Welke penset hebben jullie?


Plaats reactie
Frenk de Gruiter
Berichten: 2837
Lid geworden op: 12-03-2011 22:32
Locatie: Duiven

06-10-2013 11:35

Goie keuzes zie ik voorbij komen met die molens: de Zaion, Penn 430 Spinfisher en lmooie hengels ook (CJW, JRC Classic Float.

Michael, je hebt een mooie glasstok op de kop getikt. Hardy?
Gebruikersavatar
Schaper Michael
Berichten: 1016
Lid geworden op: 02-08-2012 22:58
Locatie: Zoetermeer

06-10-2013 13:02

Dat klopt Frenk. Deze hardy heb ik op marktplaats gevonden. Ik mocht hem voor 75 euro meenemen en kreeg het molentje er bij. De lak is wat beschadigd (vorige eigenaar heeft er lang mee gevist en een opgetuigde loodmontage telkens tegen de blank laten tikken) De hengel laat ik ooit wel een keer helemaal opnieuw afmonteren en lakken. Maar dan op de manier zoals ik dat wil. Misschien laat ik hem dan licht grijs, pik zwart of juist wit aflakken met bijbehorende wikkeling. Van mij hoeft hij niet in originele staat te zijn. Helemaal witte glashengel lijkt mij erg gaaf (zie de neo van DAM, heeft wel wat). Een ander zal het een verkrachting van nostalgie vinden. Ik zie het als verfraaiing van mijn gereedschap. Ter info is HIER is een link naar mijn overig materiaal

Voorbeeld van witte stok:
http://vimeo.com/47087160

PS. Hij laat in het filmpje ook mooi zien hoe je niet hoort te drillen (als je geen kinken in de lijn wilt). Hij draait constant aan de slinger terwijl zijn slip loopt vanaf 7:00 minuten. Leuk om te zien en leerzaam als je er op let. Moet ik wel zeggen dat je soms gewoon niet anders kan natuurlijk. Dit even als bijzaak off-topic
Oh, the sea is so full of a number of fish, If a fellow is patient, he might get his wish!
- Dr. Seuss

Veel leesplezier op mijn blog Pendingen
rick boom
Berichten: 650
Lid geworden op: 10-01-2008 18:01
Locatie: rijnsburg

06-10-2013 21:27

Jeroen Visser schreef:CJW Superflex 2, met Daiwa Infinity Q3000 Zaion....


Nou Jeroen, dat ziet er verzorgd uit... Voor zover ik kan beoordelen.. Hopen dat ie snel "ontmaagd" wordt..

Ik moet ook weer eens wat foto's maken.. Vanmorgen een nieuwe Rodvisions Matador heavy glashengel opgehaald..
En de oude CJW die ik gebruik heb ik hier ook nog niet geplaatst.
Wel een aantal andere setjes maar die zijn inmiddels al lang weer van de hand gedaan..

Nu nog even denken over een molen die wat brute kracht kan verdragen.. Voor het zware penvissen .. Denk zelf aan een daiwa ss 2600...
They once made Chuck Norris toiletpaper, but it failed.
It didn't take SHIT from nobody...
rick boom
Berichten: 650
Lid geworden op: 10-01-2008 18:01
Locatie: rijnsburg

13-10-2013 19:41

En de nieuwe set voor het zware werk is compleet. Zoals vermeld de Rodvisions matador heavy glashengel met de daiwa ss2600..
Daar kan je goed mee uit de voeten als er serieus gedrild moet worden..

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
They once made Chuck Norris toiletpaper, but it failed.
It didn't take SHIT from nobody...
Paul klein
Berichten: 115
Lid geworden op: 10-10-2013 11:40
Locatie: Maassluis

13-10-2013 20:05

Voor mij een Tri cast penhengel van 1,5 lb ,12" met hierop een Penn 712 z 8)
waar anderen stoppen effe een klappie erbij geven
Gebruikersavatar
Schaper Michael
Berichten: 1016
Lid geworden op: 02-08-2012 22:58
Locatie: Zoetermeer

14-10-2013 09:04

Mooi Rick.

Ik zit er zelf ook over na te denken om volgend jaar de SS2600 te kopen. Ik ben benieuwd wat je ervaringen zijn. Op internet lees je niets anders dan lof. Mijn bedenking is alleen het gewicht van 400 gram.

Groeten
Oh, the sea is so full of a number of fish, If a fellow is patient, he might get his wish!
- Dr. Seuss

Veel leesplezier op mijn blog Pendingen
rick boom
Berichten: 650
Lid geworden op: 10-01-2008 18:01
Locatie: rijnsburg

14-10-2013 16:36

Over het gewicht maak ik me niet veel zorgen.. Wat denk je dat die dikke glaspook weegt..? :wink:
Je bent van harte welkom om op een zondag mijn kant op te komen voor wat penvissen, kun je de molen even vast houden...
They once made Chuck Norris toiletpaper, but it failed.
It didn't take SHIT from nobody...
rick boom
Berichten: 650
Lid geworden op: 10-01-2008 18:01
Locatie: rijnsburg

14-10-2013 20:58

O ja, eerste ervaring... Er zitten geen washers meegeleverd om de opspoeling te stellen..
De verkoper zei dat het niet nodig was maar zoals je op de foto kan zien was de opspoeling verre van netjes..
Gelukkig zaten er 2 kunststof ringen onder de spoel. Volgens mij niet voor dit doeleinde (te dik) maar nadat ik er 1 verwijderd had was de opspoeling perfect evenwijdig.
Alleen jammer dat het restje lijn wat ik had liggen net te weinig was om de spoel netjes te vullen...
They once made Chuck Norris toiletpaper, but it failed.
It didn't take SHIT from nobody...
Gebruikersavatar
Andries Hoekstra
Berichten: 934
Lid geworden op: 08-10-2009 19:23

15-10-2013 08:15

Mooie set Rick, je hebt er al mee gevist zag ik elders. Ben benieuwd hoe de eerste dril gaat verlopen/aanvoelen!

gr Andries
Gebruikersavatar
koos kalkman
Berichten: 585
Lid geworden op: 24-05-2004 11:38

15-10-2013 08:47

Ziet er goed uit Rick,blijft toch heerlijk vissen zo'n glastok.
Heb er zelf ook nog een paar in topconditie,al overweeg ik er wel vaste reelhouders op te laten monteren,zal is een babbeltje maken met Ton.
Maar wat ik vragen wou,zijn dat CTS blanks?

groet koos.
rick boom
Berichten: 650
Lid geworden op: 10-01-2008 18:01
Locatie: rijnsburg

15-10-2013 21:12

Andries: Anders ik wel. De verleiding is groot om er mee de polder in te gaan om effe te voelen, maar daar is ie eigenlijk te zwaar voor. :roll:

Koos: Ik zou echt niet weten waar de blank vandaan komt. Ik kon op de site van Rodvisions ook niets vinden daar over..
Van waar de vaste reelhouders?
They once made Chuck Norris toiletpaper, but it failed.
It didn't take SHIT from nobody...
Gebruikersavatar
koos kalkman
Berichten: 585
Lid geworden op: 24-05-2004 11:38

16-10-2013 10:37

Het gaat vooral om deze Rick.
Mijn eerste echte karperhengel in 1976 gekocht bij Frans Knuth,maar nog steeds bloedmooi.
De reelringen houden de molen niet echt lekker vast meer.
Maar wie weet onze Utrechtse hengelbouwer wel een oplossing.

Afbeelding


groet koos.
rick boom
Berichten: 650
Lid geworden op: 10-01-2008 18:01
Locatie: rijnsburg

16-10-2013 19:20

Dat wordt een aardig klusje, Koos...
Wel een beetje zonde vind ik persoonlijk. :oops:
They once made Chuck Norris toiletpaper, but it failed.
It didn't take SHIT from nobody...
Fred Hazenbroek
Berichten: 1976
Lid geworden op: 04-12-2004 00:32
Locatie: z-h

16-10-2013 19:34

Er bestaan toch ook van die reelhouder plaatjes die gewikkeld kunnen worden op kurk?
Zou zonde zijn om een origineel goed uitziende hengel deels te strippen.
Ach man..Ga toch vissen !!
Frenk de Gruiter
Berichten: 2837
Lid geworden op: 12-03-2011 22:32
Locatie: Duiven

16-10-2013 20:41

Mooie stokken, Rick! Hoezo te zwaar voor in de polder? (dwz: wat is zwaar) ;)
De glas-penhengel ligt vaak in mijn hand, rustend op een knie, terwijl ik op de mat zit.

@koos: zonde van het karakter van de hengel om het aan te passen, maar ik begrijp het wel. Op 1 penhengel loste ik dat op door de molenvoet met een stukje DUC-tape te plaatsen over de lengte van de voet (zwart). Werkte goed, net voldoende om te klemmen!

Zijn er nog ergens tricast hengels te koop? Ik heb nog oude liggen, maar gebruik ze al zeker 10 -12 jaar niet meer. Zijn nu al zeker 25 jaar oud.
rick boom
Berichten: 650
Lid geworden op: 10-01-2008 18:01
Locatie: rijnsburg

16-10-2013 22:03

Ik bedoel te zwaar qua actie.. Ik denk dat deze toch wel richting de 2,25 lb gaat en dan die polderschups van 50/60 cm..
Die knallen zo rechtop het water uit als ze een spurtje trekken...

Ik weet niet of er nog tri cast hengels te koop zijn, wel blanks volgens mij..
Welke heb je staan? Mocht je er van af willen... :wink:
They once made Chuck Norris toiletpaper, but it failed.
It didn't take SHIT from nobody...
Frenk de Gruiter
Berichten: 2837
Lid geworden op: 12-03-2011 22:32
Locatie: Duiven

17-10-2013 07:53

@Rick

Ik zal eens kijken, zijn echter geen penhengels. Heb ze voor afstanden tot 80/90 meter gebruikt (ook in Frankrijk: lac de Madine en zo).
Ik heb ze af laten bouwen met kurk (niet volledig), er zitten SIC ogen op, ik dacht 8 en niet ingesleten. Vanavond zal ik je wel een PB sturen met fotoos.
Ik heb ze af laten bouwen destijds bij een hengelsportwinkel vóórdat die door De Hengelsport Reus overgenomen werd, toen die nog in Gaanderen (Gelderland) zat. Ben de naam kwijt van de zaak. Vrij strakke hengels,die zich uitstekend lenen voor obstakelwerk (waar ik ze ook voor kocht), maar die ook geweldig doorbogen. Heb ik heel lang plezier van gehad, totdat ik Harrisons 12,5 ft/3,25 lbs blanks kocht en liet afbouwen (voor Frankrijk/rivieren/afstand), die heb ik nu zo'n 15 jaar. Daarna heb ik de tricasts eigenlijk niet meer gebruikt, omdat ik steeds meer ging penvissen met glasstokken van Hardy, B&W, CJW (helaas niet meer), etc.
Je hoort van me. Ik moet tocjh een keer opruimen, Heb twee dozen molens en een 20 tal hengels staan.....
Dit is offtopic.... Sorry :)
Gebruikersavatar
Willem de Bruin
Berichten: 286
Lid geworden op: 12-09-2010 23:23
Locatie: Schloss Ehmanns

08-12-2013 12:36

koos kalkman schreef:Het gaat vooral om deze Rick.
Mijn eerste echte karperhengel in 1976 gekocht bij Frans Knuth,maar nog steeds bloedmooi.
De reelringen houden de molen niet echt lekker vast meer.
groet koos.


Die heb ik ook nog hangen Koos, in de 11ft avon uitvoering, en ook gekocht bij Frans Knuth.
Wat in die tijd echt een smul winkel was voor de serieuze visser.
Koste toen voor die tijd heel veel geld voor een jonge visser, maar het grappige is dat ze nu in het euro tijdperk heel waarde vast blijken te zijn.
Zou hem lekker origineel houden als ik jou was.
Gewoon af en toe de reelringen aanduwen, of de good old ABU 33 of 44 er onder hangen ;)
Groeten, Willem
Hoe ouder je wordt, hoe meer je op jezelf gaat lijken.
En neem het leven niet te serieus, je overleefd het toch niet ;)
herman hulsman
Berichten: 1274
Lid geworden op: 25-10-2007 21:27
Locatie: Eemnes

08-12-2013 13:45

Frans Knuth, tja zo als zulke winkels, zo zijn ze er niet meer en dat is best jammer, maar goed tijden veranderen en misschien zijn er straks wel helemaal geen winkels meer, alles via het draadje :-(
Frenk de Gruiter
Berichten: 2837
Lid geworden op: 12-03-2011 22:32
Locatie: Duiven

08-12-2013 13:51

Ik hoop het niet. De geur van boilies, het vergelijken van haken, het gesprekje met de winkelier/persoonlijk contact met de winkelier, het rondsnuffelen, het testen van hengels, noem maar op. dat zou ik wel graag willen kunnen blijven doen.
Maar inderdaad, die zijn er te weinig. Euh...Wederom offtopic :P
Gebruikersavatar
Eddy Roelans
Berichten: 310
Lid geworden op: 30-08-2006 14:41

08-12-2013 23:14

Ik zou echt niet weten waar de blank vandaan komt. Ik kon op de site van Rodvisions ook niets vinden daar over..


Voor zover ik van Dick heb begrepen zijn het Sportex blanks.

Ik heb deze ook door Rodvisions laten bouwen.
Hengels met enorm veel power. Kan je echt in gaan "hangen". Maar wat mij vooral is opgevallen, dat de karper zich heel rustig gedraagt als je aan het drillen bent. Glasvezel is taaier, minder strak dan carbon/kevlar/composite etc.
Neem ook eens een kijkje op mijn blog over het bouwen van pennetjes.

Blog: http://zelfdobbertjesbouwen.blogspot.nl/
rick boom
Berichten: 650
Lid geworden op: 10-01-2008 18:01
Locatie: rijnsburg

10-12-2013 22:01

Die ervaring heb ik ook.. Omdat het allemaal wat geleidelijker gaat is er veel minder stress bij de dril.
Ik heb op die manier vissen tot ver in de 20 ponds klasse gedrild op een 1,5 ponder zonder dat er meer dan 3 meter lijn werd genomen...

En zeker met die dikke Matador heb je nooit het idee dat het kapot zal gaan. Gewoon hand op de spoel en afremmen...
They once made Chuck Norris toiletpaper, but it failed.
It didn't take SHIT from nobody...
Plaats reactie