kansloos met 2lbs penhengel


Plaats reactie
Stephen Ram
Berichten: 52
Lid geworden op: 01-05-2010 01:05

19-04-2011 00:22

Van de week nog wezen vissen op een vijver waar ik regelmatig zit. Ik vang meestal op andere wateren karpers tussen de 10 en 20 pond en dat gaat prima. Op die ene vijver zitten echter behoorlijke vissen tot 33 pond. De vele obstakels maken het nog extra moeilijk. Het is een relatief klein water en de obstakels zitten dan ook best dicht op elkaar. Tijdens het pennen kreeg ik er dus 1 aan de haak. Weet niet zeker of het een 30 ponder was, maar het had er alle schijn van. In ieder geval was dit een van de spectaculairste drill in jaren. Hierbij werd mijn penhengel van 2lbs maximaal op de proef gesteld. De drill duurde zo'n 10 minuten met alleen maar runs. Uiteindelijk kon ik de vis niet meer houden en verdween ie onder een overhangende boom en was vervolgens geen beweging meer in te krijgen. Heb vervolgens de lijn doorgebeten. Jammer dat ik na zo'n mooie drill de vis niet kon landen. Na deze fail ga je dan nadenken waar het aan zou schorten. Op deze vijver gebeurt het mij regelmatig, vandaar dat ik hier is ga vragen. Ik heb bewust voor een 2lbs hengel gekozen, maar wil achteraf niet nog zwaarder vissen, want dan kom je uit op hengels waar je statisch mee vist 2.5 /2.75 lbs. En penhengels in die klassen zijn volgens mij ook zeldzaam, laat staan dat ik er de poen niet voor heb.

Mijn vraag luidt; Hoe kan ik zulke vissen in de toekmost meester zijn met dezelfde hengel. Heeft een zwaardere molen 5000/6000 nut? Gevlochten lijn? Of zullen het vissen zijn die aan de steroiden zitten..
Zeg het maar...

Ik wil dit water niet opgeven ,want het zijn wel de drills waar je het voor doet. Viste btw met 32 honderste nylon.
Gebruikersavatar
Han Eijkenduijn
Berichten: 187
Lid geworden op: 01-10-2009 14:57
Locatie: Purmerend

19-04-2011 00:30

Ik weet niet hoeverweg die boom was,maar ik zou me hand op de spoel doen en dan buigen of barsten,in de overhangende boom ben je hem zo wie zo kwijt.
Groet Han


There is no dark side of the moon really.
As a matter of fact it's all dark...
Robert Lamboo

19-04-2011 02:45

.
Laatst gewijzigd door Robert Lamboo op 12-06-2011 03:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

19-04-2011 07:28

Met een 2ponder en 30/00 lijn krijg ik ze zonder de slip te gebruiken wel tam. Mits je vanaf moment één niet toegeeft en de vis uit balans brengt.

Tip: Je top zo diep mogelijk onder water en maximaal omtrekken. je trekt de vis zo van onder de zijlijn weg waardoor deze veel sneller uit balans is. En wees geen mietje met je slip.

En anders, precies zoals Robert zegt: De plomp in en je best doen.
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Gebruikersavatar
Peter de Jonge
Berichten: 1617
Lid geworden op: 07-10-2009 18:27
Locatie: Amersfoort

19-04-2011 18:15

vertrouwen in je materiaal is erg belangrijk, op veel water is een 2 ponds stol ruim voldoende, die stok kan meer hebben dan je denkt....
Bovenstaande is slechts mijn bescheiden mening, correct me if i'm wrong!
Noem mij gerust een DRIJFSIJS!!!

http://www.karperontspanning.nl
http://www.hsvonsgenoegenboxtel.nl
Gebruikersavatar
Andries Hoekstra
Berichten: 934
Lid geworden op: 08-10-2009 19:23

19-04-2011 21:00

Aansluitend Peter en Sven:
De combi van een 2lb hengel en een goede betrouwbare lijn 'moet bijna altijd wel voldoende zijn. Maak eens ergens je haak aan vast en test dan hoeveel druk je kan zetten zonder dat de slip gaat lopen voorsat het draad breekt. Je zult versteld staan van de kracht die je dan klunt ontwikkelen (aangenomen dat je dit nog niet geprobeerd hebt).
Bij deze manier van druk zetten wel regelmatig flinke delen lijn vervangen, het geheugen van veel lijnen is na een paar keer rekken vaak behoorlijk afgenomen.

Succes met het sleuren!

Andries
Gebruikersavatar
Christian Hummelink
Berichten: 1857
Lid geworden op: 02-10-2005 22:56
Locatie: Zwolle

20-04-2011 14:42

Ik kan het natuurlijk niet zeker weten aangezien ik er niet bij was, maar als een vis na een dril van 10 minuten met alleen maar runs alsnog een overhangende boom kan bereiken denk ik dat je wel wat steviger mag drillen...
Penvissen, omdat een wegzakker een mooie opsteker kan zijn!
http://www.karperbeheer.nl, word lid van de BVK!
Gebruikersavatar
david vroon
Berichten: 16
Lid geworden op: 19-01-2008 12:10
Locatie: heerhugowaard

20-04-2011 22:56

is het niet mogelijk dat je de vis verkeerd gehaakt hebt (lijnzwemmer/pen loopt vloeiend weg) staart of rugvin.
heb eens een vis in de staart gehaakt, dacht dat ik een dertiger aan het drillen was maar later bleek hij vals gehaakt en was een lage twintiger.
een vis die vals is gehaakt is onvermoeibaar en zijn dan sterker.

zelf vis ik met een penhengel van 1,5lb heb hier veel zware vissen mee gevangen en ga nu voor een wat zwaardere 1,75lb. die 2 lb penhengel van jou zou toch echt wel zwaar genoeg moeten zijn.
meschien je slip wat dichter zetten en je hengel wat meer belasten, vaak zit er nog veel reseve in het onderste deel van de blank waarmee je een vis kan blokken.
en nooit met gevlochten lijn penvissen (geen rek) omdat de eerste run erg explosief is, is kans op uitscheuren groot.

suc6
sander kunst
Berichten: 2002
Lid geworden op: 07-10-2009 18:56
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

21-04-2011 01:00

vindt het een beetje kansloos dat je een vis laat vast zwemmen, met als titel Re: kansloos met 2lbs penhengel
zoals eerder aan gegeven is in dit toppic, buigen of barsten, eenmaal vast gezwommen dan ga je als je een man bent gewoon naar de vis toe desnoods lopend door de prut/bagger.
Is mijn beschijden mening hoor.
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

21-04-2011 08:41

Inderdaad Sander, maar goed..

Heb je wel eens van die gasten in de Banaan bezig gezien op de Bosbaan. Pal onder de takken, verspelen door lijnbreuk, hoop gescheld en gevloek en gewoon 3x op rij dezelfde fout. Heb vroeger ooit eens 1 vis verspeeld daar, de eerste. Daarna was het buigen of barsten. MAar barsten deed het nooit ;). Durven..
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
hans de rook
Berichten: 63
Lid geworden op: 22-03-2011 19:31

21-04-2011 11:47

ik had 2 week geleden een karper van een kilo of 8 op een nylon lijn binnengehaald die 2 kilo kan houden:D

Kon de eerste 10 minuten niks beginnen, ben toen maar achter hem aangegaan
Gebruikersavatar
Peter de Jonge
Berichten: 1617
Lid geworden op: 07-10-2009 18:27
Locatie: Amersfoort

21-04-2011 17:31

iedereen kent waarschijnlijk wel zo'n verhaal, maar toch, het sterkste wat ik zelf ooit heb meegemaakt was een man die met een match-hengel met 14/100 en haakje maatje 14 een karper van 33 pond ving op een stek waar ik ze zelf nooit boven de 22 wist te vangen.......geduld en vertrouwen zijn de keywords....ik wil niet zeggen dat het altijg goed afloopt, maar het kan...het mooiste vond ik nog dat die vent niet eens een foto van die vis wilde, die karper had zijn brasemstek verknald vond hij.... :roll:
Bovenstaande is slechts mijn bescheiden mening, correct me if i'm wrong!
Noem mij gerust een DRIJFSIJS!!!

http://www.karperontspanning.nl
http://www.hsvonsgenoegenboxtel.nl
martijn zeij
Berichten: 566
Lid geworden op: 24-02-2007 17:05

22-04-2011 23:27

Ben persoonlijk van mening dat je niet de hengel de schuld moet geven, met dril techniek kan je zeker veel bereiken. 2lbs is niet heel slap hoor, ik vis altijd met 1,5lbs of soms lichter. Tot zo'n 25 pond gaat het allemaal nog wel, maar daarna komt het toch echt aan op driltechniek. Zoals al vaker genoemd is in dit topic: buigen of barsten. Benut de capaciteiten van je hengel, want je hengel kan meer aan als je denkt.
Gebruikersavatar
Remco Albers
Berichten: 268
Lid geworden op: 02-05-2010 19:45

24-04-2011 01:44

vis nu statisch met 2lb hengeltjes en er zit echt genoeg power in om een vis te stoppen als het moet. denk dat durven het grootste punt is, hengel kan veeeel meer hebben als jij denk :wink:

pas als je tussen de molenvoet en je hengel door kunt kijken moet je op gaan passen :lol:
Gebruikersavatar
Patrick lamers
Berichten: 855
Lid geworden op: 02-01-2011 19:52
Locatie: Toldijk

24-04-2011 11:25

Idd, gewoon door gaan, vis gaat voor, ookal kost dat een hengel. Bij mij is ht altijd zorgen dat de vis niet ergens vast loopt met een hoop lijn en shit.
Boeruhhhhhhhhhhh
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

25-04-2011 10:20

Zou ik niet doen.

De hengel is een hefboom. De hefboom korter maken geeft dat je meer kracht kunt zetten. Vraag aan de dril experts is hoe, zonder de hengel te mollen?

Overigens kon je ooit de grootste karper met succes drillen op een 1,5 lbs hengeltje van 3 meter. Kwestie van begrijpen welke krachten je aanwendt met een zorgvuldig op elkaar afgestemde combinatie. En hoe.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
Jeroen Visser
Berichten: 1013
Lid geworden op: 24-09-2009 13:33

28-04-2011 16:44

hans de rook schreef:ik had 2 week geleden een karper van een kilo of 8 op een nylon lijn binnengehaald die 2 kilo kan houden:D

Kon de eerste 10 minuten niks beginnen, ben toen maar achter hem aangegaan



Die vangst is niet zo vreemd hoor. Een karper van 8 kilo levert geen trekkracht van 8 kilo. Als de verhoudingen zo lagen zouden er veel lijntjes breken of is het wereldrecord met een 90 ponds lijn gevangen.....?
Jop Boot
Berichten: 467
Lid geworden op: 19-12-2005 14:54

28-04-2011 22:45

Hardy Richard Walker nummer 2.

(En een zwembroek.)
Ook voor TV-snacks en Kant en Klare mee neem bami.
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

29-04-2011 08:34

Ik zou inderdaad eerst maar eens beginnen te onderzoeken hoe zwaar de slip afgesteld kan worden zonder dat de hengel breekt. Ik zie zoveel mensen die de vechtslip zo slap hebben staan, en vervlogens klagen dat de vis niet te houden is, dat ik er moedeloos van wordt. Niet iedereen heeft eenzelfde manier van vissen maar komaan het is een vis die een bepaalde? kracht kan ontwikkelen tijdens het uitbreken. Maar hoeveel is dat nu precies?

Ik ben ook van het buigen of barsten en als ik hem echt niet kan houden (nog nooit gebeurd overigens) dan weet ik wie er een nat pakje krijgt. Heb wel eens een vis verspeeld, maar dan altijd door lijn breuk, terwijl de vis nog op volle snelheid was. Dus geen vastzwemmers.
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
Gebruikersavatar
Dale Gerard Neijzing
Berichten: 53
Lid geworden op: 13-04-2010 20:02

29-04-2011 11:32

@ Sander,

je hebt gedeeltelijk gelijk. Misschien heeft hij nog niet heel veel ervaring? Dan vindt ik je reactie wel een beetje bot hoor!

Het klinkt niet opbouwend. Meer als; Als je dit of dat niet doet dan ben je een flapdrol.

Verder vindt ik je woordkeuze "kansloos" een beetje negatief. 60 uur gevist in 2011 en alleen maar brasem. Ook een beetje kansloos ;-))

Maar idd, zeker in obstakelrijk water is het buigen of barsten. Alles moet vermeden worden dat de karper zich compleet vastzwemt. Wat veel helpt is de top compleet onder water duwen. De vis kantelt dan vaak(uit balans) Zo redt je het vaak...
M.v.g,
Dale
ramon vd berg
Berichten: 8
Lid geworden op: 04-09-2010 17:15

01-05-2011 23:00

niet te vergeten dat je een karper ook kunt sturen als je juist niet wilt dat hij een kant op gaat bv overhangende bomen juist de hengel naar de bomen toe houden de vis zal dan druk krijgen van de andere kant en wil daar juist van weg zwemmen leert mijn ervaring. werkt ook niet altijd werkt het niet dan maar het water in en buigen of barsten
Plaats reactie