pen vansten mei ´08


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Wouter Vennekens
Berichten: 804
Lid geworden op: 25-02-2002 01:00
Locatie: As (B)

29-05-2008 12:26

Ik weet het niet, vertel mij het eens Douwe!!!!!!!!!
Gebruikersavatar
Patrick van den Berg
Berichten: 167
Lid geworden op: 21-02-2008 22:45
Locatie: Amsterdam

29-05-2008 12:46

dank je Sebastian voor de tip zal hem binnen kort maar even kopen.

Gr, Patrick
Gebruikersavatar
vincent bakker
Berichten: 236
Lid geworden op: 20-07-2006 02:54
Locatie: Maastricht
Contacteer:

29-05-2008 15:08

Wouter Vennekens schreef:Alleen als ik sla op zo'n opsteker, sla ik 9 keer van de 10 mis (en soms nog meer). Ben je zeker dat een lijnzwemmer geen opsteker kan veroorzaken? Een vis kan dat loodje toch ook "opheffen" door tegen de draad te zwemmen? neh?

Misslaan heeft misschien te maken met je (harde?) aas en de manier waarop je haak er mee verbonden of er in verstopt is.

Maar een opsteker bij een lijnzwemmer zou idd kunnen als je lood bijvoorbeeld iets te licht is, en makkelijk van de bodem komt. Als het loodje maar zwaar genoeg is zal dat minder voorkomen.

Iets zwaarder vissen misschien? Maar niet overdrijven, natuurlijk....

Overigens vannacht weer een leuk schubje drijvend met de kattebrokjes. Foto's maak ik niet meer van deze visjes, gewoon snel terugplaatsen!
De karper heeft altijd gelijk... http://www.baitcalculator.com
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

29-05-2008 15:24

Wouter probeer het eens in een emmer water zou ik zeggen, het antwoord ligt voor de hand.

Vincent probeer jij het ook eens, een opsteker bij een lijnzwemmer is feitelijk onmogelijk.
Bij een opsteker wordt het aas en het loodje opgetild van de bodem, bij een lijnzwemmer wordt de pen eerst onder getrokken voor het loodje en het aas van de grond komt.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Wouter Vennekens
Berichten: 804
Lid geworden op: 25-02-2002 01:00
Locatie: As (B)

29-05-2008 15:38

als dat loodje te licht is kan dat toch wel? niet? Daar zou het wel aan kunnen liggen misschien....dat loodje wat bij mij op de grond ligt is zeer licht en trekt de antenne van m'n pennetje 1,5cm dieper onder.

Het zou ook kleine witvis kunnen zijn die met m'n zoete maiskorreltjes speelt, maar dan moet ik er af en toe toch eens eentje haken ook, zo groot zijn m'n haken nu ook niet bepaald...

ik sloeg trouwens onlangs op een fameuze opsteker en toen had ik een lange schub van 11kg achter in z'n staart gehaakt... moet je mij eens vertellen hoe dat dan kan :)
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

29-05-2008 16:11

Wouter uitzonderingen bevestigen een regel, probeer het eens in een emmer water.

Ik heb het idee dat jij gewoon iets hebt vastgesteld en dat een andere ervaring niet meer relevant is.
Een vis die tegen een lijn aanzwemt trekt de pen onder, PUNT.
Een vis die van onderen komt en tegen een lijn aanzwemt KAN de pen platleggen, maar heel subtiel opsteken vergeet dat maar bij een lijnzwemmer.

De vis die jij gehaakt hebt bij een opsteker KAN ook een wegdraaiende vis geweest zijn die je aas opgepakt heeft snel weer uitspuugt en bij het wegdraaien gehaakt wordt, het KAN het hoeft dus niet voordat je daar ook een "ja maar" opmerking over wilt maken.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Wouter Vennekens
Berichten: 804
Lid geworden op: 25-02-2002 01:00
Locatie: As (B)

29-05-2008 18:30

ik zeg niet dat ik gelijk heb hoor. Ik vond uw uitleg ook altijd aannemelijk, maar sinds ik zo ben beginnen vissen begin ik weer te twijfelen.
Zal het nog eens even schetsen:
De voorbije jaren viste ik anders. Toen loodde ik gewoon m'n dobber uit zodat er geen lood op de grond lag, en dan knoopte ik m'n haak 60 cm onder het laatste loodje. De haak en de laatste 20-30-40-50 cm lijn lagen dus op de grond. Op een avondje vissen kreeg ik dan een paar keer beet, waarvan ik er wel eens missloeg, maar evengoed ook raaksloeg. Ook valshakers kwamen sporadisch voor, maar ik haakte er meer in de bek. Ik viste toen al op hetzelfde water met hetzelfde aas etc. trouwens.
Nu, sinds ik wat dingen hier gelezen heb ben ik beginnen beseffen dat ik toch niet bepaald scherp zat te vissen. De vis had zeer veel bewegingsruimte, en een karper zwemt nu ook meestal niet als een gek rond tijdens het azen dus ik had het vermoeden dat ik veel "beten" gewoon niet zag, vanwege teveel speling.
Dus.. vanaf nu (allez, een maand geleden) een loodje 20cm van de haak dat dienst doet als verklikker.
Wel sindsdien staat m'n pennetje amper stil. De ene opsteker na de andere. Ik ben zo al een paar keer meer dan een uur lang bezig geweest met misslaan, de ene beet na de andere, vooral opstekers maar ook "onderduikers" , met verschillende types en maten (vlijmscherpe) haken. En dan hing er vaak ineens een karper of een brasem aan, na meer dan een uur nonstop misslaan :D . Dan vraag ik mij toch af hoe zoiets komt, niet? Ik zeg het, op dat loodje na is alles identiek.
john smak gregoor
Berichten: 45
Lid geworden op: 23-09-2007 15:43
Locatie: Anna paulowna

29-05-2008 18:32

ook eens wat foto`s van mij...

Afbeelding


Afbeelding

Afbeelding

helaas meestal geen fototoestel bij me of de mogelijkheid om te maken..

Maar deze werden dan door aandachtige kijkers bekeken
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

29-05-2008 18:42

Wouter een dringend advies ga terug naar je oude manier van vissen zo vis ik al jaren en je kunt op die manier ook heel scherp vissen gewoon een kwestie van uitloden.
Maar het is een karper geen witvisje waar je heel scherp op moet vissen.
Jou oude manier van aanbieden is niks mis mee.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Dirk van Son
Berichten: 184
Lid geworden op: 15-05-2007 19:19

29-05-2008 20:32

Ik had deze vis gisteravond nog gevangen;)
vond het wel een mooie:D

Afbeelding

Groeten
Gebruikersavatar
Huib van Baren
Berichten: 58
Lid geworden op: 17-03-2008 16:11
Locatie: Zeist

30-05-2008 11:06

Hallo Wouter,

Zelf vis ik ook met een verklikkerloodje op de bodem. Het is inderdaad een zeer gevoelige manier van vissen. Het betekent ook dat je vaak elk visje wat tegen je lijn zwemt, of elk voorntje wat even naar je aas hapt zichtbaar is. En daar wordt je soms helemaal gek van (spreek uit ervaring)

In het koude seizoen, als de karper vaak heel traag en/of voorzichtig hapt, is het een van DE manieren om ze toch te vangen. Echter zomers, als er veel activiteit is, wordt je er soms gek van alle kleine aanbeetjes.

Douwe heeft gelijk, dat een karper geen voorntje is, en als een karper toehapt, dan zul je dat wel merken ja. Zomers is er meer sprake van voedselnijd, dus ook karpers zullen af en toe wat van hun voorzichtigheid laten varen. En als ze toehappen, zwemmen ze dan vaak ook meteen weg.
Je kunt het systeem van het verklikkerloodje dan iets minder gevoelig maken door bijv. de onderlijn (tussen laatste loodje en de haak) wat langer te laten. Ik heb hem soms op 30 of 40 cm. En je kunt natuurlijk je aas aanpassen, waardoor het moeilijker voor kleine visjes is om het op te pakken.. Bijv. flinke pellets, aardappels, stukken kaas, boilies, etc.
Gebruikersavatar
Huib van Baren
Berichten: 58
Lid geworden op: 17-03-2008 16:11
Locatie: Zeist

30-05-2008 11:08

Oh, en Dirk,

da;s inderdaad een hele mooie vis!! Ik sta te popelen om vanavond nog ff lekker
te gaan vissen!
dennis scherjon
Berichten: 421
Lid geworden op: 13-02-2006 10:11

30-05-2008 16:34

Afbeelding
Afbeelding


black beauty!
Tim Sanders
Berichten: 369
Lid geworden op: 21-03-2005 21:26
Locatie: Didam

30-05-2008 18:16

Inderdaad een brute black beauty 8)
Gebruikersavatar
Patrick van den Berg
Berichten: 167
Lid geworden op: 21-02-2008 22:45
Locatie: Amsterdam

30-05-2008 19:42

weer niks gevangen :S me maat had er wel 1 ze eerste van het jaar voor hem 7,30 kg en ik kon vandaag meteen naar de huisarts om een teek weg te laten halen :S

Gr, patrick
Gebruikersavatar
Bert Vooijs
Berichten: 1871
Lid geworden op: 22-12-2005 23:41
Locatie: Amsterdam

30-05-2008 20:05

Dennis,

Dat is de Dropspiegel! :wink:

Groeten van Bert.
ff v==
Gebruikersavatar
Nick van den Oord
Berichten: 282
Lid geworden op: 21-11-2003 01:00
Locatie: Eindhoven

30-05-2008 20:48

een dropschub bedoel je ? :roll:
Gebruikersavatar
Bert Vooijs
Berichten: 1871
Lid geworden op: 22-12-2005 23:41
Locatie: Amsterdam

30-05-2008 21:02

Wat jij wil...

Ik kan niet alles maken van die foto. Even mijn bril op zetten.

Euh,

Dropschub dan (hoewel ik het nog steeds niet met zekerheid durf te zeggen; jij gelukkig wel :wink: ).

Groeten van Bert.
ff v==
Gebruikersavatar
Sebastian Huvenaars
Berichten: 2078
Lid geworden op: 18-02-2005 16:02
Locatie: Eindhoven

30-05-2008 23:19

Neeeeej Bert, da's Dennis zijn voorhoofd. De karper zit daaronder... :wink: (pedoempsjjjjjh.....)

Ik had ook nog een mooi klein schubje, of ehhhh! spiegel...

Afbeelding

Afbeelding

Jongbroed van eigen bodem! maakt hem toch wel een beetje speciaal... :)
Robert Lamboo

30-05-2008 23:33

Wouw, schilderijtje 8)

Weinig gevist de laatste tijd en ook zonder resultaat. Maar vanavond was het weer raak..het weerzien van een oude bekende.

Afbeelding

Afbeelding

Voor de 3e keer inmiddels (het blijft een makkelijke vis), nog steeds even zwaar maar eindelijk op de digitale plaat :P
Gebruikersavatar
Bert Vooijs
Berichten: 1871
Lid geworden op: 22-12-2005 23:41
Locatie: Amsterdam

31-05-2008 00:52

Seb,

Ik vind het so wie so een bijzondere vis. Zeer schaars beschubde schubkarper :lol:

Zonder (erg veel) gekheid: voor een wildbroedspiegel - als je dat zeker weet - doet deze het niet slecht in de finale van Hollands Top Model of zo.

Lamboo: laat die spiegel nou eens met rust. :wink: :roll:

Groeten van Bert.
ff v==
Gebruikersavatar
Sebastian Huvenaars
Berichten: 2078
Lid geworden op: 18-02-2005 16:02
Locatie: Eindhoven

31-05-2008 01:31

Visje komt van een tamelijk grote plas waarop de eigenaar pak 'm beet
15 jaar geleden een 30'tal karpers heeft uitgezet. De karpers kwamen
van een kwekerij in Wageningen die opgeheven werd, de man kon ze
overnemen en heeft ze toen in de achtertuin gegooid om het zo maar
even te zeggen.
Een jaar of 4 geleden hebben ik en wat vrienden de plas min of meer
ontdekt, we hebben een aantal keer met de beheerder gepraat (vandaar
ook de hierboven beschreven info) en karpers in zo'n beetje alle maten
gevangen. Dit waren voor stuk unieke spiegeltjes, onder andere ook het
visje van mijn avatar.
Afgelopen week heb ik het record van het water opgekrikt naar 35 pond,
waarschijnlijk een vis die nog afstamt van de uitzet. Die uitzet bestond toen
trouwens uit 25 spiegelkarpers van ongeveer 15 pond, en 5 stuks die toen
al hoog in de 20 zaten, 80cm+ vissen vertelde de eigenaar. Dus ik ben
benieuwd hoe die er nu 15 jaar later bij zwemmen!
Naast de 35er afgelopen nacht ving ik er ook nog een spiegeltje van hooguit
een pond, en verder nog 2 visjes van een pondje of 8, allemaal met een
vergelijkbare bouw. Een water om zuinig op te zijn dus, we vissen er dan
ook maar af en toe...

Maargoed, dat is dus zo'n beetje de achtergrond van een van mijn favoriete
wateren, en vandaar ook dat ik met enige zekerheid kan zeggen dat er zo
af- en toe wat jongbroed de natuurlijke selectie overleeft.

Enneh, volgende vis die ik er vang krijgt een lintje!
Laatst gewijzigd door Sebastian Huvenaars op 31-05-2008 09:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Nick Flip

31-05-2008 02:12

Vandaag wezen korsten.
Geen korstje bleef liggen..
Kut eenden :cry: ?
Nee want een vlokje werd tijdens het zinken gepakt !!

Mooie schub :D
dennis scherjon
Berichten: 421
Lid geworden op: 13-02-2006 10:11

31-05-2008 08:51

Ik vat hem niet sebastiaan?mooie vissen zwemmen op dat water rond ,dat soort wateren zijn zeldzaam aan het worden koester het maar.
ik had ook een klein maar leuk visje.
Deze zal wel niet van eigen bodem zijn maar is toch wel leuk om een keer te vangen!!!
(als deze toch eens 90 cm word!!!)
Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
Sebastian Huvenaars
Berichten: 2078
Lid geworden op: 18-02-2005 16:02
Locatie: Eindhoven

31-05-2008 09:28

Oh, Bert meende een spiegel te zien op je vorige foto, maar het enige spiegelende op die foto was je voorhoofd :wink: Beetje 'n flauw grapje :oops:

Wel een mooie trouwens, dat visje wat je hier vasthebt!

Geldt ook voor die van Robert, makkelijk of niet, 't is wel een mooie...

Hallee