Licht statisch vissen


Gebruikersavatar
Jeffrey Duineveld
Berichten: 31
Lid geworden op: 07-09-2011 21:48

23-11-2012 00:32

Ik ben al jaren een fanatiek penvisser, alleen doet zich nu een probleem voor. Ik heb een nieuw water ontdekt waar ik recent heb gevist. Dit zonder succes omdat er gelijk achter mij een onverharde weg loopt waar om de 10 minuten een auto of tracktor voorbij rijdt. Lekker langs het kantje vissen is dus niet geschikt vanwege de herrie. Het water is zo'n 12 á 13 meter breed en nu vraag ik mij af of ik tegen het kantje aan de overkant kan gaan liggen doormiddel van statisch vissen met beetmelder etc. Aan de overkant pennen is niet mogelijk, want daar kan je niet komen. Is het mogelijk om met mijn zwaarste penhengel 1,75lb bij 3,90m statisch te vissen en wat heb ik hier precies voor nodig? Ik hoop dat er mensen zijn die hier ervaring mee hebben en mij kunnen helpen. Alvast bedankt.

Greetz,

Jeffrey
Josef Stalscu
Berichten: 1003
Lid geworden op: 21-04-2007 17:38
Locatie: BREDA
Contacteer:

23-11-2012 01:42

Met een matchdobber misschien? Of klein wartelloodje schuivend aan brengen, met een aluwakertje of pieper.
Zit hier wel vis?
Gebruikersavatar
Peter van Loo
Berichten: 1785
Lid geworden op: 09-08-2011 00:41
Locatie: Schiedam

23-11-2012 02:53

Licht statisch vissen zou ik voor de Guru stijl gaan.

Method van een grammetje of 28 een onderlijntje van een cm of tien met daaraan een pre-drilled pellet of een flavoured boilie van 10 mm.

Achter je steun zitten en je top in de gaten houden ipv je pen dobber.

Groet, Peter
Gebruikersavatar
Christian Hummelink
Berichten: 1857
Lid geworden op: 02-10-2005 22:56
Locatie: Zwolle

23-11-2012 08:15

Dat kan makkelijk Jeffrey. Dat de testcurve van hengels zo verschrikkelijk omhoog is gegaan komt vooral omdat lijnen in de statische visserij steeds verder worden uitgevaren en er soms op grote afstanden gedrilld moet worden.

Maar 15 jaar terug was een testcurve van 2-2,5 lb standaard.

Ik heb zelf behoorlijk wat statisch gevist met mijn penhengels, geen enkel probleem met een anderhalf ponds stok. Lood tot een gram of 60 heb je zat aan en dan heb je het alleen nog over onderhandse pendelworpjes.

Overigens vraag ik me af of je onder het eigen kantje echt last hebt van dat verkeer. Vissen raken daaraan gewend en schrikken er dus ook minder van dan je wellicht zou denken.

Groeten Christian
Penvissen, omdat een wegzakker een mooie opsteker kan zijn!
http://www.karperbeheer.nl, word lid van de BVK!
Bojan van der Linde
Berichten: 1060
Lid geworden op: 26-02-2003 01:00
Locatie: zuid-holland

23-11-2012 08:16

met een pennetje kan je toch ook wel 12-13 m werpen en dan gewoon tegen de overkant aan vissen? :roll:
Gebruikersavatar
Theo de Vries
Berichten: 442
Lid geworden op: 15-02-2003 01:00
Locatie: Lelystad

23-11-2012 09:34

Ik ben het met Christiaan eens, ik heb gevist waar de bus voorbij reed en de hele grond trilde, maar de vis aast gewoon door, een voetstap of schaduw daaraantegen... Ik heriner mij verder nog dat als ik in Amselveen viste en er lande een Boeing op Schiphol dat de hele boel stond te schudden, maar gewoon doorvangen aan de korsten.
Als ik jou was zou ik is een oud Groothuis boek lezen, want deze methodes werken nog steeds!
Gebruikersavatar
Stef Jansens
Berichten: 978
Lid geworden op: 09-02-2007 21:59

23-11-2012 10:01

Dat is een visserij die ik zelf heel vaak doe!

Heerlijke visserij vind ik dat, lichte penhengels, 30 grams schuivend loodje afgewerkt met een vlijmscherp onderlijntje.
Tof om te doen, en werkt prima zoals je ziet :)
M.v.g Stef Jansens
Gebruikersavatar
Jeffrey Duineveld
Berichten: 31
Lid geworden op: 07-09-2011 21:48

23-11-2012 17:30

@ Christiaan en Theo. Het probleem is niet alleen maar verkeer. Er lopen ook veel mensen met honden langs. Ik moet zelf ook behoorlijk dicht op het water zitten, omdat het stukje land tussen de weg en het water zo'n 3,5 meter is. Ik maak denk ik gewoon een onderlijntje met een 10mm boilie of tijgernootje op de hair met een wartelloodje van een gram of 56. Alleen ben ik er nog niet over uit wat ik ga gebruiken voor beetregistratie. Zal ik een beetmelder gebruiken of gewoon de top in de gaten houden.
Arie Paauw
Berichten: 73
Lid geworden op: 21-06-2012 11:55

23-11-2012 18:55

Als je met twee hengels vist, zou ik voor beetmelders gaan, met een baitrunner. Je vist met een zelfhakend systeem (lood of method-feeder). Je kunt runs krijgen, zoals je gewend bent bij (zwaarder) vast-lood. Zeker ook als je langer zit en je mag je toppen geen seconde uit het oog verliezen.......
Gebruikersavatar
Jeffrey Duineveld
Berichten: 31
Lid geworden op: 07-09-2011 21:48

23-11-2012 20:01

@ Arie, ik ben van plan met 1 hengel te gaan vissen. Ik heb trouwens geen baitrunner meer. Is dit een probleem? Ik zat er aan te denken om mijn Penn Sargus 4000 te gebruiken en dan de slip heel los af te stellen. Als dit niet handig is hoor ik het graag, want ik ben niet van plan om voor een hele hoop geld weer molens etc te kopen aangezien ik toch veel vaker zal proberen te pennen.
Gebruikersavatar
Schaper Michael
Berichten: 1016
Lid geworden op: 02-08-2012 22:58
Locatie: Zoetermeer

23-11-2012 21:24

Beste Jeffrey,

Wat grappig dat je dit vandaag vraagt. Gisteren zat ik met een paar gelijke vragen. Ik wilde een 2e hengel gebruiken om semi-light met systeem te vissen op een afstand van ongeveer 15 meter.
Ik heb dit als volgt opgelost:
- hengel: een 17 jaar oude carbon van 2 1/4 pond. Zwaar zat.
- rig: onderlijntje van 10 cm met een haakje (4) en een hair net lang genoeg voor 20mm boilie en een klein warteltje. De boel met een krimpkousje glad maken.
- montage: lood (45 gram) op de lijn schuiven en de lijn met palomaknoop op de wartel van de onderlijn vastknopen. Het lood stoppen met een knijploodje van 0,2 gram. Mocht ik een lijnbreuk krijgen tijdens een dril dan gaat het lood er zo vanaf omdat het knijplood maar handvast op de lijn is gedrukt.
- Hengel op een paar stevige stokjes
- belletje (zie metale ding wat bij de hengeltop naar rechts gaat) als beetindicatie. Belletje kost 1 euro in de winkel. http://www.baitshop.nl/hengelsport/forel-vissen/accesoires-klein-materiaal/shakespeare-top-belletjes.html
- Slip zet ik dan vergenoeg open en de lijn hangt slap.

Hier 2 foto's ter illustratie

Afbeelding

Afbeelding

Dit was mijn verhaal, succes met jouw ervaring.

@ Stef, Leuke filmpjes maken jullie. Ik had deze al een tijdje geleden gezien.
Oh, the sea is so full of a number of fish, If a fellow is patient, he might get his wish!
- Dr. Seuss

Veel leesplezier op mijn blog Pendingen
Gebruikersavatar
Jeffrey Duineveld
Berichten: 31
Lid geworden op: 07-09-2011 21:48

23-11-2012 23:50

Hey Michael, dat lijkt mij idd een mooie methode. Ik zal maandag even spullen bij elkaar gaan zoeken en dan als mijn schema het toelaat een poging wagen. Ik kan sowieso veel met de tips en ideeen die jullie gegeven hebben. Ik ben een leek op het gebied van statisch vissen :lol: . Ik ga gewoon een beetje experimenteren. Als er successen geboekt worden zal ik deze met jullie delen. Allemaal bedankt voor jullie meedenken.

Groeten,

Jeffrey
Gebruikersavatar
Mario de Witt
Berichten: 65
Lid geworden op: 06-10-2012 00:01
Locatie: Den Haag

23-11-2012 23:51

Ik ga morgen met de penhengel statische vissen, zal je tips gebruiken Michael.
Wel nice dat je zo mobiel bent, zo kan je meerdere stekken aanmaken en bevissen, veel intensiever dan normaal! :D
Arie Paauw
Berichten: 73
Lid geworden op: 21-06-2012 11:55

24-11-2012 08:22

Mooie uitleg Michael.

Mijn systeem is, zeker nu het kouder is!!, wel wat anders. Heb geen foto's maar vis als volgt :

Op de hair een halve mini-boilie en een halibut (of iets anders) pellet, haakje 10 of 12 Korda mixa (past goed bij kleiner aas), inline lood van max 50 gram.
Met een pellet cone maak ik van voorgeweekte pellets een balletje? (weet niet hoe dit heet) en laat dit rusten op de haak (zoek even op google).

Ook vaak : method feeder (banjo inline of Kobra met elastiek) vullen met pellets.

Piepers erop en vissen.

Zelf vis ik nooit zonder baitrunner. Je kunt inderdaad je slip los zetten en met de hand bijremmen, maar tijdens een dril aan je slip klooien vind ik waardeloos.

Vergis je niet in de power van de aanbeten. Ik heb zeelt en brasems (sorry) gevangen met dit systeem die er werkelijk als een raket van doorgingen. Lat staan als je op deze manier een karper haakt.

Al met al als je met 1 hengel vist zou ik e'm heel dicht bij je zetten en heel goed opletten!
Gebruikersavatar
koos kalkman
Berichten: 585
Lid geworden op: 24-05-2004 11:38

24-11-2012 09:17

Afbeelding

8)
Gebruikersavatar
gijs beuningen
Berichten: 234
Lid geworden op: 02-04-2010 11:57
Locatie: nmgn

24-11-2012 14:21

Ik zou alleen nooit een belletje gebruiken, maar gewoon een waker die je in de gaten houdt. De lijn wil wel eens verstrikt raken in zo'n belletje aan de top, als een karper dan even door zwemt heb je zo een lijn breuk te pakken.
Gebruikersavatar
Mario de Witt
Berichten: 65
Lid geworden op: 06-10-2012 00:01
Locatie: Den Haag

24-11-2012 19:04

Vanmiddag ff een uurtje of 3 wezen pennen, morgen als het gunstig weer is maar de statische manier uitproberen :P

Vis nu met een scopex 14mm boilie's, en wat tijgernoten, mais en hennep. Onder een mooi bruggetje :lol:
Kia vd Weide
Berichten: 17
Lid geworden op: 09-12-2012 01:30

09-12-2012 01:39

Hoi Jeffrey,

zelf vis ik ook regelmatig op deze manier sinds enkele seizoenen. Toevallig komen onze materialen overeen. Vis met penhengel van 2.90m en 1.75lb met daaraan een werplood van 35 gram gemonteerd.
Een vastlood systeem dus met een enkele bankstick en een heel simpele beetmelder.
Ideaal om erbij te vissen. Zo kan ik met een hengel lekker pennen en met de andere licht statisch vissen. Geeft mij ook veel meer plezier dan met die zware stokken. Ik noem het ook wel statisch struinen. Een combinatie van statisch en penvissen. :wink:
Gebruikersavatar
Schaper Michael
Berichten: 1016
Lid geworden op: 02-08-2012 22:58
Locatie: Zoetermeer

09-12-2012 12:59

Oh, the sea is so full of a number of fish, If a fellow is patient, he might get his wish!
- Dr. Seuss

Veel leesplezier op mijn blog Pendingen
Gebruikersavatar
Michiel de Vries
Berichten: 1359
Lid geworden op: 13-10-2006 00:13
Locatie: Leiden

09-12-2012 14:36

filmpje van kevin diederen (van het forum hier),
mooi en leerzaam filmpje

http://nl.korda.co.uk/movies/?id=231
kevin diederen
Berichten: 3862
Lid geworden op: 28-09-2003 02:00
Locatie: Zuid Nederland

09-12-2012 19:45

Met 1,75lb kan je zoals je hierboven kan lezen gerust statisch vissen. Doe alleen niet te gek met loodgewichten. Maar met een minimum van 28 tot 56 gram kan je goed uit de voeten. Als je kort onder de kant vist en het niet erg vindt om een beetje voorzichtig te werpen of in te leggen kan je daar gerust meer van maken. Maar zoals in de Korda video te zien is heb ik wel aardig wat vertrouwen in een klein loodje in combinatie met een vlijmscherpe haak.
Met vriendelijke groet,

Kevin Diederen
Frenk de Gruiter
Berichten: 2837
Lid geworden op: 12-03-2011 22:32
Locatie: Duiven

09-12-2012 22:10

In geval van weinig wind en geen stroming vis ik op een andere manier.

Ik heb dan wel een beetverklikker bij mij op lage steun met achtersteun erbij.
Ik vis dicht onder de kant, en gebruik of een voerkorf als gewicht met voer (zonder stoppertje),
of gebruik een groot loodkorreltje en doe daar klei of liever: een bonkje aas/grondvoer
omheen (of klei met daarom heen aas/grondvoer). Vis dan freelining en sla aan als de lijn strak trekt.

Ik gebruik soms geen beetrunner, soms wel. Als je weet hoe je slipt werkt en je weet dit zonder
te kijken te bedienen, dan maakt het niet uit welke molen je gebruikt. De wijze zoals kevin vist doe ik ook wel eens,
maar voer als gewicht heeft ook voordelen: lokt de vis en je hebt niets meer dat in de weg kan zitten bij obstakels.

In het geval van Kevin (bij stromend water, het filmpje) is die oplossing beter, gerichter is mijn ervaring.

Ik gebruik zowel glas als carbon hengels en alles wat ertussen in zit. Voor dichtbij vind ik glas ideaal,
maar daar zijn per persoon andere meningen over. Korte hengels (3 meter, 3,30 meter) zijn ideaal voor dichtbij
en voor het drillen onder de kant vind ik zelf. Ik gebruik meestal geen wakers, en vis op zicht (strak trekkende lijn)
en natuurlijk die piepjes. Ook al zit ik achter de hengel(s), soms gaan die beten zo snel, dan hoor ik alleen een harde run.

tight lines.
Gebruikersavatar
Jeffrey Duineveld
Berichten: 31
Lid geworden op: 07-09-2011 21:48

09-12-2012 22:52

Ik had dat youtube filmje inderdaad al bekeken. Heb vorige week trouwens al een poging gedaan. Ben eerst 2x een beetje wezen voorvoeren en de volgende ochtend wezen vissen. Gebruikte een vastloodmontage met een loodje van 42 gram. Simpel onderlijntje met op de hair een 15mm boilie. Gewoon met beetmelder gevist. Een run gehad wat een brasem bleek te zijn. De komende tijd zal het wel even niet van vissen komen aangezien het weer en mijn tijd niet echt mee zit. Dat filmpje van Kevin is trouwens ook mooi om te zien. Die tas die Kevin heeft is trouwens ook makkelijk. Ik stop altijd alle spullen in mijn vis jas, alleen zijn dan mijn spullen minder goed beschermd denk.
Kia vd Weide
Berichten: 17
Lid geworden op: 09-12-2012 01:30

09-12-2012 23:47

@jeffrey

mocht je nog niet veel tassen etc. hebben dan kan ik je de Korum Roving Kit adviseren. Vis er nu al geruime tijd mee omdat ik ook veel struin. Aangezien ik momenteel geen rijbewijs meer heb (ingenomen) en alles per fiets moet doen is dit een uitkomst voor mij. Je kunt tevens je hengels handig en beschermd vervoeren, daarnaast zit er ook een stoeltje en rugtas bij.



[img]
http://www.korum.co.uk/img/img_products ... AIR-30.jpg
[/img]
Gebruikersavatar
Jeffrey Duineveld
Berichten: 31
Lid geworden op: 07-09-2011 21:48

19-12-2012 17:19

Hey Kia,

Dat ziet er handig uit idd. Ga zaterdag even langs de hengelsportzaak en als ik niet kan slagen is dat misschien een optie. Vrijdag als alles meezit nog even een hengeltje uitgooien.