Dobber word ondergetrokken


Plaats reactie
Jeroen van Waes
Berichten: 6
Lid geworden op: 06-07-2012 16:41

06-07-2012 17:23

Een tijdje geleden heb ik op mijn molen een nylon draad van trabucco 0.255 op gespoeld. Het is een super soft en een goed rekbaar lijntje. Maar zodra ik er mee ga penvissen en er komt maar een klein beetje wind op trekt me lijn me dobber meteen onder. Terwijl het een drijvend lijntje is....zwaar irritant :evil: . Wie heeft er een tip of een beter lijntje waardoor dat niet meer gebeurd.
Er is 1 ding wat ik niet zou willen missen.....en dat is VISSEN!!!!!
Gebruikersavatar
Gerard van Emmerik
Berichten: 148
Lid geworden op: 31-03-2008 19:46
Locatie: Nieuw-Vennep
Contacteer:

06-07-2012 18:52

Misschien helpt het als je je lijn een beetje invet?

Mvg,
Jeroen van Waes
Berichten: 6
Lid geworden op: 06-07-2012 16:41

06-07-2012 19:05

Ja ik zal t eens proberen Gerard maar aan het lijn en zo zou het niet liggen denk je dan??

Mvg
Er is 1 ding wat ik niet zou willen missen.....en dat is VISSEN!!!!!
Gebruikersavatar
Han Eijkenduijn
Berichten: 187
Lid geworden op: 01-10-2009 14:57
Locatie: Purmerend

06-07-2012 22:49

Doe je hengel top onder water en draai je lijn in,zo komt je lijn onder de waterspiegel en heeft zo geen last meer van de wind.
Eijgenlijk zo als match visser doen.
Groet Han


There is no dark side of the moon really.
As a matter of fact it's all dark...
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

07-07-2012 08:21

Wind en dobber onder? ........

Ligt wel degelijk aan de lijn icm de wind.
Doordat de lijn drijft heeft de wind er gemakkelijk vat op. Omdat jij op de bodem vist en jouw lijn steeds strakker loopt door de wind (er komt een boog in jouw lijn) gaat jouw dobber onder. Logica van de eerste plank.
Invetten is dan ook het laatste wat je moet doen, dan drijft het alleen nog maar beter :-).
Je moet de lijn onder water zien te krijgen en dat kan zo:

1. Lood het pennetje zo uit dat hij zonder bodem loodje niet zinkt.
2. Varieer gewicht bodem loodje adhv de omstandigheden. Meer wind / stroming is zwaarder loodje.
3. Werp ruim over je stek in.
4. Draai na landing meteen in met de top onder water.
5. Kijk naar jouw lijn en zorg dat hij compleet onder water is.
6. Laat je top ONDER water, zodra jij die er ook maar even uit tilt krijgt de wind weer vat.
7. Geef indien nodig iets meer lijn om je dobber op de gewenste hoogte uit het water te laten komen.

Kun je niet zo ver over je stek gooien?

Geef dan zoveel meer overdiepte (dobber hoger op lijn) dat hij ondanks dat de wind jouw lijn meeneemt toch uiteindelijk netjes gaat staan. Er is een moment dat dit lukt, kan heel veel extra lijn zijn en dit kun je alleen maar uitdokteren door te proberen. Zo kun je ook pennen in stromend water.
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
Jeroen van Waes
Berichten: 6
Lid geworden op: 06-07-2012 16:41

07-07-2012 12:07

Bedankt voor de reacties....hier kan ik wel wat mee :lol: .....Marc bedankt voor je fijne uitleg gewoon top....Maar kan je dan niet beter een zinkende lijn hebben dus??

Mvg
Er is 1 ding wat ik niet zou willen missen.....en dat is VISSEN!!!!!
Gebruikersavatar
Andries Hoekstra
Berichten: 934
Lid geworden op: 08-10-2009 19:23

10-07-2012 19:23

Gerard van Emmerik schreef:Misschien helpt het als je je lijn een beetje invet?

Mvg,


Om nog beter te drijven wel, bij het gestelde probleem doet een beetje afwasmiddel waarmee je de lijn afneemt soms wonderen, lijn is dan minder vet en zal daardoor minder drijven.

gr Andries
glen aafjes
Berichten: 20
Lid geworden op: 01-02-2013 22:38

03-02-2013 21:52

Een oplossing voor het probleem is een klein kraaltje op je lijn te doen.
Als je na het ingooien je top effe onder water houdt en wacht dat je lijn op spanning komt.
Dan glijd dat kraaltje van je dobber vandaan en zorgt ervoor dat je lijn niet in een bocht komt te liggen.Probeer maar je zal zien dat het werkt!
....verbieden is verboden dus verboden te verbieden....
Gebruikersavatar
Schaper Michael
Berichten: 1016
Lid geworden op: 02-08-2012 22:58
Locatie: Zoetermeer

03-02-2013 22:30

Misschien is dit interessant voor je

http://www.dobberrob.nl/100443142
Oh, the sea is so full of a number of fish, If a fellow is patient, he might get his wish!
- Dr. Seuss

Veel leesplezier op mijn blog Pendingen
Gebruikersavatar
Victor van Hoek
Berichten: 160
Lid geworden op: 23-09-2009 16:05
Locatie: Huizen

08-02-2013 15:14

Ik gebruik altijd pennen met een laag drijflichaam. Hierdoor kan je makkelijker tussen stekken wisselen met verschillende dieptes en komt het opnieuw uitloden iets minder nauw en dus minder verstoring van de voerplek. Als de pen maar 1 tot 4 cm boven het water uitsteekt heb je nog steeds een goede beetregistratie.
Brasem op je stek in de weer,
Dan komt de karper ook wel een keer!
Gebruikersavatar
Jeffrey Pen
Berichten: 260
Lid geworden op: 14-09-2003 02:00
Locatie: Almere

01-03-2013 10:39

glen aafjes schreef:Een oplossing voor het probleem is een klein kraaltje op je lijn te doen.
Als je na het ingooien je top effe onder water houdt en wacht dat je lijn op spanning komt.
Dan glijd dat kraaltje van je dobber vandaan en zorgt ervoor dat je lijn niet in een bocht komt te liggen.Probeer maar je zal zien dat het werkt!


Glen, kan je dit miss iets meer toelichten? Wat voor soort kraaltje bedoel je hier?
Kan me zo moeilijk voorstellen dat een licht kraaltje (tussen bovenste loodje en dobber in?) de bocht in je lijn tegen kan houden...?
glen aafjes
Berichten: 20
Lid geworden op: 01-02-2013 22:38

03-03-2013 22:57

hoi jefrey,
Dat kraaltje komt niet tussen je pen en het bovenste loodje.
Maar boven je stuitje dat je pen tegen houd.
Ik gebruik meestal van die kraaltjes die ze voor het vliegvissen gebruiken.
Die worden gebruikt als kopje op een zinkende vlieg.
Je moet alleen effe kijken dat het gaatje in de kraal niet al te klein is.
Het moet goed over je lijn kennen schuiven.
....verbieden is verboden dus verboden te verbieden....
Gebruikersavatar
Jeffrey Pen
Berichten: 260
Lid geworden op: 14-09-2003 02:00
Locatie: Almere

04-03-2013 09:32

Hey Glen,

Welke gebruik je er zelf voor, merk/naam?
Ben benieuwd wat voor materiaal het is, is het rubber of is het een verzwaard kraaltje?
Heb je misschien een foto of beter nog een linkje naar zo'n kraaltje?

Heb zelf helemaal niets met vliegvissen dus heb echt geen idee..
Thanks!
Gebruikersavatar
Sebastian Huvenaars
Berichten: 2078
Lid geworden op: 18-02-2005 16:02
Locatie: Eindhoven

04-03-2013 18:47

Kraaltjes zijn van hard kunststof, rvs, messing of wolfraam, afhankelijk hoeveel gewicht je nodig denkt te hebben. De lijn door een doekje met afwasmiddel trekken zoals Andries zeg werkt vaak ook goed.
Plaats reactie