Pen en oppervlakte vangsten juni 2013


wessel oolbekkink
Berichten: 227
Lid geworden op: 05-12-2012 15:28

01-06-2013 15:54

Aangezien niemand hem heeft gestart bij deze
Gebruikersavatar
Andries Hoekstra
Berichten: 934
Lid geworden op: 08-10-2009 19:23

02-06-2013 09:47

Gisteravond lekker met de penhengel op pad, Michael sloot na een uurtje of anderhalf ook aan, ik had toen de eerste vis al gevangen:

Afbeelding

Daarna volgde een mooie volschubspiegel:

Afbeelding

Het water werd vlak en de vis liet zich steeds minder zien, net voordat we er een einde aan wilde breien ving Michael nog een mooie schub, hij zal hem later vandaag vast hier wel posten!
Gebruikersavatar
Schaper Michael
Berichten: 1016
Lid geworden op: 02-08-2012 22:58
Locatie: Zoetermeer

02-06-2013 11:18

Mooi water Andries met mooie vissen. Dit was mijn vangst:

Afbeelding
Oh, the sea is so full of a number of fish, If a fellow is patient, he might get his wish!
- Dr. Seuss

Veel leesplezier op mijn blog Pendingen
Robert Lamboo
Berichten: 306
Lid geworden op: 03-05-2012 21:14

02-06-2013 22:10

Mooie poldervissen Andries/Michael 8)

Vanmiddag een zandgat en de bollenstreek afgestruind met een paar vismaten. Niets anders te vinden dan paaiende vis en watervlo vretende karpers. Halverwege de middag hadden zij andere verplichtingen, en ik besloot nog even door te struinen,

Ik bedacht me opeens dat ik ooit leuke vissen had gezien in een water op een landgoedje. Eenmaal daar was de vis direct gevonden. Maarrrr...mag je er wel vissen? Ik aangebeld bij de ingang. *DING DONG* "Hallo, ik ontdek net vissen tijdens mijn wandeling, mag ik hier een lijntje nat maken?". De dame kijkt mij glazig aan en meldt dat ze dat eigenlijk niet weet. Ik kreeg een nummer van de receptie om te bellen op maandag voor verdere info. "Kan ik die nu ook bereiken?"..."Nee, alleen door de week tijdens kantooruren, er is nu niemand aanwezig.."

"....."
"Ok, dank, dag"
"....."
In mijn hoofd: "score!!"

De eerste vis pakt al vlug mijn korst, precies degene die ik wil hebben. Het is een dikke schub met een enorme bal onder zijn buik. Als ik aansla, vliegt de vis het wijd op, en ik wil naar links zodat ik de vis beter kan scheppen. Eén ding: er staat een hekje langs het water, en mijn schepnet zit hopeloos vast in de puntjes aan de bovenkant. SCHEUR, TREK, RUK, LOS! De vis zit er nog aan, en vliegt er verder vandoor..tot de spanning plots weg valt. Haak gebroken!

Afbeelding
De voorste vis, de hakenbreekbeer

Geen tijd om na te denken, door naar de andere zijde. Tijd is een factor als je weet dat je iets doet wat eigenlijk niet mag. Verderop liggen twee schubkarpers. Eén ervan is op zoek naar iets eetbaars, mogelijk door het eerder gevoerde brood. Ik probeer hem te pakken te krijgen, maar hij zwemt naar een metgezel in het midden van de plomp.

Afbeelding
Met zijn maatje aan het chillen..de rechter vis had ik een oogje op.

De vissen zwemmen gezamelijk terug naar wat restanten brood, en ik zie mijn kans schoon. Een enorme korst op de haak, en een zwiepen maar! De grootste van beide twijfeld niet en stampt de korst in zijn bek. Het duurt enkele seconden tot de vis de hele korst naar binnen heeft gezogen. Onder water zie ik nog een puntje brood uit zijn bek steken. *floep* RAM! Stoomtrein op hol...na 10 minuten schep ik hem. Zeer, zeer oude en massieve vis. Het landgoed bestaat immers ook al bijna 200 jaar..wat een bak. Mogelijk 50-60 jaar oud, gelijk de schub van Chris Yates in A Passion For Angling in de episode Monster Myths. Een oud water, met uitgezette Leney King Carp, die knik achter de kop en de brede bouw zegt al veel.

Afbeelding
BAK.

Flits, klik, en weer terug (haaaast). Later komt een mevrouw mij vriendelijk verzoeken of ik wil vertrekken. Ze is niet eens verbaast, meer nieuwsgierig naar de roodbehaarde, roodverbrande meneer met het enorme schepnet. "Ik begrijp eigenlijk niet waarom je hier niet mag vissen..zou het iets met natuur zijn?" zegt ze. Ik vertel haar waarom de vissen mij zo boeien, oude noeste panterschubs die niemand ooit heeft gevangen, althans niet de afgelopen jaren en ze luisterd geboeid. Engels praktijken in Nederland, mooi hoor.
wouter veuger
Berichten: 303
Lid geworden op: 30-01-2011 17:08

02-06-2013 22:18

hele gave vis robert! met recht een monument!
Gebruikersavatar
Schaper Michael
Berichten: 1016
Lid geworden op: 02-08-2012 22:58
Locatie: Zoetermeer

02-06-2013 22:20

Mooi verhaal Robert. Erg boeiend. En prachtige vissen. Jammer van die breuk zeg.
Je kunt goed schrijven en bloggers op de pen/korst zijn schaars. Is een blog niet iets voor jou? Ik zou het graag lezen.
Oh, the sea is so full of a number of fish, If a fellow is patient, he might get his wish!
- Dr. Seuss

Veel leesplezier op mijn blog Pendingen
Ferio Sterk
Berichten: 231
Lid geworden op: 17-07-2012 11:44

03-06-2013 00:29

Vanavond ook weer is geprobeerd op een stek waarvan ik weer dat ze altijd azen rond een uur of 19:00.

Eenmaal aangekomen op de stek zag ik weinig leven in het water. Geen aas bellen, geen beweging en doodstil. Ik liep zachtjes langs de kant de sloot af en merkte op dat de karpers op nog geen 10 cm van de kant aflagen. Voorzichtig alles uitgepakt en mijn dobber voor een karper, 10 cm van de kant laten zakken. Ik zag hem gelijk naar beneden duiken en binnen nog geen 10 seconden had ik er één aan de lijn. Hij schoot direct door de slip naar het midden van de sloot, sprong en tijdens de klap op het water kwam de haak los. Helaas dit keer heb jij gewonnen en ik hoop zonder beschadigingen!

Gelijk de spullen gepakt en rustig verder gewandeld. Een paar meter verder zag ik een grote schub tegen de kant aan zwemmen, maar deze meneer was zijn conditie aan het trainen en bleef niet op één plek hangen en schoot weg naar het midden de diepte in, heel even zag ik nog een glans van hem aan de overkant. Die was minstens rond de 20 pond dacht ik bij mezelf! Volgende keer ben je van mij!

Later op bijna dezelfde plek waar ik de eerste ving zag ik een piepkleine kolk tegen de kant aan. Zonde twijfel gelijk m'n dobber laten zakken en wederom binnen 10 seconden een karper aan de lijn. Hij liet mijn dobber alle uithoeken zien van de sloot zien en gaf niet op, maar na een mooi gevecht van 10 minuten lag er een mooie gezonde en onaangetaste torpedo karper op de mat van een kilo of 5.

Helaas geen camera mee en ik hield het voor gezien.

I'll be back!
Gebruikersavatar
Andries Hoekstra
Berichten: 934
Lid geworden op: 08-10-2009 19:23

03-06-2013 10:19

Mooi Robert!

Mooie foto's van de zwemmende vissen ook, watertje om bij te kwijlen!

gr Andries
Robert Lamboo
Berichten: 306
Lid geworden op: 03-05-2012 21:14

03-06-2013 14:02

Thanks!

Niets voor mij dat bloggen. Ik zou er niet aan toe komen, die dicipline heb ik niet. Maar bedankt voor het compliment! Heb al meer mensen gehad die het zeiden, altijd leuk om te horen :)
Gebruikersavatar
Wijnand van Hemert
Berichten: 133
Lid geworden op: 05-10-2009 19:53
Locatie: blackpool aan de Brielse maas

03-06-2013 18:56

Gewoonweg kicke Lamboo!
Gebruikersavatar
tino beunk
Berichten: 2626
Lid geworden op: 29-03-2005 18:42
Locatie: Duiven

04-06-2013 15:06

Een plekje om vaker terug te komen Robert!

Heerlijke schub!
~~Dreams can be true.~~
Gebruikersavatar
Christian Hummelink
Berichten: 1857
Lid geworden op: 02-10-2005 22:56
Locatie: Zwolle

04-06-2013 21:58

Geniaal hoor Robert!
Penvissen, omdat een wegzakker een mooie opsteker kan zijn!
http://www.karperbeheer.nl, word lid van de BVK!
Gebruikersavatar
ben scholten
Berichten: 3191
Lid geworden op: 10-02-2007 19:29
Locatie: den haag

05-06-2013 00:03

De afgelopen 2 nachten achter de statische stokken verliepen niet echt lekker en ondertussen was ik erg toe aan een visje.
Zowel statisch of met de pen ben ik regelmatig actief maar drijvend vissen heb ik nog nooit eerder geprobeerd.
Begin dit jaar gaf Robert de wilt van svn een lezing bij de ghv en daar was ik erg van onder de indruk.
Dit en het feit dat ik ook begin dit jaar een mooie jrc floatrod had gewonnen deden mij besluiten dat ik deze vorm van vissen ook onder de knie wil krijgen.
Toen ik vanmorgen thuiskwam van een nachtje blanken haalde ik de hengel uit de hoes en tuigde deze op.
Het was letterlijk hoi schat, dag schat :)
Gewapend met hengel , schepnet , mat en een zak hondenbrokken trok ik eropuit.
Eerder deze week had ik meerdere vissen gespot op stekken die eigenlijk nooit bevist worden.
Afbeelding
Deze en 4 andere stekken werden gebombardeerd met brokken en het wachten en staren kon beginnen.
Bij de eerste stek zag ik gelijk 4 vissen die de ene na de andere brok naar binnen slurpte.
Fuck wat spannend.
Ok, brok met baitband aan de haak, erover heen werpen en voorzichtig terugtrekken.
De vissen lieten zich zakken maar na een minuut verschijn er weer een schub die vrolijk verder ging.
Me hart zat in me keel en door de heerlijke zon van vandaag stonden de zweetdruppels op mijn voorhoofd.
Naast de brok met haak dreven nog twee brokken.
1,2,3........hangen!!!!
Een gigantische kolk en kromme hengel waren het gevolg.
Wat is dit kickuh zeg.
De vis heeft me echt alle hoeken laten zien maar uiteindelijk gaf hij zich toch gewonnen.

Afbeelding

Mijn allereerste keer drijvend vissen en de eerste worp met als resultaat een mooie donker schub van 20 pond.
De andere stekken leverde geen resultaat maar ik was in me nopjes :D
Drijvend vissen?
In een woord....GEWELDIG
Vis is vis
Gebruikersavatar
Han Eijkenduijn
Berichten: 187
Lid geworden op: 01-10-2009 14:57
Locatie: Purmerend

05-06-2013 03:31

gvd Ben mooi man,mooi dat je ook dat deel voelt.
gefeliciteerd en dat er maar mogen volgen
Groet Han


There is no dark side of the moon really.
As a matter of fact it's all dark...
Ferio Sterk
Berichten: 231
Lid geworden op: 17-07-2012 11:44

05-06-2013 09:17

Gefeliciteerd ben... das wat anders dan statisch of niet? :lol:

Met de pen of drijvend vissen heeft zeker mijn voorkeur, het is gewoon vele male leuker. :D
Gebruikersavatar
Schaper Michael
Berichten: 1016
Lid geworden op: 02-08-2012 22:58
Locatie: Zoetermeer

05-06-2013 12:31

Heel mooi Ben. Oppervlakte ontmaagding. Lekker hoor om die 20-er zo te vangen.
Oh, the sea is so full of a number of fish, If a fellow is patient, he might get his wish!
- Dr. Seuss

Veel leesplezier op mijn blog Pendingen
Gebruikersavatar
Andries Hoekstra
Berichten: 934
Lid geworden op: 08-10-2009 19:23

05-06-2013 12:53

Ben, jij weet van gekkigheid straks niet meer wat je moet doen, pen- oppervlakte- statisch; van alle markten thuis, let je wel op dat je thuis ook nog op de markt blijft :wink:

Andries
Gebruikersavatar
ben scholten
Berichten: 3191
Lid geworden op: 10-02-2007 19:29
Locatie: den haag

05-06-2013 14:16

Bedankt heren vond het echt gaaf.
Goed punt andries ik zou niet de eerste vissers zijn die zo eindigt.
Vis is vis
Gebruikersavatar
Michiel de Vries
Berichten: 1359
Lid geworden op: 13-10-2006 00:13
Locatie: Leiden

05-06-2013 21:22

geweldig he Ben, toch de reden voor mij dat ik 95% van me vistijd aan de oppervlakte vis en de andere 5 met de pen :P

voor mijvandaag eindelijk goed dagje aan de oppervlakte, 4 vissen, en een nieuw PB

spiegeltje
Afbeelding

nieuwe PB

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
tobie derksen
Berichten: 1514
Lid geworden op: 11-02-2005 09:44

05-06-2013 23:41

Mooie vissen Michiel! En feli met je pb!
Gebruikersavatar
Schaper Michael
Berichten: 1016
Lid geworden op: 02-08-2012 22:58
Locatie: Zoetermeer

06-06-2013 08:39

Hele fijne vissen Michiel. Gefeliciteerd
Oh, the sea is so full of a number of fish, If a fellow is patient, he might get his wish!
- Dr. Seuss

Veel leesplezier op mijn blog Pendingen
Ferio Sterk
Berichten: 231
Lid geworden op: 17-07-2012 11:44

06-06-2013 09:24

Gisteren er even uit geweest. Veel karper gezien, maar ze waren te druk met paren. Je zag ze niet aan de oppervlakte, maar op de bodem gingen ze helemaal los. Als je in het echt zoveel bellen krijgt op je voerstek dan mag je in je handjes knijpen.. haha :D

Houd 't in de gaten en wanneer het wat rustiger is weer is proberen.
Gebruikersavatar
ben scholten
Berichten: 3191
Lid geworden op: 10-02-2007 19:29
Locatie: den haag

06-06-2013 11:35

Gaaf michiel
Vis is vis
Arjan Michels
Berichten: 118
Lid geworden op: 21-02-2010 14:17

06-06-2013 11:42

Wat een beer Michiel!!
Gebruikersavatar
Michiel de Vries
Berichten: 1359
Lid geworden op: 13-10-2006 00:13
Locatie: Leiden

06-06-2013 15:01

thnx heren,
na een aantal dagen heel veel fietsen en lopen en geen vis aan het azen krijgen ging het gister ineens helemaal los, sommige momenten gewoon 20 - 25 vissen tegelijk aan het azen,