Beginnen, maar heeft het zin?


Plaats reactie
Marc Visser
Berichten: 16
Lid geworden op: 11-11-2012 14:55

11-11-2012 15:06

Hallo mede forumers!

Ik zal mij even voorstellen, ik ben Marc Visser wonend te Emmen, 22 jaren jong en helemaal vol van het vissen.

Tot dusver heb ik mijn hele leven eigenlijk met vaste stok en snoeken bezig gehouden tot ik onlangs in een parkvijver hier in de buurt er achter kwam dat zo'n kaper ook wel een geweldige vis is om te zien en vangen (het was op zo'n stadsvijver met echt alleen maar karper, en altijd raak) echter wou ik het nu misschien wel eens in het echt proberen, dus met de uitdaging van "moeilijker" water. Echter komt nu het probleem: ik zou in godsnaam niet weten in welk soort water je moet vissen.

Dit is geen vraag van "geef mij stekken waar ik kan vissen" want dan is de uitdaging ook weg ;-). Waar ik eigenlijk een beetje mee zit is met het feit dat waar je ook kijkt op Google, bij jullie of Ed en Marco in vis-tv, er word eigenlijk alleen maar gevist in super mooie wateren.

Kijk ik bij mij in de omgeving dan vind ik alleen stadswateren (waar volgens mij alleen witvis en snoek voorkomt) en her en der een kanaal (oranjekanaal, verlengde Hoogeveense vaart e.d.). Ik ken dan ook al die watertjes wel, maar (gevoelsmatig?!) zwemt daar geen karper. Laat staan dat ik het met de pen zou kunnen proberen.

Om een lange topicstart kort te maken, hier is mijn vraag: Is het mogelijk om zonder al te gekken voerpartijen en moeilijke dingen gewoon ontspannen een karpertjete vangen in omgeving van Emmen?
Gebruikersavatar
Bas Timmermans
Berichten: 604
Lid geworden op: 02-06-2011 11:16
Locatie: Stadskanaal

11-11-2012 16:51

Het antwoord is ja. 8)

In de stadswateren zwemt ook gewoon karper. Alleen je moet gewoon zoeken en observeren. Neem een handje vol kattenbrokjes mee.
Denk als een vis.... Waar zou jij het liefste je eten zoeken. Waar zou je het liefste willen rond hangen. Is het diep of is er veel stroming. Is het warm is het koud. Kijk eens naar rare uitlopen of kommen. En dan hardop zeggen waarom!!! Bedenk dit en je komt al heel ver.

Ik ken nog wel een leuke plas daar, maar dat is zeker 20 jaar geleden. Dat is in Emmercompas. Heb totaal geen idee hoe de stand daar nu is hoor.

Vis nooit meer die kanten op en hoop je zo wat info te hebben gegeven.

Mvg Bas
The art of fishing..... Keep your wife at home!

Friends call met The Carp whisperer :lol:
Marc Visser
Berichten: 16
Lid geworden op: 11-11-2012 14:55

11-11-2012 17:21

Bedankt voor je reactie, het geeft in elk geval moet. Kattenbrokken had ik eerder gelezen ja, heb ik nou net toeval dat ik zelf twee katten heb. Ik zal vragen of ik wat brokken van ze mag hebben ;-)

Maar toch, ik heb in al die tijd nog nooit een karper gezien, in de lokale vijvertjes.

Neem nou dit vijvertje http://goo.gl/maps/eiKT7 ik woon er 5min vanaf, zou dat karper opleveren? Ik weet wel dat er in de rietplas (wat er naast zit) zeer grote karper zwemt, maar dan heb je het ook over een water! Moeilijk, dus sowieso niks voor mij als een absolute beginner.
Laatst gewijzigd door Kees Ouwehand op 11-11-2012 17:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodige quote van bericht direct erboven verwijderd.
Harm Rademakers
Berichten: 1808
Lid geworden op: 19-03-2012 19:34

11-11-2012 17:53

Ik ken hier in de buurt eigenlijk geen water waar geen karper zit of het moet een paddepoel zijn.
Je hebt alleen niet het goede jaargetijde uitgekozen om te beginnen, ze laten zich momenteel wat minder snel zien.
Marc Visser
Berichten: 16
Lid geworden op: 11-11-2012 14:55

11-11-2012 18:29

Paddepoel is toch Groningen? Of ben ik toch niet bekend in Emmen haha.

Nee ik snap dat ik niet het juiste jaargetijde heb, alleen ik dacht: ik oefen wat in die watertjes waar sowieso veel kleine karper zit, en ga daarna (in het voorjaar) beginnen met de minder bekende watertjes :)
Gebruikersavatar
Bas Timmermans
Berichten: 604
Lid geworden op: 02-06-2011 11:16
Locatie: Stadskanaal

11-11-2012 18:52

Ik weet niet of die kleine plasjes vis oplevert. Maar de grote en kleine Rietplas iig als ik dat snel bekijk zie ik een eiland ongelooflijk veel verschillende glooiingen ondiepten etc... Wel een eye catcher als je het mij vraagt... En maakt mij ook gelijk benieuwd trouwens :oops:

Maar goed ik ben geen nacht visser, maar een instant visser die maar een maar uurtjes vist nooit langer dan 8uur. En als ik binnen 2 uur geen piep krijg dan verkas ik, of verander ik het 1 en ander. Ik blijf eigenlijk nooit op mn stoel of stretcher hangen, altijd opletten en op zoek naar springende vis of aasgedrag. En de meesten vinden me maar een rare kerel die zo ineens de boel verplaats of met mn penhengel nog ergens anders sta te zoeken.
The art of fishing..... Keep your wife at home!

Friends call met The Carp whisperer :lol:
Gebruikersavatar
Schaper Michael
Berichten: 1016
Lid geworden op: 02-08-2012 22:58
Locatie: Zoetermeer

12-11-2012 00:07

Beste Marc,

Welkom. Ja ik denk dat het mogelijk is.
Geduld is nodig (vooral nu) en ervaring met het pennetje heb je in ieder geval schrijf je. Goeie basis.

Mijn advies: Ga eerst flink op zoek (zonder hengel). Als je een polaroid bril hebt dan is deze (op een zonnige dag) een uitkomst.
Als je een watertje hebt gevonden wat erg helder is dan kun je naast gewoon kijken ook een aantal voerplekken aanmaken voor het kantje. 1 of 2 handjes voer strooien op 1 tot 2 meter uit de kant. Neem hierbij opvallend voer wat goed te zien is onder water zoals mais, kaas, aardappel, opvallende boilies enz. Ik doe dit trouwens zelf alleen als het water minimaal 30 cm diep is. Het is de bedoeling dat je deze op de bodem ziet liggen. Loop na een paar uur of na een dag eens je voerplekken na en kijk of de voerplekken leeggegeten zijn of niet. Dit kun je natuurlijk zo vaak herhalen als je wilt. Daarmee kun je zelfs al een paar "hotspots" ontdekken zonder ook maar 1 keer te hebben gevist. Natuurlijk kunnen je voerplekken ook geruimd zijn door andere vissen of watervogels maar meestal wijst het er op dat er karper aanwezig is geweest.

Is het water niet zo helder, dan ben je meestal overgeleverd aan het kijken naar subtiele rariteiten in het water. Kolkjes, bewegende rietstengels en leliebladen, blij springende karpers zien/horen, onorthodox snel even stampen langs de kant (als er niemand kijkt) waardoor het water misschien gaat bewegen als gevolg van een geschrokken karper :roll: en aasbellen spotten. Als de paaitijd is begonnen (mei-juni) dan kun je prima zien of een watertje wel of niet karper bevat en hoe deze er uit zien.

Over het algemeen zit overal vis. Als de karper niet is uitgezet of via een verbindingswater in het betreffende water is gekomen dan is de karper wel mee komen vliegen als eitje aan de poot van een reiger bijvoorbeeld.

Voor het gemak kun je natuurlijk gewoon nog even doorvissen op de "makkelijke" wateren. Daar is toch niets mis mee. Het is goed voor de ervaring in ieder geval.
Neem gewoon je tijd en stel een paar doelen voor de komende 2 jaar en probeer gewoon veel te leren door veel te vissen. Ik denk dat Emmen veel mooie stekken heeft (rondom jouw link van google maps).

Succes
PS. Laat je niet gek maken door alle foto's
Oh, the sea is so full of a number of fish, If a fellow is patient, he might get his wish!
- Dr. Seuss

Veel leesplezier op mijn blog Pendingen
Marc Visser
Berichten: 16
Lid geworden op: 11-11-2012 14:55

12-11-2012 22:12

Bedankt voor het antwoord! Ik ga inderdaad eens gewoon zonder hengel kijken, en wat maïs voeren. Kijken wat er gebeurd, heb hier wel een redelijk heldere vijver in de buurt.

Is er misschien een boek die jullie mij kunnen aanraden? Ik heb trouwens de hengel besteld. Het is een ultimate culture carp van 1,5lbs geworden. Morgen heb ik hem. :)
Gebruikersavatar
Schaper Michael
Berichten: 1016
Lid geworden op: 02-08-2012 22:58
Locatie: Zoetermeer

12-11-2012 22:59

Marc,

Alle boeken van Rini Groothuis vind ik informatief en geweldig leuk om te lezen.
Mijn favorieten:
* Het grote karperboek - Rini Groothuis
* Frankrijk land van grote karper - Leon Hoogendijk (geen penvissen)

Blogs vind ik ook leuk om te lezen:

http://kevindiederen.tumblr.com/

http://www.everyoneweb.com/penvissen/

http://kruimopjekurken.blogspot.nl/

https://sites.google.com/site/sensorvision/karpervissen

http://koenverweij.blogspot.nl/2012/04/ ... nders.html

http://boustails.blogspot.nl/p/penvissen_4742.html

http://metdepenopkarper.blogspot.nl/

Succes met je nieuwe hengel
Oh, the sea is so full of a number of fish, If a fellow is patient, he might get his wish!
- Dr. Seuss

Veel leesplezier op mijn blog Pendingen
Gebruikersavatar
Andries Hoekstra
Berichten: 934
Lid geworden op: 08-10-2009 19:23

13-11-2012 11:34

Enorme bron van info, de stukjes van Co Sielhorst op Total Fishing:

http://www.totalfishing.nl/archief,10.html

groeten Andries
Gebruikersavatar
Bas Timmermans
Berichten: 604
Lid geworden op: 02-06-2011 11:16
Locatie: Stadskanaal

13-11-2012 18:20

De boeken van Groothuis zijn echt super. Lekker op de ouderwetse manier. Lees ook Spiegelbeeld van Piet vogel en Koen. Daar staan ontzettend veel trucs in. Al ben ik niet over al hun dingen eens, maar de meeste dingen zijn toch wel erg goed om te weten of te leren.

Suc6
The art of fishing..... Keep your wife at home!

Friends call met The Carp whisperer :lol:
Marc Visser
Berichten: 16
Lid geworden op: 11-11-2012 14:55

14-11-2012 11:14

Weer bedankt voor de reacties!

Ik heb het grote karperboek inmiddels besteld, ook de penhengel ligt nu in de huiskamer. Ik heb inplaats van de 1.5lbs heb ik nu de 1.25lbs.

Door te praten met de verkoper, en wat andere mensen heb ik zelfs al wat stekken gevonden (hoop ik!). Nu alleen nog een molen, 24/00 er op, dobbertje en aas. Kan ik van het weekend mooi proberen.

Nog een vraag, sommige rijgen de haak helemaal vol met bijvoorbeeld maïs, maar mijn gevoel zegt gewoon twee stukjes er op. Wat doen jullie?
Gebruikersavatar
Mario de Witt
Berichten: 65
Lid geworden op: 06-10-2012 00:01
Locatie: Den Haag

14-11-2012 12:14

Ik heb de fox stalker float besteld, een 1.5lbs hengeltje.. Met een shimano pen molentje van een forumlid. Als het een beetje opschiet kunnen we nog met dit mooie weer een lijntje uitgooien.

Ik heb wat hennep, tijgernoten, zoete mais en kapucijners om voerplekjes te maken. Denk dat ik met een korte hair en een tijger en maiskorrel ga vissen.

Succes ook Marc, ik ben benieuwd hoe het loopt
Arie Paauw
Berichten: 73
Lid geworden op: 21-06-2012 11:55

14-11-2012 17:52

Mario,

Van die hengel ga je geen spijt krijgen! Lekker licht (een penhengel houd je in de hand) en toch genoeg power om als het nodig is flinke druk te zetten.

Veel succes!
Gebruikersavatar
Schaper Michael
Berichten: 1016
Lid geworden op: 02-08-2012 22:58
Locatie: Zoetermeer

14-11-2012 20:31

Marc,

Als ik je nog een tip mag geven, je kunt als je dat nog niet doet een logboek bijhouden.
Dat heb ik vroeger niet gedaan en daar heb ik nu soms best spijt van.
Gewoon heel simpel. Ik heb tegenwoordig op mijn telefoon een simpele app (springpad) waarin ik notities bijhoud. Er zijn een boel apps te vinden waarbij je je vangsten kunt bijhouden. Dat is leuk maar je kunt er niet bijhouden wat je waar hebt gedaan met wat en hoe. En als je niets hebt gevangen kun je helemaal niets invoeren. Springpad vind ik daarom makkelijk omdat je hierin zelf notities en foto's kunt bewaren. Zelf noteer ik meestal datum, tijdstip, locatie, (haak)aas, dieptes, vangsten, foto's, gewicht, temperatuur, of ik wat heb zien zwemmen, of het water helder was, enzovoorts.
Oh, the sea is so full of a number of fish, If a fellow is patient, he might get his wish!
- Dr. Seuss

Veel leesplezier op mijn blog Pendingen
Gebruikersavatar
Andries Hoekstra
Berichten: 934
Lid geworden op: 08-10-2009 19:23

14-11-2012 21:47

Marc Visser schreef:Weer bedankt voor de reacties!

Ik heb het grote karperboek inmiddels besteld, ook de penhengel ligt nu in de huiskamer. Ik heb inplaats van de 1.5lbs heb ik nu de 1.25lbs.

Door te praten met de verkoper, en wat andere mensen heb ik zelfs al wat stekken gevonden (hoop ik!). Nu alleen nog een molen, 24/00 er op, dobbertje en aas. Kan ik van het weekend mooi proberen.

Nog een vraag, sommige rijgen de haak helemaal vol met bijvoorbeeld maïs, maar mijn gevoel zegt gewoon twee stukjes er op. Wat doen jullie?


Hoi Marc, volrijgen klinkt alsof je een flinke haak voor ogen hebt :) Ik gebruik zelf de maatjes 12/10 en heel soms 8, maatje 12 kan je met één maïskorrel al volzetten. Overigens kan het lonen een ander haakaas te nemen dan grondvoer, de zogenaamde kers op de taart, ik zelf gebruik hier vaak smac voor. Heb je 1 of 2 spoelen bij je nieuwe molen, 24/100e op een 1.25lb kan prima maar ikzelf heb ook een spoel met 22/100e voor mijn 1.25 lb stok, is in de winter qua trekkracht ook een prima diameter. Bij de diameter draad die je noemt en de hengel passen ook wel kleinere haken, is de boel mooi in balans.

Groeten Andries
Marc Visser
Berichten: 16
Lid geworden op: 11-11-2012 14:55

15-11-2012 12:55

Jij ook succes Maria, haha. Ben benieuwd.

Gewoon haakje twaalf aanhouden dus, net als op de brasem. Korreltje maïs er onder en gaan met die banaan. Straks wat vroeger vrij, dus eventjes struinen op zoek naar Karper. Ook gelijk een nieuw molentje kopen en aanstaande zaterdag achter de hopelijk straks gepotte karper aan!
Gebruikersavatar
Martijn Klaassen
Berichten: 36
Lid geworden op: 12-09-2012 08:56
Locatie: dwingeloo

15-11-2012 13:14

Hey Marc

Ik woon in Dwingeloo en moet zeggen dat er genoeg wateren zijn waar leuke karper zwemt
oranjekanaal, verlengde Hoogeveense vaart De Mussels (beilen ) (Je zegt , (gevoelsmatig?!) zwemt daar geen karper.???????? Jonguh daar zwemt zekerzzzz wel carp

Ben zelf geen pen visser maar stuur me een PB voor wat info

groeten
T'heet niet voor niks vissen, anders hete het wel vangen
Gebruikersavatar
Christian Hummelink
Berichten: 1857
Lid geworden op: 02-10-2005 22:56
Locatie: Zwolle

15-11-2012 15:30

Marc,

zonder je te willen ontmoedigen: ik vind de reacties hier wel erg rooskleurig.

Penvissen in de winter is gewoon afzien, en dan is het juist goed om wateren te kiezen waar veel karper zwemt zoals dat stadsputje dat je omschrijft. Bijkomend voordeel is dat je op dit soort putjes in de winter juist betrekkelijk rustig kan vissen.

Op de moeilijkere wateren is het in de warmere maanden veel makkelijker om aanknopingspunten te vinden (de vis laat zich dan veel meer zien) en het is geen sinecure om op dit soort wateren de juiste winterstekken te vinden. Niets is onmogelijk, de aanhouder wint etc. maar ik zou gewoon lekker de tips die hierboven staan toepassen op dat stadsputje. Of gaan snoeken en in de lente ervaring opdoen met het penvissen!

Groeten Christian
Penvissen, omdat een wegzakker een mooie opsteker kan zijn!
http://www.karperbeheer.nl, word lid van de BVK!
herman hulsman
Berichten: 1274
Lid geworden op: 25-10-2007 21:27
Locatie: Eemnes

15-11-2012 15:34

Ben persoonlijk meer voor een jachthaven aan groot water zoals een kanaal of een meer, tref je vaak flinke concentraties overwinterende vis aan
Gebruikersavatar
Christian Hummelink
Berichten: 1857
Lid geworden op: 02-10-2005 22:56
Locatie: Zwolle

15-11-2012 15:38

Tuurlijk Herman, maar is het verstandig om daar als beginner te proberen om de karpers tussen de boten en dukdalven weg te trekken? 8)
Penvissen, omdat een wegzakker een mooie opsteker kan zijn!
http://www.karperbeheer.nl, word lid van de BVK!
herman hulsman
Berichten: 1274
Lid geworden op: 25-10-2007 21:27
Locatie: Eemnes

15-11-2012 16:50

Nee Christian, daar heb je gelijk in
Marc Visser
Berichten: 16
Lid geworden op: 11-11-2012 14:55

19-11-2012 13:41

Zo. Na een weekend waarin ik twee uurtjes heb gevist, uiteraard niks gevangen ;-)

Maar goed, dat geeft niet. Ik ben een stuk wijzer geworden in het uitloden met een werphengel (uiteindelijk verschilt dat niet met de vaste stok) en het bekijken van eventuele stekken. Volgend weekend weer opnieuw, ik ben in elk geval tevreden met m'n materiaal (lekker licht).

Verder viel het me op dat het water he-le-maal stil was, op een groot aantal vogels na dan. Ik heb niks nada nopes aan vis kunnen spotten terwijl het toch mooi weer was, afijn volgend weekend gewoon weer proberen en dan heb ik hoop ik toch ook wat meer tijd! :)
sander kunst
Berichten: 2002
Lid geworden op: 07-10-2009 18:56
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

19-11-2012 15:56

Ben zelf altijd actief in de grachten van de binnenstad van amsterdam en weet daar ltijd leuk karper te vangen.
Met de juiste aanpak is het vaak goed te doen.
1 ding waar je veel rekening moet houden is dat je doormiddel van de bodem goed af te tasten goed weet waar elke obstakel (( fietsen Puin winkelwagentje,s etc etc )) zich bevinden !!
Vaarten en kanalen die er vaak voor dood bij liggen hebben vaak leuke verassingen in petto.
groetjes
Plaats reactie