sticky float: zelfhaking met de pen (?)


Ernie Molenaar
Berichten: 22
Lid geworden op: 30-06-2011 16:58
Locatie: Den Haag

04-04-2012 10:43

Hallo medepenners,

Ik heb gisteren via RTL XL, aflevering 3 gekeken van Vis TV: Karperavontuur in zevenhuizen.
Verder niets bijzonders, beetje standaard, maar op een gegeven moment had Marco Kraal het over een pen-montage die ik nog niet kende en die zelfhakend werkt. Met een zogenaamde sticky float die overloaded wordt met een aantal loodhagels die allemaal zeg maar een centimeter of 15 van de haak zitten. Waar normaal dus één loodhagel bij de haak zit, zette hij ze dus allemaal bij de haak, een flink gewicht dus, het ging volgens mij om 4BB. Hij peilde vervolgens zo dat de pen half uit het water zou komen te staan (de loodjes dus grotendeels op de bodem) om vervolgens de lijn strak te draaien waardoor de pen zakt. Volgens hem zou een karper het aas opzuigen, wellicht niet vertrouwen, willen uitspugen en vanzelf gehaakt worden door het gewicht van de loodhagels... Voor degene die het niet gezien hebben, kijk maar eens terug via rtl xl, afl.3, ergens in de tweede helft.

Zijn hier mensen die met deze methode ervaring hebben, werkt het echt en waarom zou je het dan niet altijd gebruiken? Wat vinden jullie ervan?
Ardi vd Wagt
Berichten: 157
Lid geworden op: 14-09-2010 17:21
Locatie: Spijkenisse

04-04-2012 17:01

Geen ervaring mee, en zou het ook niet willen hebben. Ken je net zo goed met vastlood gaan zitten.
De hele nostalgie rond het penvissen verdwijnt hiermee, sla je links, naar rechts, naar boven.
Maar nee dit hoeft niet meer, vis heeft zichzelf al gehaakt. Voor mij een dikke NEE.

En Vis TV , leuk programma alleen die vervelende Kraal moeten ze vervangen. Constant dat ge yes van hem.
Lijkt wel klein kind die snoepje krijgt.
wouter veuger
Berichten: 303
Lid geworden op: 30-01-2011 17:08

04-04-2012 17:51

het systeem dat je beschrijft kan goed werken, maar danwel vooral in stromend water,waar het haast geen doen is met een normaal pensysteem.

in stilstaand water zou ik er niet mee aan de slag gaan,de karper haakt zichzelf...,sja,maar hoeveel mis je er doordat je zo lomp met een reuze pen en een klont lood zit te vissen?

zoals ardi al zei,lever je wel erg veel in aan subtiliteit en kun je feitelijk net zo goed met een vast danwel schuiflood systeem gaan vissen.

ow en dat geschreeuw van marco kraal vind ik danwel weer geinig, werkt voor veel mensen enthausiasmerend denk ik:)
Gebruikersavatar
Andries Hoekstra
Berichten: 934
Lid geworden op: 08-10-2009 19:23

04-04-2012 18:58

Ik heb de aflevering zelf gezien, hij maakte de keuze zo te vissen nadat hij meerdere aanbeten had gemist. Op zo'n ogenblik kan dit werken maar er zijn volgens mij meer maniren om dan een aanbeet te bewerkstelligen.
Als het water stroomt heb ik ook gewoon met één BB aan lood karpers gehad die zichzelf haakten, gaat dus niet om loodgewicht maar om strakstaande lijn. Om dit te bewerkstelligen in stilstaand water heb je dan weer een bepaald gewicht nodig.

En dat enthousiasme, tsja beetje genant om te zien hoe je zelf vaak ook reageert op een mooie vangst, confronterend om zo'n spiegel voor je te hebben :wink:

Andries
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

04-04-2012 20:04

Ik durf ook tegen Marco de stelling wel aan dat de veronderstelde zelfhaking met de pen door het lood onzin is.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Stef Jansens
Berichten: 978
Lid geworden op: 09-02-2007 21:59

08-04-2012 20:55

Mooi.
M.v.g Stef Jansens
Ernie Molenaar
Berichten: 22
Lid geworden op: 30-06-2011 16:58
Locatie: Den Haag

09-04-2012 17:08

Stef Jansens schreef:Mooi.


Wat is dit nu voor een reactie. Vraag liever waarom hij denkt dat de veronderstelde zelfhaking met de pen door het lood onzin is.
Gebruikersavatar
koos kalkman
Berichten: 585
Lid geworden op: 24-05-2004 11:38

10-04-2012 12:18

Probeer het zelf maar eens met een paar maden mais of kattenbrokje net over de punt van de haak.
Je zult zien dat Marco zijn trucje echt wel werkt, als een karper het gaat proeven.

succes :wink:
Ruben van Berkel
Berichten: 85
Lid geworden op: 24-03-2010 14:30

12-04-2012 09:44

Als jochie lette ik regelmatig niet op (ADHD en snel afgeleid) en heel veel karpers haakten zichzelf. Ze zwommen gewoon het lijntje strak en haakte zich op de weerstand van de hengel en uiteindelijk de slip. Achteraf een wonder dat er nooit een vis de hengel echt heeft meegenomen :roll:
Gebruikersavatar
Stef Jansens
Berichten: 978
Lid geworden op: 09-02-2007 21:59

12-04-2012 20:23

Wat is dit nu voor een reactie. Vraag liever waarom hij denkt dat de veronderstelde zelfhaking met de pen door het lood onzin is.


Ik reageerde op Douwe zijn reactie, dat hij het durft om de discussie met Marco aan te gaan. De manier waarop hij het post vind ik dus zinloos. Leuk... dat je dat durft, maar vertel liever waarom je denkt dat de zelfhaking niet gaat werken.
M.v.g Stef Jansens
Gebruikersavatar
Remco Albers
Berichten: 268
Lid geworden op: 02-05-2010 19:45

18-04-2012 11:55

vis zelf ook wel eens zo, vooral om in stromend water de pen boven water te houden.

de eerste prik is gewoon beter waardoor de vis vaker schrikt en door het wegsprinten zichzelf beter vanzelf haakt. denk ik dan he. doordat de pen in de stroming hangt wil die bij het oppakken wegdrijven waardoor de vis zichzelf prikt. zijn vaak van die pen omhoog en bam weg pen aanbeten.
Gebruikersavatar
Andries Hoekstra
Berichten: 934
Lid geworden op: 08-10-2009 19:23

18-04-2012 15:06

Hoi Remco,

klinkt logisch maar vraag me dan wel af of niet het volgende gebeurt:
1. vis neemt aas
2. voelt draad, vertrouwd het niet
3. wil spugen/wegzwemmen
4. door stroming, lood etc prikt de haak
5. vis 'bolt' en haakt zichzelf.

Daarnaast denk ik dan: werkt dit alleen goed als water ook wat stroomt of ook op stilstaand water zoals in Vis TV werd veronderstelt?

En, zijn er geen andere manier om de drssuur/angst te doorbreken (aas/ lichter vissen/haakmaat/veel weinig voeren/etc).

gr Andries
Gebruikersavatar
Remco Albers
Berichten: 268
Lid geworden op: 02-05-2010 19:45

18-04-2012 17:39

in het geval van meneer kraal had ik eerst geprobeerd om het laatste loodje dichter bij de haak te zetten. hij denkt dat de vis snel weer uitspuwd en door strakker te vissen kan je eerder reageren.

maar mischien dat langer juist wel werkt omdat de vissen bij het oppakken de opstaande lijn voelen en bij een langere afstand deze niet tegen komen.
je weet het niet en het is gewoon proberen.

vind zelf de lompigheid van zijn systeem wel meevallen, gewicht blijf hetzelfde. pen zal nog sneller omhoog springen bij het oppakken en de haakt prikt wat meer. echt haken op een paar loodhagels geloof ik niet.
Gebruikersavatar
Christian Hummelink
Berichten: 1857
Lid geworden op: 02-10-2005 22:56
Locatie: Zwolle

18-04-2012 19:48

Tuurlijk kan dit werken, op die afstand, met een waggler en aardig wat uitstaande lijn...

Wel moet onderscheid gemaakt worden tussen haken als in: de haak blijft hangen en haken als in: de haak zit tot voorbij de weerhaak in de bek.

Maar hoe zit dit bij vastloodvisserij? Hoe diep dringt de haak door bij het 'prikken' op het lood? En hoe zit het bij een running systeem?

Groeten Christian
Penvissen, omdat een wegzakker een mooie opsteker kan zijn!
http://www.karperbeheer.nl, word lid van de BVK!
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

18-04-2012 20:12

Christian is een penvisser met veel ervaring hij heeft dezelfde reserve over het verhaal.
Ik weet zeker dat het prikken waardoor de vis zichzelf haakt onzin is.

Voor iemand weer een dom antwoord geeft stel jezelf de vraag hoeveel je mist met veel meer lood en waarom zelfs dan de vis zichzelf niet haakt.

Het is onzin dat de vis zichzelf haakt bij het penvissen door iets meer lood toe te voegen.
Met alle respect voor Marco.

Oja voor ik het vergeet, geef a.u.b geen antwoord als jezelf geen penvisser bent.
De reden daarvoor is dat je dan niet weet waar je het over hebt.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Andries Hoekstra
Berichten: 934
Lid geworden op: 08-10-2009 19:23

18-04-2012 21:30

Ik ben penvisser dus ik mag nog meedoen :oops:

Ikzelf, zoals eerder aangegeven, heb een aantal keer meegemaakt dat vis zichzelf haakte tijdens het penvissen, dan echter nooit door lood maar omdat de vis zich vastzwom op een strakke lijn (die op dat moment eigenlijk dezelfde functie heeft als een bonk lood).

Waar ik aan twijfel is wat ik al eerder aangaf, het wegschieten van de pen wil niet zeggen dat de vis zichzelf geprikt heeft, kan ook een schrikreactie zijn, of weet ik veel wat?

Interessant hierin is in "gejaagd door de karper" het eerste hoofdstuk van Jan Junge te lezen. Het ontstaan van de boltrig laat je direct zien dat het niet zozeer het prikken hoeft te zijn wat de vis laat bolten! Oftwel, met of zonder zwaar lood, met of zonder hair kan de boltreactie ontstaan, dat een bepaald systeem hierna de inhakingskans vergroot is denk ik weer een hele andere discussie.

Overigens is wat ik hier neerzet geen materie waar ik direct ervaring mee heb (want penvisser hè :)) als ik het niet goed zie hoor ik dat natuurlijk graag.

gr Andries
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

19-04-2012 06:41

Andries dank voor je reactie, klopt wat je zegt.

Het bolten heeft ook niet veel met het "voelen" van een prik te maken, de vis heeft die pijnsensatie niet.
Het heeft te maken met een schrikreactie, hij wordt tegengehouden en schrikt daarvan, reactie is vluchten, slaat op de vlucht- bolten.

Iedere wit-penvisser weet ook dat de haak soms al weer los is in het net terwijl de dril toch normaal was.

Het woord prikken wordt teveel vertaald naar de prik voelen en dat is niet het geval.

Dat de vis zich vast kan zwemmen op de tegenstand van de hengel, ohhhhhhhhhhhhhhh wat ben jij een luie penvisser zeg. :D :D :D
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Christian Hummelink
Berichten: 1857
Lid geworden op: 02-10-2005 22:56
Locatie: Zwolle

19-04-2012 08:40

Douwe: Stadswater, 1 hengel met de pen, 1 hengel statisch. Ik krijg een run op de statische hengel, dus ik leg de penhengel neer met de beugel open (en de molen omhoog uiteraard). Terwijl ik sta te drillen zie ik de lijn van mijn penhengel vliegen. Ik dril de vis aan de statische hengel af en pak daarna de penhengel op. De vis zit op 40 meter en de dril kan nog tot een goed einde worden gebracht.

Nu mijn vraag aan jou: heeft deze vis zich gehaakt, zo ja waarom, zo nee waarom niet?
Penvissen, omdat een wegzakker een mooie opsteker kan zijn!
http://www.karperbeheer.nl, word lid van de BVK!
Gebruikersavatar
Andries Hoekstra
Berichten: 934
Lid geworden op: 08-10-2009 19:23

19-04-2012 10:53

Douwe Bijlsma schreef:Dat de vis zich vast kan zwemmen op de tegenstand van de hengel, ohhhhhhhhhhhhhhh wat ben jij een luie penvisser zeg. :D :D :D


Heel lui :D nee, alle gekkigheid op een stokje, dit gebeurd meestal als ik hard moet werken om een stukkie pen boven water te houden; gemaal open kleine duiker waar water snel doorheenstroomt. Draad staat strak, vis zwemt zichzelf vast.

Wat jij omschrijft Christian ken ik niet, zeker niet bij een openstaande beugel? Wat maakt het dan dat er geprikt wordt?

Het blijft koffiedik kijken, want iedere situatie is weer anders en er is niet altijd een onderwatercamera aanwezig
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

19-04-2012 18:37

Christian beetje onnodige vraag vind jezelf ook niet.
Natuurlijk is de vis gehaakt anders krijg je vis niet in je net.

Wil je nu niet te ver doordrijven??

Sterker nog je bent niet optimaal aan het penvissen met een statische hengel erbij.
Dat is mijn mening dus staat niet ter discussie.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Christian Hummelink
Berichten: 1857
Lid geworden op: 02-10-2005 22:56
Locatie: Zwolle

19-04-2012 19:05

Tsja, je kunt het een onnodige vraag vinden maar het is mijns inziens wel een teken dat er niet veel weerstand nodig is om een vis te prikken. Een punt dat in de vele onderwaterbeelden ook naar voren komt, met name die van pb op de sloterplas.

Wat ons weer terugbrengt bij de situatie van Marco. Nogmaals, op enige afstand, met een waggler en redelijk wat uitstaande lijn bouw je zat weerstand op voor zelfhaking. Maar Douwe, en hier heb jij weer gelijk: het verschil zal hem niet zozeer zitten in die extra loodhagels.

Penvissen met een statische hengel erbij is niet optimaal.
Penvissen met 1 hengel ook niet.
Statisch met 2 hengels is saai.

8)
Penvissen, omdat een wegzakker een mooie opsteker kan zijn!
http://www.karperbeheer.nl, word lid van de BVK!
Gebruikersavatar
Peter kuipers
Berichten: 1254
Lid geworden op: 20-03-2007 20:17
Locatie: Dokkum

20-04-2012 21:51

Zou het uitspugen van het aas met haak niet mee spelen? Vis neemt aas wantrouwen spuwt het uit prikt en bolt?

Of zit ik nu uit mijn nek te lullen?
vr gr peter
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

01-06-2012 17:30

Peter hoi, beetje late reactie, je lult niet uit je nek alleen is penvissen kennelijk niet je ding.

De vis bolt niet door een prik, die voelt hij niet eens.
Zou hij het wel voelen deed hij niet anders dan wegracen op bv mosseltjes.

Hij bolt op het feit dat hij plotseling tegen wordt gehouden door een zwaar gewicht.
Denk aan donker en iemand geeft je een tik op je schouder en je reactie daarop.
En daar heb je het succes van statisch vissen met een korte onderlijn en zwaar gewicht.

Met penvissen loopt de vis gewoon weg en gaat er pas vandoor op de tegenstand van een strak lopende lijn.
Maar omdat een penvisser altijd attent moet zijn heeft die de lijn onder controle, soms zelfs meer ruimte geven om de vis weg te laten zwemmen of direct aan te tikken.

Je bent vrij veel lood nodig om het bolten op gang te brengen en dat bereik je niet door je pen iets te overloden.
Of je moet 60 gram op de bodem leggen maar dan ben je niet meer effectief aan het penvissen
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

02-06-2012 10:48

Wauw Douwe, vanwaar jouw laatste opmerking? Of beter, waarom deze toon in jouw reactie?
Ja Peter noemt het zelf uit zijn nek lullen, maar jouw reactie is denk ik onverdiend :-).

Ben het overigens als pen visser wel eens met jouw stelling, m.n. deel dat een karper de 'prik' niet voelt of op zijn minst niet als erg vervelend ervaart. Uitleg met mosseltjes is een hele goede!
Ik ben er ook van overtuigd dat een vis alleen maar bolt, of vecht, omdat hij niet meer vrij kan rond zwemmen. Ik vergelijk het altijd maar met de gemiddelde kat, doe die een halsband om en knoop hem aan de schutting, moet jij eens zien wat voor capriolen die uithaalt om toch vrij te komen. Doet de halsband pijn? Nee, ze willen het gewoon niet is tegen natuurlijk en dan is het tijd om helemaal los te gaan.

We vergissen ons denk ik heel erg vaak in de weerstand die uitstaande lijn heeft. Gooi maar eens een stuk lijn uit, met alleen een klein loodje er aan om hem weg te kunnen zetten. Draai dan in met je hengel haaks op de lijn en kijk eens of jouw hengel doorbuigt. Knoop dan een (klein) haakje aan je lijn, zet die op je vinger en trek de hengel net zo krom als tijdens het indraaien. Het eerste puntje van jouw haak dringt echt wel binnen. Ik denk dat de huid aan de binnenkant van jouw vingers een karperbek aardig benaderen. Veel meer dan het eerste kleine puntje heb je niet nodig om de vis als gehaakt te beschouwen. Indringen tot voorbij de eventuele weerhaak is het resultaat van jouw slaan. Ik 'sla' meestal ook niet als ik pen, maar geef een heel klein rukje aan de strak gelopen lijn. Uiteraard 'sla' ik iets harder als ik merk dat ik wel contact heb met de vis maar telkens mis.
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

02-06-2012 12:47

Marc Peter kent mij persoonlijk en ik denk dat hij wel weet dat ik een geintje maak en reageer op zijn vraag of hij uit zijn nek lult.
Ik vind het niet onverdient of verdient het is een zin met de beste bedoelingen.

Misschien moet er hier nog aan gewend worden of is er sprake van conditionering op mijn naam.

Op jou reactie, inderdaad laat ook ik de lijn straklopen en tik dan rustig aan om de vis niet teveel op te jutten.
Ik sla ook altijd aan in de richting van een eventueel object waar ik de vis niet heen wil hebben.

Soms sla ook ik steviger aan en heel soms heel fel net naar gelang de missers of gevel.
Vissen is een hobby, geen religie!