Welke molen op handgebouwde glashengel?


Rubenko Ruwaard
Berichten: 9
Lid geworden op: 07-08-2008 17:34
Locatie: Breda

08-08-2008 13:52

Hallo mede-penners,

Zonder dat jullie het weten geniet ik al jaren van al jullie ervaringen hier op het forum.
Het virus is ondertussen flink overgeslagen.. 8)
Na lang zoeken heb ik nu eindelijk een schitterende, handgebouwde glashengel op de kop kunnen tikken en heb ik eigenlijk jullie advies nodig. Wat voor molen adviseren jullie om eronder te hangen? Het lijkt me geweldig om onder deze oude hengel, een bijpassend tweedehands molentje te hangen. Hengel heeft me aardig wat gekost, dus mijn budget is flink geslonken. (50,- tot 75,-)

De hengel is zo'n 20 jaar oud, testcurve is 1,25 lb, 3.90 m lang en de vorige eigenaar adviseerde een maximale lijndikte van 22/00.

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen!

Groeten Rubenko
Eat, sleep, go fishin'..
Gebruikersavatar
Huib van Baren
Berichten: 58
Lid geworden op: 17-03-2008 16:11
Locatie: Zeist

08-08-2008 16:56

Beste Rubenko,

Eerst even over nylondikte:

Ik heb zelf ook een 1,25 ponds hengel van 3,90m en als je een soepele nylon kunt vinden kun je gemakkelijk tot 0,26mm dikte gaan.

0.22 zal voor de zomerperiode wat aan de lichte kant zijn aangezien er veel onderwater begroeiing is en de karpers over het algemeen een stuk sterker en sneller zijn dan in de winter.
In deze periode is 0,22 echt wat aan de lichte kant en is het risico op lijnbreuk toch wel groot.

In de koudere periode is zo'n lichte lange penhengel echt heerlijk om met 0.22mm te vissen!!

Maar goed, dan toch even over molens. Onder zo'n klassieke penhengel kunje bijv. een oudere Mitchell (type 306/308) molen hangen. Dat zijn fantastische molens. Of ABU/Garcia cardinal. Het hoeven geen grote zware molens te zijn,
maar als er zo'n 100 meter 0.25 op kan zit je wel goed.

Een zeer goed afstelbare slip is dan wel een vereiste als je zo licht vist. Zowel de oudere Mitchells (en de nieuwere) als de ABu's staan daar wel om bekend!

Succes met je zoektocht.... en goeie vangst!
Gebruikersavatar
Martijn Julien
Berichten: 1119
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Purmerend

08-08-2008 18:23

Ik heb onder mijn bejaarde Fairplay stok een Penn 430SS hangen. Ziet er super mooi uit en functioneert goed. Met name de slip is een genot en heeft een heerlijke sound. Genieten dus. Shakespeare heeft ook erg mooie oude molens, zoals de Ambidexen en Sigma's. Op marktplaats staan er meer dan genoeg, de Penn zie je wat minder vaak.

25/00 is inderdaad prima te vissen met een 1,25 lbs stok, mist je niet al te wild doet.
Rubenko Ruwaard
Berichten: 9
Lid geworden op: 07-08-2008 17:34
Locatie: Breda

10-08-2008 23:47

Bedankt Huib en Martijn,

Ik heb m'n oog laten vallen op een Penn 430 SS. Alleen maar goede verhalen.. Ben erg benieuwd!
Vanmiddag even een uurtje gepend.. nieuw water, nieuwe kansen.. drie dikke platten eruit gehaald.. en iets dat na een sprong boven water de haak loste... lucky basterd! Eerste keer geprobeerd met legkorrels voor kippen. Eerst getest in een bak water, zag er erg goed uit, na tien minuten helemaal uit elkaar gevallen..trekt in ieder geval brasems aan..

Ik houd jullie op de hoogte!

Groeten, Rubenko.
Eat, sleep, go fishin'..
Gebruikersavatar
Huib van Baren
Berichten: 58
Lid geworden op: 17-03-2008 16:11
Locatie: Zeist

11-08-2008 11:03

Hallo Rubenko,

Dat vissen met kippenbix werkt erg goed. Zelf vul ik het zomers nog wel eens
aan met trouvitkorrels, duivenvoer of mais of verkruimelde boilies. En het is lekker goedkoop!

Het enige is, dat je echt actief moet doen om het maximale eruit te halen. Dwz. echt meerdere stekjes maken en die aflopen. Helaas heb ik in m'n directe omgeving geen stekken waar ik lekker een kilometer of zo langs het water kan struinen zonder andere mensen en/of vissers tegen te komen.. En ik merk bij
mezelf dat ik soms in het kader van de ontspanning lang op een plek blijf zitten...

Maar goed, zelf ben ik ook op zoek naar een mooie glashengel.. lekker marktplaats afstruinen.................
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

11-08-2008 11:20

[quote="Huib van Baren"]Beste Rubenko,
Een zeer goed afstelbare slip is dan wel een vereiste als je zo licht vist. Zowel de oudere Mitchells (en de nieuwere) als de ABu's staan daar wel om bekend!
quote]

Rubenko,
Die abu's zou ik zeker niet nemen...zo goed als beweerd wordt is die slip he-le-maal niet.
Mitchels zijn al iets beter...
Als je voor de top gaat, iemand op dit board bied een shakespeare president aan voor slechts 100 euro.
T's dat ik zelf ff geen geld meer heb, omdat ik binnenkort een nieuwe camera ga kopen, anders had ik wel een tweede exemplaar erbij genomen. :wink:
Deze werpmolen heeft een sublieme slip!

Een echte aanrader deze president, en als verzamelaar van oude meuk kan ik je vertellen dat de vraagprijs heel heel netjes is gezien de staat van deze werpmolen.
Verder worden de presidents nauwelijks aangeboden in Nederland. De exemplaren die opduiken komen steevast via Duitse verzamelaars op de markt. De Duitsers wisten vroegah velen malen beter goede kwaliteit wel te herkennen. Hiermee wil ik tevens aangeven dat deze werpmolen zijn waarde enigzins zal behouden mits je er een beetje netjes mee om gaat.
Bij deze de link van de verkoper, ik heb er geen connecties mee...laat dat duidelijk zijn :wink:
viewtopic.php?f=50&t=50182&p=617403&hilit=president#p617403
Robert Lamboo

11-08-2008 12:36

Dan toch..ik vis met 2 Abu 44's en ik vind het toch prachtige molens voor de penvisserij. Slip werkt prima. Moet je wel de gene kopen die in goede staat zijn natuurlijk. Maar niks te klagen hoor! Misschien een kwestie van smaak ook 8)
Rubenko Ruwaard
Berichten: 9
Lid geworden op: 07-08-2008 17:34
Locatie: Breda

11-08-2008 15:51

Hmmm... zoveel mensen, zoveel wensen.. bedankt in ieder geval allemaal voor de reacties!!
Goed, penhengel besteld, molen nog even doorzoeken dus 8) Een paar schitterende dobbertjes van Dobberrob aangeschaft.. Nu alleen nog een goede betaalbare lijn.. 25/00? iemand ideetjes?

Hoe doen jullie dat trouwens?
Ik zet m'n haak etc rechtstreeks op m'n hoofdlijn, en als ik weer eens op huis aan ga, haal ik heel de boel weer los. Met als groot nadeel dat de loodjes m'n lijn erg verzwakken.
Laten jullie alles gewoon lekker zitten voor de volgende keer, of gebruiken jullie een onderlijntje?

Alvast bedankt!
Eat, sleep, go fishin'..
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

11-08-2008 21:43

Robert,
Heb zelf ook jarenlang met abu's gevist.
slip komt lang zo soepel niet op gang als beweerd wordt, edoch hiermee wil ik niet zeggen dat de slip slecht is :wink: . Als je eenmaal een keer die shakespeare hebt geprobeert...wil je niks anders meer.
Smaak komt bij mij pas op de tweede plaats...het moet op de eerste plaats functioneel zijn.
Daarnaast heeft de shakespeare een alu spoel.
Uit eigen ervaring het volgende: heb gedurende de vroegere jaren maar liefst 3 x gedurende een karperdril de plastic abu spoel kapot zien gaan...mooi dat de vis pleitte was :cry: .

Als je toch voor de abu gaat, probeer dan de jubileumversie te pakken te krijgen, zo'n 8 jaar terug ?? verscheen er een jubileumversie abu op de markt. Identiek aan die van de jaren 70...enkel wel met een alu spoel :wink:
Gebruikersavatar
Rick Van Derks
Berichten: 1121
Lid geworden op: 24-02-2005 21:16
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

11-08-2008 23:09

Zoals Hans al zei: Shakespeare! Hieronder een aantal Toppers voor onder je penhengel:

Afbeelding
Type: Sigma 2200 050. De 040 versie is ook prima voor onder de 'normale' penhengels

Afbeelding
Type: Shakespeare President II 2910

Afbeelding
Type:Shakespeare Ambidex 2410

Afbeelding
Type: Ambidex Super 2401 en 2499

Houdt Marktplaats wel ff in de gaten. Daar worden ze soms nog met enige regelmaat aangeboden.


Succes



Met vriendelijke groetsels,


Rick
Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dat is kennis.

Combineer wat je meemaakt, met wat je al wist




http://www.hetvettebaarsje.nl/karpergroep
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

11-08-2008 23:20

ouderzwets
Gebruikersavatar
Rick Van Derks
Berichten: 1121
Lid geworden op: 24-02-2005 21:16
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

11-08-2008 23:27

Mááár óóh zó Goéééééd 8)
Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dat is kennis.

Combineer wat je meemaakt, met wat je al wist




http://www.hetvettebaarsje.nl/karpergroep
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

11-08-2008 23:32

ff uit mijn hoofd Rick, maar ik meen dat die zwarte een collectors items is!
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

11-08-2008 23:37

Rick Van Derks schreef:Mááár óóh zó Goéééééd 8)


klopt, maar er zijn tegenwoordig ook goede molens verkrijgbaar en die kunnen mensen dan ook gewoon kopen. Kost wel wat maar dan heb je ook wat.

http://www.knkfishing.com/assets/images ... 000S_l.jpg

lelijk, maar onverwoestbaar
Gebruikersavatar
Rick Van Derks
Berichten: 1121
Lid geworden op: 24-02-2005 21:16
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

11-08-2008 23:48

Bedoel je de President 2910 Hans? Dat zou indd goed kunnen. ps. Heb um wel :P Maar ligt eigenlijk te vaak in de kast. De Sigma's 2200 040/050 behoren grotendeels tot m'n vaste materiaal bij het penvissen.

De Sigma 2200 050's worden overigens nog wel regelmatig aangeboden.

Het is en blijft gewoon mooi spul. Kwalitatief goed, en met name de slip op deze series lopen als een tierelier.



Met vriendelijke groet,



Rick
Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dat is kennis.

Combineer wat je meemaakt, met wat je al wist




http://www.hetvettebaarsje.nl/karpergroep
Gebruikersavatar
Rick Van Derks
Berichten: 1121
Lid geworden op: 24-02-2005 21:16
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

11-08-2008 23:58

Kun je die op de Kermis winnen Mitsz? Die gouden randen zijn totally Blinggggg!
Even zonder gekheid..als het maar werkt :wink: Iedereen heeft zo z'n voorkeur.
De andere molens die hier beschreven staat zijn indd niet 1-2-3 te verkrijgen. Maar de één heeft daar geen moeite mee en gaat er gewoon voor zo gauw er 1 wordt aangeboden, de ander niet. Ieder z'n ding.
Zo zijn er genoeg die van een beetje nostalgie houden in hun materiaal. En tja..in winkels worden dat soort materialen niet standaard verkocht.





Met vriendelijke groet,


Rick
Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dat is kennis.

Combineer wat je meemaakt, met wat je al wist




http://www.hetvettebaarsje.nl/karpergroep
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

12-08-2008 00:27

Mitz,
rubenko schreef:
Het lijkt me geweldig om onder deze oude hengel, een bijpassend tweedehands molentje te hangen


Die bling bling molen kun je niet echt bijpassend noemen...toch? :o :lol: :lol: :lol:
Goed werken zal het allemaal wel :wink:

@ Rick,
inderdaad die 2910 :wink:
Ik zal het als je het echt wilt weten het moeten opzoeken, maar het zit hem in de verf.
Die met de zwarte verf zijn maar kortstondig gemaakt, mischien mindere verf-kwaliteit?..daardoor meer waard dan de overigen.
John Bell heeft er ooit eens een artikel over geschreven.
Tevens heeft hij de slip nog meer verbetert...deze kun je nu echt aan een touwtje ophangen aan het plafond en de slip zodanig instellen dat hij de volgende dag pas de grond bereikt heeft :o
Heb er toevallig vanmiddag nog mee gevist....en gevangen :)
K. van den Herik

12-08-2008 08:22

leuke van die ouwe meuk is, is dat vroeger maar een heel klein platformpje was om je mening te spuien. Schreef 1 of andere nitwit over een zeeeeeer smeuige slip betekende dat niet meer dan ie dat dacht. Praktijk was bijna altijd anders.

abu meuk moest je eerst opereren om er nog iets mee te kunnen.
heb je nog die rage met van die klote lijn gehad, sylcast oid
landingsnetten die al krom stonden van alleen het net

goeie ouwe tijd. Als bamboe echt zo goed was lagen er gewoon genoeg bamboe hengels in de winkel.
Gebruikersavatar
Huib van Baren
Berichten: 58
Lid geworden op: 17-03-2008 16:11
Locatie: Zeist

12-08-2008 10:09

Hoe doen jullie dat trouwens?
Ik zet m'n haak etc rechtstreeks op m'n hoofdlijn, en als ik weer eens op huis aan ga, haal ik heel de boel weer los. Met als groot nadeel dat de loodjes m'n lijn erg verzwakken.
Laten jullie alles gewoon lekker zitten voor de volgende keer, of gebruiken jullie een onderlijntje?


Hey Rubenko, meestal vis ik met de haak rechtstreek op de lijn (als ik met mais, worst of kattenbrokjes vis) en soms met een karperonderlijntje (en hair) als ik met pellets of boilies wil vissen.

In het koude seizoen vis ik graag met 0.22 technium van Shimano, maar da's wel een dure lijn. Daarom heb ik laatst eens een experimentje gedaan met goedkopere lijn en dat bevalt me heel goed. Ik heb voor 14,99 een busje
X2 Secure 0,25mm gehaald (bijna 2000 meter!!). De lijn kinkt namelijk nauwelijks en is lekker soepel. Ik vind wel dat er behoorlijk wat rek op zit (in tegenstelling tot Technium lijn) maar op de korte afstanden waar ik op pen is het eigenlijk wel prettig. Ook is de lijn sterk door de waterplanten heen! Heb nog geen breuk gehad. Er kan ongeveer 150meter op m'n spoel, dus na iedere keer vissen, knip ik het hele onderste stuk (ongeveer 2 meter) af.
Op die manier is het risico van lijnbreuk door je loodjes minimaal.
Gebruikersavatar
koos kalkman
Berichten: 585
Lid geworden op: 24-05-2004 11:38

12-08-2008 14:07

een shimano exage is 10*beter.
haha

Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

12-08-2008 18:30

K. van den Herik schreef:leuke van die ouwe meuk is, is dat vroeger maar een heel klein platformpje was om je mening te spuien. Schreef 1 of andere nitwit over een zeeeeeer smeuige slip betekende dat niet meer dan ie dat dacht. Praktijk was bijna altijd anders.

abu meuk moest je eerst opereren om er nog iets mee te kunnen.
heb je nog die rage met van die klote lijn gehad, sylcast oid
landingsnetten die al krom stonden van alleen het net

goeie ouwe tijd. Als bamboe echt zo goed was lagen er gewoon genoeg bamboe hengels in de winkel.


zeer smeuige slip...dat komt van Kees Ketting :D
Sylcast...wat te denken van maxima :wink:
Gebruikersavatar
Eddy Roelans
Berichten: 310
Lid geworden op: 30-08-2006 14:41

13-08-2008 00:22

Nou Hans, heb zeker ruim 25 jaar met Maxima gevist, tot en met vorig jaar. Nooit geen problemen mee gehad. Ik weet wel dat de opgegeven diameter niet klopte, maar daar hield ik dan gewoon rekening mee.
Jammer dat ik hier nergens geen Maxima meer kan verkrijgen :(

Gebruik nu voor het penvissen Fox Steel soft Camo en ben er tot nu toe erg tevreden over. Enig minpunt is, dat de lijn
af en toe wat springerig is, zeker als er wat wind zit.

http://www.fishing4u.nl/shop/N_frame.ht ... t_223.html

Trouwens, ik gebruik nog steeds mijn Sigma's 040 en Abu Cardinal's 4 voor het pennen. De slip van deze molens zijn volgens mij perfect.

Maar zo heeft ieder zijn eigen mening hè.

Btw groetjes aan Nanda en de kids :D
Neem ook eens een kijkje op mijn blog over het bouwen van pennetjes.

Blog: http://zelfdobbertjesbouwen.blogspot.nl/
John Pannekoek
Berichten: 2757
Lid geworden op: 18-02-2002 01:00
Locatie: Leidschendam

13-08-2008 00:36

Lelijk maar onbetaalbaar Mitszje. Past alleen onder een gouwe hengel, als je er al munten voor had.

Klaas,

Ik was ook zo'n 'meeloper' zonder eigen mening met die eerste carbonshit. Was het geen echte Zweetse 54'er of 55'er, dan wél een neppert ZO Aziatiese GARSJA wat je deronder hing was je passé. Wat een kutslip zég en een opspoelcapaciteit van lick my taint. Nóg altijd een tennisarm van het binnendraaien zónder iets gevangen te hebben mét toblood.
Je kan lullen wat je wilt maar die Shakespeare's en sommige Mitchells pas(t)sen perfect onder die (glas)stokken. Om het maar niet over diverse Sigma's te hebben. En er wordt (logischerwijs) weinig nieuws gemaakt voor die Retrobende om te gebruiken omdat er gewoon bijna geen vraag naar is.
Groet,

John

Maxima stil rulezzzzzz
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

13-08-2008 09:52

Hallo Eddy
Leuk om via deze weg weer eens van je te horen.
Je hebt het vissen blijkbaar weer opgepakt?
Verder gaan per email? hbrinkel@planet.nl
De door jou gebouwde glashengels heb ik nog steeds...vorige maand is de topoog zelfs nog gerestaureerd.

Maxima is zeker geen slechte lijn hoor :wink:
Zoals je opmerkte klopte er helemaal niks van die lijndiameter diktes.

Enkel...gedurende de jaren dat ik ermee gevist hebt en later opgedane ervaringen met andere vislijnen en penhengels (glas en grafiet) heeft mij geleerd dat de rek van maxima soms teveel van het goede was.
Met de combinatie soepele penhengel tot 1 3/4 lbs plus de zeer rekbare maxima lever je ook "controle " over de dril/vis in. Vis je op open obstakelvrije wateren is er weinig aan de hand (Tenminste als je van lange drills houd :wink: ). Zelf houd ik er wel van om de vis enigzins te kunnen sturen (mijn wil opleggen) met mijn soepele penhengel, zeker als ik ook nog eens in de buurt vis van rietkragen of enige obstakels.
Als ik er Maxima op had zitten, duurde mijn drils langers , waren er meer kritische breekmomenten van de lijn, en de karper bepaalde soms wat er ging gebeuren ipv de visser. Als je de soepele penhengel goed weet te benutten (buigen tot in het handvat), duren drills soms zelfs opmerkelijk korter en heb je een veel betere controle over de vis .Jawel soms zelfs korter ten opzichte van zwaardere dikkere blanks . Het kost de vis veel enorm veel energie om telkens uitvallen te doen, dat volledig opgevangen wordt door de hengel...hij raakt sneller uitgeput en je kunt de vis als je het goed doet soms opmerkelijk dichter bij je onder de kant houden (weg van obstakels). Soms kun je bizar snel de vis uit het water scheppen mocht het nodig zijn, hiermee is de vis natuurlijk niet uitgedrild. Dus enige voorzichtigheid op de kant is dan weer wel gewenst.
Zelf vis ik met de pen vaak met een drie-delige Ron thompson vliegenhengel (tot in het handvat gaat die) of de Conquistador van CJW. Als werpmolen gebruik ik hierbij de shakespreare president (echt die slip is velen malen beter dan die klassieke abu's) of de moderne abu suveran. Als lijn gebruik ik nog steeds die bulkspool berkley big game 10 lbs welke ik nog heb. Heb wel enkele andere lijnen gebprobeerd zoals moderne fluorcarbon lijnen, maar deze bleken telkens erg kwetsbaar op de knoop.
Er zijn overigens werkelijk sublieme nieuwe moderne molens te koop met een uitmuntende slip, maar alle waar naar zijn geld :wink:
Groeten
Hans Brinkel
Gebruikersavatar
Eddy Roelans
Berichten: 310
Lid geworden op: 30-08-2006 14:41

13-08-2008 12:10

Hans Brinkel schreef:Verder gaan per email? hbrinkel@planet.nl


Mailtje gestuurd :wink:
Neem ook eens een kijkje op mijn blog over het bouwen van pennetjes.

Blog: http://zelfdobbertjesbouwen.blogspot.nl/