Pen- en oppervlaktevangsten Mei 2013


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Kevin van Etten
Berichten: 1472
Lid geworden op: 05-03-2002 01:00
Locatie: Eindhoven

08-05-2013 09:06

Mooie vis Rick
jaap de knegt
Berichten: 27
Lid geworden op: 23-10-2012 08:34
Locatie: Bollenstreek

08-05-2013 13:40

@Michael,

Niet alleen in Zoetermeer is de paai opgang gekomen.

https://www.youtube.com/watch?v=PmJKRIbi8r0
Ferio Sterk
Berichten: 231
Lid geworden op: 17-07-2012 11:44

08-05-2013 18:26

Mooi video :D

Vandaag mijn eerste zeelt mogen vangen en een karper waar helaas de bek helemaal kapot van was... hoe kun je zo met vissen omgaan.. pfff

De zeelten gaan op dit moment helemaal los in de sloot waar ik vis.. De karper paait nog niet..
Kris Hoekstra
Berichten: 172
Lid geworden op: 24-09-2009 15:31

08-05-2013 19:16

Hier zijn ook in de meeste sloten de paaiende karpers te spotten.

De afgelopen dagen zaten totaal niet mee bij mij. Telkens met de pen erop uit en vaak azende karpers gevonden en gehaakt maar telkens schoten ze los. Geen idee waar het aan lag. Haak vernieuwd, geprobeerd met hair en zonder hair. Maar telkens weer lossers.

Vandaag begon ik weer met een losser, en heb daarna het hele zakje haken weggeflikkerd want ik had er totaal geen vertrouwen meer in... Een nieuw zakje Korda maatje 10 moest de klus nu klaren. Bij de volgende sloot was het wel raak! Ik zag deze karper steeds in zijn eentje rondzwemmen en vooral bij het sluisdeurtje hangen terwijl de andere karpers elkaar aan het volgen waren in het ondiepe smalle slootje voor een wippie. Ik legde mijn pennetje vlak voor zijn neus en afwachten maar. Ineens schoot de pen onder en hangen! Even kreeg ik een Marco Kraal momentje: ''VIS VIS VIS JAAAAH VIS VIS VIS OH WAT IS DIT TE GEK''. Gelukkig schreeuwde ik het niet zo uit en bleef het bij een gedachte :D

Eenmaal in het schepnet zag ik dat de haak in zijn borstvin zat. Geen idee of ie dat bij de aanbeet ook al zat maar het verklaarde wel waarom hij niet te stoppen was. Het slootje is niet groot maar hij liet me alle hoeken zien en zocht telkens de obstakels op.

Snel mijn pa gebeld of hij een foto kon maken want de camera was aan het haperen. Gelukkig was hij snel ter plaatse en kon hij deze foto's maken:

Afbeelding
Afbeelding

Hij woog 22 pond bij 76 cm. Eindelijk staat de teller niet meer op ''0'' en heb ik ook mijn eerste vis van het jaar op de kant.

Kris.
kevin diederen
Berichten: 3862
Lid geworden op: 28-09-2003 02:00
Locatie: Zuid Nederland

08-05-2013 22:01

Afbeelding

Vandaag was een dag met een gouden randje... en dat kwam eigenlijk niet eens door deze vis.
Met vriendelijke groet,

Kevin Diederen
Tom de Haas
Berichten: 124
Lid geworden op: 25-05-2002 02:00
Locatie: Hoofddorp

08-05-2013 22:06

1ste sessie van het jaar
1ste aanbeet van het jaar
1ste keer met de korst dit jaar
Afbeelding
kevin diederen
Berichten: 3862
Lid geworden op: 28-09-2003 02:00
Locatie: Zuid Nederland

08-05-2013 22:27

En gelijk de eerste foto van het jaar waar je commentaar op gaat krijgen... :wink:
Met vriendelijke groet,

Kevin Diederen
Tom de Haas
Berichten: 124
Lid geworden op: 25-05-2002 02:00
Locatie: Hoofddorp

08-05-2013 22:37

Reacties of commentaar.
Zal iedereen voor zijn.

Keuze; 15 meter karper omhoog zeulen (en weer omlaag)tegen ruim +45 graden helling of onthaken in grasrand tegen water...
Mijn oordeel beter voor vis de avond 4 daagse niet deze avond te doen....
Ruben Lubbers
Berichten: 317
Lid geworden op: 13-05-2010 15:00

08-05-2013 22:40

@Kevin, waarom?

@tom, top! Ik heb ze helaas, dankzij een meute agressief broodvlok vretende windes, nog geen karpers op de vlok weten te strikken. Jammer, want ik vind het de mooiste manier om een karper te belagen. Samen met op kraakhelder ondiep water op zicht op de bodem vissen trouwens. Die vis van je ligt trouwens op een lekkere laag gras dus dat loopt wel los.
Tom de Haas
Berichten: 124
Lid geworden op: 25-05-2002 02:00
Locatie: Hoofddorp

08-05-2013 23:02

Ik begrip Kevin wel.
Als het kan altijd matte....;-)
kevin diederen
Berichten: 3862
Lid geworden op: 28-09-2003 02:00
Locatie: Zuid Nederland

08-05-2013 23:07

Waarom niet de mat naar beneden ipv de vis naar boven? Het is nu eenmaal een feit dat grasfotos hier niet echt gewaardeerd worden.
Met vriendelijke groet,

Kevin Diederen
Gebruikersavatar
janieck spithoff
Berichten: 1295
Lid geworden op: 13-03-2007 21:30
Locatie: leeuwarden
Contacteer:

08-05-2013 23:28

Ik waardeer het wel hoor Tom! Ik pak ze altijd met de kieuwgreep uit het water en smijt ze dan op de kant. Daarna ga ik op zijn staart staan zodat hij niet te veel spartelt ;)

gezeik om niks :roll:
Mvg, Janieck
Tom de Haas
Berichten: 124
Lid geworden op: 25-05-2002 02:00
Locatie: Hoofddorp

08-05-2013 23:37

Kevin

Zoals gezegd mat is beter maar was niet haalbaar.
Overigens liever zonder mat en snel weer terug dan hele foto en knuffelsessies. Waarbij helaas de vissen regelmatig vallen of onnodig lang op het droge zijn.

Beter netjes en vlug zonder mat dan langzaam EN LOMP met.

Maar goed genoeg off topic.
Bart Schoemaker
Berichten: 212
Lid geworden op: 20-05-2010 10:44
Locatie: Heino

09-05-2013 09:50

Ik heb als ik alleen ben altijd een mat binnen handbereik... Had eergister ook een moment dat ik een steile oever had en enkel de vis even vlak aan de kant zou kunnen leggen. Gelukkig had ik op dat moment de mat op mn rug.

Nu vind ik het op zich niet zo erg dat er ff geen mat onder ligt omdat er een dikke grasmat onder zit die nat is, maar denk wel even aan het borstvinnetje, die ligt er niet helemaal lekker bij. Kleine moeite om daar wel even in de toekomst op te letten en even goed te leggen.

De matfoto van laatst:
Afbeelding
Eerdere account was De Bakker...

http://www.spiegelkarperprojecten.nl
Gebruikersavatar
Andries Hoekstra
Berichten: 934
Lid geworden op: 08-10-2009 19:23

09-05-2013 14:35

Mooie vissen mensen, als ik de foto's zie (met of zonder mat) zijn ze allemaal weer netjes zoals et hoort teruggegaan.

Gisteravond samen met Michael op pad geweest in een voor mij bekende polder en eentje waar hij al langer wel eens wil vissen.
Het tijdstip van afspreken is precies het moment dat buienradar aangeeft dat het onweer weg zal zijn en de zachte wind de boel schoon heeft geblazen.
Ik vang zelf twee karpers waaronder een nieuw pb en daarmee mijn eerste vis boven de 30p grens. Het moment dat de urnster het getalletje 15 liet zien moest ik echt even in mijn ogen wrijven; heb mezelf al een paar jaar gelden afgedaan als iemand die altijd net niet die grens zou bereiken; zulke vissen zijn nu eenmaal dun gezaaid in de polders hier in de omgeving! Kroon op de avond had een karper voor Michael moeten zijn maar naast een losser die vermoedelijk vals gehaakt was wist hij drie brasems te landen.
Het was een supergezellig avond en dan ook nog zo'n vangst, pffff.
Michael bedankt voor het foto's maken, toppie, en zoals we allebei bijna tegelijkertijd zeiden; voor herhaling vatbaar!

Een zwangere spiegel:
Afbeelding

Een topschub:
Afbeelding
Gebruikersavatar
koos kalkman
Berichten: 585
Lid geworden op: 24-05-2004 11:38

09-05-2013 15:45

Prachtvis :o
van harte..
Gebruikersavatar
Han Eijkenduijn
Berichten: 187
Lid geworden op: 01-10-2009 14:57
Locatie: Purmerend

09-05-2013 17:50

Ja Andries,dat is um.
Van harte gefeliciteerd
Groet Han


There is no dark side of the moon really.
As a matter of fact it's all dark...
bas van geffen
Berichten: 1152
Lid geworden op: 12-11-2009 02:11
Locatie: bronxtel

09-05-2013 19:09

of hij nou bij het penvissen hoort of niet is de vraag.. na een dag blanken met de statische stokken een rondje gelopen en in het ondiepe stuk deze beer (en vele andere) bezig gezien... snel hengeltje met loodsysteempje eraan gehaald, paar halve boilies erbij en een kwart boilie aan de hair... korda underwater eat your hart out... ik zag hem aan komen zwemmen, een hap nemen en met zijn kop schudden.. vergat nog bijna mijn hengel die los op de grond lag op te pakken... na een korte maar hevige dril in het ondiepe water lag de target van dit jaar al op de mat!!

Afbeelding
wouter veuger
Berichten: 303
Lid geworden op: 30-01-2011 17:08

09-05-2013 21:16

gefeliciteerd andries met de eerste dertiger,en hele mooie vis ook!

bas ook een beste bak!
Gebruikersavatar
Schaper Michael
Berichten: 1016
Lid geworden op: 02-08-2012 22:58
Locatie: Zoetermeer

09-05-2013 22:26

Bas, mooi om een vis te vangen welke je echt graag ooit eens wilt vangen. Gefeliciteerd.

Andries ving de eerste karper na een beheerste dril en na de foto's gingen wij ieder weer ons eigen weg. Die polder is echt prachtig en een hele andere ervaring als de wateren welke ik gewend ben. Alsof er sensors vanaf de kant direct op de vis geplakt zitten. Beweeg jij (hoe minuscuul dan ook) dan is de vis verdwenen. Na een tijdje weer op een van mijn stekken te zitten ging mijn telefoon. "Andries Hoekstra" stond in mijn scherm...ik neem op en Andries vraagt of ik hem even kan helpen. Hij had namelijk een vis gevangen. Normaal maakt hij gewoon zelf foto's maar had nu toch wel een hele grote vis gevangen en vroeg mij even om assistentie. Ik legde mijn pen uit het water en spoedde mij naar de andere kant van het polderweggetje. Ongeveer 2 minuten snelwandelen. Ik kwam aanlopen en in het licht van de hoofdlamp zag ik een enorme vis. "Jeuzes wat is dat een lap vis" echt enorm. We bekeken de vis en Andries vertelde ondertussen over de dril en de te ontwijken boom een stukje verderop. Hier had hij nog nooit een vis gevangen vertelde hij. En nu wel! Na de foto's Zei Andries nog iets als: "nu zou het nog mooi zijn als jij er ook een zou vangen". Tuurlijk wilde ik dat wel maar ik was al lang blij. Wanneer zie je nou een 30+ pond polderschub voor je neus liggen. Andries nogmaals gefeliciteerd het was voor mij een geweldige ervaring.
Oh, the sea is so full of a number of fish, If a fellow is patient, he might get his wish!
- Dr. Seuss

Veel leesplezier op mijn blog Pendingen
marius sneller
Berichten: 11
Lid geworden op: 09-05-2012 20:18

09-05-2013 22:55

Vandaag is even langs het water gelopen en ze worden erg actief nu. Op een klein slootje van nog geen 2 meter breed enorme bellensporen, kolken en staarten te zien en deze sloot vanavond met m'n vismaat aangedaan. Bij aankomst eerst war voerstekjes gemaakt maar uiteindelijk heb ik maar op één stek gezeten want het maakte geen reet uit waar je zat.
Aan het begin van het vissen zit ik altijd in de volle focus naar m'n pennetje te kijken maar ik verlies na een tijdje toch het geduld om alsmaar naar dat pennetje te zitten kijken dus toen de hengel maar even neergelegd en een beetje rond kijken. Dit werkte want bij de derde aanbeet sloeg ik wel raak omdat hier iets meer tijd was voor het aanslaan haha. Beetje een gekke techniek maar werkt vaak goed bij mij. Mooie karper geland zeker voor zo'n klein slootje. Later nog één aanbeet maar die helaas misgeslagen. Vismaat ving een dikke brasem en dat heeft die geweten ook haha.
Eerste vis van het jaar. Hoop dat er nog veel volgen.

Mooie vissen tot nu toe!

Schubkarpertje

Afbeelding
Gebruikersavatar
Eddy Roelans
Berichten: 310
Lid geworden op: 30-08-2006 14:41

09-05-2013 23:38

Schitterende vissen Andries!!
Ben zelf helaas nog niet in de gelegenheid geweest om te gaan pennen.

Druk, druk, druk,...................
Neem ook eens een kijkje op mijn blog over het bouwen van pennetjes.

Blog: http://zelfdobbertjesbouwen.blogspot.nl/
Ruben Lubbers
Berichten: 317
Lid geworden op: 13-05-2010 15:00

10-05-2013 06:41

Prachtige vissen Andries, gefeliciteerd!

En wat een BAK bas, en de manier waarop je hem gevangen hebt! :o echt kicken!
Gebruikersavatar
Jerome berken
Berichten: 673
Lid geworden op: 12-03-2013 15:39

10-05-2013 08:56

@Tom ik vind het niet zo heel verschrikkelijk dat je de vis op hoog gras legt echter in het vervolg ff kijken of ze vinnen recht liggen, als hij knakt ondervindt de karper er zeker last van..


Voor de rest iedereen prachtige exemplaren!
Shimano Tribal XT-A \ Shimano 8000D eu
Gebruikersavatar
Kevin van Etten
Berichten: 1472
Lid geworden op: 05-03-2002 01:00
Locatie: Eindhoven

10-05-2013 09:50

Gisteren avond eventjes weg geweest
En had een leuk spiegeltje op de korst kunnen vangen.

Afbeelding