Penhengel 8 - 10 feet?


Plaats reactie
Gebruikersavatar
steven lenos
Berichten: 78
Lid geworden op: 12-02-2004 11:07
Locatie: Amsterdam

10-10-2011 21:28

Ik wil te veel en kan het niet vinden...
Ik zoek een penhengel (dus een die een pennetje of korst kan wegzetten), maar dan meer een stalkerlengte. Die kortere lengte wil ik omdat ik weinig met rietkragen etc te maken heb en veel bij bruggen en sluisjes rondscharrel. Bovendien wil ik de hengel in de auto kunnen verstoppen (ja ik woon in de Randstad) en dus het allerliefste een drie- of vierdelige hengel.
Zijn barbeelhengels wat?
Vanwege die bruggen wil ik het liefste een hengel van ca 2 lbs, zodat ik ook kan blokken.
Nu heb ik wat reishengels gezien, maar dat zijn meestal spinhengels en die zijn wat stug.
Mission impossible?
On line ...
Wat klinkt dat toch heerlijk voor een visser.
Jop Boot
Berichten: 467
Lid geworden op: 19-12-2005 14:54

11-10-2011 12:35

Greys heeft stalkerrods. Waaronder een 3 delige die je ook nog kan verlengen tot 3.60. Dus dat zou wat kunnen zijn.

Fox heeft ook stalkerrods. Maar dat zijn hengels van 6 of 9 voet bij 2,75 lb. Naar mijn mening dan meer geschikt voor makreelvissen uit een boot.

Voor de omstandigheden die jij schets gebruik ik het liefst een Hardy R.Walker 2. Eigenlijk de ideale stalker. Maar ja, redelijk moeilijk aan te komen en maar 2-delig.

En je zou je probleem kunnen voorleggen aan een hengelbouwer. Je komt er dan vast wel uit, maar dan gaat het ook wat kosten.
Ook voor TV-snacks en Kant en Klare mee neem bami.
Peter van der Wees
Berichten: 17
Lid geworden op: 28-04-2011 10:38

11-10-2011 13:10

Steven,

ik zou persoonlijk de hengel niet te kort nemen. Met een wat langere hengel heb je mee controle over de vis en kunt je tevens een stuk gerichter en relatief klein gewicht (pen of korst) wegzetten. Ik heb de Fox Stalker hengels in mijn handen gehad. Deze lijken ideaal voor jou toepassing, maar ik vondt met name het 'schroefdraad' op de hengel storend. Juist met stalken heb je de hengel bijna constant in je handen, en dan wil je niet je hand op plastic hebben, maar op kurk of foam.

Verder zien ze er top uit, maar ik zou ze nooit kopen.
Afbeelding
kevin diederen
Berichten: 3862
Lid geworden op: 28-09-2003 02:00
Locatie: Zuid Nederland

11-10-2011 20:16

Ik heb zelf 2 hengels die gebouwd zijn op een 3 delige Harrison blank van 9ft en 2,75lb (vallen weliswaar vrij zacht uit, maar hebben desondanks heel wat reserve). Als ik mij niet vergis heeft Harrison ook een "barbel" versie hiervan die rond de 2lb zit. Als je een beetje rond zoekt kan je deze voor een hele schappelijke prijs laten bouwen (onder de 180 pond).
Dan heb je een korte hengel die een transportlengte heeft van net 90cm. Dat is dus ideaal voor in de kofferbak.
Met vriendelijke groet,

Kevin Diederen
Gebruikersavatar
steven lenos
Berichten: 78
Lid geworden op: 12-02-2004 11:07
Locatie: Amsterdam

12-10-2011 09:20

Alvast dank voor het meedenken. Ben er nog niet uit.
Die Harrisons zijn veelbelovend. Vraag mij wel af hoe hard en parabolisch de 2 lbs barbeel blanks zijn. Zijn barbeelhengels niet zowiezo met een top-middenactie en vrij snel/hard? Verder zag ik voor die Harrison vooral 200+ prijzen, en dat is mij iets te veel...
Gister een Wychwood Extricator 9ft Stalker Rod in handen gehad. Vond ze voor het vissen onder de top of het wegzetten van een korst toch iets te hard. Zelf zeggen ze "The Extricator 9ft is a stalking rod with a lovely soft tip ". Dat zachte vond ik tegenvallen. Ben benieuwd of die andere Stalkers zachter zijn.
Ik geloof toch echt in vergevende (lees meegevende) hengels om harde rukken te kunnen opvangen. Beter voor vangen en vissen - over visveilig gesproken.
Verder was ik overigens erg onder de indruk van de (voor mij te lange) Fox Float Stalker van slecht 1,5 lbs. Mooie buiging en toch flink wat power.
On line ...
Wat klinkt dat toch heerlijk voor een visser.
kevin diederen
Berichten: 3862
Lid geworden op: 28-09-2003 02:00
Locatie: Zuid Nederland

12-10-2011 14:29

Hoe de 2lb Harrison is weet ik niet. Maar de 2,75lb versie van de door mij genoemde blank is niet bepaald spijkerhard en in vergelijking met veel 2,75lb blanks zelfs zacht en goed dempend te noemen.
Ik weet niet waar jij naar prijzen gezocht heb, maar bij bijvoorbeeld Yateley Angling Centre verkopen ze hengels gebouwd op deze blanks en die halen never nooit de 200 pond.
De meeste engelse stalkers zijn overigens een stuk zwaarder dan wat wij in nederland als penhengel gebruiken. De chub outkast stalkers zijn misschien nog wel de lichtste er tussen uit en zullen nog steeds rond de 2,25lb zijn.
Bij een echt kortere hengel zou ik overigens ook niet willen dat deze helemaal hoepel rond gaat op een beetje vis. Anders blijft er helemaal niks meer over van de hengel en zit je op de reelhouder te drillen. Dus een klein beetje ruggengraat zal je wel nodig hebben.
Met vriendelijke groet,

Kevin Diederen
Gebruikersavatar
Victor van Hoek
Berichten: 160
Lid geworden op: 23-09-2009 16:05
Locatie: Huizen

12-10-2011 20:16

Wellicht iets telescopisch? Er zijn diverse merken die telescopische hengels hebben tot 3,6 meter die volgens mij best met de pen te gebruiken zijn. Verstoppen in je auto is dan geen probleem meer! maximale transportlengte van ongeveer 80cm. Waarschijnlijk is de steel van je landingsnet langer :)

De kosten van deze hengels zijn ook goed te doen voor 50-70 euro ben je klaar. Wellicht een prijs om het eens voor te proberen.

Succes.
Victor
Ardi vd Wagt
Berichten: 157
Lid geworden op: 14-09-2010 17:21
Locatie: Spijkenisse

14-10-2011 22:31

Is dit niks voor je.
http://www.roofvisforum.nl/forum/viewtopic.php?f=31&t=75155

Prachtige 4 deleige reishengel met een lengte van 270 cm en een werpgewicht tot 50/60 gram
De hengel is afgebouwd op een grijze tricast blank. HC ogen , portugese kurk . donker rood gewikkeld . en afgewerkt met rvs ringetjes en eind plaatje. Hengel is nieuw en ongebruikt. Transportlengte is 75 cm.

Prijs is 100 euro incl. verz.
Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
steven lenos
Berichten: 78
Lid geworden op: 12-02-2004 11:07
Locatie: Amsterdam

15-10-2011 08:43

Dat is een mooie hengel. Old Skool! Kent iemand die blanks? Roofvisforum: (te) harde, zware spinhengel? Dank voor de tip
On line ...
Wat klinkt dat toch heerlijk voor een visser.
Ardi vd Wagt
Berichten: 157
Lid geworden op: 14-09-2010 17:21
Locatie: Spijkenisse

15-10-2011 09:25

Geen idee, maar is toch altijd uit te proberen.
En het is een reishengel, dus ik denk dat van alles wel wat doet
Gebruikersavatar
steven lenos
Berichten: 78
Lid geworden op: 12-02-2004 11:07
Locatie: Amsterdam

15-10-2011 13:07

Heb mijn 9 ft hengel gekocht (die reishengel). Hij komt volgens mij meer in buurt van 1,5 lbs, maar wel mooie parabolische buiging en ronduit beeldschoon (mooi kurken handvat, chromen oogjes). Het mooie van een 4-delige hengel is dat hij met koker en al 76 cm is, maar langs de waterkant kun je hem als 2-delige voormonteren tijdens het struinen.

Dank voor de tip!
On line ...
Wat klinkt dat toch heerlijk voor een visser.
Frenk de Gruiter
Berichten: 2837
Lid geworden op: 12-03-2011 22:32
Locatie: Duiven

15-10-2011 20:29

Ik gebruik voor het kantjesvissen een 2,76 korte hengel (heel oude Bruce and Walker)
ooit van internet geplukt, 6 kantig. Prachtige actie, ik schat niet meer dan 1 Lb.
Heb wel controle over de vis.

Ook gebruik ik nog steeds enkele glasstokjes (Hardy, B&W) van om en nabij de 3 meter voor de korte visserij.

Nog steeds zijn er glasstokjes te koop tweedehands en ook nieuw van de gewenste afmeting, zowel
twee als driedelig.
Soms worden ze bij een KSN meeting aangeboden (ook tweedehands).

In Franse en Engelse bladen lees ik veel over korte hengels (3 meter, 2,5 tot 3 LB) die nu ingezet worden
ook voor verre afstanden (worpen mogelijk van >120 meter tijdens een test).
Ik weet niet wat dáár de gedachte achter is.
Plaats reactie