Vis jij in de winter met de pen?


Plaats reactie

Vis jij in de winter met de pen?

Ja
29
46%
Nee
20
32%
Soms
14
22%
 
Totaal aantal stemmen: 63
Gebruikersavatar
Mourad Aviara
Berichten: 3299
Lid geworden op: 01-03-2005 22:28
Locatie: Noord Holland

06-11-2009 10:58

Vis jij in de winter met de pen? En zo ja, waar hou je rekening mee? Afbeelding
Gebruikersavatar
Frank Waanders
Berichten: 217
Lid geworden op: 27-08-2007 14:37
Locatie: Hengelo

06-11-2009 11:25

Heb het niet eerder gedaan, maar ga het zeker proberen! Ik zal mijn taktieken ook iets aanpassen t.o.v. het vissen in het voorjaar/zomer. Ik ga me beperken enkel tot de hotspots; aangezien ik een van de weinige vissers zal zijn gok ik dat deze dan ook niet druk bevist worden. Daarnaast zal ik ook de azen proberen die ik in de zomer liever links laat liggen (witvis...), bijvoorbeeld mais en broodvlokjes. Tot slot: ik ga me natuurlijk belachelijk warm aankleden :) Mochten de vangsten zwaar tegenvallen, begeef ik me enkel nog voor de openhaard met een filmpje ;)

Groet, Frank
Sjoerd Bonenkamp
Berichten: 1884
Lid geworden op: 22-09-2009 11:16

06-11-2009 11:34

Zekers pennen in de winter.
Houd rekening met stekken die zich in het verleden reeds hebben bewezen. Ook zorg ik ervoor dat ik het water in kwestie door en door ken van eerdere sessies.
Neem een dikke (beanie)mat mee om op te zitten ivm de kou die uit de grond komt.
Zacht, klein en attractief aas. Iets langer op 1 plekje blijven zitten dan 's zomers. De vissen zijn lui en zullen zich niet in 1 keer op het aas storten.
Thermoskan koffie!!
Gebruikersavatar
Dirk van Son
Berichten: 184
Lid geworden op: 15-05-2007 19:19

06-11-2009 12:08

Ik vis van de winter tot het voorjaar eigenlijk alleen nog maar met de pen.. Ik zoek dan het liefste de poldersloten op met de bekende winterstekken zoals duikers en diepere kuilen.

Als aas gebruik ik meestal kattenvoer uit blik en wil er nog wel eens wat hennep bij gebruiken. Momenteel ben ik ook al een aantal stekken die in de winter vaak vis opleveren van voer aan het voorzien.
Vorig jaar had ik altijd dat ik na 1 vis gevangen te hebben, pas na 2/3 dagen terug hoefde te komen omdat eerder de vis er niet zat. Met het voeren hoop ik dat ze eerder terug komen.

Groeten Dirk
Gebruikersavatar
Andries Hoekstra
Berichten: 934
Lid geworden op: 08-10-2009 19:23

07-11-2009 09:53

Ja ook in de winter penvis ik, wel minder vaak maar toch nog wel met een bepaalde regelmaat.
Vorig jaar voor het eerst mee begonnen. Water meestal poldersloten op plekken waar je verwacht dat de karper ligt.
Dit jaar nog een paar nieuwe plekken gevonden die waarschijnlijk wel produktief blijven in de winter.
Aas meestal kattenvoer uit blik, soms voeren met miniparticles zoals hennep en tarwe.
Gebruikersavatar
Rick Boerboom
Berichten: 3459
Lid geworden op: 11-07-2002 02:00
Locatie: Doetinchem

09-11-2009 08:54

Mourad,

Ik heb op soms gestemd. Op de wateren waar ik 's zomers met de pen vis, doe ik dat in de winter eigenlijk ook. Ik denk dat het nadeel van penvissen in de winter is dat de vis minder mobiel is. Het struinen is minder efficient, waarbij je een aantal voerplekjes afvist en op zoek gaat naar actieve karpers. Maar op wateren waar ik ongeveer weet waar vis te verwachten is in de winter vis ik wel met de pen. Hangt er dan wel weer van af of de plekken waar karper zicht ophoudt met de pen te bereiken vallen.
Voordeel van penvissen in de winter is denk ik dat je veel minder verstoring hebt. Een paar handjes aas met een attractief haakaasje met beleid laten zaken op een goeie stek is dan tactischer dan 150 gram lood erin smijten met een vracht boilies er achteraan, bij wijze van spreke.
Gebruikersavatar
Christian Hummelink
Berichten: 1857
Lid geworden op: 02-10-2005 22:56
Locatie: Zwolle

09-11-2009 09:10

Het comfort is in de winter gewoon erg ver te zoeken, maar op zachte dagen ben ik wel van de partij. Ik vis nog altijd voor mijn plezier en daar komt kou lijden niet in voor bij mij 8)
Penvissen, omdat een wegzakker een mooie opsteker kan zijn!
http://www.karperbeheer.nl, word lid van de BVK!
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

17-11-2009 08:01

Juist!

Snelle korte sessies in de holen waar ze verzamelen mag ik toch graag doen. Met mijn werk als brugwachter is het niet zo moeilijk. Wat mais te water, uurtje wachten en eventjes gauw naar buiten. 10 minuten niks? weer naar binnen en een half uur later weer. Dodelijk effectief als je kijkt naar visuren/gevangen vis..

Komt maar !
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Jurgen Bart

02-12-2009 14:23

ja, met uitzondering van slechte dagen zoals dagen met: sneeuw, veel wind, ijs, of met kou onder de 5 graden.
tommy foekens
Berichten: 118
Lid geworden op: 09-05-2008 00:53
Locatie: amsterdam

15-12-2009 02:26

Jorus Bart schreef:ja, met uitzondering van slechte dagen zoals dagen met: sneeuw, veel wind, ijs, of met kou onder de 5 graden.

niet dus , er staat winter geen herfst of voor jaar.

ik ben dit jaar gewoon weer van de patij dit jaar voor het eerst met de pen.
normaal vertroef ik dit deel van het jaar achter de steunen, maar zoals de coach het vroeger altijd zij : je moe bewegen om warm te blijven
leef om te vissen, dus stel nooit iets uit tot morgen als je het ook tot overmorgen kan uit stellen
Jop Boot
Berichten: 467
Lid geworden op: 19-12-2005 14:54

19-12-2009 21:38

Tot gisteren met de pen gevist. Maar na vannacht kan ik ook niet meer terecht in mijn sloot met gemaal. Na een nachtje -10 ligt dat nu ook dicht.

Moet er wel bij vertellen dat ik m'n visserij in de winter wel aanpas aan andere vis. Dus niet meer de CJW Steel Heavy van van de zomer, maar de CSL light. 18/00 samen met een Fox Delude onderlijntje en haakje 10 van de ESP. Vis dan eigenlijk alleen nog maar met maden. Lekker voertje van TTX en dan in mijn sloot met de lekkere trek aan den trot. Uiteraard met de pin van Young & Sons. In de zomer kan ik nog wel wachten op een karper, maar in de winter wil ik vooral bezig zijn. En met gove blankers, windes en zelfs brasem ben ik in de winter uiterst content. Vandaar de aanpassing in materiaal. En er komt bijna altijd karper tussen door. En dan gaat de hengel van meneer Cor helemaal krom.

Heerlijk.
Ook voor TV-snacks en Kant en Klare mee neem bami.
bas van geffen
Berichten: 1152
Lid geworden op: 12-11-2009 02:11
Locatie: bronxtel

20-12-2009 13:41

voordeel van penvissen in de winter als er ijs ligt: een klein wak is al genoeg om te kunnen vissen en een vis te kunnen scheppen :lol: :lol:
sander kunst
Berichten: 2002
Lid geworden op: 07-10-2009 18:56
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

12-04-2010 17:47

Ik denk als je lijn langs het grove ijs schuurt, niet echt goed is en kans op verspelen behoorlijk aanwezig is vooral als je met licht matriaal vist.
Gebruikersavatar
Peter de Jonge
Berichten: 1617
Lid geworden op: 07-10-2009 18:27
Locatie: Amersfoort

12-04-2010 20:06

dit jaar niet gedaan, maar in het verleden erg veel zelfs, vooral omdat het toch kriebelde en met de pen ben je gewoon lekker actief bezig....ik ving vaker niet dan wel maar toch wel richting de 50% van de keren had ik vis, zelfs eenmaal tussen het ijs aan de oppervlakte (weliswaar op een echte overbezette cultuurput)..Ik probeer vooral de heldere wateren op te zoeken zodat ik ook kan zien of er iets in de buurt komt....eerst spotten en dan piepkleine voerstekjes in de buurt van de vis
Bovenstaande is slechts mijn bescheiden mening, correct me if i'm wrong!
Noem mij gerust een DRIJFSIJS!!!

http://www.karperontspanning.nl
http://www.hsvonsgenoegenboxtel.nl
Plaats reactie