6 ft of 9 ft hengels


Plaats reactie
bas van geffen
Berichten: 1152
Lid geworden op: 12-11-2009 02:11
Locatie: bronxtel

26-03-2013 15:33

zijn er mensen die ervaring hebben met 6 ft of 9 ft hengels? ik vis vaak op krappe plekken waar je soms staat te klungelen met een 12 ft hengel ivm overhangende takken e.d.

hoe is het drillen met zo'n korte stok? is de vis nog te sturen? hou je genoeg actie over om met kleine haakjes te kunnen vissen?

nou lijkt me die 6 ft wel erg kort maar kwam er toevallig een enkeling tegen dus ik heb het er maar als optie bijgezet... mijn voorkeur gaat uit naar 9 ft.
Fred Hazenbroek
Berichten: 1976
Lid geworden op: 04-12-2004 00:32
Locatie: z-h

26-03-2013 21:53

Hallo Bas,
Ik heb zelf 2 stuks 10ft chub outcast(2.5lbs) voor het stalken.
Ik heb ook wel stekjes waar wel vis komt, maar niet te vissen is met normale
12ft hengels. Ik hou ervan om op deze stekken te vissen, vaak een hengel lengte of
minder uit de kant. Soms bind ik wat takjes tijdelijk weg met een touwtje, en kijk voor
het vissen zelf wat m,n opties zijn voor dril en landen.

De hengels zelf zijn fantastisch!! In het begin was het ff wennen omdat het stuk na je
molen een stuk korter is. Qua dril is het ook super, en de vis is prima te sturen, mede
omdat ik vissend op zo,n manier toch al niet veel lijn uit heb staan.
Ook zitten op deze lengte 7 ogen wat het geheel mooi parabolisch maakt.
Op sommige stekken is het buigen of barsten met de slip heeel zwaar, en ik heb
tot nu toe geen losser gehad. zelf vis ik met een maatje 8.

gr,Fred
Ach man..Ga toch vissen !!
bas van geffen
Berichten: 1152
Lid geworden op: 12-11-2009 02:11
Locatie: bronxtel

26-03-2013 23:47

ok, dat is positief.

het gaat bij mij vooral om kleine hoekjes waar bv een omgevallen boom ligt en waar ik 10 vierkante meter vrij heb waar ik de vis moet houden en landen... en boven het water hangen nogal wat takken ook waar ik met een 12 voeter dus de hele tijd in zit te hannesen tijdens de dril.. niet echt handig als je alle zeilen bij moet zetten om de vis te sturen en op de stek te houden...

voor die stek zou die 6 voeter kwa formaat het beste uitkomen maar ik denk dat die toch te hard is voor het drillen... een 9 voeter levert me ook al aardig wat werkruimte op. voor de andere stekken is de 9 voeter ook voldoende.

ik probeer ook van te voren te anticiperen wat er gaat gebeuren maar de laatste keer bleeft mijn top achter een tak hangen en toen had ik mijn handen er ineens vol aan... en dat alles nog voor de camera ook :P achteraf gezien had ik die camera ook niet echt op de beste plek staan... met mijn reet vol in beeld terwijl ik de vis schep... :oops:

zo heb ik straks voor elke stek een hengel bijna :P heb al een 15ft 2,75 lbs, een 13 ft 1,5 lbs een 11,6 ft (top afgebroken geweest :P ) 3 lbs en dan straks een 9 ft maar weet nog niet in welke sterkte ik die ga pakken...
Fred Hazenbroek
Berichten: 1976
Lid geworden op: 04-12-2004 00:32
Locatie: z-h

27-03-2013 08:31

Hallo Bas,
Ja, het is een flinke adreline visserij 8)
Ik zou i.i.g letten op het parabolische en de kwaliteit vd ogen.
Hengels moeten tegen een stootje kunnen! Hou er ook rekening mee dat sommige
stekken gewoon NIET bevisbaar zijn, maar dit kan jij wel inschatten, schat ik zo in! :wink:

Op twijfelstekken wil ik nog wel eens m,n zwembroek aandoen, en voelen hoe en wat :wink:
Vaak heb je wel bruikbare ruimte onder takken, maar niet altijd!
Ik zou graag het filmpje zien, maar voorzichtigheid met posten is aan te raden in deze,
want het is zeker geen visserij voor beginners en takkenzagers.
Deze visserij begint al VOORDAT het aas te water ligt!! 8) :wink:

Laat ff weten wat je keus geworden is!
Ach man..Ga toch vissen !!
bas van geffen
Berichten: 1152
Lid geworden op: 12-11-2009 02:11
Locatie: bronxtel

27-03-2013 12:30

klopt het is een visserij die niet voor de massa is weggelegd :P ik ga er dan ook eens per jaar in om wat te snoeien en de onderwatertakken net op de waterspiegel af te breken... zo lijkt de stek kleiner dan dat hij is en blijven mensen weg :P

alleen die dikke boom... sja die moet blijven want daar komen de vissen voor... veiligheid en voedsel...

10 meter verderop zit zo'n stek die gewoon NIET bevisbaar is... maar daar ligt altijd vis.. dus een voerspoortje doet hier vaak wonderen... en anders een steentje in het water gooien zodat de vis gaat zwemmen ;)

de visserij is idd al lang bezig voor het aas het water raakt... smorgens of smiddags al even langsgaan en in de boom klimmen om te kijken en wat voer te strooien... daarna terugkomen om de stek af te vissen... vaak ligt het haakaas zelf nog geen 10 seconden in het water :P
Gebruikersavatar
Schaper Michael
Berichten: 1016
Lid geworden op: 02-08-2012 22:58
Locatie: Zoetermeer

30-03-2013 14:54

Bas,
Ik heb zelf nog geen ervaring met hengels korter dan 12 ft. Laatst stond ik wel met de Nash Dwarf 9ft in mijn handen. Geweldig ding (volgens mij) voor maar 75 euro. Staat hoog op mijn verlanglijstje.
Ik heb 2 filmpjes voor je waarbij Roderick 9ft hengels gebruikt.

In dit filmpje is de 9ft niet de bruine met witte tekst maar de zwarte


En hier is hij aan het stalken met een 9ft hengel. Buigt mooi door.
Oh, the sea is so full of a number of fish, If a fellow is patient, he might get his wish!
- Dr. Seuss

Veel leesplezier op mijn blog Pendingen
Frenk de Gruiter
Berichten: 2837
Lid geworden op: 12-03-2011 22:32
Locatie: Duiven

31-03-2013 16:34

6 of 8 ft hengels kunnen fantastisch zijn, maar ik gebruik het alleen als de omstandigheden daarom vragen. Ruim twintig jaar geleden viste ik al met 10 ft Bruce and Walker hengels, naar een steiger en de controle was uitstekend, en de slip dicht vanwege het gevaar van de palen van de steiger, waar ik naar toe viste.

Afstanden gooien kan tegenwoordig met dat soort hengels ook behoorlijk, en de parabolische vorm vind ik wel belangrijk voor de hengel. Daarnaast vis ik met 9 ft penhengels (waaronder echte vintage hengels) en heb niets te klagen over controle over de vis.

Dus : zou ik ook weer 9 ft hengels kopen? Ja. Maar ik heb er al te veel, dus ik sla even over :)
Gebruikersavatar
Daan Titalepta
Berichten: 308
Lid geworden op: 22-03-2013 20:05
Locatie: Bennekom

31-03-2013 20:56

Ik geef de heren boven mij groot gelijk! Ik vis nu zelf eigenlijk altijd met de 'stalker'hengels(2,70 m/9ft) op de kleinere putjes in de buurt, zowel drijvend, pennend, als vaak ook
gewoon met de piepers op de dorpsvijvertjes. De dril is veel spectaculairder en je hebt gewoon veel minder ruimte nodig om te vissen. Voor het pennen tussen vb. bosjes of
onder laaghangende bomen zijn kortere hengels bijna een must voor mij.
Ik vis alleen nog met de 12 ft. karperstokken op zulke vijvers als ik weet dat de gemiddelde vis die er zwemt groter is dan 20/25 pond.

Maar dat is denk ik ook veel persoonlijke voorkeur.
"Judge not, before you judge yourself" - Bob Marley
kevin diederen
Berichten: 3862
Lid geworden op: 28-09-2003 02:00
Locatie: Zuid Nederland

03-04-2013 17:03

Bas,

Als je wilt heb ik wel een 6ft Century T1 en een 9ft Harrison Stalker die je eens kan komen bekijken. Verkopen doe ik ze echter niet... want ik ben in ieder geval erg te spreken over dergelijke korte hengels als ik struin met een loodmontage.
Met vriendelijke groet,

Kevin Diederen
Ferio Sterk
Berichten: 231
Lid geworden op: 17-07-2012 11:44

03-04-2013 21:16

Schaper Michael schreef:
En hier is hij aan het stalken met een 9ft hengel. Buigt mooi door.


Enig idee waar hij die graskarper heeft gevangen? Ik kan het bord net niet goed lezen.. :)
Plaats reactie