Wat moet ik doen?


Plaats reactie
Jelle Kassies
Berichten: 90
Lid geworden op: 01-01-2012 19:25
Locatie: Kamerik

09-04-2012 10:31

gister lekker op pad geweest met de pen. voerstekjes aangemaakt met mais en beetje maden. dus ik ga vissen met 1 mais op de haak en 2 maden . heel veel aanbeten de pen gaat steeds omlaag met daarbij een duidelijk te ziene wegloper dus ik denk mooi beet, maar ik sla aan en dus helemaal niks :( en zo ging dit dus de hele tijd door. wat moet ik volgens jullie doen , ik heb al geprobeerd met later aanslaan vroeger aanslaan maar niks werkt :-? .nemen de karpers of vissen het aas dan niet goed op of...? ik weet me geen raad dus ik hoop dat jullie advies zo z.s.m komt! :)

groetjes Jelle :wink: .
Gebruikersavatar
Han Eijkenduijn
Berichten: 187
Lid geworden op: 01-10-2009 14:57
Locatie: Purmerend

09-04-2012 10:42

Jelle,waarschijnlijk trekt de vis met zijn staart of andere vinnen aan je lijn zodat jij denkt beet te hebben en niks aanslaat.
Een volgdrijvertje kan hierbij helpen.
Dit is een kurkenballetje rood wit,monteer die (rijg) tussen 2 stoppertjes zo'n 30 cm boven je dobber,pas als deze onder gaat sla je aan.
Hoop dat je er wat aan hebt.
Groet Han


There is no dark side of the moon really.
As a matter of fact it's all dark...
Jelle Kassies
Berichten: 90
Lid geworden op: 01-01-2012 19:25
Locatie: Kamerik

09-04-2012 10:45

@Han bedankt voor je snelle reactie ! dus het gaat als volgt stuitje drijvertje stuitje 30 cm daaronder de pen stuitje lood enz..?
Gebruikersavatar
Han Eijkenduijn
Berichten: 187
Lid geworden op: 01-10-2009 14:57
Locatie: Purmerend

09-04-2012 11:06

Ja Jelle,
Google het maar,volgdrijvertje of volgwakertje.
Laat even weten of het geholpen heeft.
Groet Han


There is no dark side of the moon really.
As a matter of fact it's all dark...
Stephan Bulten
Berichten: 70
Lid geworden op: 23-09-2009 20:58

09-04-2012 11:21

als het geen lijnzwemmers zijn kunnen het ook amerikaanse rivierkreeftjes zijn........
met je gezicht naar het verleden ,sta je met je rug naar de toekomst !!!!
wouter veuger
Berichten: 303
Lid geworden op: 30-01-2011 17:08

09-04-2012 15:41

als je met een korreltje mais en 2 maden op de haak vist denk ik persoonlijk dat het gewoon witvis is die met het aas loopt te kutten,zeker als het aan de lopende band gebeurd.

en dan sla je mis omdat je met een relatief grote haak zit te vissen en die voorntjes alleen maar aan de maden lopen te sabbelen.

kun je beter met gekookte kippemais vissen en daar 2 korrels op een hairtje zetten,of een ander aas wat iets meet witvis bestendig is...
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

09-04-2012 16:39

Jelle wacht in dat soort gevallen tot de lijn strak loopt en sla dan beheerst aan.
Volgwakertje is alleen maar onnodige ballast, gaat je echt niet helpen.
Vissen is een hobby, geen religie!
Ernie Molenaar
Berichten: 22
Lid geworden op: 30-06-2011 16:58
Locatie: Den Haag

09-04-2012 17:05

Ik weet niet hoe nu je uitloding is, maar je kunt er ook voor zorgen dat je uitloding/peiling zo is, dat als de vis (hopelijk een karper) het aas oppakt, dit resulteert in een opsteker van de pen. Dit kun je voor elkaar krijgen door het zinkloodje (zeg maar het loodje bij de haak) net aan op de bodem te laten komen. Dit loodje zorgt dus nog wel dat je pen iets zakt. Als de vis het aas oppakt zal het zinkloodje ook opgepakt worden waardoor dit loodje geen ballast meer is voor de pen en deze dus omhoog komt (probeer maar eens uit in een grote emmer). Als dit gebeurt, weet je dat de vis het aas goed in de bekt heeft. Mooiste is om dan nog even te wachten tot de pen wegloopt, maar als de pen alleen maar omhoog blijft staan, verplaatst de vis zich blijkbaar niet en zou ik op zo'n moment ook de haak zetten.

Daarentegen, mocht je met deze uitloding direct een wegloper krijgen, dan is de kans groot dat je te maken hebt met een lijnzwemmer. Echter let op, dit is natuurlijk geen wet, variaties op aanbeten , met en zonder opsteker blijven bestaan.
Gebruikersavatar
Rob Borjans
Berichten: 857
Lid geworden op: 29-08-2002 02:00
Locatie: Landgraaf

09-04-2012 20:27

Jelle,

Ken dit probleem, heb het zelf ook met enige regelmaat meegemaakt. Dit zullen zoals eerder vermeld lijnzwemmers zijn.
Als ik het zo kan inschatten vis je met een staande haak, of is de afstand van het zinkloodje tot de haak niet meer dan 10cm.
Vergroot de afstand eens tot een cm of 20 en zorg dat de haakpunt goed vrij is. Vaak helpt dit.

Witvis valt mijn insziens uit te sluiten. Kleine witvis als voorn veroorzaakt hoofdzakelijk korte felle stoten en geen weglopers, of opstekers. En brasem heeft in de regel een groot genoege bek om het omschreven aas op te nemen.

Zoek het dus in de uitloding, ik ben er heiliug van overtuigd dat het probleem hier zit.

ps. Zorg dat de haak goed is aangezet, Bledknoop en de lijn aan de achterkant het oog verlaten!!

mvg Rob
Gebruikersavatar
Andries Hoekstra
Berichten: 934
Lid geworden op: 08-10-2009 19:23

10-04-2012 10:05

Er gebeurd genoeg onder water Jelle, prima dus! Maar snap dat je ook wel wat wilt vangen.
Eerder noemde iemand hier kreeften/ krabben. Hoe jij het omschrijft zou dit best kunnen, maar dan zou je zo nu en dan er toch ook eentje haken?
Kies van alle voorgande tips wat je prettig vind, speel vooral met overdiepte/ net buiten je voerplek vissen/ kleiner aas/ kleinere haakmaat.
Aanbeten komen dan vanzelf.

Succes!
Bart Schoemaker
Berichten: 212
Lid geworden op: 20-05-2010 10:44
Locatie: Heino

12-04-2012 09:52

Ik heb het zelf regelmatig meegemaakt en bij mij was de oorzaak witvis. Voorns die je made wel zien zitten, maar niet de haak naar binnen kunnen krijgen. Ik kon dit vaak goed zien aan de 'aanbeten' zelf. Vaak zenuwachtige tikjes en af en toe helemaal snel wegtrekken.
Mochten het rustigere weglopers zijn, wacht dan gewoon tot je lijn meeloopt of de pen weer terugkomt. Versie 1 is een aanbeet en kun je de vis haken, bij het terugkomen zal altijd blijken dat het een lijnzwemmer is geweest.
Eerdere account was De Bakker...

http://www.spiegelkarperprojecten.nl
Gebruikersavatar
Philip Du Puy
Berichten: 820
Lid geworden op: 14-04-2006 19:16
Locatie: Zoetermeer

19-04-2012 08:13

Ik zou zeggen, meer overdiepte zodat azende vis minder snel tegen je lijn aan komt! Vergis je overigens niet in de witvis! Ik had hier op een watertje hetzelfde probleem als jij, na zo'n 200 keer mis slaan voor een maatje 12 haakje gegaan. Ik trok er giebel na giebel uit!
Brasemkoning!

pdupuy.wordpress.com
Plaats reactie