Oppervlakte - en penvangsten Juni


Gebruikersavatar
Stef Jansens
Berichten: 978
Lid geworden op: 09-02-2007 21:59

06-06-2011 01:09

prachtig visje!
Ik vang ze echter meestal onder de pen :oops: :lol:
M.v.g Stef Jansens
Gebruikersavatar
Victor van Hoek
Berichten: 160
Lid geworden op: 23-09-2009 16:05
Locatie: Huizen

06-06-2011 10:59

"Morgenochtend gaat het regenen" zegt een buurvrouw tegen mijn vrouw. Ik zit in de buurt en denk: "daar gaat mijn zondagochtendje vissen". Ik vind vissen fantastisch, maar stap niet vrijwillig de regen in om te gaan vissen. Toch maar even het weer controleren op het wereld wijde web. Weer.nl en weeronline.nl spreken elkaar lichtelijk tegen. Ik ga van het meest postieve uit en verwacht dus eind van de ochtend pas regen. Ik zet mijn spullen klaar bij de voordeur om die 's ochtend zo geluidlooos mogelijk in de auto te kunnen zetten zodat de kids niet wakker worden.

Zaterdagavond wordt doorgebracht op de tennisclub (bardienst). Na afloop nog een keer het weer controleren. Geen verandering in de voorspelling. De wekker wordt op 5:15 uur gezet en om 0:30 uur kruip ik dan in bed. Dat wordt een kort nachtje....

Zondagochtend 5:15 uur: Het is droog en het ziet er niet naar uit dat het snel gaat regenen. Koffie zetten en intussen stilletjes de auto inladen. 6:00 uur op de visplek aanwezig waar ik met mijn vismaatje en zijn vader heb afgesproken. Ik ben de eerste. Vast op 2 plekjes een handje kattenbrokken in het water voor mij en op 2 andere plekjes vast een handje mais erin (voor mijn vismaat). Om 6:15 uur zijn we compleet en beginnen met een bakkie koffie. Daarna naar mijn voerplekje. Een stuk of 3 karpers draaien langs de rietkraag en happen gulzig naar de brokjes. Dit kan niet misgaan. De beaaste haak gaat tussen de drie karpers. 1 neemt de haak. Ik sla aan en de eerste karper kan om 6:30 uur genoteerd worden. Een mooie karper van 69 cm.
Afbeelding
Weer wat brokjes op de stek en tijd voor een tweede bakkie koffie. Na een kwartiertje of drie is er weer activiteit op 1 van mijn stekken. Het is 1 karper die wat voorzichtiger is, maar na een keer of 3 weggedraaid te zijn van het haakaas hapt deze dan toch toe. Nummer 2 is de klos. Slechts 2 cm kleiner dan zijn voorganger.
Afbeelding
Wederom de stek bijvoeren en zelf nog een bakkie koffie. De ander heren en een gevalletje lijnbreuk en brasem. De vis is in ieder geval goed actief. Ook verderop in de sloot zijn ze kennelijk druk bezig met het voorspel van de paai. Af en toe is het een flink geplons bij de ondiepe oevers. Leuk om te zien, maar toch maar weer naar mijn voerplekjes. Al weer activiteit. Dat had ik eigenlijk niet verwacht, zo snel. 20 minuten na de vorige karper kan nummer drie gemeten worden: 72 cm. Mijn persoonlijke record!
Afbeelding
Bij beide voerplekjes is het stil. Ook in de buurt tussen het riet is het stil. Ik besluit een derde plek aan te maken in een slootje waar ik bij aankomst vis heb zien zwemmen. Een treurwilg aan de ene kant en een tak in het water hadden mij toen tegengehouden om hier te starten. Helaas zie ik dat een gezinnetje meerkoeten de kattenbrokken ook wel weten te waarderen. Ook een karper heeft zich voorzichtig op de brokjes gestort, maar die zit te dicht bij de meerkoeten. Vroeger een keer een eend aan de haak gehad, dus ik besluit niet in te werpen. Terug naar de eerste voerstekken. Weer activiteit en na een paar keer het aas tegen het riet aangelegd te hebben is het wederom raak. Wederom 72 cm.
Afbeelding
Na een half uurtje weer karper, maar door de toegenomen wind zijn de brokken over een groot stuk verspreid langs het riet. Ik gooi in en laat mijn haak meedrijven. De karper hapt. Ik sla aan maar na heel kort tegenstand te hebben gevoeld schiet de haak los. Balen. Waarschijnlijk niet hard genoeg aangeslagen. Er lag flink wat lijn door het water.
Ik voer weer bij, maar nu echt tussen de verspreide rietstengels zodat de wind er geen grip op heeft. Dit heeft succes. Wederom een karper op de stek. Wel tussen de rietstengels. Voorzichtig een paar brokjes net buiten het riet. De karper vind deze samen met mijn beaasde haak. Hij gaat helemaal los. Op de kant blijk ik alweer mijn PR aangescherpt te hebben. Een dikke karper van 75cm.
Afbeelding
Na deze karper barst de regenbui echt los. Al met al een topochtend vissen.
Koen en Henk, bedankt voor het scheppen van de vis.
Brasem op je stek in de weer,
Dan komt de karper ook wel een keer!
Patrick de Goede
Berichten: 14
Lid geworden op: 11-03-2010 19:50
Locatie: Uitgeest

07-06-2011 21:24

vanavond ook twee mooie vissen gevangen
Afbeelding

en de tweede een nieuw pr erg blij mee
Afbeelding
Gebruikersavatar
Christian Hummelink
Berichten: 1857
Lid geworden op: 02-10-2005 22:56
Locatie: Zwolle

08-06-2011 01:22

Goed bezig allemaal!
Penvissen, omdat een wegzakker een mooie opsteker kan zijn!
http://www.karperbeheer.nl, word lid van de BVK!
Gebruikersavatar
dion van wingerden
Berichten: 38
Lid geworden op: 30-06-2008 21:47

08-06-2011 12:46

ik heb geprobeerd om me foto's erop te zetten, maar het lukt op geen enkele manier..
Wel jammer, want heb al veel mooie vangsten gedaan deze maand..
Gebruikersavatar
ben scholten
Berichten: 3191
Lid geworden op: 10-02-2007 19:29
Locatie: den haag

08-06-2011 13:05

Ow my God now we Will never know :wink:
je kan natuurlijk ook om hulp vragen
Vis is vis
Gebruikersavatar
Dirk van Son
Berichten: 184
Lid geworden op: 15-05-2007 19:19

08-06-2011 16:37

Ik had tussen het leren door ook 2 uurtjes om te vissen.. vanochtend om half 8 eerst even een paar plekjes van wat voer voorzien. Om half 2 was ik terug met m'n penlat, ik had er stiekem veel vertrouwen in met de zuidwesten wind. Op de 1e stek zag ik al activiteit toen ik aankwam, voorzichtig plaats ik mijn aasje tussen een paar lelies en na 10 min loopt de pen weg, zet de haak en de vis schiet de diepte in. Na een korte dril heb ik een mooi schubje van 9 pond in mijn net. Terwijl ik mijn camera aan t zoeken ben begint t regenen, het ziet er nogal dreigend uit waardoor ik besluit de vis snel terug te zetten en snel wat beschutting op te zoeken.

Ik kom net bij wat bosjes aan als het dan ook werkelijk los barst! Shit geen plu bij, dan maar de mat met de natte kant naar boven over een tak gehangen om eronder te kunnen schuilen en ondertussen mijn hengel voorzien van een nieuw aasje. Net zo snel als de regen begon stopt het ook en dus kan ik na een kleine 10 minuten naar de volgende stek.

Ook hier was actie en weer hoef ik niet lang te wachten na maximaal 2 minuten schiet het pennetje weg, ik sla aan en een gat in de lucht :-? Bij inspecteren blijkt de hair rond mijn haak te zijn gedraaid waardoor de vis niet goed gehaakt is verwacht ik ;) Ik probeer nog 5 minuten, maar het vertrouwen is weg en ik besluit naar de volgende stek te gaan.

Bij de derde stek aangekomen is er geen activiteit te bespeuren, wel zie ik 5meter verderop een vis draaien, maar de ervaring heeft mij geleerd dat de vis vaak verjaagd zal zijn als ik mijn dobbertje er naar toe zou gooien. Dus ik besluit op t voerstekje te blijven vissen en laat om de minuut wat stukjes aas rond de dobber naar beneden dwarrelen. Dit heeft succes want na 20 minuten zie ik een aantal vissen in een straal van 3meter van mijn voer stekje de bodem en waterplanten omploegen. Ik hoef ook niet lang te wachten op een aanbeet, de vis voelt aan als een zeelt maar dat was niet voor lang, met een grote run schiet de vis het wijd op, waarna ik deze weer snel voor in de kant heb, het betreft een schitterende volschub die ik 3 jaar geleden ook heb mogen vangen. Ik heb de vis al boven het net als deze nog een laatste run neemt, waarbij t haakje uit de bek schiet.. Een aantal niet nader te benoemen woorden schieten over het water.. Ik verdenk weer de hair, maar deze zit gewoon netjes onder de haak, ik besluit de hair toch iets korter te maken en nog een half uurtje verder te vissen op t 4e en laatste stekje.

De laatste stek is een rietkantje die voor lekker wat luwte zorgt en al snel zie ik wat vissen zwemmen die duidelijk honger hebben :D Na mijn pennetje en een handje voer in t water te hebben gegooid, kan het wachten beginnen. Ik verwachte door al die activiteit eigenlijk wel een snelle aanbeet, maar deze blijft uit. Omdat het wat dieper is kan ik de bodem niet zien maar na een tijdje zie ik de dobber toch tekenen vertonen van lijnzwemmers, toch zet de aanbeet niet door en net op het moment wanneer ik op wil gaan ruimen zeilt t pennentje de diepte in. Ik hoef jullie niet te vertellen hoe voorzichtig ik dril na de 2 voorgaande gebeurtenissen maar na 10 minuten ligt dan toch een mooi gekleurde vis in het net, met t haakje netjes in de onderlip. En waar ik 2 uur geleden niet perse een foto wilde maken, heb ik er bij deze vis niet over getwijfeld! Wat een opluchting kan dat zijn na 2 verspilde vissen ;)
Afbeelding

PS: Jullie begrijpen wel dat dit verhaal ook wat studie ontwijkend gedrag is ;)
Gebruikersavatar
Gerard van Emmerik
Berichten: 148
Lid geworden op: 31-03-2008 19:46
Locatie: Nieuw-Vennep
Contacteer:

08-06-2011 20:38

Mooie vissen, mannen!

Patrick gefeliciteerd met je nieuwe PR. :D

Heb zelf ook nog 2 schubs van de oppervlakte geplukt. Heb jammer genoeg alleen matfoto's.

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
Victor van Hoek
Berichten: 160
Lid geworden op: 23-09-2009 16:05
Locatie: Huizen

09-06-2011 08:12

Allemaal mooie vissen.
Met de pinksteren maar weer eens met de brokjes op pad.

@Gerard: Matfoto's ga ik ook voor als ik alleen vis. Dat gerommel met de zelfontspanner. Die vis moet gewoon zo snel mogelijk weer het water in.
Brasem op je stek in de weer,
Dan komt de karper ook wel een keer!
Gebruikersavatar
Martijn Knops
Berichten: 13
Lid geworden op: 20-03-2011 22:27
Locatie: Hoogvliet

09-06-2011 21:46

Vanmiddag nog even een paar uurtjes in een polderwater vlak achter een woonwijk gezeten,
ik dacht probeer eens met boillies te combineren met penvissen inplaats van mais,wat resulteerde
in 2 mooie vangsten, 1 dikke en 1 torpedo en dat ondanks veel wind!

http://www.vangstenregistratie.nl/etala ... oto=170112

http://www.vangstenregistratie.nl/etala ... oto=170113
Gebruikersavatar
ben scholten
Berichten: 3191
Lid geworden op: 10-02-2007 19:29
Locatie: den haag

12-06-2011 13:11

vanmorgen 6 uur aan de waterkant en meerdere stekken bevoerd.
stek nummer 4 was belachelijk :wink: aktief met 7 vissen erop en eromheen.
er staat op dit gedeelte maar 50 cm water en kraakhelder dus ik tijgerde bijna naar de kant.
ze waren duidelijk vol me voer aan het stofzuigen.
subtiel het kleine pennetje ertussen met 1 korrel mais en 3 maden aan de haak.
de dobber komt mooi met het puntje boven en een paar tellen later verdwijnt deze weer.
HANGEN!! YESSS .........KUT!!!! LOS :(
normaal ga ik door naar de volgende stek na zoiets maar met 7 vissen in de buurt bleef ik toch hangen.
nieuw voer erbij en nieuw aas aan de haak en een half uur later alsnog deze schub.
Afbeelding
deze is flink tekeer gegaan met paaien zo te zien want als je goed kijkt op de foto zie je dat ze onder deel van z'n staart is afgebroken en het bloede zelfs nog een beetje.
ik weet zeker dat dit niet is gebeurt tijdens de drill want ik heb elke beweging kunnen volgen en er zijn geen obstakels.
hierna geen vis meer gezien.
een andere stek leverde nog een zeelt op van 51 cm wat ik altijd een leuke vis vind om erbij te vangen.
op naar de volgende visdag :D
Vis is vis
Gebruikersavatar
Gerard van Emmerik
Berichten: 148
Lid geworden op: 31-03-2008 19:46
Locatie: Nieuw-Vennep
Contacteer:

12-06-2011 16:46

Netjes, Ben.

Hier wordt het water ook steeds helderder. Het heeft zo zn voordelen maar meer nadelen vind ik.
Ze zijn makkelijker te vinden maar ze zien wel alles een stuk beter.. Je ziet ze gewoon eerst 3 keer voorbij zwemmen om alles te checken voordat ze het pakken.
Gebruikersavatar
ben scholten
Berichten: 3191
Lid geworden op: 10-02-2007 19:29
Locatie: den haag

12-06-2011 20:16

ja gerard ik heb het ook liever wat minder helder maar het is wel super om te zien.
het is waar die 7 waren echt al 10 keer langs gezwommen.
maar als je dan kan zien hoe 1 van de 7 inneens recht op je haakaas afzwemt (zag letterlijk de 3 maden aan me haak krioelen) en het opzuigt en dan je dobber onder ziet gaan.....helemaal gaaf.
voordeel is dat de kanten niet zo goed gemaaid worden en je dus een klein graskantje heb waar je iets achter kan schuilen.
zelfde met die zeelt.
andere stek achter het riet ,hoofd erdoorheen steken en kijken hoe die je aas pakt.
nice :D
Vis is vis
Gebruikersavatar
Sjors Keij
Berichten: 289
Lid geworden op: 01-05-2011 10:14
Locatie: Heerenveen
Contacteer:

13-06-2011 18:55

mooie vangst ben!
Jum jum vissie!
Gebruikersavatar
ben scholten
Berichten: 3191
Lid geworden op: 10-02-2007 19:29
Locatie: den haag

13-06-2011 19:43

bedankt sjors.
heb er gelijk weer een uitdaging bij want van die 7 die ik zag was dit 1 van de kleinere.
Vis is vis
Gebruikersavatar
Frank Waanders
Berichten: 217
Lid geworden op: 27-08-2007 14:37
Locatie: Hengelo

13-06-2011 22:22

Vanmorgen een paar uurtjes gepend. Tussen de buien door een aantal schubs weten te vangen waarvan de volgende het meest noemenswaardig waren:

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
Gerard van Emmerik
Berichten: 148
Lid geworden op: 31-03-2008 19:46
Locatie: Nieuw-Vennep
Contacteer:

13-06-2011 22:35

Op die laatste foto trek je dezelfde bek als die vis.. :lol:

Mooie vissen! ;)
Gebruikersavatar
Frank Waanders
Berichten: 217
Lid geworden op: 27-08-2007 14:37
Locatie: Hengelo

13-06-2011 23:02

Hoi Gerard,

Enige solidariteit vond ik wel passend bij een dergelijke mopskop :wink:
Paul van Hoof
Berichten: 10
Lid geworden op: 26-08-2010 13:27

14-06-2011 08:57

Het vele proberen en veranderen van mijn setup/aaspresentatie heeft het uiteindelijk afgelopen zondat tot resultaten gebracht... 1 aanbeet gemist,
1 losser na een seconde of 10 en 1 vis in het net... Ik heb de boel nu duidelijk zo voor elkaar dat ik elke aas-opname kan zien aan de pen en het is
nu zaak om wat meer vissen uit de vijver te krijgen. Het uitbaggeren heeft niet veel goeds gedaan denk ik, maar na een aantal sessies heb ik nu
wel door waar ze wel en niet te vinden zijn. Binnenkort weer aan de waterkant.. (nu geen foto bij de hand, vanavond zal ik deze even er bij zoeken)

grt,

paulvh
Gebruikersavatar
Victor van Hoek
Berichten: 160
Lid geworden op: 23-09-2009 16:05
Locatie: Huizen

14-06-2011 13:38

Afgelopen zondagochtend weer vroeg uit de veren (5:15 uur).
Op de stek aangekomen is het stil. Heel stil. Twee weken geleden plonste nog her en der een karper door het riet, nu was er geen teken van leven in het water te zien. Toch maar 3 plekjes voorzien van kattebrokken.
Na een half uurtje was het toch raak. 1 karper had de brokjes gevonden en was deze tussen het riet aan het opzuigen. Klein stukje gefilmd hoe deze de brokjes aan het opzuigen was.


Lastig beestje aangezien hij steeds onderdook en tussen een paar andere rietstengels weer opdook. Uiteindelijk wa het toch raak en was het onderstaande karper van 66 cm die in het net belandde.
Afbeelding

Helaas bleef het de 3,5 uur daarna stil op de voerplekjes. Ook verderop nog eens geprobeerd, maar ook daar geen plonsen/staarten of bewegende tietstengels. Mijn vismaatje die met mais vistte had slechts 1 voorntje en een brasem van 51cm. Op zijn plek nog wel karper gespot, maar die wilde niet echt bijten. Wellicht was het het mooie weer. Daar genoot deze jongen in ieder geval wel lekker van:
Afbeelding

In ieder geval was er weer karper op de kant.
Victor
Brasem op je stek in de weer,
Dan komt de karper ook wel een keer!
Bart Schoemaker
Berichten: 212
Lid geworden op: 20-05-2010 10:44
Locatie: Heino

14-06-2011 14:23

of bewegende tietstengels


ehm? :lol:
Eerdere account was De Bakker...

http://www.spiegelkarperprojecten.nl
Gebruikersavatar
Peter de Jonge
Berichten: 1617
Lid geworden op: 07-10-2009 18:27
Locatie: Amersfoort

14-06-2011 15:02

bart, dat zijn een soort verlengde steelwratjes :P
Bovenstaande is slechts mijn bescheiden mening, correct me if i'm wrong!
Noem mij gerust een DRIJFSIJS!!!

http://www.karperontspanning.nl
http://www.hsvonsgenoegenboxtel.nl
Bart Schoemaker
Berichten: 212
Lid geworden op: 20-05-2010 10:44
Locatie: Heino

14-06-2011 15:34

Peter, bedank voor de uitleg!

Maar....hoezo kun je daaraan zien dat er karper zit dan? :roll: :lol:
Eerdere account was De Bakker...

http://www.spiegelkarperprojecten.nl
Gebruikersavatar
justin waayer1
Berichten: 729
Lid geworden op: 29-07-2010 19:44
Locatie: twente

14-06-2011 15:41

als er vis tussen die stengel zit gaat die stengel bewegen enzo
mvg justin
----------------------------------------------------------
Gebruikersavatar
Andries Hoekstra
Berichten: 934
Lid geworden op: 08-10-2009 19:23

14-06-2011 16:01

Die 2e vis is een plaatje Frank!

Ondanks tweemaal om 04.00u te zijn opgestaan afgelopen weekend geen visje weten te strikken :(
Jammer want ze waren wel geïnteresseerd, ultraspannend als er net naast je pennetje een dikke staartlob langzaam heen en weer zwaait, uiteindelijk was (ook) deze vis vertrokken voordat hij het haakaas gepakt had....
Ach, het was lekker weer en mooi om de zonsopgang mee te maken!