Onthaakmat vs megamaaiermachine


Plaats reactie
Wim Verbeek
Berichten: 295
Lid geworden op: 21-09-2004 16:54

26-01-2010 21:08

Vandaag weer een relativeermoment gehad. Ik vind het gebruik van een onthaakmat soms lichtelijk overdreven (soms is ie ook ECHT nodig, maar niet altijd).
Vandaag had ik weer zo'n moment waarbij ik dacht: "slaan we soms niet een beetje door".
Vandaag wilde ik gaan vissen op een klein stroompje waar ik graag vis met de pen. De karpers (en andere vissen) hebben een slank en "gespierd" figuur en zitten zo rond de 13 pond.
Echter heb ik geen poging gewaagd, er was immers net gemaaid. De bodem werd gemaaid! Dit gebeurt met een soort van mega-graaf-machine met scherpe punten en ipv een schep een rooster. Deze schep was precies even breed als het stroompje zelf. De vis heeft dus weinig kans om niet in aanraking te komen met de schep.
Ik vroeg de man of hij toevallig nooit vis raakte. "jawel", antwoordt hij," vandaag 10 karpers geschept en 5 snoeken. Ik zet ze allemaal weer terug."
Dit gebeurt zelfs elk jaar 1 keer. Al jaren wordt deze vis dus geschept met een ijzeren grijper (als ze geluk hebben, want onderin zaten scherpe scharen) en o wee als ik 1 dag mijn onthaakmatje vergeet.
Gebruikersavatar
Evert Bram
Berichten: 66
Lid geworden op: 24-09-2009 23:56
Locatie: Twente

26-01-2010 22:02

Tsja, dat soort werkzaamheden 'moeten' nou éénmaal uitgevoerd worden. Zo zijn er vele andere voorbeelden van vis-onvriendelijke werktuigen. Vooral in de polders. In sommige gevallen wordt er serieus wat verbeterd. Zoals afgelopen jaren een enkel bedrijf de vis-vriendelijke gemalen heeft ontwikkeld. Alleen is het nog een probleem dat deze niet altijd worden ingezet. Ik hoop dat het allemaal zo vis-vriendelijk mogelijk wordt.

Ik gebruik bij 't penvissen een simpele compacte onthaakmat. In alle gevallen praktisch en doeltreffend. Een megamaaiermachine zal ik niet toepassen om een karper te landen/onthaken..
Gebruikersavatar
Andries Hoekstra
Berichten: 934
Lid geworden op: 08-10-2009 19:23

27-01-2010 19:34

Het probleem met de onthaakmat is dat hij door velen als doel en niet als middel gezien wordt.
Als je een onthaakmat hebt zal de karper netjes teruggaan, heb je geen onthaakmat dan zal de karper beschadigen.
Als we het doel weer centraal stellen (de karper onbeschadigd zo snel als mogelijk weer het water in) wordt duidelijk dat de onthaakmat één van de middelen is die daarvoor gebruikt wordt.
Daarnaast is het voor veel mensen verstandig eens in de spiegel te kijken naar hun visserij en je dan af te vragen wat je naast het hebben van een onthaakmat nog meer kunt doen om het doel te bereiken.
En zo'n maaiboot, tsja dat is niet best voor welke vissoort dan ook!
Gebruikersavatar
Remko Berendsen
Berichten: 671
Lid geworden op: 26-10-2006 20:25
Locatie: Westervoort

27-01-2010 20:04

Waarom denken dit dat zus of zo als je door gebruik van een mat altijd beter bezig bent dan zonder.

Het is toch niet zoveel moeite om dit gewoon bij je te hebben.

En tja of iedereen dan nog netje's omgaat met de vis ook al hebben ze een mat, tja sommige kan je blijkbaar niks leren/uitleggen.

En ook zie ik soms matje's van 3, 4, 5 jaar of ouder die totaal leeg zijn dat zijn gewoon zeiltje's om de vis schoon te houden en niet om ze te beschermen.

Zal wel weer met veel bla bla op gereageerd worden maarja die moeten maar eens beter nadenken.

Beter voorkomen dan genezen want zoveel moeite is het toch niet!!!!!

GR Remko
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

28-01-2010 16:54

En toch kan ik me wel in de TS vinden..

Een onthaakmat is het voor mij niet, omdat ik deze meest al in het net onthaak. Voor mij is het van belang bij in mijn eentje met statief foto's maken, na kort of lang zakken (of helemaal niet). Puur ter bescherming dus op lastige momenten..

Maar als ik op een vroege ochtend een karper tijdens het pennen in het zachte gras leg na het landen ervan en er komt een persoon voorbij die begint over "geen onthaakmat" dan heeft hij "wel nat-pak". Een uitgedrilde vis die even kort in het gras ligt ondervindt daar echt geen schade van. Echt niet.

Ik vind het ook echt geen schande als ik een struiner zie die er geen bij draagt hoor. Echt niet. Doe het zelf ook vaak. Anders wordt het als je met 5000 euro materiaal op wateren zit te vissen waar echte groters zitten en je de vis vaak zakt om te wachten op een fotograaf. Dan is meenemen vaak een kleine moeite.

Er is een verschil tussen "gezond verstand" en "schreeuwende moraalridders"..
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Gebruikersavatar
jethro buter
Berichten: 176
Lid geworden op: 20-11-2009 10:20
Locatie: Hongarije

28-01-2010 17:30

kunnen beter een megamaaier kopen, vangen we meer op een dagje dan met de hengel :lol:

maar toch vind onthaakmat wel belangrijk maar maak soms ook een uitzondering met pennen of struien gewoon in het net onthaken of even in het zachte gras zolang er geen stenen of andere troep ligt
bas van geffen
Berichten: 1152
Lid geworden op: 12-11-2009 02:11
Locatie: bronxtel

28-01-2010 19:07

ook voor het struinen neem ik gewoon een onthaakmat(je) mee, die doet gelijk dienst als weegzak

Afbeelding

eenmaal op de mat en onthaakt, fototje gemaakt, kan de mat dichtgeritst worden, kun je hem wegen en loop je er zo mee terug naar het water.

je kunt hem opvouwen en in een bij behorend (redelijk waterdicht) tasje stoppen, hierna kan hij gewoon bij de rest van de hengelspullen in een rugzak.
als je hem opvouwt is hij nog maar 30 bij 20 bij 10 cm.
Gebruikersavatar
Andries Hoekstra
Berichten: 934
Lid geworden op: 08-10-2009 19:23

28-01-2010 19:28

Ik gebruik ook meestal mijn weegzak als het nodig is, als de ondergrond dan nog te hard is schuif ik het kussentje waar ik zelf op zit eronder.
Meestal niet nodig omdat de polder vol staat meer zacht gras, dan is de weegzak genoeg.
Gebruikersavatar
benjamin Mazereeuw
Berichten: 1141
Lid geworden op: 09-09-2002 02:00
Locatie: Enkhuizen NH
Contacteer:

30-01-2010 19:54

Ik leg de vis ook meestal in een lekker dik stuk gras.
Kan weinig fout aan gaan denk ik.
wel voor zorgen dat ze niet opspringen of spartelen.
Meer is beter
Beer van een meter
-------------------------------
Rookworst zonder R is ook worst
Gebruikersavatar
Mathijs vd Meer
Berichten: 101
Lid geworden op: 31-01-2010 19:23

01-02-2010 18:50

Zelf heb ik net ook een onthaakmat gekocht. Zolang er geen eikels, haken, takken, noten...liggen en genoeg gras vind ik een onthaakmat niet noodzakelijk. Maar waar ik ga vissen liggen eikels en veel takken. En juist daarom kocht ik een onthaakmat!

groetjes thijs!
/
Grieko Marinus
Berichten: 19
Lid geworden op: 04-10-2009 14:12

02-02-2010 14:14

Een baby aankleed kussen werkt ook goed, als mijn koi's behandeld moesten worden gebruikte ik dat altijd.
Nooit problemen mee gehad

Grieko
Gebruikersavatar
Bart Koops
Berichten: 1036
Lid geworden op: 13-08-2007 10:30
Locatie: Assen
Contacteer:

02-03-2010 17:48

En je baby lag in op datzelfde kussen :lol:
Wind is niet erg, maar het waait dan altijd zo :o

Niet gevist is altijd geen vis. 8)
Plaats reactie