voor de 2e keer gepent .... Karper neemt me in de maling?


Plaats reactie
Dylan Luij
Berichten: 17
Lid geworden op: 23-04-2011 21:15

23-04-2011 21:38

Zojuist gepent op karper voor het eerst met mijn nieuwe shimano speedmaster i.c.m een exage 2500FA molen en 22/00 nylon draad.

Ik vis op een rustig water wat denk ik misschien max 1 meter diep is.
De viswinkel gaf me een pen mee die voorgelood was en 2.5G (langwerpig met een oogje onderin voor de lijn)
Ook een doosje met BB loodjes van 6Gr, volgens hem moest ik maar 1 loodje aan het einde 15cm vd haak doen en dat was voldoende..


Mijn montage was als volgt:

stuitje - pendobber - 40cm niets - 1 stuk 6gr BB loodje en 15cm verderop een haakje 6 met 3 mais korrels erop.

Waar het al misging was het uitloden,
ik had alles erop behalve mijn haak en gooide mijn dobber richting de overkant,
dobber verdween bijna onder water.. hoe ik mijn stuitje ook verschoof de dobber bleef amper zichtbaar boven het water komen, het lijkt mij dat als het onderste loodje de bodem raakt, mijn dobber omhoog moest schuiven..

Uiteindelijk heb ik maar wat geschoven en het puntje kon ik NET zien nog...
Sessie was al gedoemd om te mislukken eigenlijk.
Heb ook niets gevangen in 2 uur tijd.
Heb een avond ervoor wat mais gegooid op de plek, aangezien het mais niet zo ver te gooien is,
was dit ook vrij nutteloos.

Wat doe ik allemaal fout verder ?
Laatst gewijzigd door Dylan Luij op 09-05-2011 15:49, 1 keer totaal gewijzigd.
martijn zeij
Berichten: 566
Lid geworden op: 24-02-2007 17:05

23-04-2011 22:01

Dylan,

Allereerst moet ik je complimenteren met je mooie hengel en molen, perfect voor het pennen!
Wat bedoel je met een voorgeloden pen? Zover ik het begrijp gaat het om een dobber met een drijfvermogen van 2,5 gram.
Dat betekent dat de dobber recht staat als jij 2,5 gram op je lijn doet. Dit kan je trouwens gewoon doen met een haak eraan.

Die loodjes van 6 gram zijn bedoeld om je aas op de bodem te houden. Als jouw dobber rechtstaat betekent dat je dobber zal zinken als je een zwaar loodje er opdoet.
Een loodje is "gewichtloos" als het op de bodem licht. Dus als jij dat 6g loodje 15 cm boven je haak doet betekent dat je aas 15 cm plat op de bodem licht. Het enige gewicht dat de pen dan draagt is die 2,5 gram. Als jij inwerpt met dat 6g loodje eraan en je pen zinkt, dan moet je de pen wat hoger doen(mbv stuitjes bijv). Pas als de dobber mooi rechtstaat betekent dat je op de bodem licht.

Trouwens, waarom vis je tegen de overkant? In het algemeen geldt, hoe verder je vist hoe meer je mist.
Over dat blanken moet je je niet zoveel zorgen maken hoor, dat gebeurt bij iedereen en naarmate je langer vist gaat het steeds beter. Misschien is het een handige tip om een stuk of 6(of meer) voerplekjes te maken met bijvoorbeeld mais en dan om het kwartier/halfuur naar het volgende plekje tegaan. Hierdoor vis je in korte tijd een flink stuk water af. Als er karper in de sloot zwemt dan zal het zo toch moeten lukken.
Stephen Ram
Berichten: 52
Lid geworden op: 01-05-2010 01:05

23-04-2011 22:15

Als je nog maar net het puntje kan zien , moet je proberen iets nieuws te bedenken. Mischien de pen klemmen met wat lichtere loodjes. Zonder een goed uitgelode pen is het moeilijk vangen omdat je dan geen onderscheid kan maken tussen lijnzwemmer en aanbeet. Voor de eerste keer is dit vooral proberen, proberen en nog eens proberen totdat de pen perfect staat.

Wat ik zelf belangrijk vind bij het penvissen is dat jet zeker weet dat je kans maakt op karper. Bij penvissen heb je niet eeuwig de tijd om je kapot te staren op je pen. Voorvoeren is zeker goed, alleen niet noodzakelijk. Als ik arriveer bij mijn visplek, voer ik 4 a 5 plekjes die je goed kan onthouden (dus niet zomaar ergens in het midden, maar vooral dicht tegen de kant). Dan maak ik mijn hengel gereed en vis de plekjes sytematisch af, zo'n 30 minuten per stek.

Minstens zo belangrijk is dat je verschillende aassoorten bij je hebt. Met alleen mais gaan vissen is toch wel een gok. Uit ervaring kan ik je zeggen dat er dagen zijn waarop ze mais gewoon niet pakken. Ik neem dan ook 5 verschillende aassoorten mee (mais, wormen, kattebrokken uit blik, maden, boilies). Bij mij verschilt het per dag welk aas de doorslag geeft. Over een heel jaar komt mais wel het beste uit de boeken.

En tja, voor de rest is het gewoon leren door fouten te maken. Mijn eerste sessies gingen ook niet al te best.

Succes.
Laatst gewijzigd door Stephen Ram op 23-04-2011 22:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Rob Borjans
Berichten: 857
Lid geworden op: 29-08-2002 02:00
Locatie: Landgraaf

23-04-2011 22:17

Dylan,

Allereerst, laat die voorgelode pennen liggen!
Zelf gebruik ik voor wateren zoals jij omschrijft een pennetje van http://www.dobberrob.tk van 1gram.
qua montage hou ik het vrij simpel. Ik plaats de dobber dmv stukje siliconen slang en mini wartel tussen 2 stuitjes op de lijn. (foto is beetje onduidelijk maar beter als niets)
Afbeelding

Vervolgens pak ik een loodhagel 1g welke ik afhankelijk van de voorzichtigheid van de vissen tussen de 10 tot 30cm van de haak af plaats.
de loodhagel lat de dobber net zinken, ik lood de dobber zo uit dat de antenne net boven water komt. zo vis je mooi scherp. Elke stoot is zo waarneembaar.
dat wat betreft de montage.

Nu waar het in mijn ogen mis ging. je omschrijft dat je tegen de overkant wil vissen, waarom niet aan de overkant gaan zitten?
zelf voer ik voor ik begin met vissen +- 5 stekken aan met een handje of 3 voer. en let op nu komt het, allemaal tot max 1m uit de kant. op deze manier kan ik alvorens ik mijn aas te water laat even checken of ik activiteit van vis zie op de aangevoerde stek. Blijf ook zo stil mogelijk en probeer een meter of 3 uit de oever te blijven. want vaak duurt het niet lang alvorens de eerste vis zich meld.
zoek eens op google onder penvissen op karper, hier vind je enkele leuke artikelen waar je ongetwijfeld iets aan hebt.

hoop dat je er wat aan hebt. en als er nog vragen zij stuur gerust een pb

mv Rob
Dylan Luij
Berichten: 17
Lid geworden op: 23-04-2011 21:15

23-04-2011 22:29

@Martijn
Voorgeloden pen .. ? uhmm zo melde de verkoper mij dit.
Volgens hem hoef je hier geen lood onder te hangen en lood hij zichzelf uit..
Alleen maar lood bij je haak voor het aas. Volgens hem was dit het beste systeem.. (Blijkbaar dus niet)

Ik begrijp dus uit je verhaal dat het 6grams loodje voldoet om het mais met mijn haak op de bodem te laten liggen. Verder gebruik ik 1 stuitje alleen boven de dobber, is het slimmer om hem ook onder de dobber te monteren dus ?

Ik vis aan de overkant (10 meter verder) omdat hier een mooie rietkraag is,
en aangezien je hier niet naar toe kan lopen, liggen hopelijk daar mooie kapers in de rust.

Nu ik jullie replys zo lees is dit dus niet slim, en kan ik beter aan de kant waar ik vis wat mais gooien,
en hier een stek van maken om te lokken.


@Stephen
thnx voor je reactie! zal ook eens afwisselen anders

@Rob
Kijk dat is een duidelijke reactie,
waarom vind jij die voorgeloden pennen troep dan?

Aangezien nu de winkels dicht zijn tot dinsdag,
wil ik toch met deze voorgelode dobber het nog proberen morgen..
wat kan ik nu aanpassen zodat de dobber wel normaal boven het water schiet?
een tweede stuitje eronder monteren gewoon ?
martijn zeij
Berichten: 566
Lid geworden op: 24-02-2007 17:05

23-04-2011 22:35

Het zou best kunnen dat zo'n pen bestat, maar ik vis zelf alleen maar met pennetjes waar jezelf lood aandoet. Het is inderdaad slimmer om 2 stuitjes te gebruiken.
Als je over het water meerdere plekken aanlegt, komen die karpers echt wel het riet uit.

Trouwens, zag je vandaag veel karpers aan de oppervlakte, zoja(lijkt me wel logisch met dit weer) is het miss een goed idee om te gaan korsten met dit weer?
Dylan Luij
Berichten: 17
Lid geworden op: 23-04-2011 21:15

23-04-2011 22:40

De hengel heb ik inderdaad gekocht om ook te korsten..
dat zou ik ook kunnen gaan doen morgen anders.

Ik zag zelf geen karpers nu, maar eergisteren wel op dezelfde plek, zodoende ging ik hier het eens proberen.

Heeft korsten alleen zin als je daadwerkelijk karpers ziet?
Of kan je het ook gewoon proberen op een plek waar je een goed gevoel bij heb?
Gewoon een hoekje uit het brood nemen van 2cm ofzo, hoeken naar elkaar en de haak er helemaal doorheen rijgen en verbergen... is dat een goed idee zo?
martijn zeij
Berichten: 566
Lid geworden op: 24-02-2007 17:05

23-04-2011 23:13

Als je op een plek waar je een goedgevoel bij hebt gaat vissen heb je soms zelfs meer kans als dat je ze ziet zwemmen, want met dit weer zijn er zoveel zonners,zwemmers en ook al paaiers. Als je gewoon een korst dubbelvouwd ter grote van je duim, moet het lukken. Misschein is het makkelijk om wat brood te voeren, ik doe dat vaak met een zak kattebrokken of een goedkoop brood.
Theo van der Meer
Berichten: 15
Lid geworden op: 11-09-2007 22:37
Locatie: Burgum

24-04-2011 02:10

Dylan,
Je hebt waarschijnlijk een voorgelode waggler gekocht, Wagglers worden bij het matchvissen op witvis gebruikt. Ze worden alleen aan de onderkant van de dobber vastgezet. De reden is dat als op afstand vist, je de lijn onderwater kunt laten verdwijnen. Anders kan de wind je lijn en dobber te snel verplaatsen.
Toch kun je als karpervisser hier goed mee uit de voeten. Ik gebruik ze zelf voor de zeeltvisserij.
Ik gebruik een drennan 1.0 gr loaded crystal + 1BB. Dat houd in dat de dobber al een (lood)verzwaring heeft van 1 gram. Daarnaast heeft de dobber nog 1 BB loodje nodig om scherp te worden uitgelood (BB is 0,4 gr, dus niet zes gram). Omdat ik met een dobberconnector met wartel (extra gewicht, maar zo zou ik nog van dobber kunnen wisselen) zinkt mijn montage. Ik zorg er nu voor dat het BB loodje op de bodem rust en dat de dobberpunt nog maar twee centimeter boven water uitkomt.
In jouw geval, als je zo´n dobber hebt gekocht, zou ik de dobber tussen twee stuitjes insluiten en eventueel twee BB loodjes gebruiken.
Ik vis hiermee alleen onder ´t kantje, dus ik werp er niet mee. Als je gaat werpen moet je er rekening mee houden dat je de afgifte van de lijn blokkeert net voor je dobber het water raakt, zodat de lijn gestrekt te water komt. Tenzij je van knopen ontrafelen houdt.
Met deze montage krijg je niet de opstekers, waarvan de pen plat gaat liggen, maar het is duidelijk genoeg als je dobber ineens twee cm hoger uit het water komt. Ik heb meestal voor de zeeltvisserij het laatste loodje op 10 tot 15 cm van de haak. Ik vermoed dat jullie dat ook ongeveer aanhouden.

Gr. Theo
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

24-04-2011 08:49

Gooi dobber eens in een glas water, zonder wat dan ook eraan, dan zul je zien dat hij ook maar een klein puntje boven water uitsteekt. Dat is nu eenmaal de eigenschap van een voorgelode dobber.
Ik heb hier ook veel mee gevist maar na een tijdje toch maar weggedaan ivm te weinig zicht op een aanbeet. Met pennen moet je nu eenmaal soms al op een opsteker slaan (of dan toch zeker meer attent worden). Met een voorgelode pen zal je dat niet lukken aangezien je opstekeers niet registreert.
Ik vis ook met dobbers van Dobberrob en ik moet zeggen dat het prachtige pennen zijn en de snelheid van leveren is soms verbluffend! Probeer ook een nachtvis pennetje erbij te scoren van Rob, daar past een breekstaafje perfect in.
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

24-04-2011 13:00

Gooi de voorgelode pennen maar in de kliko voor het [beginnend ] pen karpervissen.

Zet een Engelse pen, dat is een pen die je alleen aan de onderkant vastzet, tussen twee of meer loodjes vast [is 75 %] en de rest verdeeld op de lijn laatste ongeveer 20 cm boven de haak.

Theo geeft wat mooie tips voor de gevorderden, nog niet voor jou.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Rob Borjans
Berichten: 857
Lid geworden op: 29-08-2002 02:00
Locatie: Landgraaf

24-04-2011 13:50

dylan,

allereerst neem je zoals al vermeld opstekers niet tot nauwelijks waar. Bij het pennen op karper, zeelt of brasem met de door mij aangegeven uitgelode dobber zal het gros van de beten een opsteker zijn. bij een normale waggler, of engelse pen word de balans verstoord doordat deze maar uilood is met een 1g loodje. word het loodje licht opgetild of verschoven resulteerd dit vaak in een opstekende pen. een uitgelode dobber zal pas de beet melden als het lood zijwaarts verplaatst wordt.

verder vind ik het prettiger als er maar EEN zwaarte punt op de lijn zit, met onderhands ingooien scharniert de lijn vaak op de punten waar gewicht aan de lijn zit waardoor de lijn nog wel eens wil veranderen in een mooie knoop zoals hij nog nergens beschreven is.
Gebruikersavatar
Andries Hoekstra
Berichten: 934
Lid geworden op: 08-10-2009 19:23

24-04-2011 14:19

Hoi Dylan,

je hebt ten eerste heel veel goed gedaan, als je thuis was gebeleven was er sowieos niets gebeurd, daarnaast heb je veel geleerd tijdens een eerste sessie hoe frustrerend dan ook. (Pen) vissen is vaak een trail en eroor verhaal en zelf s als je alles al denkt gezien te hebben kunnen er weer nieuwe vraagstukken opploppen die om creatieve oplossingen vragen!
Als ik alle tips lees dan zijn de belangrijkste wel langsgekomen, verwissel de voorgelode pen voor een ongelode, liefst lichte pen. Haakmaat 6 is behoorlijk, hier zou je nog een maatje 8 van kunnen maken maar dat is ook meer een persoonlijke voorkeur.
Ik heb weleens gehad dat waglers of andere pennen niet god over de lijn liepen, het gewicht eronder en de diamtere van het draad waren niet voldoende de pen te laten lopen. Met ene speld of iets anders scherps kun je het gat onderaan de pen eventueel voorzichtig wat ruimer maken, dan weet je in ieder geval zeker dat de pen wil schuiven!.

Succes Andries
Theo van der Meer
Berichten: 15
Lid geworden op: 11-09-2007 22:37
Locatie: Burgum

30-04-2011 02:49

Misschien is het een tip om eens te kijken op een witvisforum. Pennen uitloden en het werpen daarmee zit in hun genen. Ik heb jaren met de feeder op brasem gevist, af en toe gematched (op afstand met de dobber). Niet genoeg om het compleet onder de knie te krijgen.
Toen heb ik besloten om achter de zeelt aan te gaan. Pennen op zeelt, brasem en karper kan op dezelfde technische manier. Ik zit al zeven jaar met de pen achter zeelt aan. Mijn kennis over het matchvissen hebben ervoor gezorgd dat ik op deze manier mijn vissen weet te vangen.
Waarom ik op dit forum ben: Ik probeer van jullie te leren. Tussen de regels door lees ik welke flavour de zeelt lekker vindt. Ik vis ook vaak statisch op zeelt.
Kortom ik ben een spion...
Ach en af en toe een karper als bijvangst... zolang het niet te veel worden...

Maar mijn boodschap, vooral voor de oogklepdragers, er is veel van elkaar te leren!

Gr. Theo
Dylan Luij
Berichten: 17
Lid geworden op: 23-04-2011 21:15

09-05-2011 15:52

Inmiddels is het uitloden gelukt! waarvoor mijn dank.
Gisteren naar een stek gelopen waar genoeg karper zat...

De 1 na de ander maakte veel kabaal in het water,
riet ging alle kanten op.. sommige kwamen meerdere malen boven water, ze waren gewoon aan het spelen leek het wel .. ging de hele dag zo door.
Je zag ze allemaal steeds baantjes trekken van links naar rechts haha.

Ik steeds mijn pen erbij gooien met mais (ook bijgevoerd),
en een paar keer ging mijn pen onder (volgens mij lijnzwemmers) en steeds geen karper eraan.

Ik had zo'n idee dat ze me alleen maar aan het pesten waren en telkens door de lijn zwemden..
Wat is hiervan de oorzaak dat je er bijna 20 ziet en ze niet je mais van je dobber pakken?
Korsten hadden ze ook geen interesse in ..

Volgens mij is dit paaien ofzo als ik de topic hier verder lees..

Heeft het slim om vanavond naar dezelfde stek te gaan dat ze nu niet meer paaien?
of juist niet en verder zoeken?
Chris Bazen
Berichten: 23
Lid geworden op: 13-08-2008 15:27

10-05-2011 11:12

Beter even wachten tot de paai voorbij is ja...
Dylan Luij
Berichten: 17
Lid geworden op: 23-04-2011 21:15

10-05-2011 14:03

wanneer is dat dan?
bart loman
Berichten: 420
Lid geworden op: 24-07-2010 14:44
Locatie: blaricum

10-05-2011 15:02

ze negeren je aas denk ik omdat ze aan het paaien zijn probeer het eens met een trosje maden die goed bewegen vaak pakken ze dit wel als je het voor hun neus gooit.

gr bart
Chris Bazen
Berichten: 23
Lid geworden op: 13-08-2008 15:27

10-05-2011 20:05

"De 1 na de ander maakte veel kabaal in het water,
riet ging alle kanten op.. sommige kwamen meerdere malen boven water, ze waren gewoon aan het spelen leek het wel .. ging de hele dag zo door.
Je zag ze allemaal steeds baantjes trekken van links naar rechts haha."



Ja wanneer dat is kan ik geen antwoord op geven, maar als het bovenstaande wat je beschreef voorbij is

:lol:
Frenk de Gruiter
Berichten: 2837
Lid geworden op: 12-03-2011 22:32
Locatie: Duiven

02-08-2011 23:47

Ze zijn inderdaad aan het paaien. Neemt niet weg dat er altijd kans is dat een karper je aas pakt. Probeer het met alternatief aas. Maden is al genoemd, of mais, of bonen uit blik , capucijners, of....... ga zo maar door.
De vis die paait trekt langs je dobber en de vinnen kunnen haken achter je lijn, sla niet zomaar aan, dit kunnen dus valse beten zijn. Haak je er toch een dan is de kans groot dat die in de buik of zo gehaak is. Vis verdwijnt meestal niet zomaar tijdens het paaien als je misslaat (als je echt beet denkt te hebben), want ze hebben het te druk met elkaar.
Je kunt het gewoon op een ander tijdstip nogmaals proberen, niet per se diezelfde avond, soms al een uur later. In die buurt blijven vaak wel wat karpers achter die uitpuffen en honger hebben. Proberen is leren (trial and error zoals eerder vermeld) en uiteindelijk ook vangen.
Veel succes.
Gebruikersavatar
Sebastian Huvenaars
Berichten: 2078
Lid geworden op: 18-02-2005 16:02
Locatie: Eindhoven

03-08-2011 00:01

Ik zou eventjes wachten totdat de heren en dames klaar zijn met paaien.
Er is heus wel wat karper te vangen tijdens de paai maar het is netjes om
ze even uit te laten kuren :)

Daarna moet je, als ik dat zo lees, echt wel een visje kunnen vangen... Heb
het hierboven als ergens gelezen, kwestie van trial and error...
wouter veuger
Berichten: 303
Lid geworden op: 30-01-2011 17:08

05-08-2011 18:49

als je ze zo goed aan de oppervlakte ziet,kun je ook proberen om een pak drijvende kattebrokken(tom poes variantjes) te strooien(of beginnen met een paar flinke handen)
en niet zenuwachtig worden als ze niet binnen vijf minuten beginnen te vreten,kan soms wel een uurtje duren,maar 9 van de 10 keer gaan ze wel azen erop.
Mario Rentmeester
Berichten: 44
Lid geworden op: 22-07-2011 18:48
Locatie: Nieuw- en Sint Joosland
Contacteer:

07-08-2011 13:49

wouter veuger schreef:als je ze zo goed aan de oppervlakte ziet,kun je ook proberen om een pak drijvende kattebrokken(tom poes variantjes) te strooien(of beginnen met een paar flinke handen)
en niet zenuwachtig worden als ze niet binnen vijf minuten beginnen te vreten,kan soms wel een uurtje duren,maar 9 van de 10 keer gaan ze wel azen erop.

Wat goed werkt t.a.v. drijvend vissen is bijvoorbeeld 's middags wat stekken aanvoeren met allerlei soorten kattenbrokjes (en hondenbrokken) (maakt niet uit welke, als ze maar drijven), en er bijvoorbeeld 's avonds na 1,5 tot 2 uurtjes gaan vissen. Dus bijvoorbeeld uit je werk om 17:00 voeren en om 18:30 gaan vissen :wink:

Voor het pennen kun je het beste zo'n soort dobber (zie hier) gebruiken die zoals je kan zien alleen onderaan een oogje heeft.
Shakespeare Powerplay Specimen 1,5 lbs + Penn Conflict 4000
Discipline: Pennen, floaten en stalken op Walcheren. Daarnaast strand- en dijkvisserij, zoute rovers en een beetje pielen in dorpsvijvertjes.
Plaats reactie