Pen- en oppervlaktevangsten Mei 2013


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Philip Du Puy
Berichten: 820
Lid geworden op: 14-04-2006 19:16
Locatie: Zoetermeer

01-05-2013 22:52

Daar nog niemand hem is gestart, bij deze.

Ik heb vandaag een vis gevangen waar ik het bestaan van wist, maar die ik nog nooit op de kant had gezien.
Leeeeeeeeeelijk! Maar desalniettemin leuk om de 'mythe' een keer te vangen.

Afbeelding


Een Japanse wokkel.
Brasemkoning!

pdupuy.wordpress.com
Ferio Sterk
Berichten: 231
Lid geworden op: 17-07-2012 11:44

01-05-2013 22:56

Ik doe met je mee. Vandaag heb ik onderstaand gevangen deze had ook zo een rare knik in zijn lichaam, leek net zwanger.

P.s onthaak mat was ik vergeten, blunder numero 100 voor vandaag..

Andere blunders voor vandaag.... Fietsen met je hengel uit en dan iets zien zwemmen in je ooghoeken en je hengel tegen grote boomtakken aanrijden en eraan vast blijven zitten, daarna lijn loshalen etc en verder willen fietsen en het schepnet door je spaken... tja... :D

Ohja en daarna voorzichtig naar de slootkant toe sluipen, omdat er 4 a 5 kapers aan de oppervlakte zitten te happen. Schrikt er een eend iets verderop (of het van mij was weet ik niet), vliegt over de karpers heen en de hele sloot vol met kolken en alles weg.. :(

Afbeelding[/quote]
Gebruikersavatar
Philip Du Puy
Berichten: 820
Lid geworden op: 14-04-2006 19:16
Locatie: Zoetermeer

01-05-2013 23:10

Haha, de maand van de wokkels!

Shit happens Ferio, je hebt een mooi grasmatje kunnen vinden gelukkig. Komt deze vis toevallig uit Bent.....? Daar zwemt namelijk ook een wokkel van een gelijk formaat als jouw vis, zie hem iedere zomer maar krijg hem niet gevangen.
Brasemkoning!

pdupuy.wordpress.com
Ferio Sterk
Berichten: 231
Lid geworden op: 17-07-2012 11:44

01-05-2013 23:30

Philip Du Puy schreef:Haha, de maand van de wokkels!

Shit happens Ferio, je hebt een mooi grasmatje kunnen vinden gelukkig. Komt deze vis toevallig uit Bent.....? Daar zwemt namelijk ook een wokkel van een gelijk formaat als jouw vis, zie hem iedere zomer maar krijg hem niet gevangen.


Nee, leidschenveen.. Hij had ook in knik in de zij achter zijn kieuwen... heel apart, nog nooit zoiets gevangen.

Grasmat was een heerlijke volle bos dat dan weer wel, volgende keer de mat weer mee. :)
Gebruikersavatar
Schaper Michael
Berichten: 1016
Lid geworden op: 02-08-2012 22:58
Locatie: Zoetermeer

01-05-2013 23:49

Ja ik zat ook verkeerd in april te posten:

He Ben Mooie kleur. En Ferio, goed gedaan.

Ik had net ook een vreemde karper met een misvormde bek. Moest even goed kijken maar zag toen dat het een vergroeiing was. Vis was geboren met een bek die iets te laag lag. Vreemd.

Afbeelding


PS. Chrissus wat lelijk Philip. Gefeliciteerd
Oh, the sea is so full of a number of fish, If a fellow is patient, he might get his wish!
- Dr. Seuss

Veel leesplezier op mijn blog Pendingen
Gebruikersavatar
Philip Du Puy
Berichten: 820
Lid geworden op: 14-04-2006 19:16
Locatie: Zoetermeer

01-05-2013 23:57

Het is wel echt maand van de downies. :lol:

Mooie vis Michael!

PS: Je hebt het toch wel over de vis Michael?
Brasemkoning!

pdupuy.wordpress.com
Gebruikersavatar
Schaper Michael
Berichten: 1016
Lid geworden op: 02-08-2012 22:58
Locatie: Zoetermeer

02-05-2013 00:01

Tuurlijk Philip :lol:
Oh, the sea is so full of a number of fish, If a fellow is patient, he might get his wish!
- Dr. Seuss

Veel leesplezier op mijn blog Pendingen
Gebruikersavatar
Andries Hoekstra
Berichten: 934
Lid geworden op: 08-10-2009 19:23

02-05-2013 08:05

Als ik al die lelijkerds langs zie komen (de vissen dan hè :wink: ) ben ik blij dat ik gisteravond niets heb gevangen :D

Mooi gedaan hoor, ik moet zeggen dat die van Philip met glans de Hunchback titel wint!

gr Andries
kevin diederen
Berichten: 3862
Lid geworden op: 28-09-2003 02:00
Locatie: Zuid Nederland

03-05-2013 16:12

Zal ik er dan maar een perfect exemplaar tegen aan gooien? :D

Afbeelding
Met vriendelijke groet,

Kevin Diederen
Gebruikersavatar
Philip Du Puy
Berichten: 820
Lid geworden op: 14-04-2006 19:16
Locatie: Zoetermeer

03-05-2013 16:47

Combobreaker! :lol:

Prachtig schubje Kevin!
Brasemkoning!

pdupuy.wordpress.com
Paul de Jongh
Berichten: 15
Lid geworden op: 03-05-2013 00:23

03-05-2013 20:25

Hmm, volgens mij is er behoefte aan meer perfecte exemplaren om voorgaande gedrochten te vergeten. En met het lekkere weer de afgelopen dagen kon ik niet echt iets fout doen leek het:

Grote grazer op een vlok brood (en irritante vent met telefoon, op elke foto staat ie er voor... :evil: ):
Afbeelding

Mooie donkere schub op een korst (nadat ik alle aanwezige eenden en meerkoeten heb vetgemest met héél veel brood!):
Afbeelding

(Wat een staart zit er aan hè! Was dan ook echt een superdril!)

En deze weet ik niet of ie wel telt, want niet met de pen gevangen maar met de vliegenhengel (ach whatever, ik vind dat het telt!):
Afbeelding

Afbeelding

O ja, dit is mijn eerste bericht op dit forum, maar kijk al tijden stiekem mee in het pengedeelte. Zal zo nu en dan eens een kleine bijdrage leveren in de vorm van foto's...

Greetz
Gebruikersavatar
Schaper Michael
Berichten: 1016
Lid geworden op: 02-08-2012 22:58
Locatie: Zoetermeer

03-05-2013 21:48

Mooi Kevin.

Welkom Paul. Erg mooie vangsten laat je hier zien. Die vlieg-vangst telt voor mij dubbel mee. Erg cool. Ik wil in de komende jaren ook zeker deze kunst leren en gebruiken. Ik heb hier vorig jaar wel eens wat over geschreven: http://pendingen.blogspot.nl/2012/12/amerika.html

Nash speelt er ook een beetje op in. Wel veilig via de reeds bekende zig-rig. http://www.nashtackle.co.uk/zig-bug-range.productList#.UYQUCrVA1Z4

Dit ga ik zeker binnenkort proberen op de pen.
Oh, the sea is so full of a number of fish, If a fellow is patient, he might get his wish!
- Dr. Seuss

Veel leesplezier op mijn blog Pendingen
wouter veuger
Berichten: 303
Lid geworden op: 30-01-2011 17:08

03-05-2013 22:08

mooie vissen paul!,en die op de vliegenlat telt idd dubbel hoor! waar had je hem op ,zalmeitje of een broodvlieg?

verslavend idd vliegvissen ( afgelopen 3 weekies heb ik ruim 100 ruisvoorns gevangen met mn #3) bij mij zo erg dat de penstok niet veel meer buiten komt,maar morgen ga ik weer ff ouderwets pennen.. 8)
Paul de Jongh
Berichten: 15
Lid geworden op: 03-05-2013 00:23

03-05-2013 22:45

waar had je hem op ,zalmeitje of een broodvlieg?


Op een creatie die op internet (dyckers.com) carpbol wordt genoemd. Maakt ook niet zo gek veel uit, als het maar zo langzaam mogelijk afzinkt. Veel passieve karpers hoog in het water, dan is er altijd wel één bij die toch wil snacken!

Fijn dat ie dubbel telt trouwens, zal em nogmaals in mijn vangstboekje noteren (oh nee... wacht effe... ik heb helemaal geen vangstboekje...).

Even los van de vangsten, ben ik wel benieuwd of er hier nog meer vissers rondhangen die soms bewust achter graskarper aan zitten? Ik weet dat de meeste 'statische' vissers een bloedhekel hebben aan graskarpers, maar hoe zit dat bij de penafdeling?

Greetz
Gebruikersavatar
ben scholten
Berichten: 3191
Lid geworden op: 10-02-2007 19:29
Locatie: den haag

04-05-2013 01:57

ik ga er niet bewust achteraan maar ga ze ook niet uit de weg.
echter nog nooit een gevangen met de pen.
penvissen is zoals jezelf ook wel weet niet te vergelijken statisch.
Brasem aan de pieper vind ik verschrikkelijk maar met de pen maakt het me niet uit.
liever karper maar de spanning van de bewegende pen blijft heerlijk.
Vis is vis
Paul de Jongh
Berichten: 15
Lid geworden op: 03-05-2013 00:23

04-05-2013 09:21

ben scholten schreef:echter nog nooit een gevangen met de pen.


Da's wel opvallend, ik vang ze juist regelmatig met de pen, méér nog dan statisch. Of vis je met de pen niet in water met een hoge graskarperbezetting? Ik heb wel eens gehoord dat graskarpers harder gaan, naarmate ze meer tegenstand krijgen. Ik vind juist dat ze op de penhengel beter tot hun recht komen. Met de 'statische' stokken heb ik de ervaring dat ze vaak pas los gaan op de mat, ipv in het water. Mijn penhengel wordt regelmatig heel stevig afgebeuld door zo'n grasmaaier! Maar goed, genoeg off-topic, terug naar die mooie vangsten! Ben benieuwd wat voor mooie pics er weer langs gaan komen.

Greetz
Gebruikersavatar
alwin boxhoorn
Berichten: 258
Lid geworden op: 03-06-2012 12:12
Locatie: de waterkant

04-05-2013 10:55

Philip Du Puy schreef:Haha, de maand van de wokkels!

Shit happens Ferio, je hebt een mooi grasmatje kunnen vinden gelukkig. Komt deze vis toevallig uit Bent.....? Daar zwemt namelijk ook een wokkel van een gelijk formaat als jouw vis, zie hem iedere zomer maar krijg hem niet gevangen.


een vriend van me had vandaag ook een karpertje met een wokkel in zn rug was wel een kleintje
wouter veuger
Berichten: 303
Lid geworden op: 30-01-2011 17:08

04-05-2013 14:14

ik zou opzich best wel gericht achter die grasmaaiers aan willen gaan,maar ik zou hier in de omgeving geen water weten waar ze rondzwemmen...

zoals gezegd ben ik het laatste jaar bezeten geraakt van het vliegvissen(snoek en ruisvoorn)
maar afgelopen week heb ik de penstok weer eens van stal gehaald.
vorige week had ik er al 2 in een uurtje na mn werk,en vanochtend ben ik ook weer op pad geweest:
dat resulteerde in 3 uurtjes tijd in 4 lappen van brasems en 2 mooie karpertjes,de tweede is even door een ouwe baas op de foto gezet:
Afbeelding
( heb hem even via een ander forum geupload,hoop dat dit niet strafbaar is :roll: )

later op de ochtend was het gedaan met de actie,maar toch lekker gezeten :D
Ferio Sterk
Berichten: 231
Lid geworden op: 17-07-2012 11:44

04-05-2013 16:55

Ik ben echt super blij (kan je wel aan mn lach zien)! Ik heb nog nooit in mijn hele leven een mooie spiegel gevangen en vandaag is het eindelijk GELUKT!!!!

Mijn dag en het komende visseizoen kan echt niet meer stuk!!!

Afbeelding
Afbeelding

En hierbij nog een kleine schub..

Afbeelding
Paul de Jongh
Berichten: 15
Lid geworden op: 03-05-2013 00:23

04-05-2013 17:43

wouter veuger schreef:zoals gezegd ben ik het laatste jaar bezeten geraakt van het vliegvissen(snoek en ruisvoorn)maar afgelopen week heb ik de penstok weer eens van stal gehaald.


Als je zowel de vliegenhengel als het penvissen beheerst, zeg ik: combineren! Karper is echt de enige Nederlandse zoetwatervis (op meerval na dan misschien) die je je backing gaat laten zien aan de vliegenlat!

Ferio Sterk schreef:een mooie spiegel


Zeker een mooie spiegel! Dit soort vissen kunnen inderdaad je seizoen maken. Iemand anders op dit forum heeft nog een hele goede tip om dit soort vissen (en alle andere...) zo mooi mogelijk te houden...

Greetz
Gebruikersavatar
ben scholten
Berichten: 3191
Lid geworden op: 10-02-2007 19:29
Locatie: den haag

04-05-2013 18:00

Ja een matje.
Wel verdomd mooie vis
Vis is vis
Ferio Sterk
Berichten: 231
Lid geworden op: 17-07-2012 11:44

04-05-2013 18:29

Luchtbedje lag er hoor, alleen voor de foto's moest ik mezelf draaien ivm de zon, dus je ziet m niet. De vis is overigens in dezelfde staat gewoon terug gezet, had hem gevangen zonder enige beschadiging en ook weer terug gezet zonder.. hoop hem later nog een keer te vangen... hopenlijk zitten er meer van dit soort vissen... weet wel dat en nog veel grotere zwemmen.

Volgende foto zal ik wel ff me luchtbedje er ook opzetten.. straks (als het al niet zo is) word er nog gedacht dat ik niet zuinig om ga met de vissen... integendeel.. :D
Gebruikersavatar
ben scholten
Berichten: 3191
Lid geworden op: 10-02-2007 19:29
Locatie: den haag

04-05-2013 18:38

Ik geloof je gelijk maar het is niet zo zeer bedoel als commentaar mar meer als voorlichting want er zijn er helaas nog genoeg die op pad gaan zonder mat helaas.
Tip: leg de vis volgende keer op de mat en draai dan om.
Je zal niet de eerste zijn die een vis laat vallen als deze plotseling spartelt.
Gr ben
Vis is vis
Ferio Sterk
Berichten: 231
Lid geworden op: 17-07-2012 11:44

04-05-2013 18:46

ben scholten schreef:Ik geloof je gelijk maar het is niet zo zeer bedoel als commentaar mar meer als voorlichting want er zijn er helaas nog genoeg die op pad gaan zonder mat helaas.
Tip: leg de vis volgende keer op de mat en draai dan om.
Je zal niet de eerste zijn die een vis laat vallen als deze plotseling spartelt.
Gr ben


Heb het inderdaad vaak genoeg gezien, het spartelen en het laten vallen, 9 van de 10x mist de vis ook gelijk een paar schubben. Bij mij is dat in elk geval niet voorgekomen en zal dat ook niet gebeuren. De vis heeft niet op het gras gelegen dit keer, aan mijn hand plakte wat gras en zag net dat er een stukje op de vis zat... :)

Maar over de spiegel.. het is mijn eerste en kan het nu nog steeds niet geloven... was moeilijk om hem terug te zetten.. hahah :D
Gebruikersavatar
ben scholten
Berichten: 3191
Lid geworden op: 10-02-2007 19:29
Locatie: den haag

04-05-2013 19:58

Ik weet helemaal hoe je je voelt ferio.
Vind het leuk dat je je vreugde deelt en ik ben ook blij voor je.
Het is echt een mooie vis
Vis is vis
Plaats reactie