Wat is jullie pen uitrusting en wat heb je echt nodig?


Gebruikersavatar
Michiel de Vries
Berichten: 1359
Lid geworden op: 13-10-2006 00:13
Locatie: Leiden

30-07-2010 20:46

henk koster is prima winkel, vanmidag nog geweest, paddy hengelsport in voorburg is ook goeie winkel, zit ongeveer om de hoek bij henk koster :P
Gebruikersavatar
R de Winter
Berichten: 3066
Lid geworden op: 15-07-2010 15:05
Locatie: JRC Extreme Brolly
Contacteer:

30-07-2010 20:55

Michiel de Vries schreef:henk koster is prima winkel, vanmidag nog geweest, paddy hengelsport in voorburg is ook goeie winkel, zit ongeveer om de hoek bij henk koster :P


zo zie je maar mensen ut leiden komen zelfs naar delft :P

en paddy is ook van horen zeggen een goede winkel, maar ben er nooit geweest want ik woon 5 min van henkie vandaan ;)
Oja joh!!!
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

30-07-2010 21:47

R de Winter schreef: dus ik snap jou niet echt om mijn tekst van een ander topic hier te kopieren en dan zeggen dat je voor de 3.60 gaan of langer maar goed..



Geciteerde tekst stond in dit topic heer.. Post nummer 9 of 10 vanaf boven.. Wat is he probleem? Met hele lichte pennetjes gooi ik nooit zover, soms kun je niet over de vis gooien vanwege lelies, struiken of planten. Ik geen alleen mijn mening, wat de topicstarter daarmee doet is zijn pakkie-an :D
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Robert Lamboo

31-07-2010 00:23

Mijn penuitrusting en wat heb ik nodig:

- Een Sjaak H.
- Een "groene Kardinaaldraak" 44
- Een goede lijn op 2 spoelen (resp. 25/00 en 30/00)
- Een zo goedkoop mogelijk kutnet wat minimaal een jaar meegaat voor die 30 euro
- Een walrus-Auping
- Een zakje haken, maatje 10
- Wat loodjes
- Wat drijfkruimels
- Aas

Secret ingrediënt: discretion and luck
Gebruikersavatar
R de Winter
Berichten: 3066
Lid geworden op: 15-07-2010 15:05
Locatie: JRC Extreme Brolly
Contacteer:

31-07-2010 10:02

Sven van Anrooy schreef:Geciteerde tekst stond in dit topic heer.. Post nummer 9 of 10 vanaf boven.. Wat is he probleem? Met hele lichte pennetjes gooi ik nooit zover, soms kun je niet over de vis gooien vanwege lelies, struiken of planten. Ik geen alleen mijn mening, wat de topicstarter daarmee doet is zijn pakkie-an :D



ik weet waar het stond sven, en het was niet de topic starter en je weet niet waar dit over gaat ds hou je er dan niet mee bezig;) dankje...

en je mening mag je altijd geven dat doe ik ook zo lang je maar niet afgeeft op een ander zoals de herik doet vandaar...
Laatst gewijzigd door R de Winter op 31-07-2010 10:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Oja joh!!!
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

31-07-2010 10:17

Volgens mij haal je het één en ander aardig door de war. Ik heb hier niks geciteerd uit een ander topic en geef mijn mening zodat de topicstarter VAN DIT TOPIC daarmee een beslissing kan maken in wat HIJ wil.

Heeft niks te maken met JOU.. Je hebt PB
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Gebruikersavatar
Remco Albers
Berichten: 268
Lid geworden op: 02-05-2010 19:45

31-07-2010 11:37

stel je legt je pennetje een metertje van de kant, met nog zo.n 1,5 m draad van pen naar hengel........

zou zo geen aanbeet willen krijgen op m,n 2.75lbs stok :) of je moet de sliphelemaal open zetten open zetten maar dat is geen vissen.
Arjan Michels
Berichten: 118
Lid geworden op: 21-02-2010 14:17

31-07-2010 11:52

De hele bedoeling van een penhengel is dat ie licht en buigzaam is.
Met een `zware` statische stok verspeel je meer vis vlak voor de kant en kan je de karper meer schade toebrengen(bv uitscheuren).
Ik zou er eentje uitkiezen van een lb of 1,25 tot 1,75 met veel ogen en min 3,60 liefst langer.

Afhankelijk van je budget bv...

http://watersport.marktplaats.nl/hengel ... otoGallery

http://watersport.marktplaats.nl/hengel ... otoGallery
Laatst gewijzigd door Arjan Michels op 31-07-2010 15:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
R de Winter
Berichten: 3066
Lid geworden op: 15-07-2010 15:05
Locatie: JRC Extreme Brolly
Contacteer:

31-07-2010 13:15

Arjan Michels schreef:De hele bedoeling van een penhengel is dat ie licht en buigzaam is.
Met een `zware` statische stak verspeel je meer vis vlak voor de kant en kan je de karper meer schade toebrengen(bv uitscheuren).
Ik zou er eentje uitkiezen van een lb of 1,25 tot 1,75 met veel ogen en min 3,60 liefst langer.


wat je zegt ben ik helemaal met je eens in theorie, maar ik pen dus wel met een 2,75 en heb eigenlijk nog nooit last van gehad dat ik hem verspilde voor de kant als ik ze verspilde was het gelijk na aanslaan, maar zodra dat niet gebeurde was het hebben die kip en inhalen ;)
Oja joh!!!
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

31-07-2010 15:13

R de Winter schreef:
dat ik hem verspilde voor de kant als ik ze verspilde was het gelijk na aanslaan,


Zou daar dan niet een vergevinsgezinde hengel voor kunnen zijn? Juist op die momenten is het gewoon veel lastiger met een zware stok tov een hengel die een eventuele aanval kan pareren voor jij kunt reageren. Je geeft het zelf al aan eigenlijk...
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Gebruikersavatar
Peter Ponsteen
Berichten: 1632
Lid geworden op: 08-05-2005 15:17
Locatie: Nunspeet

31-07-2010 17:12

2.75 lb :roll:

Dat is voor op de steunen nog een dikke pook man!

Ik gebruik een 1.75 lb hengel om te pennen in 'zwaardere' situaties met takken, struiken lelies ed. Deze hengel is 3.90 en dat is toch wel fijn met penvissen, omdat ik liever niet ingooi maar inleg. Met 3.90 heb je net iets meer bereik. Ik gebruik deze hengel trouwens ook gewoon staties op de steunen, dus dat hoeft geen reden te zijn om een zwaardere hengel te kopen.

In 'lichte' situaties (zonder al te veel obstakels) gebruik ik een snoekhengeltje van 2.70 meter.

Ik zou je hengel echt niet te zwaar kiezen, je gaat echt spijt krijgen.

Mvg Peter
''Een schone waterkant ligt voor het opruimen!''
Richard Moog

01-08-2010 13:06

Ik heb er eens goed over nagedacht wat ik precies wilde en hoe ik het jaren geleden deed.
Uiteindelijk heb ik met wat hulp van iemand hier op het forum een beslissing gemaakt en gisteren mijn spullen angeschaft bij HenkKoster(geweldige winkel en zeer goede service en hulp).

Het is een wat zwaardere hengel geworden aangezien ik ook wat statisch wil gaan doen misschien en ook eens met dood aas op roofvis,ook dat deed ik vroeger allemaal met dezelfde hengel.
Nu zullen er allicht mensen zijn die een 2 1/4 lbs te zwaar vinden voor de pen,maar ik deed dit eigenlijk altijd zo,meningen verschillen,graag niet weer discussies over de lengte en stugheid van de hengels :wink:
Uiteindelijk gaat het erom wat jezelf het prettigst vind.

Hier het lijstje wat ik heb gekocht:
haaktang
PB Products Dutch Ace 2 1/4-2,5 lbs
Daiwa Regal Plus BRi AB
Onthaakmat
Landingsnet
Haken,lijn,pennen,lood,onthaaktang etc etc.
En een leuke tas van Spro waarmee ik heerlijk kan struinen en ruim genoeg voor al mijn spullen ( Spro Strategy XP'dition Stalker Bag)

Ik was totaal €200,- dus precies wat ik wilde uitgeven.

En ja, ik weet het,misschien is een hengel van €150,- wel beter,maar dat zegt mij niets,je kunt allemaal duur spul kopen,maar het meeste ligt toch aan de persoon achter de hengel.
Vroeger had ik ook hengels van 50-75 gulden en haalde hier ook 25 ponders mee uit en nooit geen problemen mee gehad :D
Gisteravond even weg geweest met een blikje mais in de tas,het was alweer 15 jaar geleden,dus best ff wennen,maar tot nu toe ben ik erg blij met mijn spullen en heb er een goed gevoel over.
Waar ik nu dus woon heb ik nog nooit gevist,dus moet eerst ook eens alle water bekijken en ervaring mee op doen,maar dat gaat helemaal goed komen.
Helaas heb ik gisteren niets gevangen,maar daar ging ik ook zeker niet van uit,ik wil eerst even aan mijn hengel wennnen en laat ze dan maar komen :wink:
Iedereen hartelijk dank voor de reacties,de spullen zijn er ,nu de grote jongens nog.
erik snijders
Berichten: 265
Lid geworden op: 30-06-2002 02:00
Locatie: veenendaal

01-08-2010 13:30

Richard,, kom jij uit Veenendaal ?

gr erik
Richard Moog

01-08-2010 16:07

Hoi Eric,

Ik kom inderdaad uit Veenendaal,nu woon ik in Schoonhoven.
Op het moment dat ik nog op karper viste woonde ik nog in Veenendaal.
Je naam komt me wel bekend voor,wat is de wereld toch klein zeg.
Gebruikersavatar
R de Winter
Berichten: 3066
Lid geworden op: 15-07-2010 15:05
Locatie: JRC Extreme Brolly
Contacteer:

01-08-2010 19:06

Goh zijn dat de spulletjes van de lijst die ik je gegeven had :P Toppie!! haha

maar ik heb je al een pb gestuurd en lees nu dat ej al lekker gevist heb en dat het je beviel, en die daiwa molen si top he!!! net zoals henkie koster... ben benieuwd naar je eerst vangst maar dat zit wel goed toch..
verder had ik al zo'n vermoeden dat je ooit misschien wellis statisch gaat vissen en ja dan kan je beter een zwaarder hengeltje pakken, en verder ligt het zeker aan de man die er achter staat een hengel van 150 euro wil niet altijd beter te zijn dan de goekoper, want als je hengels van 100000 euro heb dan nog vang hij geen vis voor en en haalt ie hem ook niet binnen... its a mens job to do that!!

Maar veel plezier met je spulletjes geniet ervan en mocht je nog wat willen weten of vragen je weet me te vinden, en koster nu ook;)

Ciao
Oja joh!!!
erik snijders
Berichten: 265
Lid geworden op: 30-06-2002 02:00
Locatie: veenendaal

01-08-2010 19:54

Richard,

ja de tijden bij Het Erf enzo.. al weer heel wat jaren terug, met Gert-Jan, Jacco, Jarno etc etc. Leuk dat je de hobby weer oppakt,, blijft toch kriebelen he. Succes daar
Gebruikersavatar
Remco Albers
Berichten: 268
Lid geworden op: 02-05-2010 19:45

01-08-2010 22:56

hier in t,veen zitten wel heel wat leuke penwatertjes :lol:
Gebruikersavatar
Andre Jacobs
Berichten: 1974
Lid geworden op: 29-09-2003 02:00
Locatie: Finsterwolde

02-08-2010 13:37

nou kwestie is al opgelost geloof ik, maar volgens mij kun je 175 - 200 zeker leuke penspulletjes halen, zeker als je 2e hands kijkt. Voor €200,- kun je bv een jrc classic float of een sportex exclusive float halen met bv. een leuke shimano molen van marktplaats. Het kan altijd mooier en beter, maar je kunt voor dat budget zeker spullen halen die volstaan en waar je voldoende plezier aan kunt beleven.

Lengte: Standaard is geloof ik 3.90m. Maat van me heeft 4.20m, vind ik zelfs mooier dan mijn eigen 3.90m hengel. Je krijgt je pen gewoon wat makkelijker op de plek die je wilt en je kunt wat meer afstand tot het water bewaren zodat je de vissen niet verschrikt. Gezwiep met de hengel wil je zoveel mogelijk voorkomen denk ik.

testcurve: ik geloof niet dat er situaties zijn waarbij ik niet genoeg zou hebben aan de 1,5 lbs testcurve van mijn JRC. Heb er nu veel mee gevangen maar nog nooit tekort gehad. Nu is de JRC wel een wat stijvere hengel dan de meeste penhengels.

Nouja mijn antwoord zal in dit geval wel mosterd na de maaltijd zijn, maar wellicht hebben andere/toekomstige lezers er wat aan.
Gebruikersavatar
R de Winter
Berichten: 3066
Lid geworden op: 15-07-2010 15:05
Locatie: JRC Extreme Brolly
Contacteer:

02-08-2010 19:29

Andre Jacobs schreef:
Nouja mijn antwoord zal in dit geval wel mosterd na de maaltijd zijn, maar wellicht hebben andere/toekomstige lezers er wat aan.


dat heb je heel goed :P:P grappie ;)

maar andere mensen kunnen altijd zelf nog een topic maken..
Oja joh!!!
Richard Moog

02-08-2010 23:25

Dit topic kan zeker waardevol zijn voor anderen,maar voor mij niet meer van toepassing,ik heb mijn spullen al namelijk.
Ik wil een ieder ook hartelijk bedanken voor het advies en tips.
vanavond weer even naar het water geweest met wat mais en mijn pen anders afgesteld dan de eerste keer,had namelijk weer wat geleerd hier :D
Er was wel meer leven op het water zag ik ,maar helaas geen leuke karper kunnen vangen.
Het enige was een kleine kroeskarper,zeelt van een cm of 45 en een brasem van een cm of 50.
Dus niet voor niets geweest en heb toch een beetje mijn spullen kunnen testen en ben nog steeds tevreden.
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

03-08-2010 06:44

Je hebt met die Dutch Ace een knap hengeltje in huis gehaald. Die kun je ook beter voor de pen houden, want met 80gr lood kan je hem al doormidden gooien. :lol: Maatje van mij is het tot 2x toe gelukt..

Mooi parabolische hengel die hooguit 2-1/4 genoemd mag worden, zou er zelf ook nog wel eentje willen voor wat zwaarder obstakelwerk tijdens de pen-korst-freeline-visserij...
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Richard Moog

03-08-2010 15:47

Sven van Anrooy schreef:Je hebt met die Dutch Ace een knap hengeltje in huis gehaald. Die kun je ook beter voor de pen houden, want met 80gr lood kan je hem al doormidden gooien. :lol: Maatje van mij is het tot 2x toe gelukt..

Mooi parabolische hengel die hooguit 2-1/4 genoemd mag worden, zou er zelf ook nog wel eentje willen voor wat zwaarder obstakelwerk tijdens de pen-korst-freeline-visserij...



Tot nu toe ben ik zeker te spreken over de Dutch Ace en zal hem inderdaad voor de pen houden.
Sowieso zal ik voorlopig niet statisch gaan vissen,maar mocht dat ooit gaan gebeuren,dan zal ik toch een andere set aanschaffen.
Gerrit Veldhuizen
Berichten: 13
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

24-08-2010 20:13

Richard,

Je hebt een PB

Groet, Gerrit Veldhuizen
Richard Moog

25-08-2010 11:16

Gerrit,

Heb je net een PB terug gestuurd.

Groeten,
Richard
Gebruikersavatar
Christian Hummelink
Berichten: 1857
Lid geworden op: 02-10-2005 22:56
Locatie: Zwolle

25-08-2010 11:33

@ Sven, hoe doe je dat dan precies, een hengel doormidden gooien?
Penvissen, omdat een wegzakker een mooie opsteker kan zijn!
http://www.karperbeheer.nl, word lid van de BVK!