Pen Montages


Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

15-01-2012 10:17

Dank Koos, knopen zijn geen probleem als je de aanwijzingen op volgt.
Eerst op de feeder dan maar verder zien.
Vissen is een hobby, geen religie!
wouter veuger
Berichten: 303
Lid geworden op: 30-01-2011 17:08

15-01-2012 14:10

Douwe Bijlsma schreef:Tsjaaaa zo zou iemand anders een boek kunnen schrijven over het penvissen met nylonlijnen.
Dat je er over kunt schrijven zegt op zich natuurlijk niks over de noodzaak of over de voordelen er van.

Er is echter een lijn in de handel wat geen gevlochten en geen nylonlijn is.
Dit jaar maar eens op de feedermolens spoelen.

http://www.berkley-fishing.com/line/nanoFil


douwe,ik heb een rolletje nanofil liggen,heb het op mn dropshot hengeltje gehad,het is echt een heel teer lijntje.
zeer zwak op de knoop,zoals je aangeeft zijn er speciale knopen voor,maar dan nog vind ik het zweer zwak.

enige pluspunt is dat het wel ver gooit,maar ja das met penvissen nou net niet nodig.

op de match hengel kan je het misschien nog wel gebuiken,maar om op karper te vissen is het mijns insziens totaal ongeschikt,ook de dikste diameters zou ik niet durven blootstellen aan de kracht van een onder de hengeltop vandaanstampende 20 er.






mzls.
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

15-01-2012 15:14

Dank Wouter krijg er al minder trek in om het proberen.
Ik ben overigens ook niet van plan om het gebruiken op de match of op de penhengel.
Probeer het wel op de feeder, denk ik.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Rene Kleimeer
Berichten: 101
Lid geworden op: 19-09-2009 13:50
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

16-01-2012 15:00

Hier wat foto's zoals ik mijn haak monteer.
Ik weet eigenlijk niet hoe deze knoop heet maar op deze manier maak je gewoon de hair van je stukje lijn wat je overhoud.


Als eerste monteer ik al een stoppertje op de lijn, hieronder komt mijn warteltje om de pen aan te bevestigen. Hieronder mijn zinkloodje.
Als laatste monteer ik de haak:


Afbeelding
De lijn haal ik door het oog en bij de haakbocht maak ik een lus in de lijn. Deze lus en haakbocht pak ik vast tussen mijn vingers zodat de haaksteel vrij ligt.
(op de foto even een tang gebruikt ipv mijn dikke vingers)


Afbeelding
Vervolgens wikkel ik de lijn een flink aantal keer losjes om de steel heen. Hierna haal ik deze draad door de lus die er nog steeds is.
Met speeksel maak ik het alles goed vochtig en trek alles strak. Dit doe ik met het stuk de lijn wat vanaf de hengel komt.

Nu heb je dus meteen een stuk lijn bij je haakbocht wat je evt kan gebruiken als hair.
Vis je met aas direct op de haak, dan knip je dit stuk nylon gewoon af. Wil je een hair, dan leg je nu een lusje in dit stukje nylon:
Afbeelding


Vervolgens schuif ik het zinkloodje naar een cm of 15 boven de haak en plaats een loodje onder mijn pennetje. Dit is meestal zo rond de 1BB.
Dan krijg je uiteindelijk deze constructie:
Afbeelding
(De verhoudingen kloppen niet helemaal, anders is het zo lastig op de foto te krijgen)

Uiteraard zijn er veel meer montages die je kan gebruiken maar voor mij werkt dit prettig en is niet al te uitgebreid. Het liefst heb ik zo weinig mogelijk toeters en bellen aan mijn lijn.
Chris: You Got him !!
Bob: What the hell am I gonna do with it?
Chris: We go in........
Gebruikersavatar
Andries Hoekstra
Berichten: 934
Lid geworden op: 08-10-2009 19:23

17-01-2012 08:35

Gisteren maar weer eens naar de lokale viswinkel gereden. Afgelopen zondag kreeg ik de vis op het voer, maar aanbeten zetten niet door. Heb toch het idee dat nu het water weer wat kouder is nylon zich te stijf gedraagd (22/100). Lichter dan 22/100 wil ik daar niet gaan ivm kans op grotere vissen en wat scherpe betonnen randen.
Onderlijnmateriaal van 10/100 gekocht, echt ragfijn spul maar wel een hogere trekkracht dan de hoofdlijn. Ben benieuwd of ik hiermee de aaspresentatie dusdanig positief kan beïnvloeden dat de sabbelbeten in echte aanbeten worden omgezet. Zoals het er nu naar uiziet gaat het wel nog 10 dagen duren voordat ik het kan proberen.... Tot die tijd bloedknoop oefenen dan is een wartel niet nodig!
Gebruikersavatar
Christian Hummelink
Berichten: 1857
Lid geworden op: 02-10-2005 22:56
Locatie: Zwolle

17-01-2012 08:38

Hoi Rene,

dit is een bledknoop, en die kan je natuurlijk ook prima mét oog leggen. Wat vind je zelf van de hoek waaronder de lijn je haakoog verlaat? Ik heb geen al te beste ervaringen met dit type knoop icm nylon lijnen, ben benieuwd hoe dat bij jou zit.

Groeten Christian
Penvissen, omdat een wegzakker een mooie opsteker kan zijn!
http://www.karperbeheer.nl, word lid van de BVK!
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

17-01-2012 08:47

Andries dubbele grinnerknoop kan ook.

http://www.onderlijnenvooropzee.nl/knop ... knoop.html
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Rene Kleimeer
Berichten: 101
Lid geworden op: 19-09-2009 13:50
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

17-01-2012 12:18

Hoi Christiaan,

Ik heb eigenlijk nog geen problemen gehad met deze knoop. Hij blijft bij mij prima zitten. Het grote voordeel van deze montage is voor mij dat er weinig bij komt kijken, geen onnodige poespas dus.
Het enige waar ik wel mee zit is langs welke manier dus het oog te gebruiken. Ik heb de lijn langs beide kanten wel geprobeerd en van allebei is wel iets te zeggen. Zoals ik hem nu knoop bevalt hij echter ook prima.
Wat ik nog niet eerder gedaan heb is om het hele oog gewoon niet te gebruiken, misschien ook wel eens het proberen waard.
Chris: You Got him !!
Bob: What the hell am I gonna do with it?
Chris: We go in........
Gebruikersavatar
Michiel de Vries
Berichten: 1359
Lid geworden op: 13-10-2006 00:13
Locatie: Leiden

17-01-2012 12:36

mss dan een choddy haakje proberen, daarbij staat het oog iets naar buiten, dus als je het zo knoopt zou je lijn in het verlengde van je haaksteel zijn
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

17-01-2012 13:07

Rene de enig juiste kant is de kant naar de haakpunt toe dan werkt het line aligner.
Zou je het oog niet gebruiken moet de lijn ook aan de binnenkant geknoopt worden.

Wat ik niet zou doen is de hoofdlijn ook als hair gebruiken.
Het KAN een tacktische keuze zijn maar het is beter om een aparte soepele hair te gebruiken.

Bij het penvissen gebruik ik zelden een hair maar soms is het een keuze bv met een string met mais, maden of bij gebruik van een boilie enz.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Rene Kleimeer
Berichten: 101
Lid geworden op: 19-09-2009 13:50
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

17-01-2012 17:19

Ik zal ook eens naar deze haken kijken.

Het wel of niet gebruiken van een hair hangt af van de aassoort.
Gebruik ik harde mais en kikkererwten, dan komen deze aan de hair te hangen. De zachte mais, smac , maden en wormen komen idd recht op de haak.
Chris: You Got him !!
Bob: What the hell am I gonna do with it?
Chris: We go in........
Gebruikersavatar
Andries Hoekstra
Berichten: 934
Lid geworden op: 08-10-2009 19:23

17-01-2012 19:42

@Douwe, bedankt voor de link!

@Christian, welke knoop gebruik jij dan? Ikzelf eigenlijk altijd de bledknoop, ook op haken met oogje, maakt nogal verschil hoe je start hoe de haak onder je lijn hangt dacht ik?
Gebruikersavatar
Christian Hummelink
Berichten: 1857
Lid geworden op: 02-10-2005 22:56
Locatie: Zwolle

17-01-2012 19:45

Hoi Andries, de knoop die ik gebruik komt binnenkort in een artikel online, wanneer dat zo is zal ik even een link posten,

Groeten Christian
Penvissen, omdat een wegzakker een mooie opsteker kan zijn!
http://www.karperbeheer.nl, word lid van de BVK!
Gebruikersavatar
Philip Du Puy
Berichten: 820
Lid geworden op: 14-04-2006 19:16
Locatie: Zoetermeer

30-01-2012 17:01

Ik zie dat ik een uiterst eenvoudige manier hanteer:

Benodigdheden:
- 2 stoppertjes
- Engelse pen
- Een doosje loodjes/putty
- Haak ( Naar eigen keuze, mijn voorkeur gaat uit naar de Korda Widegape B, maatje 8 of 10)

Ik monteer de pen tussen 2 stoppertjes, plaats een kleinste maat loodje 20 - 50cm boven mijn dobber. Om de eerste meter lijn boven de dobber goed te doen laten zinken ( i.v.m. wind en eenden die vaak erg geboeid zijn door pennetjes.) Ik vis 9/10 keer onder mijn top, dan houdt de rest van mijn lijn bovenwater het loodje hoog zat, deze wil ik namelijk niet dieper dan mijn pen hebben. Het loodje geniet mijn voorkeur omdat ik veel onder mijn kant vis, zit er al een vis op de stek te azen wil ik deze niet verstoren door mijn lijn onderwater te moeten slaan. Is het wind stil laat ik het loodje ook achterwege.

Neem een loodje ( of putty) dat net zwaar genoeg is om je pen te laten zinken, echt nét genoeg. Deze gebruiken we tevens om te peilen. Monteer de haak, en nu wordt het peilen geblazen.

Afbeelding

Zelf wissel ik nogal betreft overdiepte. Ga uit van 10-20cm. Maar ik durf soms wel voor 50-70cm te gaan. Dit hangt een beetje van de vis af.

Nogmaals, dit is MIJN manier, ik vang zo mijn visje. Ik vis veel op wateren waar je de bodem kunt zien en ik vis nagenoeg altijd onder de kant. Heb van de zomer prima kunnen observeren in het heldere water en elke beweging in mijn aas werd geregistreerd door mijn pennetje.

Het gaat er vooral om dat je zelf vertrouwen hebt in je montage.
Afbeelding

Deze stofzuiger vergiste zich in mijn maisjes..

De groenten
Brasemkoning!

pdupuy.wordpress.com
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

30-01-2012 17:33

Philip goede montage die ik niet snel zal gebruiken ik vind namelijk de opsteker zo mooi.

Maar bij stroming en overdiepte is het weer anders dan moet je wel wat zwaarder op de grond liggen.

Lijn onder water slaan is niet verstorend, lijn zinkend maken, top onder water en kort maar fel naar boven tikken.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Philip Du Puy
Berichten: 820
Lid geworden op: 14-04-2006 19:16
Locatie: Zoetermeer

30-01-2012 17:43

Beste Douwe, dankjewel.
Vang prima m'n visje zo.

Met onder de top vissen bedoel ik ook echt letterlijk onder de top. Pak hem beet 0.5 - 1.5 meter uit de kant. Als er al vis op m'n stek zit ga ik geen onverwachtse bewegingen maken. Vandaar het loodje!
Brasemkoning!

pdupuy.wordpress.com
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

30-01-2012 17:48

Ik begrijp heel goed wat je bedoeld, ik heb in die situaties helemaal geen hengel boven het water.
Loodje op de lijn soms en vaak niet, helemaal afhankelijk van de situatie.
Lijn steeds goed ontvetten dan is het loodje vaak niet eens nodig.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Philip Du Puy
Berichten: 820
Lid geworden op: 14-04-2006 19:16
Locatie: Zoetermeer

30-01-2012 18:07

Douwe Bijlsma schreef:Lijn steeds goed ontvetten dan is het loodje vaak niet eens nodig.


Wellicht eens proberen! Waarmee kan ik mijn lijn ontvetten?

Vis overigens ( voor diegenen die dat willen weten) met 26/00 Daiwa Infinity Duo.
En een Ultimate Carpfloat 1.25 - 1.5lb.
Brasemkoning!

pdupuy.wordpress.com
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

30-01-2012 19:30

Ik heb altijd een flesje met verdund afwasmiddel bij mij.
Voor het vissen giet ik wat van de vloeistof over de spoel en ontvet ik het stuk lijn wat ik gebruik en herhaal dat tijdens de sessie zo vaak als ik denk dat het nodig is.
Vissen is een hobby, geen religie!