hoeveel heid voeren bij drijvend vissen


Plaats reactie
tommy foekens
Berichten: 118
Lid geworden op: 09-05-2008 00:53
Locatie: amsterdam

11-07-2010 17:02

wat is jullie ervaring met de hoeveel heid voeren met drijvend vissen.
ik vis nu zo'n 3 jaar drijvend en heb me zelf aan geleerd veel te voeren om de karpers op de stek te houden.
maar toen ik laats na 3 dagen vissen (+/- 2 uur de dag) door 2 kilo variantjes heen was gin ik er toch wel over na denken.
dus wat is jullie ervaring/mening hier over ?
leef om te vissen, dus stel nooit iets uit tot morgen als je het ook tot overmorgen kan uit stellen
wouter mer
Berichten: 825
Lid geworden op: 20-09-2009 10:46
Locatie: Oegstgeest

11-07-2010 23:22

ligt volledig aan het water natuurlijk, hoeveel je er kwijt kan ^^

op een lange dag brokken gaan er vaak zo'n 3 tot 5 kilo brokke doorheen.... vaak omdat het een water is met veel plekjes waar ze kunnen zitten, gewoon van stek naar stek volgooie :D
Gebruikersavatar
Bas Bro
Berichten: 899
Lid geworden op: 18-02-2007 19:23

11-07-2010 23:58

2kg in 3 dagen? das niks ik gooi er 4kg verspreid over 1 kilometer vaart per avond in. en dan vissen na een uurtje, vogels, witvis, karper, is zo weg!
Mvg Bas
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

12-07-2010 07:00

Als de vis een beetje wil kan ik er ook wel een kilo of 10 doorheen jagen op een ochtend (+/- 6 uurtjes). Vorig jaar zo ooit eens een 15tal vissen gevangen in dat tijdsbestek. Hoe meer brokken erin gingen, hoe meer vissen er kwamen eten. De plek in tweeën gesplitst en zodoende om en om elke keer binnen de 5 minuten vis. Unieke situatie hoor, gebeurt niet veel. Zeg maar nooit.

Gebeurt er echter weinig (wat je met oppervlaktevisserij heel goed kunt inschatten en bepalen) dan verbruik ik niet zoveel. MAar heb het vaak wel bij me, just in case..
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Josef Stalscu
Berichten: 1003
Lid geworden op: 21-04-2007 17:38
Locatie: BREDA
Contacteer:

12-07-2010 14:28

Sorry hoor, maar 2 zakken variantjes in 1 visdag?

Waanzin!!!!!!!!!!!!
Zit hier wel vis?
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

12-07-2010 15:32

Als er meer dan 20 vissen op een 50 meter aan het vreten zijn dan kan het hard gaan hoor!
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
martijn zeij
Berichten: 566
Lid geworden op: 24-02-2007 17:05

12-07-2010 17:28

Ik weet nog goed dat ik vroeger met een zak variantjes een heel seizoen deed. Tegenwoordig gaat er minimaal wel een zak per dag in. Je kan lullen wat je wilt maar soms is het gewoon noodzakelijk. Als er veel karpers op een stek zitten dan red je het gewoon niet met 1 handje brokken. Voedselnijd is leuk, maar je moet dan toch regelmatig wat voeren
Gebruikersavatar
Bas Bro
Berichten: 899
Lid geworden op: 18-02-2007 19:23

12-07-2010 20:03

2 zakken waanzin??

hangt van het stuk wat je bevoerd af, als je lekker op 1 plekje blijft dan is het veel teveel, fiets je eerst de hele vaart af en strooi je op allerlei plekjes, gaat er zo 4 a 6 kg doorheen.
Mvg Bas
Gebruikersavatar
Frank Waanders
Berichten: 217
Lid geworden op: 27-08-2007 14:37
Locatie: Hengelo

12-07-2010 22:38

Klinkt wel als veel inderdaad, maar heb nog niet veel oppervlakte ervaring. Ik begrijp dus dat de verhoudingen die je met de pen aanhoudt hier niet gelden?
Gebruikersavatar
Bas Bro
Berichten: 899
Lid geworden op: 18-02-2007 19:23

13-07-2010 10:33

nee klopt, je voert veel oppervlakte aan en je struint ze daarna af op zoek naar actie.
Mvg Bas
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

13-07-2010 19:06

Het grote voordeel wat je hebt met oppervlaktevissen is dat je duidelijk kunt zien wat er gebeurt en daar dus ook gigantisch op kunt inspelen. Wordt er gretig gegeten dan ga je brengen. Veel brengen. Standaard 10kg mee als ik ga op wateren waar je dat kan verwachten.

En soms wil je blijven brengen om kleinere vissen misschien te verzadigen en de groteren wat te gaan selecteren. Ook een techniekje. Er zijn zoveel redenen om veel te voeren als het mogelijk is..
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Gebruikersavatar
Peter de Jonge
Berichten: 1617
Lid geworden op: 07-10-2009 18:27
Locatie: Amersfoort

13-07-2010 22:18

bij mij gaat er een hoop drijvend voer doorheen, zolang de vissen het pakken. Het heeft geen nut om 10 kilo te voeren als er maar 1 vis aan het azen slaat. Als het los gaat kun je echter snel door je voer heen gaan. de resten blijven wel over voor de eendjes
Bovenstaande is slechts mijn bescheiden mening, correct me if i'm wrong!
Noem mij gerust een DRIJFSIJS!!!

http://www.karperontspanning.nl
http://www.hsvonsgenoegenboxtel.nl
Arjan Michels
Berichten: 118
Lid geworden op: 21-02-2010 14:17

13-07-2010 22:35

Ik doe ongeveer 2 a 3 keer met 2 kilo...meestal sessies van 2,5 3 uur.
Maar vis je op vaarten en kanalen etc dan kan er best wat meer doorheen gaan.
Josef Stalscu
Berichten: 1003
Lid geworden op: 21-04-2007 17:38
Locatie: BREDA
Contacteer:

13-07-2010 23:48

Als het hard stroomt wel ja.


Maar als ze eenmaal aan het azen zijn, dan heb je ze toch waar je ze wilt hebben?

Waarom zou je dan je kansen verkleinen door er nog een zak in te mikken?

Ik zou zeggen, begin met vangen. 1 handje is genoeg als ze erop zitten.


10 kilo, ppffff, dat is geen vissen meer maar voeren.
Zit hier wel vis?
Gebruikersavatar
Michiel de Vries
Berichten: 1359
Lid geworden op: 13-10-2006 00:13
Locatie: Leiden

14-07-2010 00:38

josef hangt er echt vanaf hoeveel vis er aast

was laatst nog oop een water waar er ongeveer 30 - 35 karpers tegelijk aan het azen waren op de brokken, en dusdanige voedselneid dat ze ongeveer over eralkaar heen schoven om een brokje te pakken, en de vissen aasde zelfs door tijdens de drill
dan heb je niks aan 1 handje,
martijn zeij
Berichten: 566
Lid geworden op: 24-02-2007 17:05

14-07-2010 10:05

Josef Stalscu schreef:Maar als ze eenmaal aan het azen zijn, dan heb je ze toch waar je ze wilt hebben?

Waarom zou je dan je kansen verkleinen door er nog een zak in te mikken?

Ik zou zeggen, begin met vangen. 1 handje is genoeg als ze erop zitten.




Als er al een paar vissen op de stek zijn zou ik nooit direct gaan vissen. Blijf lekker voeren. Stel dat je misslaat/verspeeld als je de eerste de beste vis wilt vangen? Dan vang je helemaal niks meer. Ik blijf altijd voeren tot de vissen zo azen dat ze nergens meer erg in hebben. Ze azen dan heel gulzig en je kan de mooiste/grootste vis uitzoeken.
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

14-07-2010 11:34

Josef Stalscu schreef:Als het hard stroomt wel ja.


Maar als ze eenmaal aan het azen zijn, dan heb je ze toch waar je ze wilt hebben?

Waarom zou je dan je kansen verkleinen door er nog een zak in te mikken?

Ik zou zeggen, begin met vangen. 1 handje is genoeg als ze erop zitten.


10 kilo, ppffff, dat is geen vissen meer maar voeren.


Zoals al eerder gezegd, ik heb het wel meegemaakt dat er gewoon achterlijk veel vis te vangen was. Door zo'n grote plek dan te blijven onderhouden en zelfs uit te splitsen naar 2 gescheiden plekjes kun je hele leuke dingen beleven. Voordeel van drijvend aas is dat het niet op de bodem blijft liggen en dat de watervogels dan wel meeuwen een hoop ruimen.

Blijf je zo'n plek niet onderhouden zal het aantal azende vissen minder worden waardoor de voedselnijd afneemt en de vis dus minder snel geneigd is fouten te maken. Zeker op drukbeviste wateren is dat vaak het geval. En als Sjaak met zijn 50 balletjes per dag één vis vangt en ik kan er 15 op 4-6 uurtjes vangen dan zal ik het zeker niet laten. Ik ga tenslotte om vis te vangen.

Ik start er echt niet mee, meestal is een kilotje met de (aangepaste) spod (en tegenwoordig de Spomb) te water plonzen genoeg om aandacht te trekken. Dan heb je snel genoeg in de gaten of er wat te halen valt. Ik ga morgenochtend vroeg weer een poging wagen in de hoop wat vissen te kunnen strikken. 2 zakken variantjes liggen al klaar!
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Gebruikersavatar
Hans Eshuis
Berichten: 355
Lid geworden op: 04-04-2006 22:04
Locatie: Serooskerke
Contacteer:

14-07-2010 11:35

Meestal voer ik een paar uur van tevoren voor met een paar handjes brokjes.
Als je de brokken gewoon in het water gooit dan drijven ze natuurlijk weg met wind en stroming.
Je kunt dus het beste vooraf voeren op plekken aan lager wal, nog beter is tussen drijfvuil, want dan zien ze je minder en de karpers voelen zich er veilig onder. Wel even oppassen dat jouw lijn sterk genoeg voor het drijfvuil wat er ligt en of er geen vaste obstakels zijn.

Als je dan terugkomt zitten de vissen te wachten op meer brokken! Dus wat bijvoeren en kijken wat er bovenkomt. Mijn ervaring is dat wil je doelgericht een bepaalde vis vangen je beter minstens een kwartier kunt blijven voeren zonder te gaan vangen. Ze komen dan vaak helemaal los en de angst voor de brokjes verdwijnt.....

Wat ook goed werkt is om de brokjes juist midden tussen het riet te gooien bij het voorvoeren. De karpers moeten dan moeite doen om de brokjes te bereiken en zo kun je ze een paar uur zoet houden op een plek zonder bij te voeren. Bovendien waaien de brokjes niet weg. Als je dan terug komt zie je vaak woest geduw in het riet om het laatste brokje...

Ook hier weer: eerst weer een handje bijvoeren en kijken wat er gebeurt.

O ja: met de huidige termperaturen ligt het gevaar voor blauwalg en botulisme weer op de loer!
Zodra de vissen naar lucht gaan happen en het water een vies kleurtje krijgt: niet meer voeren en vissen, maar de karper met rust laten en hopen dat ie blijft leven!


suc6 Hans
Gebruikersavatar
Mike Chiron
Berichten: 101
Lid geworden op: 07-05-2010 10:44
Locatie: Nederland

20-07-2010 14:41

Hoeveel ik voer?

Helemaal NIKS!

Ik struin met een stukje brood op haakje 8 het water af, zodra ik een mooie karper zie of ik wil perse die vangen, gooi ik m'n broodje voor z'n neus. Zo vang ik al jaren me karpers!

Niks geen zakken of hele broden 8)
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

21-07-2010 08:54

Ieder zijn ding. Maar niet ieder water leent zich voor die praktijken. Zoals jij beschrijft deed ik het vroeger altijd, vooral de stadswateren hebben 's ochtends altijd een ruime keuze in happende en vangbare vissen..

Maar soms op grote plassen kan het heel leuk en lonend zijn om flink aan de slag te gaan met een knappe hoeveelheid voer..
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Gebruikersavatar
Teun van der Velden
Berichten: 380
Lid geworden op: 21-09-2009 22:40
Locatie: Brabant

21-07-2010 10:37

Mike Chiron schreef:Hoeveel ik voer?

Helemaal NIKS!

Ik struin met een stukje brood op haakje 8 het water af, zodra ik een mooie karper zie of ik wil perse die vangen, gooi ik m'n broodje voor z'n neus. Zo vang ik al jaren me karpers!

Niks geen zakken of hele broden 8)



Deze manier bevalt mij nu ook erg goed. Wanneer de vis al aan de oppervlakte zit te happen tussen het wier kun je zo heel leuk je visje vangen.
Wanneer je ze aan het azen moet krijgen lijkt me dit alleen minder geschikt, dan zou ik eerder doen wat anderen hier zeggen: beginnen met brokken te voeren en wachten tot ze gaan azen.
Peter andrade
Berichten: 469
Lid geworden op: 29-04-2010 05:43

26-07-2010 17:04

2 kilo is niks op een dag dat alle vissen de oppervlakte afstruinen,snap dat gemor niet over de hoeveelheid brokken die je voert,wel 3 dagen met bollen voeren en particels en nu is 2 kilo brokken ineens veel :lol: .


2 kilo voor 2 euro ach kunnen er wel een paar handje,s in toch.

Hebben jullie dat nou niet dat als je met variantje,s vist het ineens stikt van de katten man,man,man ik moest ze gisteren gewoon van mij afslaan.

1 besprong zelfs de zak,en toen ik thuis kwam en mijn jas aan de kapstok wou hangen toen zat er nog een vast met zijn nageltje,s aan mijn jas.
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

26-07-2010 18:19

Helaas zijn het altijd katers en blijven de poezen angstvallig uit de buurt van een vangende en naar vis stinkende kerpelvissert. Had er laatst eentje die mijn "Spomb" besprong toen ik de worp inzette. Dan vliegt dat ding ineens een stuk minder stabiel. Wederom een kater, anders hadden we een natte poes gehad.

Zondagochtend trouwens een kater van jewelste, zelfs zonder variantjes...
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Plaats reactie