Beetregistratie bij het afstandvissen met een controller


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Martijn Julien
Berichten: 1119
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Purmerend

21-07-2008 15:29

Dit jaar ben ik voor het eerst begonnen met het serieus op afstand vissen met kattenbrokjes. Tot nu toe vallen de resultaten echter behoorlijk tegen. Dit ligt voornamelijk aan de brakke beetregistratie. Ik heb al meerder malen gezien dat mijn haakaas werd gepakt, zonder een tik te zien op mijn controller. Ik word er gek van, want onder de kant verzilver ik bijna 100% van de aanbeten. Hoort dit dan gewoon bij deze soort visserij, of hebben jullie misschien tips voor me?

Mijn montage ziet er volgt uit:

- Hoofdlijn en onderlijn zijn 25/00 Gamakatsu G-line. De onderlijn is ongeveer een meter lang.
- Drennan controller gemonteerd aan een safetyclip.
- Korda Wide Gape maatje 8.
- Brokken monteer ik tegen de haaksteel aan met een elastiekje.
Robert Lamboo

21-07-2008 16:11

Je montage is zeker prima in orde Martijn, ik vis zelfs met een controler op de hoofdlijn. Deze worden tegen gehouden door 2 grote Korda-stuitjes. Ik laat ook tussen de stuitjes ongeveer 30 cm ruimte zodat wanneer de vis het aas pakt hij geen weerstand voelt als hij wegzwemt. Als hij zichzelf prikt zie je de controller vanzelf meehobbelen. Is dit niet het geval, dan heeft de vis het aas al weer uitgespuugd en heeft hij het zaakje door. Ik denk dat je hier meer richting dressuur op de brokken moet zoeken. Monteer voor de grap eens een grote korst op je haak, en kijk of dit werkt. Als de vissen goed aan het azen zijn intereseert het ze vaak niet veel wat er aangeboden word.
Gebruikersavatar
Martijn Julien
Berichten: 1119
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Purmerend

23-07-2008 00:05

Hey Robert,

Die schuivende presentatie ga ik zeker proberen. Maar ik denk inderdaad dat het ligt aan het azen van de vissen zelf. Vandaag had ik ze op een andere water echt lekker los. De vis was lekker zwemmend aan het azen en schrok duidelijk toen ze het gewicht voelden van de controller. Mooie boeggolf en krakend glasvezel was het resultaat dankzij een mooie graskarper ;) Ik denk dat ik wat moet rommelen met aas om ze weer los te krijgen.
Gebruikersavatar
Hans Eshuis
Berichten: 355
Lid geworden op: 04-04-2006 22:04
Locatie: Serooskerke
Contacteer:

28-07-2008 20:38

Hallo Martijn,
Bij deze een foto van mijn variantjes montage.

Afbeelding

Afbeelding

Ik gebruik een stukje tak als controller, waar ik twee gaatjes heb doorgeboord, eentje in het midden, eentje uit het midden. Door in het tweede gaatje wat loodhagels te stoppen krijgt het takje extra gewicht en gaat de oranje kant altijd boven drijven. Het takje komt tussen twee stuitjes op de hoofdlijn. De afstand tot het aas en de speelruimte voor de controller houdt ik meestal op 70 en 30 cm, maar dat kan je varieren.

Het takje wordt soms ook gepakt, maar vaak zonder paniek weer uitgespuugd. Op afstand aanslaan zodra de controller gaat bewegen. Dichtbij kun je beter het aas zelf in de gaten proberen te houden.

Werkt ook met broodvlok

groeten Hans
Robert Lamboo

01-08-2008 03:07

Even afgezien het feit dat ik het een hele leuke creatieve oplossing vind: als je de brokjes in de haakbocht doet, heb je dan niet juist vaker last van misslagen of losschieters?

Mijn sugesstie is het elastiekje + brokjes bij het haakoogje te houden voor een grotere inhakingskans :)
Gebruikersavatar
Hans Eshuis
Berichten: 355
Lid geworden op: 04-04-2006 22:04
Locatie: Serooskerke
Contacteer:

02-08-2008 12:51

Robert,

Ik schat met deze haak-brok combinatie ca 90% rendement. Haak hangt achter een 10/00 draadje, waardoor het geheel iets kan bewegen. (je moet even weten dat hier geen vissen boven de 20 pond zitten).

Ik sla direct aan als de controller gaat varen, of , wanneer de vis niet wegzwemt, na 3 seconden sabbeltijd.

groet Hans
Josef Stalscu
Berichten: 1003
Lid geworden op: 21-04-2007 17:38
Locatie: BREDA
Contacteer:

02-08-2008 18:26

Als ik op afstand vis, dan gebruik ik meestal een korst.

Na het ingooien je lijn iets in draaien, zodat de lijn tussen controller en korst gestrekt is.

Als ze dan aan je korst zitten, beweegd je controller vrijwel altijd en meteen.

Maar je ziet het natuurlijk niet zo goed als op korte afstand.
Zit hier wel vis?
ron bouman
Berichten: 389
Lid geworden op: 14-02-2007 18:51

03-08-2008 10:18

is het niet wat om eens een zwaardere controller te gebruiken?

ik moet zeggen dat niet veel met controllers vis, af en toe als de vis echt op afstand aast.

wat me opvalt tijdens het normale brokvissen is dat de vis zich soms al haakt op de weerstand van de lijn. wanneer je er dus een zware controller aan hangt is de kans dat ie zich prikt nog groter neem ik aan.
Gebruikersavatar
Hans Eshuis
Berichten: 355
Lid geworden op: 04-04-2006 22:04
Locatie: Serooskerke
Contacteer:

03-08-2008 15:03

klopt wel Ron

Ik heb in het begin van die zwart rode geepdobbers gebruikt en daar haakten ze zichzelf aan.
wat er verder voor valt te zeggen is dat het aanslaan op grote afstand en vaak ook nog een bocht in de lijn moeilijk wordt.
Maar....zwaardere controllers geven ook grotere plonzen. Mijn ervaring is dat na drie keer ingooien op dezelfde plek de vissen gaan wegblijven..

groet Hans
Jan Pouwe
Berichten: 164
Lid geworden op: 04-04-2005 11:02

03-08-2008 20:51

Martijn,

Je geeft zelf de antwoorden al!

Juist door geduld te heben en de vissen een tijdje aan te voeren worden ze steeds fanatieker en slaan alle voorzichtigheid in de wind. Ook komen er vaak meer vissen bij die ook gaan azen. Door de voedselnijd die dan ontstaat worden ze vaak nog fanatieker en uiteraard dan ook heel gemakkelijk te haken (door weerstand van de controler)!

Ik zie zo vaak dat mensen als een karper net de eerste brokjes neemt er al een haak bij gooien. Niet doen, geduld en even voorzichtig blijven voeren.

Aan je systeem ligt het niet, al gebruik ik zelf geen clip, maar zet de controler direct op de lijn met 1 cm er achter een stopper (zoals de meeste dat doen).
Vr. Gr.

Jan
Robert Lamboo

04-08-2008 12:15

Nog een tipje: een leader van 26/00 fluorcarbon kan ook wonderen doen op wateren waar ze nogal voorzichtig zijn. Laatst ondervonden met een maat van mij. Bij hem aasden ze naar een lieven lust, terwijl bij mij (met mn gewone 25/00) de vissen gewoon wegbleven of er alsnog vandoor gingen als ze mijn lijn zagen/voelden. Hij verzilverde meer aanbeten terwijl het bij mij allemaal twijfelgevallen waren.
Bob Geelen

04-08-2008 12:32

Hans je hebt gelijk. Een grote controller geeft een grotere plons, waar de vis inderdaad van kan schrikken. Daarom zorg ik altijd dat ik ver over de plaats waar de karpers azen heen gooi. Dan haal ik heel langzaam mijn lijn binnen tot de plek waar de plek waar ik één of meerdere karpers zie azen.

Op deze manier zorg je ervoor dat de vis niet schrikt en bovendien kun je het aas voor de bek van de karper leggen. Natuurlijk moet het water wel groot genoeg zijn om ver te kunnen gooien. Ik mag graag met een zwaardere controller vissen als ik de vis niet dichtbij krijg. Bij mij haakt haakt de vis zich bijna altijd zelf.
ron bouman
Berichten: 389
Lid geworden op: 14-02-2007 18:51

07-08-2008 18:51

je moet die zware controllers inderdaad niet tussen de vis werpen.

gelukkig kun je met die controllers en brokken zeer ver werpen en ook nog eens super gericht.
Plaats reactie