Aas qua penvissen


Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

18-03-2008 16:13

Huib wij komen steeds dichter bij elkaar leuk om dat te lezen.
Ik denk niet dat de vis schrikt van iets hards in de bek anders zou hij de hele dag onderweg zijn met vluchten.
Nauwkeurig voelen denk ik ook niet dat hij daartoe in staat is waartoe hij wel in staat is om de omgeving te proeven nog los van het moment dat hij het ook werkelijk opneemt.
Hij is wel in staat om kleine deeltjes "vast" te zetten of te kleven om zodoende het oneetbare of gewantrouwde uit te spugen.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Rinus Schuurman
Berichten: 695
Lid geworden op: 26-08-2006 14:50
Locatie: Lelijkstad
Contacteer:

18-03-2008 20:00

Zou hij/zij dat dan ook hebben met een mossel, slak en/of kreeftje?
Van al degenen die niets te zeggen hebben zijn de meest aangenamen zij die zwijgen.

http://www.icarp.nl
Frank Huisman
Berichten: 671
Lid geworden op: 21-01-2002 01:00
Locatie: Dwingeloo

18-03-2008 20:15

Huib,

Ik zou met een dikdradig haakje 9 of 10 gaan vissen en deze gewichtsloos maken met een stukje foam of kurk (kan je thuis al doen). Daarna één korrel maïs erop en moet jij eens kijken. Als je met niet al te soepel nylon vist raad ik je aan om een soepel onderlijntje te proberen waarbij het warteltje als eerste (lood)gewichtje kan fungeren. Ik zou niet kleiner gaan met de haakmaat want dan is de kans op uitbuigen in mijn ogen te groot, ook al vis je obstakelvrij. Maar ik ben dan ook iemand die de testcurve van een hengel meestal volledig benut...

Groetjes,

Frank
Gebruikersavatar
Huib van Baren
Berichten: 58
Lid geworden op: 17-03-2008 16:11
Locatie: Zeist

19-03-2008 09:55

Goeiemorgen Frank en Douwe,

Douwe: Ik vind het ontzettend leuk om hier van elkaar te leren, en om nieuwe
ideeen op te doen, en om mn eigen ideeen te delen om zo succesvoller te
vissen. Daar is het forum ook voor!

Er is al veel studie geweest over het voelen en proeven van karpers. Ik denk er zelf niet te diep over na. Ik heb eigenlijk een hele simpele benadering: Namelijk dat ik weet dat karpers over het algemeen schuw zijn, en daar baseer ik al mijn tactiek en materiaal op!

Frank, ik gebruik een tamelijk stevige haak in de meeste gevallen. Het nylon dat ik gebruik is van zichzelf erg soepel (Shimano Technium), echter als er veel prut op de bodem ligt gebruik ik een standaard gevlochten onderlijntje met hair. En dan rijg een een paar korrels op de hair, met een bolletje foam. Werkt heel erg goed! Ik heb het thuis in een bak water geprobeerd, tot ik de goede gewichtsverdeling had, en haak en aas mooi omhoog stonden. Daar heb ik op heel moeilijjk water al mooie vissen op gevangen!
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

19-03-2008 10:06

Huib inderdaad de beste benadering.
Vissen is een hobby, geen religie!
Michel Striekwold
Berichten: 75
Lid geworden op: 18-03-2008 17:26

19-03-2008 11:14

Ik ben wel benieuwd naar Smac...

Accepteren karpers dit snel als voedsel?
Last van bijvangsten als brasem?
In blokjes snijden en dan op een haak? (maatje8?)
Met wat voor voer is dit goed te gebruiken?
Kun je nog iets toevoegen aan de Smac om het extra aantrekkelijk te maken als haakaas?

Alvast bedankt!
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

19-03-2008 12:16

Michel Striekwold schreef:Ik ben wel benieuwd naar Smac...

Accepteren karpers dit snel als voedsel?

Ja dat doen ze.

Last van bijvangsten als brasem?

Ja en van nog veel meer soorten vis.

In blokjes snijden en dan op een haak? (maatje8?)

Ja dat is heel goed mogelijk omdat het zacht aas is.

Met wat voor voer is dit goed te gebruiken?

Partikels zoals hennep, klein gekiemd zaad, grondvoer noem maar op.

Kun je nog iets toevoegen aan de Smac om het extra aantrekkelijk te maken als haakaas?

Niet nodig.

Alvast bedankt!

Niks te danken.
Vissen is een hobby, geen religie!
Michel Striekwold
Berichten: 75
Lid geworden op: 18-03-2008 17:26

19-03-2008 12:55

Dank je... Jammer dat die Brasems ook alles lusten :S

Met welk aas kun je pennen met minder bijvangsten... Mais en pellets lokken op het water waar ik vis nogal veel brasems, 10 grote brasems in een uur is eerder gewoonte dan uitzondering... Ik wil liever niet met boilies op een hair pennen... Welk aas hebben jullie goede ervaring mee waarmee je op de haak kan vissen en de kans op bijvangsten verkleind?
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

19-03-2008 13:06

Vrijwel onmogelijk de meeste vissen zijn karperachtigen met dezelfde voorkeuren voor voedsel.
Vissen is een hobby, geen religie!
Michel Striekwold
Berichten: 75
Lid geworden op: 18-03-2008 17:26

19-03-2008 13:48

een wat grotere boilie of pellet op een hair onder de pen is dus eigenlijk de beste oplossing...? Hier vang je natuurlijk ook wel bijvangsten mee... maar minder als met partikels of Smac...
Gebruikersavatar
koos kalkman
Berichten: 585
Lid geworden op: 24-05-2004 11:38

19-03-2008 14:02

probeer het eens met een flink stuk aardappel.
niet rauw maar wel stevig gekookt.met een snufje zout.
niet voeren, hooguit wat kruim. maar spotten.

succes.
Gebruikersavatar
Huib van Baren
Berichten: 58
Lid geworden op: 17-03-2008 16:11
Locatie: Zeist

19-03-2008 15:21

Met Smac vang je inderdaad ook snel brasem of zelfs baars en paling/aal als ze d'r zitten.

Persoonlijk vind ik het geen probleem om mooie grote brasems en zeelten als bijvangst te hebben. Als er erg veel brasem zit, dan maak ik m'n haakaas groter (groter stuk smac) of stap over op ander aas zoals een flink stuk aardappel, of af en toe een boillie, als ik weet dat er ook met boilies gevist wordt.

Mais en SMac als haakaas werkt bijna altijd als instant aas. Ik ben er een liefhebber van om lekker de polder in te gaan, op plekken waarvan ik weet dat er niet of nauwelijks gevist wordt.

Ik maak een paar voerplekjes aan met grondvoer (duivenvoer, mais en hele kleine stukjes smac) en vis ze dan af. Zeer vaak met succes. Op die manier is het ook niet nodig om dagen lang voercampagnes te houden.
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

19-03-2008 15:30

Macaroni koken en een handje vol maden er door doen als je gaat vissen leuk aasje om te proberen.
Vissen is een hobby, geen religie!
Michel Striekwold
Berichten: 75
Lid geworden op: 18-03-2008 17:26

19-03-2008 15:32

Bedankt voor je reactie hierop Huib... Goede tip die ik zeker een keer ga proberen! Wat zet je op je haak tijdens die laatste methode... Smac of Mais? Of een combinatie?
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

19-03-2008 15:35

Proberen dat is het beste aas.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
henktjassing
Berichten: 103
Lid geworden op: 28-01-2007 17:06
Locatie: oosterwolde fr

19-03-2008 21:07

Maar karper kraakt ook mosselen. Ze zijn niet bang voor harde stukjes (steentjes, takjes) Ze kunnen feilloos filteren en het niet eetbare razendsnel uitspuwen. Wel zijn ze spookbenauwd voor aas wat zich onnatuurlijk beweegt wanneer ze er tegen blazen. (Flinke boeggolven op ondiep water).
Probeer eerst te begrijpen, dan begrepen te worden.
kevin diederen
Berichten: 3862
Lid geworden op: 28-09-2003 02:00
Locatie: Zuid Nederland

19-03-2008 22:11

Nog mensen bekend met het gelatine-gedeelte in het hoofdstuk Bait van Carpfever? Ook een leuk ideetje om eens te proberen.

Of mag ik geen slapende honden wakker maken?

Als je de smac iets steviger wilt kan je ook eventjes een pannetje op een hoog vuurtje zetten met wat olie. Als het goed warm is eventjes de blokjes smac erin en lekker bakken. En niet stiekem zelf snoepen!
Voor de chef's die houden van kruiden kan je eventueel ook nog vooraf wat kerrie myoteren.

Dat gaat snoepen worden!!!
Met vriendelijke groet,

Kevin Diederen
Gebruikersavatar
Huib van Baren
Berichten: 58
Lid geworden op: 17-03-2008 16:11
Locatie: Zeist

20-03-2008 09:29

Als ik een lange dag aan de waterkant zit, met een blik smac, dan is het meestal zo van "een stukje voor de karper, en een flink stuk voor Huipie...." Echt lekker..... :) :)

Ik hem mijn mooiste en grootste karper tot nu toe gevangen op een blokje smac, samen met 2 korrels mais op de haak..

Ik ben het helemaal met Douwe eens, dat proberen het beste aas is. Het is ook heel vaak zo, dat de karper de ene dag wel op het ene aas, en niet op 't ander hapt. Ik zorg dat ik ook altijd diverse aassoorten bij me heb.
In m'n vistas zitten standaard:

1 blik lunchworst (Smac)
1 blik zoete mais (grote korrel)
1 peperkoek-reep
1 handjevol Frolic hondebrokken.

In heel veel gevallen is het zo, dan begin ik met een bepaalde aassoort. Als ze dan niet willen bijten (terwijl er wel activiteit in t water is.) schakel ik na een half uurtje tot een uurtje over op iets anders, en dan is het vaak in no-time raak...
Michel Striekwold
Berichten: 75
Lid geworden op: 18-03-2008 17:26

20-03-2008 09:32

Gebruik je die Frolics om drijvend mee te vissen? Het staat me bij dat deze dingen drijven... Of heb ik dat verkeerd?
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

20-03-2008 09:34

Kevin je spreekt voor je beurt. :D :D :D :D :D :D :D :D :D

Henk en net zo snel zijn ze weer terug.
Ik geloof niet zozeer in dat soort van bewust aasgedrag van een karper of je moet vissen op een zwaar beviste punt dan wil ik nog wel een slag om de arm houden. Ik denk dat er dan andere factoren zijn, trillingen, verkeerde opstelling van de visser, zon in de rug of te dicht op de kant bv.

Huib dat van de macaroni met een handvol maden - pinkies - er door meen ik echt, neem maar eens wat mee en ga er mee voeren en vissen, de maden zijn vaak onvindbaar rara.
Vissen is een hobby, geen religie!
dennis scherjon
Berichten: 421
Lid geworden op: 13-02-2006 10:11

20-03-2008 10:05

Vergeten we niet nu de worm? lukt bijna altijd en een mestpiertje heeft me al hele grote vissen opgeleverd(tot 18kg).oke je vangt ook wel eens wat anders als bij vangst ,hou je tenminste actie.
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

20-03-2008 10:41

Mja samen met een maggotclip met wat maden en grote wormen geen slecht aasje, alleen is dat de komende paar maanden een verboden aassoort.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gerrit Hees

20-03-2008 10:56

Rode kidney bonen is ook een leuk aasje kan je ook een wat grotere haak helemaal in verstoppen :)
Gebruikersavatar
Martijn Julien
Berichten: 1119
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Purmerend

20-03-2008 11:07

Tijdens het pennen heb ik eigenlijk wel alle bekende aassoorten aan de haak gehad, zelfs macaroni ;)

Ik heb standaard een blikje Smac en een blikje maïs in mijn tas zitten tijdens het struinen. Met deze aasjes zit je eigenlijk altijd goed. Het valt me trouwens op dat Smac het vooral goed doet in de koudere maanden.
Kattenvoer uit blik is ook een prima aas, al heb ik ondervonden dat dit zéér verschillend is per water. Hetzelfde geldt voor kikkererwten, kidney beans en witte bonen in tomatensaus. Wellicht hebben bonen een wat langere introductie nodig, maar dat heb ik zelf eigenlijk nooit serieus geprobeerd.
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

20-03-2008 11:08

Voor mij hadden die bonen geen toegevoegde waarde de haak verstoppen doe ik al helemaal niet aan is ook nergens voor nodig, ja misschien voor je eigen gemoedsrust.
Vissen is een hobby, geen religie!