Van statische visserij naar penvisserij


Plaats reactie
Jeroen Schulte
Berichten: 508
Lid geworden op: 03-04-2011 13:47

18-03-2013 13:12

Ik heb besloten om het statische vissen te laten voor wat het is en mij dit jaar te gaan richten op het penvissen. Heb het vorig jaar een aantal keren gedaan en dat is mij wel goed bevallen.

Voor het roofvissen heb ik een schoudertas waar 2 medium tackleboxen in passen. Deze tas wil ik ook gebruiken bij het penvissen. Zou alleen graag willen weten hoe jullie je pennetjes / dobbers en klein materiaal meenemen?

Voor het statische vissen had ik een large tacklebox, maar deze heb ik weggedaan, omdat deze eigenlijk te groot (35 cm lang) was om makkelijk mee te nemen.
Gebruikersavatar
Michel Paassen
Berichten: 289
Lid geworden op: 10-09-2012 18:04
Locatie: leeuwarden

18-03-2013 15:08

Ik zelf had altijd een "standaard viskoffertje" bij mij.. HIer kon alles mooi overzichtelijk inliggen : pennetjes, stuitjes, haken en je loodjes... tangetje, schaartje...joh : u name it, het zat erin..
Tegenwoordig heb je wat meer van die schoudertassen, waarbij je alles in bakjes stopt idd, heel erg handig heb je namelijk een handje vrij, nadeel (vind ik dan) je moet je hele tas door en/of eerst effe het tackle-boxje pakken, openen en uiteraard anders om...Viskoffertjes is daarin tegen : open en dicht en alles meteen te pakken.. Maar goed: das persoonlijke voorkeur :lol:

mocht je nog zo een koffertje hebben liggen, je kunt er altijd nog een schouderbandje aan maken dmv een stuk auto-gordel die je met pop-nagels vast zet, eventueel nog zo een "sier-foamstuk" erop om het wat comfortabler te maken.
Vissende vader, die koi's houdt
Gebruikersavatar
Schaper Michael
Berichten: 1016
Lid geworden op: 02-08-2012 22:58
Locatie: Zoetermeer

18-03-2013 15:35

Jeroen,

Ik maak even een onderscheid in visweer waarbij wel en geen jas nodig is.

Over het algemeen heb ik een schoudertas van ongeveer 40x30x25 bij me in de auto. Ligt aan de stek en het struinwerk. Meestal neem ik uit de tas mijn aas en stekindicatoren mee en ga eerst overal voeren.
Ik laat dan de tas in de auto. Daarna ga ik terug naar de auto en pak de rest van mijn visspullen terwijl het aas zijn werk doet al in het water. Meestal pak ik het nodige uit de tas en ga verder op stap zonder tas.
Mijn tas is precies in 3en gedeeld dmv 2 ritsen. in het voorste vak zit mijn kleinmateriaal lood, dobbers, onderlijn, vispas, nagelknippertje, haken, enz. In het midden doe ik mijn aas (in plastic zak). In de achterste doe ik alle grovere dingen zoals fotostoestel, statief, bril(lenkoker), enz.
Ik ben nog op zoek naar een rugzak omdat de tas na een uurtje te zwaar is op 1 schouder. Je rug gaat dan trekken. Misschien ga ik voor deze http://www.tackleshop.nl/Abu_Garcia_Rugzakstoel_Junior-p5316.html maar deze wil ik eerst zien. Ik kan dan ook mijn mat hierin kwijt. Die draag ik nu onder mijn arm trouwens.

Tijden het jasweer doe ik in mijn jaszak wat noodspul om mee te nemen. Dit is een dobber, een zakje haken, een onthaaktang, weger, meetlint en loodjes. In mijn andere jaszak zit het aas. In mijn hand zit dan een net, hengel(s) en een statief met fototoestel. Bril heb ik op dus tas heb ik niet meer nodig.

Zonder jas. Dan heb ik in mijn broekzak wat dingetjes mee of in een plastik zakje of een heuptasje (ja die dingen worden nog gemaakt). Gewoon simpel eigenlijk.

Als ik lopend of op de fiets ben dan gaat de schoudertas gewoon mee.

Succes
Oh, the sea is so full of a number of fish, If a fellow is patient, he might get his wish!
- Dr. Seuss

Veel leesplezier op mijn blog Pendingen
Jeroen Schulte
Berichten: 508
Lid geworden op: 03-04-2011 13:47

18-03-2013 19:34

Ik heb zelf een Rozemeijer schoudertas van 30 cm (lang) x 14 cm (breed) x 23 cm (hoog) welke ik gebruik voor het kunstaasvissen.
Tas heeft een groot vak en een kleiner voorvak. In het voorvak zitten nog 3 kleine vakken die d.m.v. een rits afgesloten kunnen worden.
Mijn inziens ideaal voor bijv. boillienaalden, schaartje, verpakkingen haakjes.

Een 3-ladige viskoffer heb ik hier ook nog wel staan, maar het lijkt mij niet handig om met zo'n ding te gaan sjouwen. Met een schoudertas
houd je je handen vrij voor de hengel, landingsnet, onthaakmat en emmertje met aas. Daar komt nog bij dat de viskoffer in gebruik is
voor de witvisspullen.

Ik zal eens bezien hoe ik mijn schoudertas het beste in kan richten.
Arie Paauw
Berichten: 73
Lid geworden op: 21-06-2012 11:55

18-03-2013 19:58

Ik vis een beetje hetzelfde als Michael. Ik heb een grote rugzak van Eastpack in het groen (3 tientjes op Marktplaats). Daar heb ik m'n eten, aas, onthaakmatje, en hele pennendoos inzitten. Ik vis meestal ik de polder (daar komt gelukkig niemand), dus ik maak een "basis-kamp' waar ik de rugzak achterlaat. Ik heb een klein heuptasje (5 euro bij Scapino) daar heb ik de noodzakelijke dingen in : schaartje, tang, loodjes, haakjes en haakaas. In een buisje waar vitaminen-bruis-tabletten in gezeten hebben stop ik twee pennetjes. Ik heb dan alleen de hengel te dragen en m'n net met daarin het onthaakmatje.

Als het nodig is maak ik m'n basiskamp in de auto.

Als ik lang ga pennen neem ik ook nog een stoeltje mee. Liever niet, maar na 2 uurtjes op de mat ga ik m'n rug toch voelen.

Dit stoeltje is werkelijk perfect :
http://www.google.nl/imgres?imgurl=http ... Ag&dur=692

Veel succes!
Jop Boot
Berichten: 467
Lid geworden op: 19-12-2005 14:54

18-03-2013 20:26

In mijn tas zit:

Dobberkoker voor uiteraard de pennetjes. Koker is in mijn geval een Fox pva refill tube.
Albatros doosje met inzetje voor de haakjes, de klosjes gevlochten lijn, losse loodjes en losse rubbertjes.
Platte Blokker diepvries doos voor de metalen: Onthaaktangen, boilienaald, boilieboortje,stringernaald, leatherman mutlitool, dat soort dingen. In deze doos zit ook een doosje lood en een doosje rubbertjes.
In de winter is er dan nog ruimte voor een orginele 1/2 liter Thermos, geloof me er is echt niks beters, en het kleinste Blokker doosje voor de thee, de oploskoffie en een zakje soep.
In voorvak 1 de vergunningen en in voorvak 2 een blik sigaren.

In mijn geval is de tas er 1 van Hardy, de compact. Da's een bezopen dure tas, maar deze spullen gaan uiteraard ook in een vistas van 20 euro.

Verder gaat er mee: 1 emmer met deksel, zo'n Proline boilie emmer is ideaal. Staat zeer groot Proline op zodat iedereen denkt dat je met Green Hell zit te vissen terwijl je in werkelijkheid je geheime partikel/pellet mix bij je hebt. In die emmer zit ook de handdoek en het haakaas. Haakaas uiteraard weer in van die handige blokker doosjes. Ga ik naar een bekend water dan 1 hengel mee en een fastnet. Klein matje onder de arm om op te zitten en uiteraard om de karper op te leggen. Doe je dit namelijk niet dan volgt er een topic van 5 pagina's....

Ga ik naar een nieuw water dan neem ik een foudraal voor 2 opgetuigde penhengels mee. 1 medium en 1 zware stok. Net kan dan in het voorvak van de foudraal.
Laatst gewijzigd door Jop Boot op 18-03-2013 20:48, 4 keer totaal gewijzigd.
Ook voor TV-snacks en Kant en Klare mee neem bami.
Gebruikersavatar
Michiel de Vries
Berichten: 1359
Lid geworden op: 13-10-2006 00:13
Locatie: Leiden

18-03-2013 20:39

ik heb gewoon een normale rugzak op me rug, en in het voorvakje heb ik 2 kleine tackleboxjes van soul, voor loodjes en haakjes enzo. en boxje voor me vlokdobbers
en me dobbers bewaar ik in een pva koker.
voor de rest heb ik altijd me oppervlakte aas, statiefje, camera, staafweger enzo in me tas zitten,

heb wel is met schoudertas geprobeerd, maar persoonlijk vind ik gewone rugzak makkelijker en relaxter


deze boxjes gebruik ik trouwens, een 2 en 6 compartiment boxje:
Afbeelding
wouter veuger
Berichten: 303
Lid geworden op: 30-01-2011 17:08

18-03-2013 21:20

omdat ikzelf aan de lange kant ben (1.94) had ik na een ochtendje pennen,zittend op de onthaakmat altijd last van mn rug.
vorig jaar heb ik van abu garcia zo een rugzakstoel aangeschaft,ik stond er nogal sceptisch tegenover,maar is echt een wereldding!
perfect zittende rugzak ( met ruimte voor emmertje voer/aas/klein matje/eten en drinken,en nog 3 losse vakjes voor klein materiaal/fototoestel)
en er zit dus zo een uitklapbaar krukje aan vast,verwacht geen uberluxe stoel,maar het zit veel prettiger als op de grond of een emmertje,en je hoeft niet met een los stoeltje te gaan slepen.

als ik ga pennen spring ik op mn mountainbike,rugtas op,hengeltje in de hand en gaan mit das banaan :D
Gebruikersavatar
Andries Hoekstra
Berichten: 934
Lid geworden op: 08-10-2009 19:23

19-03-2013 08:11

Ik heb veel gewisseld tussen schouder- en rugtas en formaten. Als ik ene grotere tas had sleppte ik ineens meer spullen mee, nu schoudertas van 30/40/20 met mooie stevige vakken. Al het materiaal en aas zit in de zijvakken en het voorvak wat het hoofdeel overlaat voor een weegnetje, vergunningen, onthaakmatje en eten/drinken.
Ik heb een looddoosje van stevige stof die ik in een aantal vakken kan verdelen waar ik een bakje met haakjes stoppertjes etc, doosjes lood, pennen, zakmesje, breekstaafjes in heb zitten.
Behoorlijk compact maar wel zwaar als hij goed gevuld is, bij lange stukken lopen denk ik weleens terug aan mijn rugtas.
Daarnaast ehb ik een stoeltje dat ik met een band over mijn schouder kan meedragen maar die gaat niet altijd mee.

tip: haal een doos van de afmeting waarin je ongeveer je vistas wilt hebben bij de supermarkt en kijk of al je spullen erin kunnen, weet je direct goed of alles gaat passen.

Andries
Gebruikersavatar
Mart Honen
Berichten: 1374
Lid geworden op: 21-09-2009 17:53
Locatie: Breda

19-03-2013 10:40

Ik gebruik een hele platte laptoptas. Gaat 3x niks in: pennetjes in een koker, wat haakjes en loodjes, tangetje, aasnaaldjes, flossdraad, rolletje gevlochten onderlijnmateriaal en aas en eten. Oh ja, ook een handdoekje.

Vis ik in de nabijheid (zeg binnen 250 meter) van de auto, dan neem ik de tas niet eens mee. Enkel het tangetje, haakjes en loodjes en m'n aas. Oh ja, ook m'n handdoekje.
Ik weet het ook allemaal niet...
Gebruikersavatar
Mart Honen
Berichten: 1374
Lid geworden op: 21-09-2009 17:53
Locatie: Breda

19-03-2013 10:41

En natuurlijk heb ik ALTIJD m'n slijpsteentje bij!!!
Ik weet het ook allemaal niet...
Jeroen Schulte
Berichten: 508
Lid geworden op: 03-04-2011 13:47

19-03-2013 13:19

@Michiel de Vries;
Die boxjes die jij noemt heb ik nog liggen. Is ook een idee om daar 2 van te gebruiken voor de aasnaalden en ander klein materiaal.

Ik heb een looddoosje van Dinsmore, haakjes zitten in de originele verpakkingen dus dit zou ik allemaal wel los in het voorvak kunnen opbergen. Stop ik er verder nog 2 van die boxjes bij in en ik ben klaar. Moet ik alleen nog iets hebben waar de dobbers veilig in vervoerd kunnen worden.

@De rest;
Bedankt voor de reacties hier kan ik zeker iets mee.

Als ik op een plek zit te pennen of ik hoef niet ver te lopen dan neem ik mijn Korum stoel mee. In alle andere gevallen gebruik ik mijn onthaakmat om op te zitten.
Gebruikersavatar
Michiel de Vries
Berichten: 1359
Lid geworden op: 13-10-2006 00:13
Locatie: Leiden

19-03-2013 22:23

ik gebruik een PVA koker,
maar je kan ook bijv een PVC pijp gebruiken, onderkant een dop op lijmen en een losse dop op de bovenkant, dat blijft wel heel in je tas
Harold Hoekstra
Berichten: 408
Lid geworden op: 29-04-2003 02:00
Locatie: Noord Nederland

20-03-2013 09:35

Klein materiaal (pennen, haken, boilienaald, tang etc) gaat gewoon in 2 tackleboxen. Die gaan in mijn schoudertas samen met weger, wegzak. Dit neemt allemaal geen ruimte in. Waar ik altijd mee zit is de hoeveelheid voer dit ik mee wil sleuren... blik mais, blik kattevoer, droog kattevoer, emmer partikels, pellets, popupjes etc etc etc... Dat neemt de meeste ruimte in bij mij. Dus denk ook even na over hoe je je aas wil gaan meenemen.


Mijn schoudertas, bevalt prima.
http://www.hengelspullen.nl/uploadacties/a2XYdenKXYde_nnwfJ_4416123.jpg
Gebruikersavatar
Jos ter Horst
Berichten: 31
Lid geworden op: 31-08-2011 12:16
Locatie: Noordwolde Fr

02-04-2013 18:50

Hallo medepenners...

Ik struin nu sinds vorig jaar zomer met de fox royale rugzak...
het is wel een wat grotere rugzak maar het ik vind die grote
klep die er aan zit wel makkelijk want daar kan ik mijn onthaak
matje mooi onder mee zeulen dus dan heb ik weer een hand vrij.
En laatst hadden ze bij de lidl handige opbergboxjes te koop voor
het magistrale bedrag van wel 2.99 euro en die passen precies in
het voorste vak en het vak bovenop :lol: en een stoeltje neem ik
eigenlijk nooit mee daar gebruik ik meestal mijn onthaakmat voor..
en heb op de bodem van mijn tas nog een zelfgemaakt "kussentje"
(een handdoek ingepakt in een vuilniszak met heeeel veel plakband
er om heen voor als de onthaakmat nat is haha :D

Afbeelding
Gebruikersavatar
Victor van Hoek
Berichten: 160
Lid geworden op: 23-09-2009 16:05
Locatie: Huizen

05-04-2013 13:07

Ik gebruik een gewone rugzak waar ik een paar bussen (jodenkoeken verpakking) met kattenbrokjes in heb.
Verder een paar blikjes mais. 2 van die tackle boxjes waarvan ik er in 1 een paar tussenschotten uitgehaald heb zodat reserve pennetjes mee kunnen zitten in een voorvak. Verder in de zijvakjes het "normale" spul als tangetje/blikopener/vispas en lijst etc etc.

Het is gewoon kijken wat het beste bij je past. Ik vind het prettig om de rugzak op te doen en mijn handen verder vrij te houden voor de hengel, schepnet en een blikje/bus voer.
wouter veuger
Berichten: 303
Lid geworden op: 30-01-2011 17:08

05-04-2013 21:50

ik heb in de schuur een pennenkoker waar een stuk of 100 pennen inzitten,maar die wil ik niet iedere keer mee nemen.

als je in de supermarkt een potje asperges haalt,heb je een prachtig mooi stevig langwerpig potje met schroefdeksel,hier heb ik een stuk of 10 pennetjes in voor alle omstandigheden,0,2-1,5 gram zo ongeveer,werkt perfect.
Gebruikersavatar
melvin verhoeven
Berichten: 415
Lid geworden op: 05-04-2010 20:26
Locatie: Velp

06-04-2013 18:05

heb gewoon een rugtas (legertas)met kleine opbergdoosjes erin. in de tas zit ook een nash emmer zitting ideaal want neem altijd een emmer mee.
en kan ik er heerlijk zacht op zitten ideaal voor als de grond te hard word;)

pennetjes gewoon in een pvc pijpje van 30 of 40 2 dopjes erop klaar is kees
Arjan Brand1
Berichten: 57
Lid geworden op: 06-01-2007 23:48
Locatie: Ridderkerk

08-04-2013 11:48

Afbeelding

Deze tas gebruik ik. Mooie dubbele bodem zit mijn onthaakmat in opgerold.
Een klein tackleboxje in het bovenvak met een klein aasemmertje en aan de zijkant nog andere ruimte voor benodigdheden.
Ik vind het een top tas.
Jeroen Schulte
Berichten: 508
Lid geworden op: 03-04-2011 13:47

09-04-2013 10:10

Ik heb mij voor het witvissen vorige maand een Super Ultegra Carryall gehaald. Aangezien mijn winkelier de Super Ultegra Accessoiry Cases niet voorradig had heb ik 2 laten bestellen.

Afbeelding

Een case wil ik gebruiken voor mijn feedermolen. De andere zou ik kunnen gebruiken voor mijn penvismaterialen en ander klein materiaal.

Een rugzak lijkt mij ook handig en ik ga eens kijken of er toevallig thuis nog een ligt die ik mag gebruiken. Dan heb ik in ieder geval mijn handen vrij voor de hengel, landingset e.d. En anders zet ik mijn carryall in de auto en neem als ik ga vissen het meest noodzakelijke materiaal mee. Vaak bevindt ik mij toch niet ver van de auto als ik aan het vissen ben.
Ferry Krooswijk
Berichten: 10
Lid geworden op: 11-05-2013 10:46

23-05-2013 21:36

Ik zit in hetzelfde schuitje wil statisch blijven doen maar ook gaan pennen ik gebruik daarintegen gewoon mijn tacklebox de kleine van itt
Gebruikersavatar
Christian Litjes
Berichten: 214
Lid geworden op: 10-03-2011 17:49

24-05-2013 09:49

Ik heb altijd een vierkante emmer van starbaits bij. Daarin zit mijn onthaakmat, voer en een tackelboxje met dobbers, loodjes en ander klein grut.

Voordeel aan de emmer is: Je hebt ook iets om op te zitten.
Plaats reactie