetermeer

12-06-2013 13:05

Ik doe off-topic ook even mee.

Gisteren met mijn zoontje naar het winkelcentrum gelopen waarbij ik een zwaar overbevist watertje overstak (watertoren Zoetermeer). Ik zie drie karpers aan de oppervlakte smakken en ik zie 4 dode karpers aan de oppervlakte liggen :(
Even verderop zit een groepje (sorry) zonnebankbruin-anabole-slik geschoren-scooter-pubers (paaltjes noemden wij dat soort gasten vroeger) achter hun optonics zitten.
Een van hen had een barbeelhengel in handen met een dobbertje er aan. Ik vertelde over de drie karpers bij de brug en hop 7 man renden letterlijk met een korstje en die barbeelhengel naar de stek welke ik net aangaf. Ik was verbaasd dat niemand achter bleef bij hun statische handel. Ik was nog meer verbaasd over het feit dat recht voor hun neus (bij de statische hengels) nog geen 4 meter uit de kant ook 2 karpers aan de oppervlakte zaten te happen. :o Waren die gasten echt blind?
Oh, the sea is so full of a number of fish, If a fellow is patient, he might get his wish!
- Dr. Seuss

Veel leesplezier op mijn blog Pendingen
Ferio Sterk
Berichten: 231
Lid geworden op: 17-07-2012 11:44

13-06-2013 10:08

Schaper Michael schreef:Ik doe off-topic ook even mee.

Gisteren met mijn zoontje naar het winkelcentrum gelopen waarbij ik een zwaar overbevist watertje overstak (watertoren Zoetermeer). Ik zie drie karpers aan de oppervlakte smakken en ik zie 4 dode karpers aan de oppervlakte liggen :(
Even verderop zit een groepje (sorry) zonnebankbruin-anabole-slik geschoren-scooter-pubers (paaltjes noemden wij dat soort gasten vroeger) achter hun optonics zitten.
Een van hen had een barbeelhengel in handen met een dobbertje er aan. Ik vertelde over de drie karpers bij de brug en hop 7 man renden letterlijk met een korstje en die barbeelhengel naar de stek welke ik net aangaf. Ik was verbaasd dat niemand achter bleef bij hun statische handel. Ik was nog meer verbaasd over het feit dat recht voor hun neus (bij de statische hengels) nog geen 4 meter uit de kant ook 2 karpers aan de oppervlakte zaten te happen. :o Waren die gasten echt blind?


Heb hier ook mijn vraagtekens bij hoe ze de vis behandelen. Je ziet af en toe echt de vaagste mensen aan de slootkant.

Van de week wel wat leuks meegemaakt.

Toen ik onderweg was om te vissen zag ik een klein jongetje van een jaar of 8 die met een goedkoop werphengeltje stond te vissen met zijn zusje of vriendinnetje. Ik fietste naar hem toe en vroeg of ie al wat heeft gevangen. Hij zei "Nog niets, maar ik wil heel graag een karper vangen", waarna ik iets verderop aas bellen zag en ik zei tegen hem "Loop heel voorzichtig naar die plek toe en werp je dobber een meter of 2 over die bellen heen en draai hem dan zachtjes in tot vlakbij de bellen"

Eenmaal op de plek aangekomen, gooide hij hem netjes over de bellen heen, draaide hem langzaam in en binnen 10 seconden had hij zijn eerste karper aan de lijn en stond met trillende benen, in paniek en een big smile zijn eerst karper te drillen. De vis werd moe en hij kon hem uiteindelijk scheppen, alleen had hij een te klein schepnetje, dus ik had de mijne gepakt en hem geholpen.

Na een minuut of 5 had hij hem op de kant en een mooie slanke karpertje van een kilo of 2-3. :D

Mijn dag was in elk geval weer goed door dit geval en de zijne hoop ik! :D :D :D
Gebruikersavatar
Schaper Michael
Berichten: 1016
Lid geworden op: 02-08-2012 22:58
Locatie: Zoetermeer

13-06-2013 12:32

En dat mannetje gaat jou noooit meer vergeten. Mooi verhaal Ferio
Oh, the sea is so full of a number of fish, If a fellow is patient, he might get his wish!
- Dr. Seuss

Veel leesplezier op mijn blog Pendingen
Edwin Leffring
Berichten: 14
Lid geworden op: 09-05-2011 12:24
Locatie: Dokkum

13-06-2013 12:33

Prachtige actie Ferio! Dankzij jou is deze jongeman zeer waarschijnlijk ook voor de rest van z'n leven besmet met "het ons wel bekende virus..."