Pen- & oppervlaktevangsten mei 2012


rick meulenberg
Berichten: 54
Lid geworden op: 17-08-2008 14:22

07-05-2012 11:43

@Scipio, nee ik had het over de karper, heb ze een aantal dagen zien paaien vorige week, vroeg me daarom af of dit niet beetje vroeg was en of jullie ze al hebben zien paaien?

@Christian, thnx!

@ Robert, ik weet niet, misschien is het een clubje uitzetters, maar zullen denk ook wel gewoon paar wilde bij zitten, als ik er weer 1tje vang stuur ik de foto op naar de haarlemse en dan hoor ik het wel of het een uitzetter is haha!

Ik heb overigens gister hele dag gevist, maar niks gevangen, was denk toch 's nachts beetje fris geweest voor de vissen haha! En we gaan nu weer, heerlijk! Jullie horen het,

Groetjes
Bart Schoemaker
Berichten: 212
Lid geworden op: 20-05-2010 10:44
Locatie: Heino

07-05-2012 12:07

Bart Schoemaker schreef:Gister voor het eerst na de verhuizing weer eens een pennetje laten zakken. In anderhalf uur tijd kwam de eindstand op 3 schubkarpertjes van het formaat op de foto.

Afbeelding

Daarna heb ik nog een brasem vals gehaakt welke losschoot en de grootste schub van de dag wist de haak met zijn bostvin op te pikken. Na een stevige dril wist deze toch 2 meter voor de kant vast te zwemmen, dus dat werd schoentjes uit en even het water in. Na de vis onthaakt te hebben, kwam ik nog een haak tegen onder zijn kin, en direct deze ook maar even verwijdert.

Was zo weer eens een mooie anderhalf uur!

Vanmiddag of vanavond nog maar eens even op het kanaal wat potten proberen te breken...



Helaas was de kanaalsessie op vrijdagavond een minder groot succes met enkel 2 brasems op het laatst als 'goedmakertje'. De wind was helaas 's avonds nogal aangetrokken, wat het goed en scherp vissen lastig maakte...
Eerdere account was De Bakker...

http://www.spiegelkarperprojecten.nl
Arjan Michels
Berichten: 118
Lid geworden op: 21-02-2010 14:17

08-05-2012 14:22

Heb ook al wel paaiende brasem gezien...heb wel het idee dat de karper al een beetje aan het samenscholen is richting paaisloten.
Tis nog steeds niet veell dit jaar...gister vond ik een groep van een stuk of twintig maar niet een die maar naar m'n korstje keek...
Johan van Sloten
Berichten: 161
Lid geworden op: 18-02-2012 11:12

08-05-2012 14:27

brasem gister weer volop aan de paai bezig zien gaan in het ondiepere water, karper volgens mij nog niet echt?! maar karper gaat er wel een stuk fanatieker aan toe dan dit slome gedoe van brasems.
joey derks
Berichten: 82
Lid geworden op: 03-12-2010 13:33
Locatie: Op de onthaakmat

10-05-2012 21:22

Robert Lamboo schreef:Mooie vangsten allemaal! Ondanks het rare weer wordt er toch aardig gevangen 8)

Ja, ik ben weer terug van weggeweest, en ga het hier wat anders aanpakken.

Ben een tijdje allergisch geweest voor alle foto's die ik had gepost en dus op internet rondzwierven..maar na dat avontuurtje met Hét Visblad had ik toch zoiets van screw it, het kan ook anders! Duuuuus om maar met een leuke binnenkomer te beginnen een leuk verhaaltje:

Ik heb na veel drukte op school de draad weer opgepakt wat betreft vissen en kan direct al weer stoppen. Op 1 mei heb ik een bizarre vangst gedaan, die ik graag met jullie wil delen. Een maat van me had een nieuw watertje aangedaan, en had daar goed gevangen. Er bestond nog een soortgelijk water, en ik besloot daar eens te gaan koekeloeren. Twee weken geleden ben ik er langs gelopen en een zeer grote schubkarper ontdekt die als een oud, vergeten monument statig zijn rondjes zwemt. Het betreft klein water met kraakhelder water, en grote lelievelden met nog wat residenten als kanjerzeelt en een enorme killersnoek die het eendenbestand nu flink aan het decimeren is. Ik ben de week erna begonnen met voeren, en heb enkele malen tot diep in de avond/nacht gezeten met een breekstaafje. Geen enkele aanbeet. Gisteren was het mooi weer, en had eindelijk weer een keer tijd om s'middags te gaan vissen. Er lagen al enkele kleine schubjes op mij te wachten, maar de grote was er helaas niet bij. Ik strooide wat brood en ging even in het water er naast vissen (wateren worden gescheiden door een kade/walletje). Een mooie 20+ schub misgeslagen op de vlok, en aangevallen door een stel stuntvliegende kamikazemeeuwen die mijn gevoerde brood oppeuzelden. Zucht. Terug bij het eerste watertje zag ik in ene een grote gele vlek over de bodem schuiven. Ik monteerde een vlok onder het minipennetje en wierp het op zijn pad. Tien seconden later vertrok het pennetje in de richting van de vis. RAM! Als een cementwagen met lekke banden begon de vis langzaam rondjes te zwemmen. Een rug zo breed als een stier doorbrak de oppervlakte. Tering!! Schrik, vreugde, en kalmte door elkaar, maar nu vooral het laatste zien te bewaren. Na 20 trage minuten rolde de vis in mijn net. Ik wist meteen dat het een nieuw PB moest zijn. Staaf aan het net, de weger zakte in ene naar de 20 kilo!! Opnieuw en opnieuw en opnieuw. De weegstaaf kreunde van genot en uiteindelijk bleek met het net er af 19 kilo over..38 fucking pond schubkarper! Onvoorstelbaar, dacht dat ik een eeuwigheid bezig zou zijn het beest na hem voor het eerst gespot te hebben te vangen..vang je hem op een simpel vlokje. Zie de foto's hieronder, heb er even linkjes van gemaakt om het spannend te houden:

http://i50.tinypic.com/28i9eo5.jpg
http://i47.tinypic.com/2cn9h6d.jpg
http://i46.tinypic.com/okblw0.jpg

Nou, ik ga met pensioen! :D

Succes allemaal de komende periode..hopen dat het wat beter weer wordt.



Lamboo is back 8) and go away :(
[/b][iDe aanhouder wint ![/i]
Frenk de Gruiter
Berichten: 2837
Lid geworden op: 12-03-2011 22:32
Locatie: Duiven

10-05-2012 22:20

@Dirk Bijl: machtig mooie vis
@Ben Scholten: ik ken die omgeving, een zwagertje woont daar, heb daar altijd al willen vissen met de pen, we komen nu echter niet zo veel meer in Delft e/o. Samen vissen met een vismaat uit Delft zit er nu ook even niet in (hij: gezin, kids), ik (nu "even" ziek thuis ivm longontsteking, vrouw, autistisch, "zelfstandig"wonend kind van 20). Ik ken weer andere (kleine) stekjes dan hij, en hij woont daar hahaha. Hij kent weer de grote omgeving, werkt bij het Hoogheemraadschap en ziet soms stekken..... Maar zo weinig tijd, he.
Heb de hond een keer in die wijk uitgelaten, zag wel wat, maar kon geen onderscheid maken (schaduwen in het water, maar was het zeelt, grote brasem, karper, graskarper?). Nu weet ik wel beter. Ik respecteer elke karper welke grootte dan ook, vind het mooie vissen. Giebel vissen is ook leuk, die heb je heir in de omgeving niet (nooit 1 gevangen hier in omgevimg Arnhem).

Mijn vissen deze maand: 2 stuks in sessies van 3 uur (1 vis van 8 kilo) en een sessie van twintig minuten (graskarper van 9 kilo, kort maar dik). daarna werd ik ziek :(

PS de karper paait hier nog niet, heb ook nog niets hierover gehoord. Als de brasem paait, gooi je dobber ertussen, de karper aast op de kuit en hom van de brasem!

Succes mannen (en vrouwen, sorry) en tight lines, anywhere
Bart Schoemaker
Berichten: 212
Lid geworden op: 20-05-2010 10:44
Locatie: Heino

10-05-2012 22:26

Brasem paait al een paar dagen lang hier.
Vanmorgen in de stromende regen weer 5 stekjes op het kanaal afgevist, maar helaas geen stootje mogen waarnemen. Moet zeggen dat er van de 5 stekjes er ook nog 2 afvielen omdat ze door de stroming onbevisbaar waren geworden....

We blijven proberen!
Eerdere account was De Bakker...

http://www.spiegelkarperprojecten.nl
Gebruikersavatar
Andries Hoekstra
Berichten: 934
Lid geworden op: 08-10-2009 19:23

11-05-2012 09:03

Na weer een tijdje niets gisteravond binnen een uur twee en een anderhalfuur later een derde.
Allemaal schubs, kleinste miste een deel staart, leek aangeboren te zijn, rare gewaarwording want wist zeker dat het karper was maar dril voelde raar aan.
Foto's volgen vanavond, wilde het al even kwijt want misschien kan ik nu dan rustig aan het werk; adrenaline zit nog hooooooog!

Oja, voor iedere karper (echt er direct voor) ving ik steeds één grote blankvoorn :-?

Totaal gewicht van de drie kwam overigens nog niet eens in de buurt van die Bak van mr Lamboo :oops: :P
Gebruikersavatar
janieck spithoff
Berichten: 1295
Lid geworden op: 13-03-2007 21:30
Locatie: leeuwarden
Contacteer:

11-05-2012 17:06

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Mvg, Janieck
Robert Lamboo
Berichten: 306
Lid geworden op: 03-05-2012 21:14

11-05-2012 17:18

Lekker gevangen Ben en Janieck!

Andries, gewicht is ook maar een getalletje..denk dat de vissen van jou stuk voor stuk meer kracht bezaten dan mijn dikzak..die deed namelijk niet meer dan een beetje heen en weer zwemmen (wel zwaar natuurlijk). Kan hopelijk morgenavond ook gewoon weer de polder in :wink:

Vind het alleen echt frappant dat de temperaturen gewoon niet door willen gieren..net als het even lijkt op te lopen komt er weer een kouwe nacht overheen. Dit weekend natuurlijk ijsheiligen, dus misschien ook wel logisch ook.

Bwah, ik wil slurpende bekken.
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

11-05-2012 17:41

rick meulenberg schreef:Heey Robert, vang zeker lekker de afgelopen dagen, heb nu 3 middagjes en 1 avondje gevist, heb 14 karpers, en heb gister m'n pb verbroken met een mega brute schub (vind ik zelf haha), die vis slurpte zo m'n wurmpie van de oppervlakte, heel vet!
[img=http://img836.imageshack.us/img836/7431/pic0003qo.th.jpg]
En dat spiegeltje is waarschijnlijk wel een projectertje, alleen niet de goede kant gefotografeerd, want daar zat een lelijke wond, dusja :oops:
Ik zie dit jaar trouwens wel veeeel meer spiegels zwemmen als afgelopen jaren, heb er gister zeker 4 verschillende zien zwemmen, waaronder een te mooie volschub die ik miste :cry:

Jij alweer hier wezen vissen dan? En komen elkaar vast en zeker tegen, ben er de komende tijd bijna wel elke dag f haha!

vangze!


Rick,

Heb je van die schub ook een foto van de andere kant? Lijkt een beetje boel op één van mijn grote schubs van het kanaal, aan de andere kant moet daarvoor een kaal plekje op de buikregio zitten.

Spiegels lijken dit jaar goed vertegenwoordigd, een maatje van me ving twee afgepaaide rakkers op een uitgang (rijen en spiegeltje) ook verderop zijn er al een paar gevangen. Betreft bijna allemaal uitzetters overigens, toen we 10 jaar geleden nog eens wat spiegels vingen waren het over het algemeen toch veel halve rijens..

Goed gevist Rick, en de Silence of the Lamb(oo) is toch ergens goed voor geweest :)
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Marc Waber
Berichten: 382
Lid geworden op: 21-06-2007 19:58
Locatie: limburg

11-05-2012 18:19

Er werd hier in limburg code oranje afgegeven... geen onweer gezien...
wel deze vis:

Afbeelding

2e vis van de avond... beide freelined gevangen op 30 cm water op korreltje mais...

zag je goed zwemmen met de polaroid haha
Gebruikersavatar
Andries Hoekstra
Berichten: 934
Lid geworden op: 08-10-2009 19:23

11-05-2012 20:09

Robert Lamboo schreef:Andries, gewicht is ook maar een getalletje..denk dat de vissen van jou stuk voor stuk meer kracht bezaten dan mijn dikzak..die deed namelijk niet meer dan een beetje heen en weer zwemmen (wel zwaar natuurlijk). Kan hopelijk morgenavond ook gewoon weer de polder in :wink:



Dat weet ik Robert, bedoelde het ook niet zo meer dat toen ik dat dacht echt goed besefte wat een mega gewicht dat is. Deze visjes gingen inderdaad allemaal aardig tekeer, hoewel ik die bak van jou liever niet op mijn 1,25 glasstok met 22/100 (die was gisteravond mee) had willen drillen, hadtie lang rondjes kunnen draaien denk ik :)

Hier de foto's van gisteren, probeer er vanavond nog wat woorden op mijn website aan te wijden:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

@ Janieck, lekkere serie vissen, spiegelproject onlangs of niet??
Gebruikersavatar
janieck spithoff
Berichten: 1295
Lid geworden op: 13-03-2007 21:30
Locatie: leeuwarden
Contacteer:

11-05-2012 20:28

Klopt Andries, na de massale sterfpartijen van de afgelopen jaren hebben ze door heel de stad nieuwe vis uitgezet, zowel in de gesloten als de open wateren. De eerste vissen zijn twee jaar terug uitgezet volgens mij en daar hebben we ook vis van terug gevangen, die groeien als kool!
Mvg, Janieck
Gebruikersavatar
Andries Hoekstra
Berichten: 934
Lid geworden op: 08-10-2009 19:23

11-05-2012 20:36

Hier krijg ik ook meldingen van vissen die als kool groeien, op sommige boezemwateren zijn vissen na 2 jaar al door de 15 pond heen en bijna 70cm lang!
Ik weet nu niet of dat supergroeien nu een goed of een slecht ding is, voor consumptievis wel natuurlijk maar zouden er als sportvis dan geen nadelen aan vast zitten? Worden ze mischien minder oud etc etc???
rick meulenberg
Berichten: 54
Lid geworden op: 17-08-2008 14:22

13-05-2012 13:32

Sven,

Ik heb f de foto's van die schub bekeken, maar hij heeft geen kaal plekje op de buik, hij mist hier alleen wel de buikvin!

En spiegels zijn zeer zeker goed vertegenwoordigd, heb vannacht nachtje gevist en had 2 schubs en 2 spiegels van 13,6 en 12kilo, zoals je zegt een halve rijen met honderden miniscule schubjes, denk zelf dat dit geen uitzetter is, maar dat weet ik niet zeker. En had 1 echt lelijke spiegel met kapotte bek, snap zelf niet helemaal hoe dit kan, heb f zitten denken, en kwam zelf op het idee, dat het misschien een vis uit de bosbaan is? Want als ik het goed heb zijn er 2 jaar geleden een hele boel papegaaienbekken uit de bosbaan om de amsterdamse boezem gezet, zou het kunnen dat die spiegels hier op het kanaal zwemmen?

Als jullie willen, ik kan de foto's erop zetten, maar hoort hier niet echt thuis!

Groetjes
Arjan Michels
Berichten: 118
Lid geworden op: 21-02-2010 14:17

13-05-2012 16:12

Weer vier uur geblankt maar hier zijn ze al volop aan het paaien.
Gebruikersavatar
Christian Hummelink
Berichten: 1857
Lid geworden op: 02-10-2005 22:56
Locatie: Zwolle

13-05-2012 19:02

Genoten in France:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Lekker gevangen ook. Ik had de penhengel wel mee, maar daar kom je nauwelijks aan toe als je elke dag een paar stekken aan wilt voeren en van stek naar stek verkast. Dus nu maar weer in NL met het pennetje aan de slag!

Nog een plaatje van een Franse pannenkoek van 8,5 kg bij 58 cm 8)

Afbeelding

Groeten Christian
Penvissen, omdat een wegzakker een mooie opsteker kan zijn!
http://www.karperbeheer.nl, word lid van de BVK!
Robbe Craeninckx
Berichten: 968
Lid geworden op: 09-06-2007 17:59
Locatie: Tielt-Winge ( België)

13-05-2012 19:59

Christian, meen je dat? :o
Wat een zwijntje seg!
En een geniale foto, die met de boot!
Christian Hummelink schreef:Ik wil ook een freezerbait-oma :o
Gebruikersavatar
Peter de Jonge
Berichten: 1617
Lid geworden op: 07-10-2009 18:27
Locatie: Amersfoort

13-05-2012 21:13

prachtig Marc!!!!
Bovenstaande is slechts mijn bescheiden mening, correct me if i'm wrong!
Noem mij gerust een DRIJFSIJS!!!

http://www.karperontspanning.nl
http://www.hsvonsgenoegenboxtel.nl
Gebruikersavatar
Wouter Weetink
Berichten: 690
Lid geworden op: 28-04-2007 15:28
Locatie: Doetinchem

13-05-2012 22:22

Mooie platen Christian.
Gebruikersavatar
Philip Du Puy
Berichten: 820
Lid geworden op: 14-04-2006 19:16
Locatie: Zoetermeer

14-05-2012 00:25

Afbeelding
Afbeelding

8)
Brasemkoning!

pdupuy.wordpress.com
Robert Lamboo
Berichten: 306
Lid geworden op: 03-05-2012 21:14

14-05-2012 01:45

Christian, doe mij ook zo een pannekoek! Mooie foto's, lekker genoten dus 8)

Philip, dubbelvangstje?

viewtopic.php?p=847594#p847594
Frank Verstraaten
Berichten: 365
Lid geworden op: 10-01-2002 01:00
Locatie: Leiden

14-05-2012 10:44

Philip,
mooie vis man! Heb daar jaren geleden ook veel gevist, vooral aan de oppervlakte was het altijd leuk vangen.
Hoe gaat het nu met het bestand daar? Mag ook per pb,
groet Frank
Gebruikersavatar
Philip Du Puy
Berichten: 820
Lid geworden op: 14-04-2006 19:16
Locatie: Zoetermeer

14-05-2012 10:52

Pb onderweg!
Brasemkoning!

pdupuy.wordpress.com