Merk en type lijn (voor bodemvissen)


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Schaper Michael
Berichten: 1016
Lid geworden op: 02-08-2012 22:58
Locatie: Zoetermeer

16-10-2012 23:31

Beste mede-penvissers.

Met welke lijn vissen jullie als het aas op de bodem wordt aangeboden? Nylon/mono/fluorcarbon/gevlochten
Heeft iemand al ervaring met nanofil van Berkley?
Ik vis uit gewoonte altijd met de Berkley Trilene. Een superlijn maar hij geeft in mijn ogen te wijnig rek, kinkt vrij makkelijk en vliegt soms zomaar van mijn spoel af (op meerdere merken en types molen). Daarom wil ik wat anders proberen.

Heeft iemand suggesties welke lijn voldoet aan mijn uitgangspunten:
- wintervissen. Voor mij betekent dat een lijn van ca. 20-22 honderdste
- redelijke rek in de lijn
- soepele lijn
- lijn die niet zomaar van je spoel afvliegt als je beugel dicht staat
- lijn die niet kinkt
- zand/klei/modderbodem
- polders en meertjes
- vis tot ca. 25 pond
- hengel is 3,9m en 1,75lb
Kleur, knoopvast, slijtvast, zinkerlijn/drijflijn vind ik niet zo belangrijk.

Wat mij opvalt is het enorme verschil in trekkracht/diameter van verschillende lijnen. Merken jullie dit verschil?
Hier zijn een paar verschillen om maar een wat voorbeelden te noemen:
- Trabucco T-Force Super Soft - 20/100 - 5,4 kg
- Berkley Trilene - 21/100 - 5,2 kg
- Gamakatsu G-line flex - 20/100 - 3,8 kg
- Drennan double strength - 20/100 - 3,2 kg
- Maxima Chameleon - 20/100 - 2,5 kg

Groeten, Michael
Oh, the sea is so full of a number of fish, If a fellow is patient, he might get his wish!
- Dr. Seuss

Veel leesplezier op mijn blog Pendingen
Gebruikersavatar
Michiel de Vries
Berichten: 1359
Lid geworden op: 13-10-2006 00:13
Locatie: Leiden

17-10-2012 13:14

ik vis nu al een aantal jaartjes met de Gamakatsu G-line flex, en heb er wel is aan zitten denken om een ander lijntje te proberen, maar nooit gedaan omdat de G-line flex mij nog niet in de steek heeft gelaten

ik vis met 0.24 en heb 0.26 gehad, ik vis voornamelijk aan het oppervlak, maar met het penvissen heb ik ook nog nooit problemen ondervonden, en vis toch altijd tegen of "in" obstakels

berkley triline is volgens mij ook een fluorcarbon lijntje, en die zijn een stuk stijver/stugger dan een gewone nylon lijn.
en betreft de nanofill, de 1 vind het waardeloos en de ander vind het super, maar het lijkt mij niks voor het pen/oppvissen
voor gezien het feit dat er bijna geen rek in zit
ron vd ende
Berichten: 62
Lid geworden op: 21-04-2008 22:23
Locatie: hoek van holland

17-10-2012 15:46

tubertini gorilla. gewoon goed. tik maar eens deze naam in bij de zoekfunctie van dit forum. goede recenties van gebruikers.
Kenners weten het al jaren. Eenvoud is niet te evenaren.
Stephan Bulten
Berichten: 70
Lid geworden op: 23-09-2009 20:58

17-10-2012 19:01

Ik sluit me aan voor de kwaliteit van de G-line super flex, echter ook ik gebruik het voor de pen/oppervlakte visserij.

tot nu toe wel de enige lijn waarbij ik nooit teleur gesteld ben door de lijn. nooit breuk gehad , goed treksterk, super soepel, knoopt fijn, etc.

voor mij dus tot nu toe geen geen beter presterend lijntje !!!
met je gezicht naar het verleden ,sta je met je rug naar de toekomst !!!!
Gebruikersavatar
Rene Kleimeer
Berichten: 101
Lid geworden op: 19-09-2009 13:50
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

21-10-2012 21:40

Hoi Michael,

De lijn die ik meestal gebruik is de Tubertini Gorilla. Wat een fijne lijn!
Daarnaast gebruik ik ook maxima, Stren original en niet te vergeten de Drennan double strenght.

Die laatste lijn is de enige die op mijn centerpin komt... Ook met een kleine beschadiging (wil zonder geleider en even niet opletten nog wel snel gebeuren) blijft ie super sterk.
Waarschijnlijk zullen andere lijnen dit ook wel kunnen maar ik heb nou eenmaal vertrouwen in deze lijn.
Chris: You Got him !!
Bob: What the hell am I gonna do with it?
Chris: We go in........
Gebruikersavatar
Schaper Michael
Berichten: 1016
Lid geworden op: 02-08-2012 22:58
Locatie: Zoetermeer

21-10-2012 23:09

Hoi Rene en de rest,

Ik ga op de beurs inderdaad voor de tubertini gorilla en de double strength van Drennan. Hierop heb ik de meeste goede reacties van gelezen van betrouwbare en ervaren bronnen. Ik heb op internet gekeken maar dan betaal je overal rond de 7 euro verzendkosten op een lijn van 6 euro. dat vind ik uit principe nergens op slaan. Ook vind ik nergens een site waar ze de Tubertini én de Drennan allebij verkopen (en zeker niet in combinatie met E.S.P. haken) vandaar dat ik op de beurs ga struinen want 3x verzendkosten betalen vind ik te veel. Mijn Trilene kinkte van de week trouwens weer een aantal keren als een gek dus daar moet ik echt vanaf. Al blijft het een oersterke lijn.

Bedankt voor jullie response.

Ps. Rene gefeliciteerd met je 100e bericht :wink:
Oh, the sea is so full of a number of fish, If a fellow is patient, he might get his wish!
- Dr. Seuss

Veel leesplezier op mijn blog Pendingen
Gebruikersavatar
Philip Du Puy
Berichten: 820
Lid geworden op: 14-04-2006 19:16
Locatie: Zoetermeer

21-10-2012 23:48

Michael,

Ik heb zelf altijd met Daiwa Infinity Duo gevist, nu nog steeds overigens. Een erg schuurvaste lijn! Ik zeg niet dat hij ideaal is, want na verloop van tijd gaat hij kinken. Voor de pen gebruik ik hem nog steeds.

Op mijn vorige molens had ik Proline X-treme HQ zitten, een geweldig lijntje als je het mij vraagt. Als je de ervaringen hier op het forum leest ben ik er volgens mij als enige over te spreken, wellicht dat ik net een goeie bulkspoel heb gehad.
Ik ga nu mijn nieuwe Ultegra's opspoelen en hier komt Korda Subline op. Let wel, ik vis met slappe lijnen!

Gr, Philip
Brasemkoning!

pdupuy.wordpress.com
Gebruikersavatar
Kenny Willems
Berichten: 3415
Lid geworden op: 20-05-2006 15:46
Locatie: Duiven
Contacteer:

22-10-2012 01:47

Ik geloof niet zo in de kilo x trekkracht.
De knoop is het belangrijkste van alles namelijk.

Zelf wil ik niks anders dan een Gamakatsu lijn op mijn spoelen als het over oppervlakte/penvisserij gaat.
Gebruik daarbij een palomar knoop en laat mij nooit in de steek.
Als deze in de steek laat is het mijn fout niet de lijn.
Jealousy is a motherfucker... A weak Jealous motherfucker... If you are jealous, you're just a weak motherfucker!!
Gebruikersavatar
Jan Kasteelen
Berichten: 654
Lid geworden op: 08-05-2007 12:24
Locatie: Gouda

22-10-2012 07:58

Een oersterke knoopvaste lijn die ik vroeger veel gebruikte was Sylcast van Sundridge met het gouden label.
Met een 4x grinnerknoop heeft die me nooit in de steek gelaten. Alleen zie ik deze lijn tegenwoordig nooit meer in de winkel, helaas.
Tegenwoordig gebruik ik G-Line van Gamakatsu. Maar deze is moeilijk door een tube te halen vanwege de soepelheid.
Plaats reactie