beginnen met pennen, graag volledige uitleg...


Plaats reactie
Mitchel van der Linden
Berichten: 1720
Lid geworden op: 03-07-2006 18:57
Locatie: Den Haag

11-07-2008 19:02

Rob even een vraagje over jouw montage.. Bij het struinen.. heb je er nooit last van dat je de karper laat schrikken als je het aas dicht bij een azende karper probeert te leggen?

Mitchel
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

11-07-2008 19:17

Rob jij begon over een vlammende discussie die zou ontstaan nou ik ben nooit te beroerd om wat olie op het vuur te gooien.
Voor iemand met zoveel ervaring met penvissen begrijp ik niet dat jij op deze manier vist.
Jij zou toch veel beter moeten weten.
En over van jongs af aan met de pen vissen daar word ik nou net niet warm of koud van.
De laatste JAREN statisch en je bent net 22 jaar.
En je vist al 20 jaar met de pen??

Ik zei toch al zolang jij je visjes vangt en tevreden bent is er niks aan de hand toch.
Laat je niet zo opnaaien.

Succes met je visserij.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Rob Rijkers
Berichten: 384
Lid geworden op: 22-06-2007 17:19
Locatie: Gemert en Arnhem/Velp

11-07-2008 19:31

@ Douwe
Nou ja, ik snap je onbegrip wel voor een montage die je liever zelf niet zou gebruiken. Maar dit is nu eenmaal de montage die me het meest inzetbaar is gebleken na een tijd verschillende methoden en montages uitproberen. En met de laatste jaren (3 á 4) statisch bedoelde ik dat het voornamelijk statisch was, en niet alleen maar. Dit wil niet zeggen dat als ik maar weinig tijd heb, je mij niet met een penhengel langs de waterkant zult betrappen.
En om nog een antwoord te geven, ik bedoelde niet dat ik 20 jaar alleen aan het pennen ben maar wel zoalng al met de dobber (match, vaste stok en/of pen) aan het vissen ben. Dit geeft ook een redelijke ervaring/kijk naar mijn inziens, in het penvissen. Normaal ben ik ook niet snel op te naaien, maar ik denk dat ik in dit geval je antwoorden vanuit een wellicht verkeerd oogpunt heb bekeken? In ieder geval ik bedoelde mijn antwoorden ook niet beschuldigend, en jij ook nog succes gewenst met je visserij (dus niet sarcastisch bedoeld, maar oprecht ;) )

@ Mitchel, meestal probeer ik redelijk statisch te blijven bij het pennen. Hiermee bedoel ik dat ik een aantal kleinere voerstekjes maak en deze om een bepaalde tijd afvis wanneer de beviste stek niks oplevert.
Ik ga maar zelden struinend de vis opzoeken maar als ik dit doe, zorg ik meestal dat ik vanaf een beschutte plek een klein handje hennep of maden o.i.d. (in ieder geval klein aas, maakt weinig geluid op het water) in de buurt van de vis laat zakken. Dit om de vis op de stek te houden en te zorgen dat de vis actief blijf azen.
In dat geval gebruik ik een soortgelijke montage als de laatste foto van Sebastiaan, enkel met een vaste dobbermontage en met twee of drie kleinere loodjes uitgelood.
Deze laat ik dan zachtjes vanaf de beschutte plek (als er geen beschutte plek aanwezig is blijf je zo laag mogelijk, soms lig ik zelfs haast op de grond :D ) langzaam zakken een stukje van de vis vandaan. Dit doe je door de montage langzaam boven de gewenste plek te hangen (liefst een metertje ofzo van de karper af, om contact te vermijden met de vis) en de top langzaam omlaag te brengen. Dat is de manier die ik gebruik wanneer ik eens ooit een azende vis benader, welke ook meestal zijn vruchten afwerpt.

Trouwens nog iets, wanneer ik een azende vis struinend benader, en de stek is obstakel en wiervrij, dan gebruik ik ook vaker een kleinere haak en dunnere lijn. Dit om nog subtieler en gevoeliger te vissen.

Greetz Rob
Don't dream your dreams, catch them!

17-06-2009 1:10pm
She woke me up, but then.... Was I still dreaming???
Gebruikersavatar
koos kalkman
Berichten: 585
Lid geworden op: 24-05-2004 11:38

11-07-2008 20:32

Sebastian.
wat zal jij een heerlijke opstekers krijgen man, :wink:
helemaal top, en vooral duidelijk.

grtz.
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

11-07-2008 21:43

Koos zo je weet is opstekers een kwestie van uitloden Rob zal er minder snel "last" van hebben voor mij is een uniek moment steeds weer.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
koos kalkman
Berichten: 585
Lid geworden op: 24-05-2004 11:38

12-07-2008 11:37

klopt Douwe.
een goed uitgelood setupje, dat is wat penvissen zo leuk maakt om te doen.

grtz.
Roel Visser
Berichten: 44
Lid geworden op: 16-03-2002 01:00
Locatie: Franeker

12-07-2008 14:38

Sebastian,

Dit begint erop te lijken. Ik doe net als Douwe 2 stoppertjes boven bij dobber tegen het 'breken'. Ik gebruik altijd een klein (de kleinste) speldwartel om mijn dobber te bevestigen. Dit heeft volgens mij meerdere voordelen bv. voor het vervoer van en naar het water kan je eenvoudig en snel je dobber aan en afhaken dit scheelt natuurlijk altijd een aantal dobbers per jaar. Maar ook het wisselen naar een dobber voor het gebruik van een breekstaafje is makkelijker. En het veranderen van je montage omdat het harder/zachter gaat waaien dan heb je ook een dobber nodig welke meer/minder drijfkracht nodig. Ik zou overigens de hair van een lichter materiaal gebruiken en de loodvoering zou ik wat beter verdelen over meerdere loodhageltjes. Natuurlijk zit het laatste loodhageltje te dicht bij de haak maar waarschijnlijk heb je dit gedaan ivm de foto.
Bovenstaande lijkt misschien wat overdreven maar ik zorg altijd voor een perfecte aanbieding. Dit alles kost meer tijd maar ik zit met meer vertrouwen aan het water.

Roel Visser
Gebruikersavatar
Sebastian Huvenaars
Berichten: 2078
Lid geworden op: 18-02-2005 16:02
Locatie: Eindhoven

12-07-2008 16:36

Dat speldwarteltje werkt inderdaad wel makkelijker wanneer je wil verkassen of wisselen van pen. Heb alleen een paar keer meegemaakt dat mijn pen om de draad draaide, of draad om de pen (net hoe je het wil zien). Hierdoor zonk m'n pen regelmatig mee naar de bodem en da's niet goed voor je stek...

Het loodje op de foto zit touwens op de goeie afstand hoor. Of je nu 6 of 30cm tussen je haak en loodje hebt, lijnzwemmers krijg je toch wel. Alleen merk ik dat ik op deze manier veel makkelijker kan zien wanneer een vis mijn aas oppakt, krijg dan een mooie opsteker.

Daarom gebruik ik ook liever één loodje ipv. meerdere kleintjes, er zweven nu dus geen knijploodjes op half water. Het wat zwaardere loodje op de bodem is zo goed als gewichtsloos door het goed uitloden tov. de pen.

Grs seb
Pieter De Bie
Berichten: 64
Lid geworden op: 10-05-2008 12:30
Locatie: Weesp

12-07-2008 23:52

Wat doen jullie toch allemaal moeilijk... Voorgelode pennen, druppelloodjes, speltwartels, stukken paperclip...

Stuitje, pennetje, zachte loodhagels en haakje, meer heb je niet nodig.
Hoe minder vissers, hoe meer vreugd.
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

13-07-2008 09:50

Klopt wel maar als ik graag moeilijk doe wie ben jij dan om dat te bekritiseren??
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Sebastian Huvenaars
Berichten: 2078
Lid geworden op: 18-02-2005 16:02
Locatie: Eindhoven

13-07-2008 12:14

Ik... Jij... Zo op de man af weer meteen. Ik denk dat jij niet moet vergeten
dat je deze (ietwat omslachtige informatie) post in een topic over 'beginnen
met pennen'. Daarom kan ik me het commentaar van sommige jongens wel
een beetje voorstellen...
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

13-07-2008 12:56

Recht op de man af is de kortste weg.
Ik denk dat jij niet moet vergeten dat ik mij niet laat regisseren voorzover jij dat nog niet mocht weten.
Ik geef informatie en het is weer eens niet goed.
Kan ik er iets aan doen dat er mensen zijn die moeilijk iets kunnen vatten of geen visuele talenten hebben.
Weet je wat ik laat de beginnerstopics lekker met rust dan kunnen mensen zoals jij hun kennis delen.

Toedeloe en twiet twiet.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Sebastian Huvenaars
Berichten: 2078
Lid geworden op: 18-02-2005 16:02
Locatie: Eindhoven

13-07-2008 13:35

Oh nee, ik hang hier nu al weer een aantal jaartjes rond, dus dat wist ik inmiddels wel.
Maar wanneer jij je niet laat regisseren zul je wat sneller op kritiek stuiten.

Dit is een topic voor beginnende penvissers, pas daar de info dan ook een beetje op aan.
Wanneer je al je jaren ervaring en kennis rond het penvissen, ongeregisseerd en wel, in
een topic als dit zet maak je het voor de jongens zonder visueel talent zoals ik onnodig
moeilijk... 1 + 1 = van tijd tot tijd een beetje kritiek.
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

13-07-2008 18:31

Sebastiaan nu doe je het weer jij bepaald niet wat ik neer zet dat doe ik zelf.
Jij komt zeer dwingend over met je `pas je aan aan een topic`.
Nu reageer ik niet meer kun jij ook rustig gaan slapen.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Sebastian Huvenaars
Berichten: 2078
Lid geworden op: 18-02-2005 16:02
Locatie: Eindhoven

13-07-2008 18:36

dat was niet de bedoeling, probeerde iets uit te leggen...

Maar ik ga zo vissen, truste
Gebruikersavatar
Jaapie brug
Berichten: 31
Lid geworden op: 15-08-2008 20:22

24-08-2008 17:49

Sebastian ik zag jou montage op de vorige pagina:

Dat ziet er goed uit.. Lekker simpel.. ik wil af en toe ook eens gaan pennen wanneer ik geen tijd heb om nachten te zitten achter de piepers.. Ik gebruikte vroeger altijd 2 knijploodjes naast de dobber die ik dan kon verstellen bij het uitpeilen.. nou zie ik bij jou van die stuitjes(als ik het goed heb) hoe werken die precies dan? kan je die verschuiven? staan die vast? schuif je die zo op je lijn of zet je die vast?

Gr

Jaap
Gebruikersavatar
Rob Rijkers
Berichten: 384
Lid geworden op: 22-06-2007 17:19
Locatie: Gemert en Arnhem/Velp

24-08-2008 18:37

Afbeelding

Je haalt je lijn door zon lusje heen dan schuif je het stoppertje over de (dubbelgevouwen) lijn. Vervolgens trek je 1 kant van de dubbelgevouwen lijn uit het stoppertje en voila. Het stoppertje zit dan redelijk vast maar kan ook nog versteld worden indien nodig.

Mvg Rob
Don't dream your dreams, catch them!

17-06-2009 1:10pm
She woke me up, but then.... Was I still dreaming???
Gebruikersavatar
Jaapie brug
Berichten: 31
Lid geworden op: 15-08-2008 20:22

25-08-2008 07:11

Oke bedankt eh 8) die ga ik ook maar eens halen
Gebruikersavatar
Rob Rijkers
Berichten: 384
Lid geworden op: 22-06-2007 17:19
Locatie: Gemert en Arnhem/Velp

25-08-2008 13:39

Owja jaap het is trouwens ook makkelijk om te weten dat deze stoppertjes door je ogen heen kunnen. Dus als je heel diep moet vissen dan gooit dit niet met een lijn langer dan je hengel. Als je de dobber dan schuivend hebt, en het stoppertje op de juiste diepte, dan kun je het stoppertje gewoon indraaien en de dobber zakt dan tegen je loodje aan, dus optimaal inwerpen!

Greet Rob
Don't dream your dreams, catch them!

17-06-2009 1:10pm
She woke me up, but then.... Was I still dreaming???
Gebruikersavatar
Sebastian Huvenaars
Berichten: 2078
Lid geworden op: 18-02-2005 16:02
Locatie: Eindhoven

25-08-2008 18:42

Dat voordeel geldt trouwens ook bij het scheppen, je krijgt dan niet dat gekloot dat je pennetje tegen je topoog aan zit...
Gebruikersavatar
Jaapie brug
Berichten: 31
Lid geworden op: 15-08-2008 20:22

25-08-2008 18:54

Idd ja..

Ik vroeg me nog een paar dingen af over het uitpeilen...

Ik wil zeg maar dat er nog 10 a 15 cm lijn op de bodem ligt vanaf me haak .. maar hoe peil ik dit precies uit dan? Gewoon met een peil loodje aan je haak dan tot ie recht staat en dan loodje 15 cm boven je haak plaatsen en je dobber 15 cm omhoog? ik wil voorkomen dat me loodje net 2 cm boven de grond zweeft.. hoe kan ik dit het beste doen met het systeem dat sebastiaan gebruikt?

Mvg

Jaap
Gebruikersavatar
Sebastian Huvenaars
Berichten: 2078
Lid geworden op: 18-02-2005 16:02
Locatie: Eindhoven

25-08-2008 23:56

Uitpijlen doe je eigenlijk al tijdens het vissen omdat het onderste loodje
(dichtste bij de haak) de pen laat zinken. Plaats je dit loodje 15cm van
de haak dan ligt dat stukje lijn over de bodem...

Ik gebruik trouwens in bijna alle gevallen maar één loodhagel op de lijn.
Anders krijg je zwevende loodhagels boven je stek en dat is flut.
De uitzondering daar gelaten wanneer je met een boog in je lijn wil
vissen (om lijnzwemmers te voorkomen bijvoorbeeld) dan heb je er
wel wat meer nodig...
Plaats reactie