Niks vangen, zelfs geen beet


Plaats reactie
Stephan Rijsdijk
Berichten: 5
Lid geworden op: 09-05-2011 11:57

09-05-2011 12:04

Hoi allemaal,

Sinds een paar weken vis ik met de pen op karper. Voorheen viste ik vooral met de feeder op brasem of op snoekbaars/snoek. Ik heb de afgelopen weken bijna elke dag gevist. Ik heb echter nog geen enkele keer beet gehad. Ik maak wat voerplekjes met mais (soms in combinatie met maden, kidneybonen etc.) bij plekken waarvan ik denk dat de karper zich bevind (rietkragen, plompenbladeren, overhangende takken etc.) en die plekken vis ik dan af. Ik vis altijd met 1 a 2 vrienden en we proberen altijd zo stil mogelijk te zijn. We zijn 's ochtends , 's middags en 's avonds gaan vissen en we zien wel aasbellen en we zien ook de karpers springen en zwemmen...we zien vinnen boven water m.a.w. het stikt in het water van de karper. Maar ze lijken totaal niet geïnteresseerd in wat voor aas dan ook (brood, maden, mais etc..). Er zaten zelfs 2 karpers vlak onder onze neus en ze zwemmen door onze dobbers heen (lijnzwemmers) of ze negeren het aas.

Hebben jullie tips? Hoe zouden wij onze vangst kunnen verhogen? Onze verklaring hiervoor was dat het mei is en dat de karpers dan vaak paaien...maar ik weet uiteraard niet of dit juist is :p

Groetjes,

Stephan
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

09-05-2011 13:30

Zou een verklaring kunnen zijn. Aan de oppervlakte ook niet?

Verder, die klotemuggenlarven kunnen een karper ( en ook brasems) helemaal omtunen als die uitkomen. En dan kun je het vaak wel vergeten ;
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

09-05-2011 15:49

Ik denk dat die karpers iets anders aan hun hoofd hebben dan eten misschien. Ze staan waarschijnlijk op het punt van paaien?
Stephan Rijsdijk
Berichten: 5
Lid geworden op: 09-05-2011 11:57

09-05-2011 16:26

We hebben ook met broodkorst gevist en ook wat broodkorsten in het water gegooid maar dat pakten ze ook niet. Verder denk ik dat ze gaan paaien. Dit omdat we ook deze week een keer in de avond hebben gevist en toen zagen we een stuk of 10 karpers (schatting, misschien zijn het er wel veel meer) heel dicht bij elkaar aan de oppervlakte zwemmen (volgens mij is dit een teken van paaien?). Dusja...Ik hoop in ieder geval dat het beter word. Hebben meer vissers deze maand last van paaien/muggenlarven dan?

Groetjes,

Stephan
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

09-05-2011 17:10

Op het kanaal hier zijn ze niet om te krijgen. Happen ze ook heel erg net onder de wateroppervlakte? Of zijn ze aardig aan de snelheid als ze cruisen"?
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Stephan Rijsdijk
Berichten: 5
Lid geworden op: 09-05-2011 11:57

09-05-2011 17:17

Ja ze happen onder het wateroppervlak en ze cruisen idd erg snel...betekent dit dat ze paaien ?

Groetjes,

Stephan
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

09-05-2011 19:32

Zou zomaar kunnen. Dat kan ik niet zien vanaf hier. Maar die muggenlarven eten ze als ze niet al te snel net onder het oppervlak doorgaan.
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Simon Grol
Berichten: 155
Lid geworden op: 01-11-2009 14:06

10-05-2011 00:00

Nou hier in utrecht is het helemaal een ramp bah bah. Ik kan geen visje strikken met de pen,Ik geef het baggeren de schuld van de slechte vangste ik zie ook gek genoeg geen karpertje meer zwemmen op de forten waar ze aardig hebben huisgehouden met baggeren vorigjaar had ik er elke avond wel 2 nu na een x of 5 pennen helemaal niks :( ect
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

10-05-2011 06:28

Zoek voorlopig maar wat anders dan. Ga eerst eens een dagje vissen en laat de hengel dan in de hoes zitten tot je vis ziet. Dat is juist zo leuk in het voorjaar. Paaien is overmacht...
Stephan Rijsdijk
Berichten: 5
Lid geworden op: 09-05-2011 11:57

10-05-2011 16:55

Ach ik blijf het wel gewoon proberen. Ooit zullen ze moeten bijten toch :P

Groetjes,

Stephan
adrie vd klugt
Berichten: 22
Lid geworden op: 26-04-2010 22:52

10-05-2011 18:08

Volgens mij inderdaad paai.
Ik zag afgelopen weekend genoeg passeren, ze hadden alleen meer aandacht voor elkaar en de kanten "afrossen" , dan mijn aas.
Tja, giebels bijten wel, zitten er hier genoeg.
Gebruikersavatar
Peter de Jonge
Berichten: 1617
Lid geworden op: 07-10-2009 18:27
Locatie: Amersfoort

10-05-2011 23:24

tijdens de paai zou je ze ook moeten kunnen vangen, heb meermaals dikke vis gevangen, niet alle vis paait tegelijkertijd!
Bovenstaande is slechts mijn bescheiden mening, correct me if i'm wrong!
Noem mij gerust een DRIJFSIJS!!!

http://www.karperontspanning.nl
http://www.hsvonsgenoegenboxtel.nl
Peter van der Wees
Berichten: 17
Lid geworden op: 28-04-2011 10:38

12-05-2011 10:15

Is het niet een gedresseerd water wat voor de 'problemen' zorgt? Tijdens de paai hebben ze het grootste deel van de dag andere dingen aan hun hoofd, maar uiteindelijk moeten ze toch een keer eten. Een andere optie kan zijn dat het aanbod van natuurlijk voedsel dusdanig is, dat ze geen reden hebben om andere onnatuurlijke zaken te eten zoals brood of mais.

In het kader van; wat de boer niet kent, dat vreet ie niet :wink:

Greetinx Peter
Stephan Rijsdijk
Berichten: 5
Lid geworden op: 09-05-2011 11:57

12-05-2011 23:49

Ja, volgens mij is het water wel redelijk gedresseerd want er wordt wel veel op karper gevist. Ik heb tot nu toe echter alleen mensen met boilies zien vissen en ik vis zelf met mais dus ik denk niet dat de karpers gedresseerd zijn voor wat betreft mais. Ik heb net nog ff 2 uurtjes gevist. Ik had beet en een vriend van mij ook. De eerste keer zag ik een karper rondzwemmen dus ik legde m'n dobber erbij...Toen zwom hij weg met m'n aas maar ik sloeg mis. Daarna kreeg een vriend beet maar hij sloeg ook mis (hoogstwaarschijnlijk karper want die vis zwom er heel lang mee weg). Dusja het lijkt al wel beter te gaan. Er zitten wel veel van die muggenlarven die zijn uitgekomen dus dat kan er ook wel iets mee te maken hebben.

Gr stephan
Rick Peters van Ton
Berichten: 3
Lid geworden op: 01-06-2011 22:30

03-06-2011 22:16

Ik heb een beetje hetzelfde probleem....ik zie alleen helemaal geen karper, terwijl de stekken toch (naar mijn idee) moeten zijn, lelievelden, rietkragen en palen met mossels. Nu ben ik wel een beetje onzeker over de locatie, namelijk de linge. Ik hoor dat er zeker karper moet zitten, maar die wordt gevangen met vastlood. Nu is het zeer verleidelijk om daarop over te stappen, maar deze methode spreekt mij veel meer aan!!

Ik lees nu dat er nog wat meer mogelijkheden zijn wat betreft aas, dus dat ga ik eerst maar eens proberen, bedankt daarvoor.


groeten Rick




Nog ff wat doorgelezen hier, maar ik denk dat ik maar eens rond ga fietsen hier in de buurt en echt maar eens ga observeren. Kijken waar ik actie zie. Met het paaien moet dat geen probleem zijn..dan zie je iig de locatie.??
Gebruikersavatar
Victor van Hoek
Berichten: 160
Lid geworden op: 23-09-2009 16:05
Locatie: Huizen

06-06-2011 08:54

Observeren is inderdaad wel het toverwoord. Al is observeren tijdens de paai niet alles. Voor de paai zoekt de karper de ondiepe stukken op die ze na de paai wellicht niet meer of minder aandoen. Het is wel een goede indicatie om na te gaan hoeveel en wat voor vis er zit.

Succes.
Brasem op je stek in de weer,
Dan komt de karper ook wel een keer!
Plaats reactie