beginnen met pennen, graag volledige uitleg...


Plaats reactie
Robbe Craeninckx
Berichten: 968
Lid geworden op: 09-06-2007 17:59
Locatie: Tielt-Winge ( België)

04-02-2008 20:55

hallo iedereen, om te beginnen wil ik zeggen dat ik al via de zoekfunctie gezocht heb, maar ik heb geen echt topic met alle tips in gevonden...

ik zou graag heel veel info verkrijgen in verband met het penvissen, ik vis niet echt met de pen, wel drijvend, maar dit is dan zeker niet zo ingewikkeld als met de pen...

eerst even een foto van "mijn" water...
Afbeelding
nu wil ik hier graag gaan pennen, het water is een meter of 10 breed en een meter of 750 lang.
er wordt niet gericht op karper gevist denk ik, behalve door mij en mijn broer. het bestand is hierdoor niet in kaart gebracht, maar er zouden een aantal 25-30 ponders en misschien meer zitten.

qua materiaal, ik heb 2 hengels, het maximum voor dit water, ik kan er 1 met de boilie leggen, en dan ook met 1 pennen...
nu, mijn hengels zijn 2.5 en 3.0 lb, kan ik met die van 2.5 lb ook pennen??of moet ik een speciale penhengel kopen?? er staat wel een goede molen op, goede slip enzo... de draad is nu nog 35 honderdste, maar dit kan ik nog wel wat verlagen...

nu komen dus de echte vragen:
1) wat voor soort pen zal ik best gebruiken?
2) kan ik best tegen de kant aan pennen, of eerder naar het midden?
3)welk haakmaatje kan ik gebruiken?ik heb nu een klauwhaakje maaje zes, kan ik deze gebruiken??
4)vis je best met een hair, of gewoon het aas op de haak?
5)vis je bij het penvissen met een onderlijn of bevestig je je haak gewoon aan de hoofdlijn?
6) hoe moet je je pennetje eigenlijk uitloden?
en als laatste:
welke aasjes zijn nu eigenlijk ideaal voor het pennen, behalve mais?


greetzzz en als er nog vragen in me opkomen, dan horen jullie het wel :wink:
Christian Hummelink schreef:Ik wil ook een freezerbait-oma :o
martijn zeij
Berichten: 566
Lid geworden op: 24-02-2007 17:05

04-02-2008 21:18

rob craeninckx schreef:1) wat voor soort pen zal ik best gebruiken?
2) kan ik best tegen de kant aan pennen, of eerder naar het midden?
3)welk haakmaatje kan ik gebruiken?ik heb nu een klauwhaakje maaje zes, kan ik deze gebruiken??
4)vis je best met een hair, of gewoon het aas op de haak?
5)vis je bij het penvissen met een onderlijn of bevestig je je haak gewoon aan de hoofdlijn?
6) hoe moet je je pennetje eigenlijk uitloden?
en als laatste:
welke aasjes zijn nu eigenlijk ideaal voor het pennen, behalve mais?



1. Een dunne pen, het beste is een schuifdobber
2. Voor de kant zit vaak meer vis en je haakt de vis beter
3. Ik gebruik vaak maatje 8, maar het ligt aan het aas wat je gebruikt
4. Ligt aan het aas, vis je met tijgernoten bv, dan zou ik een hair gebruiken, maar voor mais en wormen gebruik je vaak gewoon alleen de haak
5. gewoon op de hoofdlijn
6. Ik gebruik een knijploodje, de dobber gaat onder als de montage te ondiep is. Je moet je dobber net zolang uitloden tot hij blijft drijven. Dan doe je de dobber 5 centimeter omhoog en bevestig je 3 cm boven de haak een loodje zodat het aas op de bodem blijft liggen.
7. Probeer is een comi van wormen en mais, dat werkt echt goed

Succes
Robbe Craeninckx
Berichten: 968
Lid geworden op: 09-06-2007 17:59
Locatie: Tielt-Winge ( België)

04-02-2008 21:23

bedankt martijn, maar kan ik met die 2.5 lb stok nu eigenlijk pennen??

ik wil het graag eens uitproberen, werkt het het hele jaar door??


greetzzz
Christian Hummelink schreef:Ik wil ook een freezerbait-oma :o
martijn zeij
Berichten: 566
Lid geworden op: 24-02-2007 17:05

04-02-2008 21:29

rob craeninckx schreef:bedankt martijn, maar kan ik met die 2.5 lb stok nu eigenlijk pennen??

ik wil het graag eens uitproberen, werkt het het hele jaar door??


greetzzz


Tuurlijk kan dat, alleen is een lichtere hengel fijner(zowel voor aanslag, als drillen). Het hele jaar kan je karper vangen op de pen. Vorige week had ik er ook nog 1tje. Maar het beste is vanaf maart, dan worden de vissen wat actiever.
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

04-02-2008 23:13

Kan wel, niet verstandig om het te doen die hengels zijn zo wie zo voor een dergelijk water veel te zwaar.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Sebastian Huvenaars
Berichten: 2078
Lid geworden op: 18-02-2005 16:02
Locatie: Eindhoven

05-02-2008 00:06

ik heb mijn eerste "pen-karper" op een 2,5 stok gevangen. Dat was best een kick, vlak onder de eigen kant vandaan, ging ik dus vaker proberen. Het viel op dat ik vaak maar een paar minuutjes nodig had om een vis te haken. Ik zorgde dan dat ik van te voren al een aantal veel belovende plekken had aangevoerd, deze plekken lagen altijd dichter dan 3 meter bij de oever.

Goed, ik kreeg mijn aanbeten, maar ik miste ook nog wel eens wat vissen. De dikke lijn en hengel gaven niet genoeg demping om de eerste spurt van de karper op te vangen. Aanslaan met zo'n zware hengel ging vaak ook net niet snel genoeg. De slip losser zetten was trouwens geen optie omdat ik bijna al mijn aanbeten in de buurt van obstakels kreeg...

Ik heb toen besloten een penhengel te kopen. 1,5 lbs en 4 meter lang. Aas aanbieden ging soepeler, aanslaan beter en niet onbelangrijk, de dril werd een stuk leuker! Later werd mijn lompe shimano 4500 omgeruild tegen een lichtere Penn 4500ss en mijn setje was compleet!

Het enige stuikelpunt vond ik nu nog het vals haken van karper. Wanneer er een karper op je voer ligt maait ie 9 van de 10 keer met zijn staart door je omhoog lopende lijn. Het kwam dus ook nog al eens voor dat je pen rustig wegliep en dat er na het aanslaan alleen een schubje aan het uiteinde van mijn lijn bungelde. Ik ving ook regelmatig karper die in de borstvin gehaakt was...

Ik las toen ergens over de term "opsteker". Een pen die omhoogkomt wanneer de vis je aas oppakt. Dit ging nooit gebeuren met een soepele onderlijn van 20 cm lang. Dus werd de gevlochten onderlijn niet meer mee naar het water genomen. De haak ging nu rechtstreeks op het nylon, met 5 cm van de haak een knijploodje dat de pen laat zinken. Wanneer de karper het aas oppakte tilde hij ook meteen het loodje op en schoot mijn pen een paar cm omhoog. Niet wachten maar meteen aanslaan dan! Liep de pen rustig weg dan kon je er van uitgaan dat er tegen de lijn geaaid werd. Kwam de pen een beetje omhoog en liep hij dan pas weg dan was het zowat altijd hangen...

Maargoed, dit is dus een beetje hoe het penvissen zich in mijn geval heeft ontwikkeld. Een ander zal het weer anders doen. Logisch natuurlijk, want elke situatie vereist een ander aanpak. Dat is misschien ook wel meteen hetgeen ik zo leuk vind aan het pennen. Het snel kunnen omschakelen en op die manier zo goed mogelijk inspelen op de situatie. Zien hoe karpers reageren wanneer ze niet (of juist wel!) in de gaten hebben dat er op ze gevist word. Je bent veel directer betrokken bij je visserij, dit levert veel vis en al helemaal veel spanning op!

Kortom, gewoon proberen, veel lezen en niet bang zijn om conclusies te trekken. Dan moet je er opzich wel uitkomen. Het kan ook geen kwaad om op extreem makkelijke watertjes te beginnen, puur om het pennen een beetje beter onder de knie te krijgen. Die speciale vangsten komen daarna wel...

sccs ermee! Groetjes sebastian
Gebruikersavatar
Rick Boerboom
Berichten: 3459
Lid geworden op: 11-07-2002 02:00
Locatie: Doetinchem

05-02-2008 09:01

1) wat voor soort pen zal ik best gebruiken?
2) kan ik best tegen de kant aan pennen, of eerder naar het midden?
3)welk haakmaatje kan ik gebruiken?ik heb nu een klauwhaakje maaje zes, kan ik deze gebruiken??
4)vis je best met een hair, of gewoon het aas op de haak?
5)vis je bij het penvissen met een onderlijn of bevestig je je haak gewoon aan de hoofdlijn?
6) hoe moet je je pennetje eigenlijk uitloden?
en als laatste:
welke aasjes zijn nu eigenlijk ideaal voor het pennen, behalve mais?


1. Bij mij is de soort pen afhankelijk van hoe ver ik moet werpen (liefst zo dicht onder eigen kant) en hoe subtiel de aasaanbieding moet zijn. Ik vis met verschillende pennetjes, als ze maar een beetje slank model hebben en goed zichtbare antenne. De dobbers van Van Eik Dobbers gebruik ik vaak. Maar ook wel lichte plastic transparante dobbertjes.

2. Ik vind het altijd het prettigst als je dichtbij vist. Je ziet veel meer gebeuren op je voerstek, hebt veel sneller contact als je aan moet slaan en geen last van een lang stuk lijn door het water. Dit vangt weer stroming/wind en/of gaat zinken wat het aanslaan allemaal niet ten goede komt. Dus een stekje zo dichtbij mogelijk is het ideaalst. Afhankelijk natuurlijk van het water en de plekken waar je karpers kunt verwachten.

3. Klauwhaakje maat 6 moet kunnen. Belangrijk vind ik dat de haakgrootte in verhouding is met het aas wat je eraan wil hangen. Soms vis ik met een tros wormen en een paar maiskorrel, dan mag de haak wat groter. Soms is het slechts 1 maiskorreltje dan een stuk kleiner haakje. Haakmaten die ik veel gebruik zijn 8 en 10, soms 6.

4. Ik vis het aas gewoon op de haak. Zorg wel dat je haakpunt makkelijk vrij kan komen bij aanslag, anders ga je misslaan. Dus niet in een te harde maiskorrel drukken, bij wijze van spreke.

5. Ik hou het altijd zo simpel mogelijk en vis rechtstreeks vanaf de hoofdlijn. Ik zorg er altijd wel voor dat het laatste stuk lijn (tot soms ruim een halve meter als het nodig is) op de bodem ligt. Hier maak ik een paar kleine loodhageltjes op zodat dit stuk zo plat mogelijk ligt. Maar ik vind het gewoon makkelijker om zonder onderlijn te vissen.

6. Ik loodt de pen ook uit zoals Martijn omschrijft. Eerst uitloden zodat ie mooi staat, met alleen de antenne boven water. Dan kun je met een peillood of loodhagel bij de haak uitdokteren hoe diep het is. De hele handel zinkt dus als je hem te ondiep hebt staan. Soms gebruik ik sowieso iets teveel lood. De pen zinkt als de laatste paar loodjes niet op de bodem liggen, door hem dieper te zetten komt ie weer boven. Hetzelfde als met een peillood dus. Als je dan de juiste diepte hebt, heb je direct het laatste stuk lijn op de bodem liggen wat soms dus wenselijk is. Vooral bij lijnschuwe vis.

Aassoorten die ik liefst altijd bij me wil hebben zijn wormen. Volgens mij zijn er weinig aassoorten die zo constant vangen als een paar wormpjes. Soms voor het visuele aspect doe ik daar 1 of 2 maiskorrels (uit blik) bij aan. Door de gele mais valt het beter op. Verder kun je eigenlijk van alles gebruiken. Brood, pellet, maaien, frolic, tijgernoot of boilie. De hardere aassoorten dan wel met een hair.
Gebruikersavatar
martijn dekker
Berichten: 383
Lid geworden op: 22-10-2003 02:00
Locatie: Geldermalsen
Contacteer:

05-02-2008 11:10

Rob,

probeer het boekje van Thomas lont; penkarpervissen te pakken te krijgen, hierin staat alles duidelijk beschreven.

Er staan er 2 op marktplaats, waarschijnlijk ben je voor een tientje de man!
Penvissen.... met geen pen te beschrijven.
Gebruikersavatar
klaas Sipma
Berichten: 156
Lid geworden op: 25-12-2005 15:51

05-02-2008 11:45

Zelf heb ik mischien wat toe te voegen, ik heb op mijn site een artikel gescheven over pennen en mijn visie erop.
de link is http://www.karperpraat.nl/

en dan "mijn visserij"

Met groet van,

Klaas Sipma
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

05-02-2008 12:02

Klaas mooi stukje met een goede uitleg.
Zelf ben ik geen voorstander van zwaar overloden bij het penvissen maar het is voor startende penvissers zeker een poging waard.
Vissen is een hobby, geen religie!
martijn zeij
Berichten: 566
Lid geworden op: 24-02-2007 17:05

05-02-2008 17:24

Klaas,

Vang je nog wat op de naaktslakken :D
Robbe Craeninckx
Berichten: 968
Lid geworden op: 09-06-2007 17:59
Locatie: Tielt-Winge ( België)

06-02-2008 13:55

mannen, bedankt voor de info, ik zal binnenkort een pen aan mijn lijn maken enz... en dan kan ik binnenkort gaan struinen 8) ik kijk er al naar uit :)


greetzzz
Christian Hummelink schreef:Ik wil ook een freezerbait-oma :o
Robbe Craeninckx
Berichten: 968
Lid geworden op: 09-06-2007 17:59
Locatie: Tielt-Winge ( België)

06-02-2008 14:21

klaas, ik heb in je artikel (dat overigens zeer mooi geschreven is) gezien dat jij pennen gebruikt die je door middel van een wartel(tje) aan ja lijn maakt, ik dacht "gewone"pennen te gebruiken , zo van die dobbers die 1 oogje hebben, en dan moet je ook een soort van silicone tube ( een klein stukje) op het onderste gedeelte schuiven om de dobber vast te hangen. is dit ook een goede pen, of moet ik er zo een kopen als klaas er heeft??


greetzzz
Christian Hummelink schreef:Ik wil ook een freezerbait-oma :o
Gebruikersavatar
Michiel de Vries
Berichten: 1359
Lid geworden op: 13-10-2006 00:13
Locatie: Leiden

06-02-2008 15:00

ik gebruik dobbers die 1 oogje aan de onderkant hebben, ik doe er dan boven en onder een loodje op zodat die net niet zinkt, en nog 1 a 2 cm van de antenne boven water laat.
dan doe ik ook nog een loodje op ong 10 cm van de haak
Robbe Craeninckx
Berichten: 968
Lid geworden op: 09-06-2007 17:59
Locatie: Tielt-Winge ( België)

09-02-2008 20:48

mensen, ik vraag me nog iets af: je kan met de pen ook met een boilie vissen, maar kan dit ook met een fluo popup, en vooral: hoe?


greetzzz
Christian Hummelink schreef:Ik wil ook een freezerbait-oma :o
martijn zeij
Berichten: 566
Lid geworden op: 24-02-2007 17:05

10-02-2008 08:17

rob craeninckx schreef:mensen, ik vraag me nog iets af: je kan met de pen ook met een boilie vissen, maar kan dit ook met een fluo popup, en vooral: hoe?


greetzzz


Dat zie ik niet vaak, maar ik denk dat het wel gewoon gaat. Als je een loodje onder de fluo knijpt, dan lukt het wel denk ik.
Robbe Craeninckx
Berichten: 968
Lid geworden op: 09-06-2007 17:59
Locatie: Tielt-Winge ( België)

10-02-2008 19:55

het laatste loodje dan gewoon zwaar genoeg maken zodat deze de fluo laag houd?

denk dat dit wel eens goed kan werken op een bedje zoete mais!!??

zeker omdat je ook direkt contact hebt...


greetzzz
Christian Hummelink schreef:Ik wil ook een freezerbait-oma :o
Gebruikersavatar
klaas Sipma
Berichten: 156
Lid geworden op: 25-12-2005 15:51

11-02-2008 09:48

idd, wel grappig, heb het getest in een bak met water op carp 2008 met joris wientjes, zag er wel stoer uit opzich.

moet je wel een kleintje nemen, geen al te grote, want je moet toch best wat lood hebben kennelijk!

mgv,

Klaas Sipma
Robbe Craeninckx
Berichten: 968
Lid geworden op: 09-06-2007 17:59
Locatie: Tielt-Winge ( België)

11-02-2008 17:06

ok klaas, bedankt, een gele fluo bovenop een bedje mais, eventueel met een paar pellets erdoorheen, ik begin de stiel van het pennen al te leren zonder het ooit gedaan te hebben :lol:


greetzzz
Christian Hummelink schreef:Ik wil ook een freezerbait-oma :o
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

11-02-2008 17:19

Ja Ja dan kom je nog van een kouwe kermis thuis vriend.
Je komt er dan bv achter dat een popup bij het pennen tot NOG meer frustraties leidt dan een stukje boilie bv.
Vissen is een hobby, geen religie!
Robbe Craeninckx
Berichten: 968
Lid geworden op: 09-06-2007 17:59
Locatie: Tielt-Winge ( België)

11-02-2008 18:37

Douwe Bijlsma schreef:Ja Ja dan kom je nog van een kouwe kermis thuis vriend.
Je komt er dan bv achter dat een popup bij het pennen tot NOG meer frustraties leidt dan een stukje boilie bv.



jij bedoelt/ denkt dus dat het niet kan?

waarom niet als ik vragen mag?

greetzzz
Christian Hummelink schreef:Ik wil ook een freezerbait-oma :o
Gebruikersavatar
stefan andriessen
Berichten: 1604
Lid geworden op: 07-10-2007 18:30
Locatie: gouderak zuidholland
Contacteer:

11-02-2008 18:47

even wat anders vind het een beetje overdreven om hier een apart topic over te maken.
ik heb een pen hengeltje gekocht shimano hyperloop.
beetje gevoeld in de winkel of hij me een beetje lag en dat hij niet te stug is.
maar ben nu toch nieuw schierig hoeveel pond die hengel nu eigenlijk is?
werp gewicht 10-30 gram met hoeveel pond kun je dit vergelijken?

groete
zal wel......!
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

11-02-2008 18:51

Het kan wel maar je zult ervaren dat het penvissen iets aparts is veel misslaan en daar helpt een popup nu behoorlijk aan bij.
Maar gewoon proberen dan leer je het snelst je leert het niet van een board namelijk.
Vissen is een hobby, geen religie!
Robbe Craeninckx
Berichten: 968
Lid geworden op: 09-06-2007 17:59
Locatie: Tielt-Winge ( België)

11-02-2008 19:38

ok douwe, maar dat van die mais en die pellets, dat kan toch wel eens goed werken ?

@ stefan, geen flauw idee man...


greetzzz
Christian Hummelink schreef:Ik wil ook een freezerbait-oma :o
Gebruikersavatar
stefan andriessen
Berichten: 1604
Lid geworden op: 07-10-2007 18:30
Locatie: gouderak zuidholland
Contacteer:

11-02-2008 19:59

wat dacht je van compacte hoopjes gekiemde hennep???
enne mais en kleine pellets zal ook wel werken.
hou alles wel lekker compact maak geen grote voer plekken.
zal wel......!