Targetvissen


Gebruikersavatar
Roy Spoelstra
Berichten: 243
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

20-05-2011 14:58

tino beunk schreef:Dat is een optie Roy. Maar als je het nu op die ene vis gemunt hebt :wink:


Juist dan Tino!

Als ze op de brokken komen kun je normaal gesproken precies zien welke vissen er azen. En vooral de grotere vissen (neem tenminste aan dat je die zoekt :wink: ) pik je er zo tussen uit.

Gewoon een kwestie van net zolang lopen en voeren totdat je de vis ziet die je wil hebben.
Gebruikersavatar
Christian Hummelink
Berichten: 1857
Lid geworden op: 02-10-2005 22:56
Locatie: Zwolle

23-05-2011 10:48

Tino, ik vermoed dat er op de wateren met betere vissen meer gepend wordt dan je denkt. Zelf heb ik in ieder geval regelmatig een korte pensessie met vis beleefd waarbij de statische vissers verderop niet eens gezien hebben dat ik er was. Daar zorg ik dan soms ook wel voor, wat niet weet wat niet deert 8)

Trouwens, in het artikel dat Mark Zelle heeft geschreven over een water waar jij ook een aantal toppers hebt gevangen schrijft hij ook over een penvisser. (Overigens vermoed ik dat veel mensen niet al te blij waren met dit artikel en bijbehorend plattegrondje waarmee het water binnen 5 minuten googelen te vinden was, maar dit geheel terzijde...)

Daarnaast zijn er ook heel wat schrijvende karpervissers die (ook) met het pennetje specifiek op de toppers van een water jagen. Bijvoorbeeld Willem Verspoor, Mark Hofman, Laurens Maasland etc.

Groeten Christian
Penvissen, omdat een wegzakker een mooie opsteker kan zijn!
http://www.karperbeheer.nl, word lid van de BVK!
Gebruikersavatar
tino beunk
Berichten: 2626
Lid geworden op: 29-03-2005 18:42
Locatie: Duiven

23-05-2011 14:31

Christian,

i.i.g. zie ik ze nooit zo vaak :wink: ! Over het "algemeen" wordt er vaker statisch gevist dan met de pen.

Ja, dat klopt. Op dat water heb ik toentertijd een voorjaar gevist. Ja, het water was inderdaad snel te vinden voor sommige. Ze kwamen zelfs met de Spiegel aan rijden. Kwestie van vergelijken en vissen he ;-)! Lijkt trouwens nu wel een camping..

Zoals ik al vertelde, vis ik zelf nauwelijks met de pen en dat heeft me tot heden zeker vissen gekost ben ik bang. Daarom wil ik het een beetje proberen te combineren. Maar dan wel specifiek op de wat moeilijkere wateren laat maar zeggen..
~~Dreams can be true.~~
Gebruikersavatar
tino beunk
Berichten: 2626
Lid geworden op: 29-03-2005 18:42
Locatie: Duiven

21-05-2012 11:58

Ik schop hem even omhoog!

Ik was namelijk benieuwd of er nog meer mensen recente bevindingen hebben. Ik lees voornamelijk dat er met kattenbrokken wordt gevist op de water drukker beviste wateren. Dressuurdoorbrekend....

Wat al eerder wordt aangehaald is ook het vissen met een staande haak.. Veel scherper vissen in mijn ogen. Overdiepte wordt hoofdzakelijk ook gedaan door de overige meute, en kan misschien toch nog vis kosten.

Hoe denken jullie over het bevissen van verschillende plekjes, met verschillend aas?
~~Dreams can be true.~~
Gebruikersavatar
Edward van Berkum
Berichten: 2799
Lid geworden op: 19-04-2002 02:00
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

21-05-2012 12:26

Je komt twee dagen tekort Tino, gemiste kans ;-)
Gebruikersavatar
tino beunk
Berichten: 2626
Lid geworden op: 29-03-2005 18:42
Locatie: Duiven

21-05-2012 12:40

Huh, mis ik iets? :D
~~Dreams can be true.~~
Gebruikersavatar
Andries Hoekstra
Berichten: 934
Lid geworden op: 08-10-2009 19:23

21-05-2012 12:41

Ik heb niet heel veel ervaring met druk beviste wateren maar kattenbrokken zijn een prima instant aas waar de karper dol op is, wel enorm witvisgevoelig en daarom gebruik ik het zelf eigenlijk niet in de warmere maanden. Ik heb er vroeger veel mee gevist (pakweg 15 jaar geleden) op drukbevist cultuurwater, ving toen regelmatig beter dan de mensen die statisch visten. Je kan natuurlijk ook deegballen maken van kattenvoer, daarmee haal je een stuk van de gevoeligheid eraf want je kan het aas groter maken.

Staande haak, of overdiepte vind ik lastig, wat is beter? Hangt van de situatie af, daarnaast betwijfel ik of de beetregistratie echt veel minder is? Stel je vist met een waker maar je lijn ligt vanaf de top van je hengel in een bocht naar het aas toe. Pakt de karper nu het aas en zwemt ermee weg dan zal hij niet eerst de bocht uit de lijn zwemmen alvorens de waker de aanbeet laat zien; de lijn beweegt direct in zijn geheel. Dit is bij penvissen met overdiepte niet anders, daarnaast kan ik me niet direct voordelen voorstellen bij staande haak, als de vis het aas neemt en weer uitspuugt zal je dit bij een staande haak beter waarnemen maar door de snelheid waarmee de karper dit kan doen is het denk ik lastig om op een dergelijke beweging vast te slaan. Dan zou ik eerder aan andere dingen denken om ervoor te zorgen dat er rustiger geaast wordt; tijdstip, haakgrote, hoeveelheid aas op haak, soort aas, lijndikte, enz.

Ben benieuwd Tino waarom jij denkt dat overdiepte vis kan kosten?

Meerdere plekjes afvissen is een topmanier op water waar je redelijk wat dekking hebt en/of ver uit de kant kunt blijven. Hier in bepaalde veenpolders ben ik gestopt met veel plekjkes afvissen, hoe stil ik me ook verplaats ik zorg voor onrust dus dan liever twee plekken aanvoeren en vissen tot een aanbeet, bijvoeren en dan verkassen. Als het op één plek echt niets is verkas ik natuurlijk maar dat is echt anders dan om de 20 minuten een ander plekje op te zoeken.

Ben benieuwd hoe anderen hier over denken? Hoop iig dat je hier iets mee kunt.

gr Andries
Gebruikersavatar
Edward van Berkum
Berichten: 2799
Lid geworden op: 19-04-2002 02:00
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

21-05-2012 12:43

tino beunk schreef:Huh, mis ik iets? :D

Check ff de data van je postings ( totaal offtopic trouwens )
wouter veuger
Berichten: 303
Lid geworden op: 30-01-2011 17:08

21-05-2012 19:17

ik denk dat wat christian zegt wel waar is,ikzelf heb ook vaak genoeg in een kort tijdsbestek een paar mooie vissen gevangen met de pen,op behoorlijk bevist water.
de bivyboys lagen dan nog met de rits dicht te snurken,en hadden absoluut niets in de gaten,wat ook de bedoeling is zoals christian ook al aan gaf.

van een van mijn thuiswaters is ooit eens een van de topvissen in de zaterdageditie van de telegraaf beland,het was er altijd lekker rustig vissen,maar vanaf dat moment werd het drukker en drukker,en omdat het aantal stekken waar je met de tent een nachtje kan vissen er beperkt is was het gewoon vaak vol.dit is totaal niet mijn idee van lekker vissen,en ik besloot om er niet meer statisch te gaan vissen.

doordat ik er op 5 minuten fietsen vandaan woon kon ik prima op de situatie inspelen, als er een zuidwesten windje stond,ging ik savonds laat op het mountainbikie heen,,en voerde dan diverse stekken aan op de windkant( waar dus simpelweg geen stekken zijn waar je fatsoenlijk kunt overnachten),s ochtends met de schemering was ik dan paraat,en met succes.

smiddags ging ik wel eens informeren bij de afstandsvisserts,die hadden meestal weinig actie gehad.
ik heb ook wel een s de vraag gehad van "vis jij hier ook?"
"ja al 17 jaar " was dan mijn antwoord, dat leek de persoon in kwestie nogal sterk,want hij had mij nog nooit gezien,sja...

wat aas betreft heb ik op dat water gewoon veel succes gehad met kleine gesoakte boilies,omdat er enorm veel witvis zit,gebruikte ik dit 9 van de 10 keer.

op een ander water heb ik veel succes gehad op een klomp witbrood in armamesh aan de hair,op een voerplek van tarwe.

zo wat een verhaal weer...,greetz.
Gebruikersavatar
Marco Boer
Berichten: 428
Lid geworden op: 20-02-2012 20:09

21-05-2012 22:07

Edward van Berkum schreef:Check ff de data van je postings ( totaal offtopic trouwens )


Lol, zie het ook....

Interessante topic overigens, ga hier ook eens wat mee proberen...
Ciao,

Marco

Werken is voor mensen die niet kunnen vissen...
ron bouman
Berichten: 389
Lid geworden op: 14-02-2007 18:51

24-05-2012 08:39

Interessant topic zeg!

Zelf vis ik ook graag struinend op de grotere vissen van een water. 9 van de 10 keer zijn deze wateren wel flink helder en kan ik vrij goed zien wat er gebeurt. Als de vissen oppervlakte aas accepteren is dat natuurlijk de manier. Het is volgens mij 1 van de enige manieren waarbij je echt selectief kan vissen op de toppers.

Wat ik zelf graag doe is de vis zoeken en meerdere kilo's klein aas zeer compact onder het kantje strooien. Dat doe ik op verschillende plekken in de zone waar de vis zich bevindt. Bij voorkeur 's avonds.
De volgende dag kom ik dan terug en is er vrij snel te zien of er vis op de stek ligt.

Mijn bevinding op echt dressuurwater is dat de vissen erg op het klein aas gefocust zijn en langzaam azen zonder veel te zwemmen. Met de pen heb ik slechte resultaten en ik heb meerdere malen gezien dat de vis het aas pakte en weer uitspuugde zonder dat de pen ook maar iets bewoog.
Daarom ben ik overgestapt naar vissen met vastlood op dit soort voerplekken. Zeer korte, scherpe, soepele onderlijnen van een cm of 5 brachten in deze gevallen veel vaker vis op de kant.
Selectief vissen kan nu ook nog steeds aangezien je moet wachten tot de echte toppers de voerstek aanzwemmen.
Omdat er onder de top wordt gevist kun je geruisloos het lood laten zakken.

Dit zijn mijn ervaringen op compacte voerstekken. Wanneer je de stek ruim opzet, zoals Kevin hiervoor al beschreef, laat je de vis meer zwemmen en zul je met de pen meer kans maken.

Gr Ron
Gebruikersavatar
Hans Eshuis
Berichten: 355
Lid geworden op: 04-04-2006 22:04
Locatie: Serooskerke
Contacteer:

24-05-2012 09:00

Ik vis zo gauw het kan het hele jaar door drijvend. (meestal pen ik alleen nog tussen november en maart)
Waarom? om dat je dan je vis kunt uitkiezen! Gisteren helaas een avondje geblankt, maar dat kwam omdat de targetvis geen zin had om het goed brokje te pakken. Er waren genoeg kleinere die dat wel deden, maar dan haal ik het aas gewoon voor de hap uit het water (ik vis onder de top). Als je een vis vangt, groot of klein , dan is de rust op de stek zeker voor een half uur verstoord en de vis gaat duidelijk voorzichtiger azen.
Het klinkt wat genant, maar ik wil het aas eigenlijk zo in de bek kunnen laten zakken....

grt

Hans
Gebruikersavatar
Andries Hoekstra
Berichten: 934
Lid geworden op: 08-10-2009 19:23

24-05-2012 19:16

Genant Hans?
Lijkt me niet. Klinkt als een supergeduldige visserij waarbij je het aas dicht bij de karper brengt, vraagt om een hoop rust in je houding en verdere manier van vissen, ik zou zeggen formidabel als je het zo kunt ipv genant!
Gebruikersavatar
Hans Eshuis
Berichten: 355
Lid geworden op: 04-04-2006 22:04
Locatie: Serooskerke
Contacteer:

25-05-2012 09:56

Klopt wat je zegt Andries,
Stil blijven zitten, onzichtbaar blijven en wachten, het lijkt soms meer op jagen dan op vissen .....
Overigens geldt dit met name als je je target wilt strikken. Je kunt bijvoorbeeld meer op afstand gaan vissen, maar dan heb je geen controle op het toehappen van de kleine karpers. Meestal voer ik een 2 tot 3 uur van tevoren. Als je aankomt voer je even licht bij en dan komen de karpers boven. Ook dan moet je jezelf een kwartier tot half uur beheersen om te kijken wat de grootse vis is die er tussenzit. Vervolgens begint het zenuwenspel of je hem ook kunt laten happen!

Hans
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

05-06-2012 13:47

hahahaha pennen op een 'druk bezet statisch watertje' joh, dat is ook al tijden mijn tactiek. En het mooiste is als ze jou niet zien komen, vangen en gaan! Daar beleef ik het meeste plezier aan.

Mochten ze mij toevallig zien lopen en vragen naar de vangsten dan heb ik zelden iets gevangen. De mannen met de piepers zeggen ook wij hadden niets, maar ik weet wel beter. Sukkels als ze jouw piepers en jou km's verder op nog kunnen horen en zelfs de gewichten (ook al zijn die gelogen) dan hoef je niet meer te zeggen ik had ook niets.
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)