Mis slaan bij oppervlakte vissen.


Ray van Monnik

01-05-2008 18:38

Hallo iedereen, afgelopen dagen heb ik veel gevist op de oppervlakte met kattebrokken aan de oppervlakte. Ik viste de kattebrokken aan een hair die ik vervolgens om mijn haak zetten, zodat ze als een rondje om mijn haak hingen. Ik gebruikte een haakmaat 8 en een stuk of 5 6 kattebrokjes van Tom Poes variantjes. Nu mijn vraag : Als ik een aanbeet had sloeg ik soms mis zo'n 1 op de 3 keer. Ik sla aan wanneer ik denk dat de karper de brokjes goed naar binnen heeft. Heeft iemand misschien tips hoe ik minder vaak mis sla?

Alvast bedankt, Raymond.
Gebruikersavatar
Kenny Willems
Berichten: 3415
Lid geworden op: 20-05-2006 15:46
Locatie: Duiven
Contacteer:

01-05-2008 18:43

Haak 8 kan al te klein zijn, zelf vis ik met een 6 met 3 brokjes op de hair.
Als je met aanslaan te lang wacht heeft die de haak al ingeslikt dus dat is niet goed, zodra de vis de brokken gepakt heeft kun je al aanslaan, en zit die 9 van de 10 keer voorin het bekkie.
Jealousy is a motherfucker... A weak Jealous motherfucker... If you are jealous, you're just a weak motherfucker!!
Robbe Craeninckx
Berichten: 968
Lid geworden op: 09-06-2007 17:59
Locatie: Tielt-Winge ( België)

01-05-2008 18:49

maar misslaan is zeker niet uitzonderlijk hoor, bij het vissen aan de opp, de presentatie is missechien wel goed, alleen misschien wat te veel brokjes denk ik...

greetzzz
Christian Hummelink schreef:Ik wil ook een freezerbait-oma :o
Gebruikersavatar
sies overbeek
Berichten: 168
Lid geworden op: 04-04-2008 22:29

02-05-2008 15:40

heey raymond..

miss een paar tips die je kunnen helpen.
ik denk dat de reden van al het missen aan de montage ligt. ik zelf gebruik altijd een andere manier als ik met variantjes vis. ik doe de variantjes in een bakje met een beetje water. wat precies de verhouding is weet ik niet, maar dat moet je maar is uitproberen. de kattebrokken zullen het water opnemen en worden op deze manier zacht. zorg dat ze niet zo zacht worden dat ze bijna uit elkaar vallen, want dan kun je er niet meer mee vissen omdat de van de haak vallen. als de brokjes zacht zijn kun je ze ook nog iets laten drogen zodat ze iets taaier worden. maar hoe taaier ze zijn hoe kleiner de kans is dat je de karper mist.
doe op deze manier 2 of 3 brokjes op de haak. druk de haak door het brokje zelf heen en niet door het gaatje in het midden. je moet er maar een beetje mee experimenteren, maar vaak karpers missen doe ik op deze manier niet.

anders is het misschien handig om het eens met de korst te proberen.(ik weet niet of er dressuur op de korst zit daar, anders gaat dit natuurlijk over omdat je dan beter met kattebrokken kan gaan vissen.) als je met de korst gaat vissen, probeer de karper dan maximaal 7, 8 meter uit de kant te krijgen. neem een korst van ong. 4, 5 cm en vouw deze dubbel.(je kan ook een hoekje uit de onderkant van een boterham gebruiken van ong 2 cm lang aan iedere zijde.) haal de haak 1x door de korst en klaar. als de karper de korst pakt is die ondertussen al zo zacht en doorweek dat de kans je hem mist heel klein is. kijk anders is bij deze topics viewtopic.php?f=51&t=34905

viewtopic.php?f=51&t=47594
op dit topic heb ik zelf wat geschreven over hoe ik zelf met de korst vis.

mocht iets nog niet duidelijk zijn na deze informatie, vraag maar raak.

m.v.g.

sies
Gebruikersavatar
Martijn Julien
Berichten: 1119
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Purmerend

02-05-2008 16:08

Ik denk dat de grootte en het type haak van belang is. Met 6 brokjes zou ik zeker groter dan maatje 8 nemen. Ik vis zelf met maximaal 3 varariantjes op een maatje 8. En gebruik een haak met een grote haakbocht, zoals bijvoorbeeld de Korda Wide Gape
kevin diederen
Berichten: 3862
Lid geworden op: 28-09-2003 02:00
Locatie: Zuid Nederland

02-05-2008 22:47

12mm kurken balletje sidehooked op een Korda Widegap B maatje 6

:o

Kurk?

Ja...

Kurk!
Met vriendelijke groet,

Kevin Diederen
Ray van Monnik

03-05-2008 19:11

Hee Jongens, allemaal bedankt voor de tips, ik heb nu een grotere haak erop gezet met 5 a 4 brokjes en het gaat nu een stuk beter :) kijk maar eens penvangsten April, die vis had ik vandaag met de brokjes :D
Gebruikersavatar
dirk bijl
Berichten: 101
Lid geworden op: 07-10-2007 20:23

11-05-2008 20:32

Raymond,

Mischien nog een tip. Niet slaan wanneer je denkt dat de karper de zaak binnen heeft maar wachten totdat je de lijn ziet lopen en dan gewoon de zaak blokken. Niet zelden zul je zien dat de karper zichzelf haakt, gevolgd door een kolk en een ferme run door je slip. Slaan leidde bij mij ook tot veel "gaten in de lucht", maar deze meer beheerste aanpak veelal tot vissen op de kant.

Ik vis overigens meestal met maatje 6 klauwhaak en een korstje terwijl ik met brokken (kat of hond, afhankelijk van de te overbruggen afstand) voer.

Succes en groet Dirk
Ray van Monnik

11-05-2008 20:36

Oke dirk bedankt, ik ga het eens proberen :wink:
Gebruikersavatar
Elian van Houten
Berichten: 141
Lid geworden op: 10-05-2008 18:11
Locatie: Waddinxveen

11-05-2008 21:54

Hey ik had nog even een vraagje betreft oppervlakte vissen.

Ik vis meestal alleen met haak en dan de korst aan me haak doen.
Maar ik lees nu ook verschillende keren dat mensen gewoon een onderlijn gebruiken en daar hun aas aan doen.

Kan je dit ook met een korst doen of dat een beetje doelloos?
En is kattenbrokken liever gewild dan een korst, of verschilt dat per sloot.
Want ben nou al 2 daagjes bezig met korsten, maar ze laten me korst gewoon links liggen :(
Elian

http://www.omcds.tk voor al je favo muziek albums!
Gebruikersavatar
Jesse Geerling
Berichten: 56
Lid geworden op: 18-03-2008 22:55
Locatie: Oud-Beijerland

12-05-2008 23:17

hej Elian,
Ik heb nog nooit gehoord dat mensen een onderlijn gebruiken....
Zelf gebruik ik 2 meter voorslag fluor carbon, zie je niet goed in het water.
Verder gebruik ik een widegape hook, maar je kan ook een andere haak gebruiken. Ook knijp ik mn weerhaak dicht. Ik doe een beugelelatiekje aan mn haak, (baitband kan ook gewoon zoon klein wit elastiekje) dan prik ik mn hakensteker door drie kattenbrokken en ik trek het elastiekje door de brokken heen. door het uiteide die ik een stoppertje, takje kan ook.
Zo heb ik een vrije haak.
Met brood kan je hetzelfde doen allen dan doe je gewoon de korst door het elastiekje.

Als je het niet snapt stuur ik je wel ff een paar foto's, stuur maar een PBtje.

groete
Hooked 4 life.
Gebruikersavatar
Elian van Houten
Berichten: 141
Lid geworden op: 10-05-2008 18:11
Locatie: Waddinxveen

13-05-2008 08:03

ja oke ik snap wat je bedoelt

bedankt :)
Elian

http://www.omcds.tk voor al je favo muziek albums!
Gebruikersavatar
dirk bijl
Berichten: 101
Lid geworden op: 07-10-2007 20:23

13-05-2008 21:11

Elian,

Het vissen met een korstje heeft een groot voordeel boven de brokken, namelijk de zichtbaarheid. En als de vissen los zijn op je brokken nemen ze het korstje ook wel mee. Heb diverse malen meegemaakt dat een karper zelfs de controller probeerde op te vreten.

Met een enkel korstje zul je denk ik overigens minder snel vangen, met name op de wateren waar de vissen het klappen van de zweep kennen. Vandaar dat ik altijd royaal bijvoer met brokken.

Overigens vis ik wel altijd met een gevlochten onderlijn (van circa 70 cm achter de controller) omdat dat spul zo goed blijft drijven.

Groet en succes
Dirk
Gebruikersavatar
Elian van Houten
Berichten: 141
Lid geworden op: 10-05-2008 18:11
Locatie: Waddinxveen

13-05-2008 21:42

hey dirk,

Bedankt voor de informatie, Ik ga hier zeker mee experimenteren en ook het bijvoeren met de brokken testen.
Vissen zelf blijf ik denk toch wel met de korst doen, brood blijft toch een gouwe ouwe :)

Ik zal is kijken om met een gevlochten onderlijn te korsten.

bedankt, gr Elian.
Elian

http://www.omcds.tk voor al je favo muziek albums!
Gebruikersavatar
Lukas den Admirant
Berichten: 521
Lid geworden op: 21-11-2006 20:04
Locatie: Hoogeveen

13-05-2008 22:45

Hallo,

Aan de oppervlakte vis ik het liefst met korst of zachte voorgeweekte brokken die ik op de haak kan doen. Hairtjes en zijn niet altijd even makkelijk, vaak als de hair wat te lang is voelt de karper de haak al voordat ie het brokje in z'n bek heeft en negeert hij ze. Met een elastiekje zul je dit minder hebben.

Ik vis altijd met een klein haakje die ik door de zijkant van de voorgeweekte brok(niet alle merken zijn geschikt, dit is even zoeken) steek en er uit haal tot het oogje zo zit hij net vast en haakt lekker in, of ik doe net als Dirk met de korst vissen.

Een tip als je wel graag met variantjes wilt vissen: klein haakje, 2 variantje boven het haakoogje met een klein stukje gras door je haakoogje :wink: Evt het ene uiteinde van het steeltje door de 2 oogjes van de brokjes zodat ze bij elkaar blijven zitten, werkt perfect, lekker onopvallend doordat je maar met 2 brokjes vist en haakt goed in.

Gr,
Gebruikersavatar
janieck spithoff
Berichten: 1295
Lid geworden op: 13-03-2007 21:30
Locatie: leeuwarden
Contacteer:

14-05-2008 15:20

waarom zo moeilijk als het ook makkelijk kan? :D

Gewoon variantjs aan de hair, en het eind van die hair over de haakpunt hangen
Mvg, Janieck
Gebruikersavatar
Martijn Julien
Berichten: 1119
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Purmerend

14-05-2008 15:37

Wat betreft aanslaan kies ik er zelf voor om de haak te zetten zodra ik zie dat het aas volledig genomen is. Wachten tot de lijn loopt is leuk, maar een beetje door de wol geverfde karper zal het niet zover laten komen. Bij mij hebben ze het aas dan in ieder geval al lang en breed weer uitgetuft.

De korst is nog steeds mijn lievelings aas voor het drijvend vissen, vooral door de veelzijdigheid. Je kan bijvoorbeeld aasjes maken die drijven, maar ook die héél langzaam zinken. Ook het formaat kan een voordeel zijn. Een broodkorst kan je een behoorlijk eind werpen en zien, zonder controller.
Als de vis goed aast op brokken zou ik in de eerste instantie dan ook vissen met de korst. Merk je dat ze deze gaan weigeren, kies dan voor de brokken. Ik moet helaas steeds meer gebruik maken van de brok. En de Variantjes beginnen ook al in vangkracht af te nemen :cry:
Gebruikersavatar
Kenny Willems
Berichten: 3415
Lid geworden op: 20-05-2006 15:46
Locatie: Duiven
Contacteer:

15-05-2008 01:43

Janieck, heb je toch nog iets geleerd ;)

Martijn, juist helemaal goed.
Zodra je brokken gepakt worden aanslaan, anders zit het veelte diep gehaakt en krijg je echt problemen, zoals veelte diep haken.
Ik sla direct aan en altijd perfect in de boven lip.
Martijn we hebben nog 100 andere soorten brokken dus voorlopig kan je door ;)
Jealousy is a motherfucker... A weak Jealous motherfucker... If you are jealous, you're just a weak motherfucker!!
Gebruikersavatar
janieck spithoff
Berichten: 1295
Lid geworden op: 13-03-2007 21:30
Locatie: leeuwarden
Contacteer:

15-05-2008 11:43

Tuurlijk kenny, ik heb het ook van jou :D
Mvg, Janieck
Gebruikersavatar
danny den buitelaar
Berichten: 354
Lid geworden op: 27-10-2007 20:11
Locatie: alblasserdam
Contacteer:

15-05-2008 21:30

zo doe ik t ook janieck,hair terug over de haakpunt,werkt perfect :wink:
Gebruikersavatar
Jesse Geerling
Berichten: 56
Lid geworden op: 18-03-2008 22:55
Locatie: Oud-Beijerland

16-05-2008 14:58

met een elastiekje blijft alles er beter en langer aan zitten dan bij een hair. Tenminste dat merk ik. Heb het zelf ook gedaan op de manier van Janieck, maar is sloeg toen vaker mis dan nu.
Maarja, t is wat je zelf fijn vind, met deze 2 technieken sla je zowiso (bijna) alles raak :)
en tja... elastiekjes is weer wat extra kosten.
Greetz.
Hooked 4 life.
kevin diederen
Berichten: 3862
Lid geworden op: 28-09-2003 02:00
Locatie: Zuid Nederland

21-05-2008 17:21

Waarom doet iedereen hier zo moeilijk?

Een kurken bal in een pot met soak, aan de waterkant het ding op de haak prikken en vissen maar...
Met vriendelijke groet,

Kevin Diederen
Gebruikersavatar
Jeroen Luppe
Berichten: 18
Lid geworden op: 02-06-2008 21:56
Locatie: ZW Drenthe

02-06-2008 22:31

Ik gebruik een onderlijn van 1 mtr met haakje 8 of 10, een floater van 20 gram bevestigd aan een safetyclip. Brok o.i.d. aan de hair en door de vrij zware floater haakt de vis zich bijna altijd vanzelf. Sla natuurlijk wel licht aan om de haak te zetten.

Maar met een korst is het wat moelijker en sla ik ook geregeld mis. Kwestie van een beetje geluk misschien?
peter andrae

03-06-2008 12:00

kevin diederen schreef:Waarom doet iedereen hier zo moeilijk?

Een kurken bal in een pot met soak, aan de waterkant het ding op de haak prikken en vissen maar...


Klopt helemaal Kevin ik viste voorheen altijd met hondenbrokken van pedigree pal weet niet of ik de naam helemaal goed schrijf,wat deed ik dan ik maakte van kurk dezelfde vorm reeg er 1 op de haak en liet hem voorweken in water en gebruikte geen soak of flavour ik gokte op de domheid en nieuwsgierigheid van de karper en keer op keer trapte zij erin hij viel ook niet op tussen de andere brokje,s.

Wat zal hij de kolere erin hebben gehad toen die merkte dat het een oneetbaar kurkje was :wink:.
Gebruikersavatar
Niek da Bont
Berichten: 456
Lid geworden op: 28-11-2005 10:32
Locatie: Uden

07-06-2008 18:40

Oppervlaktevissen is een manier waarbij je nu eenmaal regelmatig misslaat. Het is echter wel (vind ik) een van de mooiste manieren van het vissen op karper. Het op zicht vissen is schitterend.

Wat ik je kan aanraden is het volgende..

Koop een goede Nash controller of Buldo. Pak zeker 1,5 á 2 meter lijn dit omdat de lijn naar de controller of buldo nooit gestrekt ligt in het water. Op mijn thuiswater is het zo dat karpers alles opvreten behalve je eigen brok!! Ik vis met een Wide Gape mt:8 deze voorzie ik van een bruin haarstiekje van de kruidvat.. deze stiekjes gaan voor de rest van je leven mee en zijn enorm sterk.. schuif over de stiek een klein rubber balletje vervolgens doe je aan de stiek een brok uit de dip of een normale niet gesoakte. belangrijk is dat je haakpunt haaks op de brok staat. op deze manier haak je het best. het rubber balletje zorgt ervoor dat je brok een paar millimeter van de haak afzit en dus beter inhaakt.

Succes ermee en een goed vangst.

Niek