pen en oppervlakte vangsten december 2012


Gebruikersavatar
Wijnand van Hemert
Berichten: 133
Lid geworden op: 05-10-2009 19:53
Locatie: blackpool aan de Brielse maas

29-12-2012 16:49

Goed bezig wintervissers! (nou ja winter :roll: )

Ik had vandaag een heel fijn spiegeltje en een zwarte schub op zicht gestalkt en gevangen. (Stiekum wel met een loodje en rigje)

@ Ben Scholten, dit is weer 1 van die sneaky spiegeltjes waar ik van de zomer achteraan zat. :wink:


Afbeelding

Afbeelding

Klein maar zeer fijn. Een mooie jaar afsluiter!
Gebruikersavatar
Stef Jansens
Berichten: 978
Lid geworden op: 09-02-2007 21:59

29-12-2012 18:34

Terwijl een mild winters zonnetje de stek opwarmt beginnen Rutger en ik routinematig de hengels in orde te maken. Kort pop-up rigje, licht schuifloodje en klaar. Na een aantal worpen ligt alles naar wens en nemen we plaats op het bankje. Het is hartstikke behaaglijk, graad of 12, af en toe een windvlaagje. Prima zo.
Rutger besluit nog een tweede hengel in te leggen, de goed geluk hengel. Geheel ondoordacht, zonder enige strategie besluit hij om de montage tegen het meest vriendelijk ogende rietkraagje aan te leggen. Handje maïs erbij en wie weet, zo is de gedachte.
Onder het slap geouwehoer klinken de klanken van de top 2000, en een delkim die wat begint te pruttelen! De top veert bonkend krom en ik trek een kort sprintje richting deze hengel. Als ik de hengel oppak zie ik dat de vis, goddank, als een dolle naar rechts trekt. Een klein kommetje in, net wanneer ik opgelucht denk te kunnen ademhalen maakt de vis rechtsomkeert en zie ik wat takjes heen en weer schudden… Nee hé, het zal toch niet?!
Maximale druk zorgt ervoor dat de vis toch het wijd kiest, gelukkig! De vis spurt richting de doorgang, ook dat kan een peniebele situatie opleveren, een boompje belemmert mij het zicht. Op gevoel dril ik de vis tot onder de kant. Ik zie een langwerpige schim, breed gebouwd, staart formaatje peddel en een rug als een surfplank.
Dit is een beste! Zenuwen maken zich meester van mijn motoriek, rillend als een rietje dril ik de vis af. Gelukkig klinken op de achtergrond de rustgevende klanken van Enya die me tot kalmte manen. Als de vis in de sling ligt herkennen we hem meteen. Vorig jaar midzomer heb ik deze ook al eens gefopt, en leverde het me een nieuw PR op. ‘’ Deze wil ik wel wegen man’’ , zeg ik tegen Rutger. ‘’ De weegschaal ligt nog in de auto, ik spring wel effe op je fiets’’. Niet veel later komt Rutger hijgend met weegschaal terug en hang ik de vis onder de klok.
17.2 kilo met weighsling, Na de fotosessie wegen we de sling nog even na en blijkt deze 1.6 kilo te wegen. Een kort rekensommetje vertelt ons dat ik een nieuw PR heb! 15.6 kilo, eerste dertiger en misschien wel mijn mooiste karper ooit gevangen!

Afbeelding
M.v.g Stef Jansens
Gebruikersavatar
ben scholten
Berichten: 3191
Lid geworden op: 10-02-2007 19:29
Locatie: den haag

29-12-2012 18:44

Wat vind ik dit leuk om te lezen en te zien wijnand.
Ikzelf heb erg me best gedaan maar degene die ik wil ontsprigt de dans.
Nog wel nog wel :wink:
Die zwarte schub is ook een parel.'the black pearl'

Stef deze vis had je toen ook gepost he.
Vond hem toen al mooi en nu nog steeds
Vis is vis
Gebruikersavatar
Stef Jansens
Berichten: 978
Lid geworden op: 09-02-2007 21:59

29-12-2012 18:47

Klopt inderdaad Ben!
Ik ben er ook echt megablij mee 8) , heerlijke laatste vis van het jaar :D

P.S zie nu die vissen van Wijnand pas...
Die schub is echt schitterend man!
M.v.g Stef Jansens