Tip: montage met 4 stuitjes


Plaats reactie
ron vd ende
Berichten: 62
Lid geworden op: 21-04-2008 22:23
Locatie: hoek van holland

03-10-2012 19:51

Via deze weg wil ik graag een tip(je) geven over het gebruik van stuitjes. Vaak wordt de penmontage maar op een manier gemonteerd. Dit gaat dan als volgt: eerst een stuitje op de lijn dan het pennetje gevolgd door het lood(je) en als laatste de haak. Op zich helemaal niets mis mee. Mijn methode die ik al 40 jaar gebruik is net iets anders en heeft in mijn ogen en paar leuke handigheidjes die ik graag wil uitleggen. Ik begin als eerste met het monteren van 2 stuitjes op de lijn waarna mijn pennetje volgt. Hierna komt er weer 1 stuitje op mijn lijn gevolgd door het lood(je) en de haak. Waarom? Iedereen kent wel het probleem van het opnieuw moeten afstellen van de pen als je van stek wisselt of zelfs maar een metertje naast je stek vist. Mocht je terug gaan naar je oude stek dan begint het weer van voor af aan. Door nu 2 stuitjes boven je pen te gebruiken wordt dit iets eenvoudiger. Voorbeeld: ik ga vissen op een stek die ondieper is. Ik stel mijn diepte af met het onderste stuitje van de 2 stuitjes die boven mijn pen zitten, maar laat de bovenste op zijn plaats zitten. Mocht ik nu teruggaan naar mijn 'oude' stek dan hoef ik alleen maar het stuitje en de pen terrug te schuiven naar het stuitje wat ik heb laten zitten en ik vis weer direct op de juiste diepte.(geen onnodig gepeil meer). Voorbeeld 2: Ik ga naar een stek die dieper is als mijn huidige stek. Als eerste schuif ik nu het stuitje dat zich onder mijn pennetje bevind tegen mijn pen en het onderste stuitje (van de 2 die boven mijn pennetje zitten) aan. vervolgens stel ik de diepte in en ga vissen. Ga ik nu weer terug naar de vorige stek dan geeft het stuitje dat onder mijn dobber zit de oude diepte nog aan en dit scheelt weer peilen en dus rust op je stek. Ik weet dat ik geen schrijver ben en het een en ander misschien iets te onduidelijk is, maar probeer het eens in de praktijk. je zult het dan zo door hebben. Nu het 4e stuitje. Bij mij gebeurt het regelmatig dat mijn loodje verschuift door een gemiste aanslag. (ja, ik ook) Door nu ook een rubber stuitje onder dit loodje te plaatsen is ook dit probleempje verholpen. Ik hoop dat ik er iemand mee van dienst kan zijn en wens een ieder een goede vangst. Afbeelding
Kenners weten het al jaren. Eenvoud is niet te evenaren.
Dennis Slagboom
Berichten: 2391
Lid geworden op: 12-01-2010 21:58
Locatie: poeldijk

03-10-2012 21:14

Kijk dat zijn tips, daar hebben we wat aan ! Kom maar op met zulke tips, daar help je andere mee. Bedankt !
Let op slagboom !
Gebruikersavatar
Michel Paassen
Berichten: 289
Lid geworden op: 10-09-2012 18:04
Locatie: leeuwarden

03-10-2012 21:56

Nuttige tip... echter had ik slechts 1 stuitje boven de pen, maar voor "diepte behoud" is dat een hele goede... Heb jij je pennetje ook aaneen warteltje ?? zodat bij inpakken en/of breuk van de pen je deze eenvoudig kunt wisselen zonder alles opnieuw te hoeven monteren?? scheelt een boel stuitjes :D (dat had ik dan wel :wink: )
Vissende vader, die koi's houdt
ron vd ende
Berichten: 62
Lid geworden op: 21-04-2008 22:23
Locatie: hoek van holland

04-10-2012 00:10

Michel Paassen schreef:Nuttige tip... echter had ik slechts 1 stuitje boven de pen, maar voor "diepte behoud" is dat een hele goede... Heb jij je pennetje ook aaneen warteltje ?? zodat bij inpakken en/of breuk van de pen je deze eenvoudig kunt wisselen zonder alles opnieuw te hoeven monteren?? scheelt een boel stuitjes :D (dat had ik dan wel :wink: )



michel, ik gebruik een heel klein speldje van een speldwarteltje. inderdaad gemakkelijk wisselen van pen.
Kenners weten het al jaren. Eenvoud is niet te evenaren.
Gebruikersavatar
Patrick lamers
Berichten: 855
Lid geworden op: 02-01-2011 19:52
Locatie: Toldijk

04-10-2012 06:20

Erg goed idee :)
Bedankt, hier kan ik wat mee :wink:
Boeruhhhhhhhhhhh
Gebruikersavatar
Christian Litjes
Berichten: 214
Lid geworden op: 10-03-2011 17:49

04-10-2012 08:06

Geniaal! Dit is echt een top tip! Dit ga ik zeker mee nemen. Want op de vijver waar ik wel eens een pennetje laat zakken zijn ze gigantisch schuw gooi 3x opnieuw in om dat je diepte niet klopt dan kun je ander half uur wachten voordat er ook maar iets terug komt.
Gebruikersavatar
Peter de Jonge
Berichten: 1617
Lid geworden op: 07-10-2009 18:27
Locatie: Amersfoort

04-10-2012 10:12

Nieuwe Rubriek: Ron's toptips!!!...supertip.
Bovenstaande is slechts mijn bescheiden mening, correct me if i'm wrong!
Noem mij gerust een DRIJFSIJS!!!

http://www.karperontspanning.nl
http://www.hsvonsgenoegenboxtel.nl
Gebruikersavatar
gijs beuningen
Berichten: 234
Lid geworden op: 02-04-2010 11:57
Locatie: nmgn

05-10-2012 18:07

Top tip, dat zeker!

Wat voor mij goed werkt om de pen telkens meteen op de goede diepte te krijgen is het volgende. Ik maak mijn haak aan een oogje wat net boven de molenhouder zit (dit oogje is hier voor bedoeld en zit op veel penhengels). Daarna draai ik de lijn strak, door nu te kijken waar het stuitje zit en dit te onthouden kun je de diepte weer opzoeken. Ik geef toe dat dit lastig is als je op heel veel verschillende stekken vist. Maar als je op op een aantal vaste stekken vist vergroot deze methode het aantal mogelijkheden om de juiste diepte te onthouden.
Op deze manier check ik ook altijd of mijn onderste (en enige) loodje op dezelfde afstand van de haak staat als anders. Door te onthouden bij welke markering (in mijn geval een letter van de naam van de hengel) het loodje zit weet ik zeker dat dit altijd klopt.
Gebruikersavatar
ben scholten
Berichten: 3191
Lid geworden op: 10-02-2007 19:29
Locatie: den haag

05-10-2012 22:02

kickuh zeg zoooo simpel maar ow zo handig.
toptip :D
Vis is vis
Plaats reactie