Schuwe karper op de drijvende kattebrok


Mario Rentmeester
Berichten: 44
Lid geworden op: 22-07-2011 18:48
Locatie: Nieuw- en Sint Joosland
Contacteer:

02-09-2011 16:57

Peter andrade schreef:En vergeet geen tentharing anders heb je kans dat je je eigen hengel langs ziet komen.

:lol:
Thx voor de heldere toelichting. Persoonlijk ben ik meer visueel ingesteld en kies ik ervoor om mij aan de waterkant op te stellen, liefst achter het riet of tussen het riet/bossage.

Het is namelijk zo dat er vaak diverse karper(tjes) komen azen, maar om te voorkomen dat een karpertje het aas wegkaapt voor een 'grote bek' moet je dus wel zicht op je brokje houden.
Shakespeare Powerplay Specimen 1,5 lbs + Penn Conflict 4000
Discipline: Pennen, floaten en stalken op Walcheren. Daarnaast strand- en dijkvisserij, zoute rovers en een beetje pielen in dorpsvijvertjes.
Peter andrade
Berichten: 469
Lid geworden op: 29-04-2010 05:43

03-09-2011 17:54

Mario daar heb jij helemaal gelijk in,het is niet een systeem waarmee je de grote vissen eruit kunt filteren.

Dan is op zicht idd de beste manier.
glen aafjes
Berichten: 20
Lid geworden op: 01-02-2013 22:38

04-02-2013 20:47

als de karper schuw is en niet met vertrouwen aast,dan bind ik vaak een takje,stukje riet stengel,of een vogel veer aan me lijn.Gewoon op een cm of vijftien van me haak.Ik heb het idee dat de karper dit sneller pakt dan de losse drijvende brokjes.En als ik met de korst vis dan monteer ik eerst een grote korst op me lijn op ongeveer 30 cm van me haak af.En doe dan een klein korstje op mijn haak. Die dus eigenlijk in het water achter de grote korst aan dwarreld.En je zal zien dat 9 van de 10 keer de karper de kleine korst als eerste pakt.
....verbieden is verboden dus verboden te verbieden....
Gebruikersavatar
Hans Eshuis
Berichten: 355
Lid geworden op: 04-04-2006 22:04
Locatie: Serooskerke
Contacteer:

06-02-2013 19:37

interessante ideeën Glen,

Dat met die rietstengel of takje doe ik om een andere reden, namelijk werpgewicht, maar een hele rietstengel over de lijn schuiven.... ach waarom ook niet. Lijkt mij op open water minder van toepassing dan tegen de rietkant.

Dat van die tweede vlok op de lijn klinkt ook innovatief: een soort voerkorfje aan de oppervlakte. Hoe bevestig je de tweede korst aan de lijn? Heb je geen last van schrikreacties op de lijn die door de vlok loopt?

Ik heb hier echter wel de ervaring dat broodkorsten uitsluitend gepakt worden als ze strak tegen de kant liggen of tussen het drijfvuil. (Op open water durft geen karper het aan). Als ik broodkorsten werp drijven ze door de wind naar een bepaalde hoek. Dan zie je op een gegeven moment de witte stipjes in de verte tegen de kant drijven. Vervolgens zijn ze als je vijf minuten later weer kijkt allemaal verdwenen! In de periode dat ze op het midden van het water dreven gebeurde er niets....

grt Hans
glen aafjes
Berichten: 20
Lid geworden op: 01-02-2013 22:38

10-02-2013 13:18

hoi hans,
Om te beginnen knoop ik zelf een stuitje van garen of onderlijnmateriaal.
Zorg er voor dat beide uiteinden niet te kort zijn.
Als je nu de uiteinden aan elkaar knoopt krijg je een lusje.
Daar kan je de korst aan bevestigen als stoppertje gebruik ik meestal een grassprietje.
Maar als je niet hoeft te werpen en je korst gewoon vanaf de kant met de wind mee wil laten drijven.
Dan kan je de korst ook gewoon los op je lijn rijgen.
En over die schrik reacties gesproken.
Natuurlijk komt dat wel eens voor maar het is juist de bedoeling dat de karper het kleine korstje als eerst pakt.
En dat is juist die gene met je haak.
Het is me nou al zo vaak overkomen dat als ik dit trucje toe pas dat het werkt.
En als ik op open water vis dan vis ik de korst meestal via een klein loodje en laat dan me korst aan de oppervlakte komen waarna ik hem een klein stukje onder de oppervlakte trek.
Maar in veel gevallen is tussen het drijfvuil/kroos of tegen het riet inderdaad toch het beste.
Op een groot water waar de karper de klappen van de zweep kent.
Wil ik dit jaar vanuit de boot drijfend gaan vissen met kattenbrokken.
Ik neem gewoon ik zeg maar wat 40a50 kilo brokken mee en voer op een bepaald stuk van het water.
Terwijl ik in me bootje gewoon met me voerplek mee drijf.
Het is een idee wat al een langere tijd in me hoofd spookt.
En ik heb het nog nooit iemand eerder zien doen.
We zullen zien of het werkt!!
....verbieden is verboden dus verboden te verbieden....
Gerben Akkerboer
Berichten: 221
Lid geworden op: 13-04-2005 13:47

11-02-2013 11:32

glen aafjes schreef:Wil ik dit jaar vanuit de boot drijfend gaan vissen met kattenbrokken.
Ik neem gewoon ik zeg maar wat 40a50 kilo brokken mee en voer op een bepaald stuk van het water.
Terwijl ik in me bootje gewoon met me voerplek mee drijf.
Het is een idee wat al een langere tijd in me hoofd spookt.
En ik heb het nog nooit iemand eerder zien doen.
We zullen zien of het werkt!!


Toevallig kwam ik hier laatst een filmpje van tegen, erg gaaf !
http://www.youtube.com/watch?v=oiJWneg3xRU
glen aafjes
Berichten: 20
Lid geworden op: 01-02-2013 22:38

11-02-2013 22:55

hey gerben,
bedankt voor het plaatsen van het filmpje!
zo iets als dit bedoel ik inderdaad.
En dan vooral op grote wateren en drijvend op de wind.
Ik heb dit nog niet eerder gezien.
Leuk dat je toevallig zo een filmpje vond.
En dat het ook nog eens werkt.
volgens mij wel de moeite waard om eens te proberen.
....verbieden is verboden dus verboden te verbieden....