pen en oppervlakte vangsten Maart 2013


Gebruikersavatar
Wijnand van Hemert
Berichten: 133
Lid geworden op: 05-10-2009 19:53
Locatie: blackpool aan de Brielse maas

02-03-2013 14:24

Ik had hem per ongeluk in februari gezet, dus nu dan als nog in Maart. :oops:

Wijnand van Hemert schreef:Soms lukt alles!

Vanmorgen weer naar het 'zicht' water gegaan op jacht naar die kleine, sluwe 'dusty'.

Nu zat hij wel bij de groep in het winterhol.

Na een uur kruim voeren en wachten tot hij ook mee ging azen kon ik eindelijk een goed moment vinden om het aas in zijn buurt te krijgen.

Hij keek er zoals altijd schuw naar, maar na een minuut zoog hij het stukje boilie naar binnen en kon ik hem na talloze pogingen eindelijk haken.

Klein maar zeer fijn! Heel oud visje met groeven in zijn kop en kleine vinnetjes, staartje en niet onbelangrijk punt gaaf bekje!

Nu zwemmen er daar nog 2 vissen die ik wil vangen waaronder het laatste spiegeltje 'woodcarving' en een zwarte schub de 'zuignap'

verslavend dat zicht vissen :D
Afbeelding
Gebruikersavatar
Robert Pijpers
Berichten: 70
Lid geworden op: 03-11-2010 12:24

02-03-2013 21:15

Wijnand het is werkelijk waar niet te geloven!
Echt TOP maat. Keep up the good work.
Kris Hoekstra
Berichten: 172
Lid geworden op: 24-09-2009 15:31

02-03-2013 23:01

Ik ben al blij als ik kan vissen, en dan ook nog wat mag vangen maar meneer kan nog kiezen welke hij haakt ook.... Klasse!

Kris.
Gebruikersavatar
Wijnand van Hemert
Berichten: 133
Lid geworden op: 05-10-2009 19:53
Locatie: blackpool aan de Brielse maas

02-03-2013 23:33

Dank je Robert :wink:

Ja Kris het voordeel van een winterspot in glashelder water. Dan kan je de prijzen gewoon uitzoeken :D
Robert Lamboo
Berichten: 306
Lid geworden op: 03-05-2012 21:14

03-03-2013 19:50

Lekker visje, Wijnand :D

Gisteren op de Visma (nota bene in de museumhoek) een oude glaspook op de kop getikt. Afgebouwd op een Sportex-blank van 12 voet en ongeveer 2 á 2 1/4 pond. Even lekker krom getrokken op de beurs, en direct meegenomen. Twee met agaat gevoerde startogen, en topoog. Een echte bezemsteel die je tenminste voelt als je hem vast hebt. Ga fietsen met ultra light, gewoon een soepele ragstok voor bij de palen 8)

Afbeelding

Afbeelding

Vandaag eventjes de polder in om hem te testen. De temperaturen zitten weer in de lift, dus de vis zou weer wat in beweging moeten zijn. Brug 1 leverde niets op, toen maar gevoerd bij brug 2 en 3 en doorgereden naar een nieuwe brug. Vier. Brug vier. De nieuwe stek lever niets op, ondanks de tip van een roofvisser die ze regelmatig haakte aan de westzijde. Terug naar brug 2. Ik sta op het punt om in te leggen als de tak die naast de brug onder water ligt als een gek begint te zwiepen. Een dikke kolk komt naar boven. Wat nu? Ik leg in, en krijg direct leven. De tak schudt weer, en ik zie een schim er langs rollen. Het blijkt dat er enkele karpers druk bezig zijn om zich te ontdoen van bloedzuigers, en ze halen aardig wat stunts uit! Om de haverklap klokt het oppervlak. Vorige week was al duidelijk dat hier veel vis lag, aangezien ik de ene na de andere lijnzwemmer kreeg. Al snel komen de aanbeten, en vang ik drie karpers binnen een uurtje. De tweede vis zet ik direct terug, verschikkelijk mager en niet in al te beste conditie. Brug 3 heb ik geen stootje meer gezien, terwijl die vorig jaar juist lekker liep. Mooi dagje zo :)

Afbeelding
Vis 1

Afbeelding
Vis 3
rick boom
Berichten: 650
Lid geworden op: 10-01-2008 18:01
Locatie: rijnsburg

03-03-2013 20:40

Mooie vissen, Robert.. Leuke stok ook..
Van de week sprak ik nog iemand die een Gerry savage S.U. had, gebouwd door Peeters.. Hij wilde 'm alleen niet van de hand doen.. :cry:
They once made Chuck Norris toiletpaper, but it failed.
It didn't take SHIT from nobody...
Gebruikersavatar
Andries Hoekstra
Berichten: 934
Lid geworden op: 08-10-2009 19:23

03-03-2013 20:52

Mooie schubs Robert en mooie aanwinst in je hengelkast. Klinkt als een heerlijke obstakel stok voor het strakkere drilwerk.
Voelde de hengel aan zoals je verwacht had of hadden de karpers nog niet genoeg fut om hem grondig te testen?
Gebruikersavatar
Schaper Michael
Berichten: 1016
Lid geworden op: 02-08-2012 22:58
Locatie: Zoetermeer

03-03-2013 20:54

Mooi Robert. Ik was eergisteren ook op de Visma maar heb die hoek niet gezien helaas. Wel een nieuw net gekocht. Een 42" maar ik vind'm toch te groot. Morgen maar even ruilen bij Paddy. Vandaag geïnspireerd door de helderwater vangsten van Wijnand even langs de Bosplas geweest in Ypenburg. dit water is ook kraakhelder. Helaas geen vis en visser kunnen zien. Mijn hengel bleef dus opgetuigd vandaag.
Oh, the sea is so full of a number of fish, If a fellow is patient, he might get his wish!
- Dr. Seuss

Veel leesplezier op mijn blog Pendingen
Robert Lamboo
Berichten: 306
Lid geworden op: 03-05-2012 21:14

03-03-2013 21:56

Rick: hou Marktplaats in de gaten, er komen vaak Garry Savage-hengels voorbij. Heb er ook eens een gehad, maar snel weer doorverkocht. Qua drileigenschappen niet echt mijn ding (te snelle actie). Op de beurs lagen in die hoek ook enkele Peeters-stokken..blijven mooie stokken zonder te veel poespas :)

Andries: Meer als genoeg fut! Ze vlogen rakelings langs en tussen te palen. Op de beurs gevoeld, en gemerkt dat er heel veel actie in de top zit en het achtereind (zoals gewoonlijk) meer body heeft. Met een vis aan de lijn was het wel even wennen, de top buigt verder door dan ik had verwacht voor dat de power in de stok komt. Totaal niet erg, de vis raakt er namelijk minders snel van in paniek in tegenstelling tot stijf carbon . Het "walking the dog"-idee zeg maar, zeker nadat de vis bij de obstakels weg is.

Michael: de stand zat achterin ergens, bij de hengeltentoonstelling. Er lagen enkele prachtige stokken opgesteld bij de tafel waar je ook door Bert Schouten (Handy Fish) oude hengelmateriaal kon laten taxeren. Er hingen naamkaartjes aan de hengels, dus ik dacht al dat ze te koop waren, en dat waren ze ook! Denk dat veel mensen dit niet direct in de gaten hadden. Maar goed ook, zo filter je de echte liefhebbers er natuurlijk een beetje uit. Lekker keuvelen over ouwe meuk met een paar ouwe rotten in het vak, erg gezellig.
rick boom
Berichten: 650
Lid geworden op: 10-01-2008 18:01
Locatie: rijnsburg

03-03-2013 22:04

Ja klopt, die S.U. is behoorlijk fast taper.. Maar soms komt het wel van pas...
They once made Chuck Norris toiletpaper, but it failed.
It didn't take SHIT from nobody...
Bart Schoemaker
Berichten: 212
Lid geworden op: 20-05-2010 10:44
Locatie: Heino

04-03-2013 18:14

Vanmiddag op de plaatselijke dorpsvijver nog weer ff een pennetje in het winterhol geplaatst. Resultaat was matig, 1 dikke brasem, een gemiste aanbeet omdat vrouwelijk schoon voorbij fietste en toen ik weer naar mijn pennetje keek kwam hij net weer boven. Daarnaast nog een afschuwelijk magere oud spiegeltje in de kieuwdeksel gehaakt. Gelukkig zonder schade kunnen uitdrillen en snel weer terug gezet.
Eerdere account was De Bakker...

http://www.spiegelkarperprojecten.nl
Gebruikersavatar
Andries Hoekstra
Berichten: 934
Lid geworden op: 08-10-2009 19:23

04-03-2013 21:09

Robert Lamboo schreef:Andries: Meer als genoeg fut! Ze vlogen rakelings langs en tussen te palen. Op de beurs gevoeld, en gemerkt dat er heel veel actie in de top zit en het achtereind (zoals gewoonlijk) meer body heeft. Met een vis aan de lijn was het wel even wennen, de top buigt verder door dan ik had verwacht voor dat de power in de stok komt. Totaal niet erg, de vis raakt er namelijk minders snel van in paniek in tegenstelling tot stijf carbon . Het "walking the dog"-idee zeg maar, zeker nadat de vis bij de obstakels weg is.



Ja inderdaad, zachtere hengel veel minder paniek, net als dat hoe harder jij trekt hoe harder de vis gaat trekken. En dat 'walking the dog' idee is wel een koninklijke manier van drillen, alles onder controle die vis die langs de bodem schuifelt , wind in de lijn; prachtig.
Ik ben zelf niet al te actief, maar wel gericht op zoek naar een 1,75lb glasstok om weer wat gerichter met oppervlakteaas in meer begroeid water te kunnen vissen. Glas blijft toch een materiaal dat in bepaalde situaties beter werkt dan stijvere carbon varianten.
Gebruikersavatar
Schaper Michael
Berichten: 1016
Lid geworden op: 02-08-2012 22:58
Locatie: Zoetermeer

04-03-2013 21:39

De eerste van 2013 kwam in dit prachtig weertje op de kant.

Afbeelding

Groeten, Michael
Oh, the sea is so full of a number of fish, If a fellow is patient, he might get his wish!
- Dr. Seuss

Veel leesplezier op mijn blog Pendingen
Gebruikersavatar
Wijnand van Hemert
Berichten: 133
Lid geworden op: 05-10-2009 19:53
Locatie: blackpool aan de Brielse maas

04-03-2013 21:58

Gefeliciteerd! Toch niet op zicht hé? :D
Gebruikersavatar
Schaper Michael
Berichten: 1016
Lid geworden op: 02-08-2012 22:58
Locatie: Zoetermeer

04-03-2013 22:25

Thanx Wijnand. Nee gewoon een woelig plasje bij mij om de hoek.
Oh, the sea is so full of a number of fish, If a fellow is patient, he might get his wish!
- Dr. Seuss

Veel leesplezier op mijn blog Pendingen
Gebruikersavatar
Mark Brouwer
Berichten: 975
Lid geworden op: 02-03-2005 14:08
Locatie: Nuenen

05-03-2013 21:21

Andries Hoekstra schreef:Ik ben zelf niet al te actief, maar wel gericht op zoek naar een 1,75lb glasstok om weer wat gerichter met oppervlakteaas in meer begroeid water te kunnen vissen. Glas blijft toch een materiaal dat in bepaalde situaties beter werkt dan stijvere carbon varianten.


Heb zelf een Traditional Specimen 12" 1,75lb glas penhengel. Vind deze echter minder geschikt voor (mijn manier van) oppervlakte visserij. Geef hierbij toch de voorkeur aan een iets strakkere carbon hengel, om de haak ook op wat grotere afstanden >25mtr. te kunnen zetten. Voor onder het kantje blijft het echter heerlijk om met een diep buigende glasstok een vis te drillen zonder een meter lijn via de slip te hoeven geven.

Aan wat voor een type glashengel zit je te denken?
"Dode brasem vangen, da's pas erg!"
bas van geffen
Berichten: 1152
Lid geworden op: 12-11-2009 02:11
Locatie: bronxtel

09-03-2013 04:42

Afbeelding

gevangen op een vlokje, op 70 cm water... in een onmogenlijke hoek van de plas
Gebruikersavatar
Andries Hoekstra
Berichten: 934
Lid geworden op: 08-10-2009 19:23

09-03-2013 11:39

Netjes Bas!

Gisteren goed gebruik gemaakt van het laatste dagje voorjaar voordat we weer in sneeuw en ijs zitten, ving drie karpers, twee 'kleintjes' en een mooie grote (voor die polder) schub:

Afbeelding

Lekker om na twee maanden eindelijk weer eens karpers te vangen!
Ruben Lubbers
Berichten: 317
Lid geworden op: 13-05-2010 15:00

09-03-2013 13:04

Eerste keer pennen dit jaar met mijn nieuwe penpook, nieuwe montage, nieuw aasje en pats binnen het eerste uurtje. lekker zo na (en voor :roll: ) de winter.....

Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us
Gebruikersavatar
Schaper Michael
Berichten: 1016
Lid geworden op: 02-08-2012 22:58
Locatie: Zoetermeer

09-03-2013 15:52

@ Bas, dat vlokje is echt een killer. Mooie vis man. Zo uit het karper bejaardenhuis.
@ Andries, drie! Deze op de foto ziet er gezond en sterk uit. Ik lees het verslag wel op je forum.
@ Ruben, "it's always nice when a plan comes together".
Oh, the sea is so full of a number of fish, If a fellow is patient, he might get his wish!
- Dr. Seuss

Veel leesplezier op mijn blog Pendingen
Gebruikersavatar
Wijnand van Hemert
Berichten: 133
Lid geworden op: 05-10-2009 19:53
Locatie: blackpool aan de Brielse maas

16-03-2013 17:12

Na een opleving is het nu weer stil in dit topic. tijd voor verandering :wink:

Vanmorgen na een nacht ergens anders weer met de penlat naar het zicht watertje gegaan.

Door de ijzige harde wind was het niet bepaald super weer, maar toch kreeg ik 3 kleine schubjes aan het azen op de winterspot.

Nadat ik er 1 van gevangen had was het daarna over op die stek, dus liep ik een rondje om het water.

Op de grote kom zag ik door de hoge golven een vis zwemmen, maar hier kon ik eigelijk niet op zicht vissen door de golven.

Toch beetje voer erin en na een uur zie ik een stofwolk op die stek.

Dus hengel erin maar door de golfslag deinde de pen als een gek waardoor een aanbeet niet te zien was.

Een 10 grams schuifloodje op de lijn en de rest van het lood eraf zodat de pen plat zou liggen was de tactiek.

Het werkt! Binnen een paar minuten ging hij staan en bam! hangen!

Een voor mij onbekende stok oude karaktervolle schub/spiegel/war :lol: lag in het net.

Afbeelding
Afbeelding
kevin diederen
Berichten: 3862
Lid geworden op: 28-09-2003 02:00
Locatie: Zuid Nederland

16-03-2013 18:11

Ja hoor. Hij doet het weer eventjes he ;-)
Met vriendelijke groet,

Kevin Diederen
Gebruikersavatar
Christian Hummelink
Berichten: 1857
Lid geworden op: 02-10-2005 22:56
Locatie: Zwolle

16-03-2013 19:19

Klasse mannen!

Ik ga morgen ook maar eens een kleine poging wagen 8)
Penvissen, omdat een wegzakker een mooie opsteker kan zijn!
http://www.karperbeheer.nl, word lid van de BVK!
Gebruikersavatar
Andries Hoekstra
Berichten: 934
Lid geworden op: 08-10-2009 19:23

18-03-2013 16:12

Mooi weer Wijnand!

gr Andries
Bart Schoemaker
Berichten: 212
Lid geworden op: 20-05-2010 10:44
Locatie: Heino

20-03-2013 15:14

Helaas leverden vanmiddag de 3 stekjes enkel allen een brasem op...
Eerdere account was De Bakker...

http://www.spiegelkarperprojecten.nl