beginnen met pennen, graag volledige uitleg...


Plaats reactie
Gebruikersavatar
koos kalkman
Berichten: 585
Lid geworden op: 24-05-2004 11:38

04-07-2008 07:44

als het stuitje iets te dun is,en toch door het oogje of de wartel schuift , kan je dat eenvoudig oplossen met een kraaltje ertussen.

grtz.
Gebruikersavatar
Rob Rijkers
Berichten: 384
Lid geworden op: 22-06-2007 17:19
Locatie: Gemert en Arnhem/Velp

05-07-2008 02:34

Waarom zo moeilijk?
Gebruik gewoon een vaste penmontage met een zelfgemaakte adapter/afhouder. Je weet wel een paperclip rechtbuigen, en in het midden een 'u' vorm buigen en dan aan beide rechte delen wat tube erop (foto zal ik morgen wel plaatse ga nu pitten daak).
Vervolgens gewoon twee kleine loodhageltjes eronder met ertussenin een schuivend mini wartelloodje waar je de dobber op uitloodt. Dan krijg je zeg maar een 'schocker-rig' idee afgeleid van statisch vissen.... (trouwens hier krijg je 9 van de 10 keer een wegloper mee en niet eerst een opsteker!). En dan een mooi klein haakje eronder net ietsje grover als de grootste maiskorrel in je blikje mais. Dit allemaal uit 1 lijn!

Greetz
Don't dream your dreams, catch them!

17-06-2009 1:10pm
She woke me up, but then.... Was I still dreaming???
Pieter De Bie
Berichten: 64
Lid geworden op: 10-05-2008 12:30
Locatie: Weesp

05-07-2008 23:58

Ik hou van simpel en met een draadstuitje, pennetje met oogje, wat loodhagels en een haak ben je van alle markten thuis. Wil ik met een hairtje vissen voor hard aas gebruik ik een simpel onderlijntje van gevlochten materiaal waar de haak met een knooploze knoop aan bevestigd zit, onderlijn/hoofdlijn bevestig ik aan elkaar met een bloedknoop.
Hoe minder vissers, hoe meer vreugd.
Gebruikersavatar
Coen Aarts
Berichten: 825
Lid geworden op: 09-02-2007 13:41
Locatie: Valkenswaard
Contacteer:

08-07-2008 19:21

Nu doet de link het wel, vaag :roll:

Heb het stuk aandachting doorgelezen en de montage is dan zoals onderstaand plaatje:
Afbeelding

Maar nu blijft de dobber toch gewoon tussen de kraaltjes zitten? Hij kan toch niet over de lengte van de hoofdlijn schuiven. Dus richting de hengel toe.

Of is het zo, wat ik bedoel helemaal niet kan :D Mijn vismaat vist altijd met de vaste montage en heeft hier nog nooit van gehoord en kan het me dus ook niet uitleggen.
Mitchel van der Linden
Berichten: 1720
Lid geworden op: 03-07-2006 18:57
Locatie: Den Haag

08-07-2008 23:54

Om eerlijk te zijn vind ik bovengenoemde montage een beetje teveel van het goede, waar begin je aan?

Mitchel
Gebruikersavatar
Rob Rijkers
Berichten: 384
Lid geworden op: 22-06-2007 17:19
Locatie: Gemert en Arnhem/Velp

09-07-2008 00:31

Inderdaad man, de tering wat een geknoop en gepruts. Dit is eigenlijk meer een match setup volgens mij, aangezien er 1,25 m lijn plat op de bodem komt te liggen als je ze op de drie loodbolletjes uitloodt.

Gebruik gewoon mijn montage, simpel en zeer effectief!
Als je de lengte van de haak tot het eerste loodhageltje niet bevalt kun je deze ook hoger plaatsen.

Sorry voor de korte setup, maar had de dobberhouder helemaal naar onder schuiven voor een betere foto. En voor het geval dat iemand zich afvraagt, wat ik voor stoppers gebruik, dat zijn omgevormde paperclips met twee stukken tube erop. Zelfmaak op en top! :lol:
Afbeelding

Trouwens met deze montage omzeil je de eventuele opsteker voor een wegtrekker, dus dan weet je dat alvast! Dit komt omdat je hem op het mini wartelloodje uitloodt, en hij een klein stukje kan schuiven.

Greetz Rob
Don't dream your dreams, catch them!

17-06-2009 1:10pm
She woke me up, but then.... Was I still dreaming???
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

09-07-2008 11:05

Mijne heren er wordt gevraagd naar een SCHUIVENDE montage het is dan al erg leuk om te zien dat er een vaste montage wordt gegeven. :roll: :roll: :roll:
Bovendien is dit een basis, het is inderdaad een matchmontage maar wat is daar mis mee op diep water??
Ik ben het niet eens met het peerloodje dat maakt een penmontage nu niet bepaald gevoelig.
Mar so what jij vist er mee niks mis mee toch.
Als ik zo met deze schuivende montage vis ligt er niet meer dan 20 - 30 over de bodem je hoeft geen Einstein te zijn om zelf na te denken wat voor jou past en wat niet.
Vissen is een hobby, geen religie!
Wim Verbeek
Berichten: 295
Lid geworden op: 21-09-2004 16:54

09-07-2008 11:56

wat lomp allemaal... Ik vis met een dobber van 0,5 gram...ipv 15 of 20 of een staaf van 60 cm....Gewoon een voorndobbertje....daar maak een een stukje tube aan met een oogje....

dan stoppertje/stuitje --> dobber --> loodje ---> haak

simple as that!
Gebruikersavatar
tobie derksen
Berichten: 1514
Lid geworden op: 11-02-2005 09:44

09-07-2008 12:08

Zo is het Wim!
Gebruikersavatar
Stef Rijkers
Berichten: 173
Lid geworden op: 13-04-2008 13:31
Locatie: Gemert

09-07-2008 12:10

@wim
Afbeelding
vind je dit lomp dan? ik vind zelf van niet :wink:
simpel maar doeltreffend :lol: je kan er ook een schuivende montage van maken wanneer je connector eraf laat,de wartel direct op de lijn zet,en een stuitje op de gewenste diepte zet :wink:
ik vind echter de montage die "douwe bijlsma" als basis gebruikt wel een beetje ingewikkeld zal vast wel goed werken maar wel ingewikkeld :wink: Afbeelding
maar iedereen vist hoe hij of zij zelf het fijnste vind :wink: is niks mis mee tog?
!may the carpforce be with you!


greetings from Stef
Gebruikersavatar
Sebastian Huvenaars
Berichten: 2078
Lid geworden op: 18-02-2005 16:02
Locatie: Eindhoven

09-07-2008 13:42

Het mooie aan pennen is dat je heel subtiel kan vissen,
daar is met zo'n montage niet echt sprake meer van...
Gebruikersavatar
Rob Rijkers
Berichten: 384
Lid geworden op: 22-06-2007 17:19
Locatie: Gemert en Arnhem/Velp

09-07-2008 14:29

Nee juist ik ben het met gideon en sebastiaan eens.
Wat ik trouwens ook al in de vorige post aangaf.... De montage douwe van jou is niet verkeerd als je een volleerd match en/of bolognese visser bent, maar zoiets kun je een beginnend karpervisser toch niet voorschotelen?

En wat vind je niet gevoelig aan mijn montage dan? In plaats van dat je nu de dobber schuivend houd, houd je het loodje schuivend. Dit is zeker wel gevoelig! Hij zal namelijk bij de minste of geringste trilling op je aas (bijvoorbeeld witvis), ondergaan. En ja dat lees je goed, ondergaan! En dus niet wanneer witvis met een op hagellood uitgelode montage, er heel rustig met je aas vandoor gaat, een dansend of wegzwemmend dobbertje ziet (hier had ik trouwens een hekel aan wanneer ik op de windkant zat te vissen, dan is het moeilijk te zien of het vis is of wind die je montage wegduwt... Nu kun je perfect op de windkant blijven liggen!) Daarom ben ik dan ook overgeschakeld naar een schuivend, overgeloodde wartellood montage met een vaste dobber eraan. Dit is trouwens ook perfect te bevissen met een schuivende dobber. Hang de wartel dan gewoon aan je lijn, en breng aan beide (of aan 1) kanten een stuitje plus kraaltje aan.... Of gewoon weer twee mini loodhageltjes.
Maarja ik vis het liefst met zo min mogelijk loodhagels vanwege het pletten van de lijn. Kwestie van persoonlijke voorkeur denk ik :roll: .

Greetz Rob
Don't dream your dreams, catch them!

17-06-2009 1:10pm
She woke me up, but then.... Was I still dreaming???
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

09-07-2008 15:38

Wat doen jullie nu allemaal moeilijk de beste man vraagt om een schuivende montage ik kan niet anders zo snel vinden dan een matchmontage die heel fijn te vissen is en wat nog belangrijker is de matchmontage werpt ook nog eens heel prettig.
En juist in dat werpen zit de ellende die veel matchvissers doet stoppen.
Ik wil van de heren wel eens weten je ziet een heel mooie stek op 20 + meter afstand je kunt er niet anders bijkomen dan met een verre worp het is 2.5 meter diep en je moet dicht tegen de kant aan hoe kom je daar dan?

Nu niet met snedige opmerkingen komen je zit in een topic over penvissen.

Ik raad iedereen aan om met een vaste montage onder eigen kant te beginnen en helemaal niet met schuivende montages te gaan vissen.

@ Rob ik zal jou montage pas bij HOGE uitzondering maken verder hou ik het liever bij mijn eigen montage en daar komt geen te zwaar lood bij aan te pas.
Een pen moet het lood kunnen dragen of in ieder geval niet als een baksteen zinken maar kort onder het oppervlak blijven staan anders is het in MIJN ogen geen penvissen meer dan kun je beter gaan freelinen.

Enne nog iets Rob Gideon en Sebastiaan geven volgens mij aan dat JOU montage megalomp is hoe kun je het dan met hun eens zijn? :D :D
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Coen Aarts
Berichten: 825
Lid geworden op: 09-02-2007 13:41
Locatie: Valkenswaard
Contacteer:

09-07-2008 20:14

Bedankt voor de moeite douwe, snap het nog niet, maar begin wel gewoon met de vaste montage :) bedankt voor je tijd!
Gebruikersavatar
Rob Rijkers
Berichten: 384
Lid geworden op: 22-06-2007 17:19
Locatie: Gemert en Arnhem/Velp

09-07-2008 20:29

Aangezien er niemand wijzer op word laten we maar met de discussie stoppen douwe. Daarom ook nog een ontopic toevoeging van mijn favoriete (makkelijke) schuivende montage....

De reactie leek wel op jou gericht, omdat de laatste illustratie van jou was, daarom dacht ik dat. En dat het lomp is vind valt wel mee, jou montage draagt in totaal meer gewicht! Mijn wartelloodje weegt 2,5 gram (de naastgelegen 4 gram, waar ik alleen in zeer veer wind mee vis) en de pen zelf is een 2,4 grams.
Trouwens ik heb verder niks tegen je montage, integendeel! Het lijkt me een zeer effectieve montage. Alleen iets te omslachtig in mijn ogen, en ik zou een paar dingen anders doen.
Op afstand vissen heb ik bij worpen op vrij verre afstand (voor penbegrippen ver) dan ook nergens problemen gezien, het werkt zelfs door het kleine wartelloodje beter op afstand vind ik (meer gewicht om verder te werpen, en loodje vliegt eerst naar voren met daarachter pas de dobber, dus totaal anti-tangle).
Ik snap trouwens niet wat je bedoeld met 'zinkt als een baksteen'? Je lood je dobber bij 'normaal' penvissen toch ook uit op je knijploodjes? Oftewel je lood ietsje zwaarder dan de dobber, en net zo lang je dobberhouder/stuitje omhoog schuiven tot je rode puntje van je dobber net boven water staat. Tenminste zo heb ik het altijd geleerd en gedaan...

Ik zal hem nog wel een keer schuivend presenteren.... De makkelijkste montage die je kan bedenken!

Met knijploodjes, op het derde loodje uitgelood. Dus een C-thru waggler van 2,4 gram, met 2,6 gram knijploodjes eronder waarvan de onderste op de bodem 'staat'.
Afbeelding
Owja dat plastic dingetje achter mijn dobber is een lijnvriendelijk stuitje van drennan.

Greetz Rob
Don't dream your dreams, catch them!

17-06-2009 1:10pm
She woke me up, but then.... Was I still dreaming???
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

09-07-2008 22:22

Rob ik wil wel stoppen en ook wel doorgaan dat die montage meer lood draagt komt door de pen en heeft totaal niets met de gevoeligheid te maken.
Ik kan met een 20 grams pen net zo subtiel vissen dan met een 0.8 gram pennetje dat noemen ze uitloden.

Die stopper van jou kun je totaal niks mee dan kun je net zo goed met een vaste montage vissen.

Glijdende montages zijn pas zinvol als je je dieper dan de lengte van je hengel moet vissen.

Begin met mij maar niet over montages met penvissen of met de match zonder dat je zelf weet waar je het over hebt.
Het zijn nu net de manieren van vissen die ik al vele jaren met veel plezier uitvoer.

Jij begrijpt nog steeds niet dat het een voorbeeld is en dat je de uitloding zelf aan moet passen.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Coen Aarts
Berichten: 825
Lid geworden op: 09-02-2007 13:41
Locatie: Valkenswaard
Contacteer:

09-07-2008 22:59

Heb die afbeelding van de site geplukt die Douwe me gegeven had. Niet persé zijn montage die precies zo gebruikt. Zo te zien denken mensen dit wel :)
Gebruikersavatar
Rob Rijkers
Berichten: 384
Lid geworden op: 22-06-2007 17:19
Locatie: Gemert en Arnhem/Velp

10-07-2008 14:16

Het is gewoon een kwestie van persoonlijke voorkeur, gewenning met een systeem en smaak. Meer heb ik er verder niet aan toe te voegen.
Coen, ik zou zeggen probeer gewoon een paar voorgestelde montages en je voelt vanzelf wat je het fijnste vind, het makkelijkst te knopen en het fijnst te vissen.

Verder wens ik me te onthouden van verdere deelneming aan deze topic aangezien er genoeg montages zijn uitgereikt, en de (tegen)reacties van douwe het tot een discussie maken waar dit topic niet voor bedoeld is.

De groente....
Don't dream your dreams, catch them!

17-06-2009 1:10pm
She woke me up, but then.... Was I still dreaming???
Roel Visser
Berichten: 44
Lid geworden op: 16-03-2002 01:00
Locatie: Franeker

10-07-2008 22:14

Rob,

Dit is toch een discussieboard?
Vind overigens deze montage ook onnodig lomp. Met name de loodverdeling is wel erg simpel. Maar ook de stopper is nodeloos grof volgens mij is hier wel wat anders voor te bedenken. Vis je altijd mbv deze montage? of laat je dit ook afhangen van bijvoorbeeld het weer. Harde wind of juist niet?
Het penvissen gaat vaak om dit soort kleine dingen als het gaat om wel of niet (veel) vangen.

Roel Visser
Gebruikersavatar
Rob Rijkers
Berichten: 384
Lid geworden op: 22-06-2007 17:19
Locatie: Gemert en Arnhem/Velp

10-07-2008 23:19

Roel Visser schreef:Rob,

Dit is toch een discussieboard?
Vind overigens deze montage ook onnodig lomp. Met name de loodverdeling is wel erg simpel. Maar ook de stopper is nodeloos grof volgens mij is hier wel wat anders voor te bedenken. Vis je altijd mbv deze montage? of laat je dit ook afhangen van bijvoorbeeld het weer. Harde wind of juist niet?
Het penvissen gaat vaak om dit soort kleine dingen als het gaat om wel of niet (veel) vangen.

Roel Visser


Ja ik weet dat het een discussieboard is, maar het moet wel informatief blijven, en deze kreeg een beetje een vlammend tintje.
En nee ik gebruik deze stoppers normaal gesproken altijd voor mijn karperdobbers te 'vergrendelen' bij het drijvend vissen. Nooit voor het penvissen, want die gaan niet door mijn ogen van mijn heavy feeder (welke ik vaak naast mijn penhengel gebruik voor het pennen). Bij het penvissen gebruik ik normaal gesproken van die stoppers die om zon buisje zitten met een kraal ervoor. Maar vaker een vaste montage, en zeker met dit weer. Vooral omdat ik vaak op de ondiepe windkant zit te vissen, zijn de wartelloodjes dan ook erg handig om de dobber op zijn plek te houden.
De montage die lomp werd genoemd was mijn eerst geposte met het mini wartelloodje en de vaste non-schuivende dobbermontage. Deze gebruik ik dus momenteel het meeste, en vang ik ook het meeste mee zonder gelul :P .

Greetz Rob
Don't dream your dreams, catch them!

17-06-2009 1:10pm
She woke me up, but then.... Was I still dreaming???
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

10-07-2008 23:52

Is deze discussie vlammend??
Hou op man dit is nog niet eens smeulend. :D :D :D :D
Maar oke zal ik het een beetje aansteken.
Een beetje penvisser maakt zijn eigen stuitjes en zet er dan direct twee op dan kan er nog eens ééntje sneuvelen en hoef je niet je plek te verontrusten met dat opnieuw uitpeilen. :wink: :wink:
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Rob Rijkers
Berichten: 384
Lid geworden op: 22-06-2007 17:19
Locatie: Gemert en Arnhem/Velp

10-07-2008 23:57

Nee het is nog niet echt vlammend maar dat hoefde het ook niet te worden.
Daarom heb ik de strijdende bijl maar diep begraven :lol: :lol: :lol: .

Ik blijf gewoon mijn ding doen met mijn montage, en jij denk ik ook met de jouwe. Dat is ook maar het beste, als iedereen het zelfde fijn vond om mee te vissen, was het maar een saai wereldje :roll: .

Greetz Rob
Don't dream your dreams, catch them!

17-06-2009 1:10pm
She woke me up, but then.... Was I still dreaming???
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

11-07-2008 11:08

Rob je moet natuurlijk gewoon doen wat je zelf wilt.
Je moet ook helemaal niet luisteren naar anderen die al veel langer met de pen vissen.
Blijf gewoon je overloaded systeem gebruiken die ik zelfs op stromend water niet zou gebruiken.
Ik zit niet vast aan één montage ik wissel zeer snel zodra ik denk dat het beter uitkomt.

Zolang jij je vissen vangt is er niets aan de hand toch?
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Sebastian Huvenaars
Berichten: 2078
Lid geworden op: 18-02-2005 16:02
Locatie: Eindhoven

11-07-2008 14:59

Dan ook maar even een plaatje van mijn montage:

Afbeelding

Ik vis het liefst zo eenvoudig mogelijk. 4 van de 5 keer voldoet deze montage. Bij helder water knoop ik een
stuk fluocarbon op de hoofdlijn, maar liever zit ik direct met de hoofdlijn op de haak. Hoe minder knopen hoe
beter. Het loodje is nét zwaar genoeg om mijn pen te laten zinken, wanneer het waait of stroomt overloodt
ik mijn pen iets meer (gebruik dan ook een pen met wat meer drijfvermogen).

Ik denk dat wanneer je zo begint je al heel aardig vis kan vangen.

Grs sebas

(oh, dat warteltje zit met een stukje doorzichtig krimpkous aan mijn pen. Dit doe ik bij al mijn pennetjes
zodat de pen beter over de lijn schuift)
Gebruikersavatar
Rob Rijkers
Berichten: 384
Lid geworden op: 22-06-2007 17:19
Locatie: Gemert en Arnhem/Velp

11-07-2008 15:25

Hoezo douwe 'niet luisteren naar iemand die al veel langer met de pen vist' ?

Wat is dat nou weer voor kinderachtige uitspraak?

Ik belaag mijn vis al van kleins af aan met de dobber en na 18-20 jaar met kleine dobbertjes en dwarrellijntjes op de bodem vissen (en ook wedstrijden vissen en zeker niet onder de top 10 eindigen!, en nee geen wedstrijden uit de kleuterdivisie!) is dit de meest effectiefste montage die er uit is gekomen voor het karpervissen.

Wat ben je toch opstandig voor een (naar je eigen woorden) volwaardig en volleerd pen/matchvisser. De betere wedstrijd en volleerde penvissers die ik ken laten iemand anders in zijn waarde, en respecten ook diens montage en geven er indien nodig nog (op een totaal andere manier dan jij) positieve verbeteringen op.
Een tip voor jou is dan ook, laat een ander zijn montage ook bevissen, en gooi er niet meteen een soortgelijke uitspraak uit als je helemaal niks over degene zijn achtergrond en jaren in pen/dobbervissen weet, zoals 'niet luisteren naar anderen die al veel langer met de pen vissen'.
Het maakt me ook niet warm of koud ofdat jij de overloaded montage 'zelfs niet in stromend water' zult gebruiken. Er zijn ook genoeg andere montages die ik niet zou gebruiken, waar ik dit niet op zon manier zou uiten overigens. Ieder zn ding, en smaken verschillen.
Ik respecteer jou montages en manieren ook op een normale manier, waar een normale vorm van kritiek (en niet over door blijven hakken over hoe je ongenoegen is op de montage) van toepassing is.

Het belangrijkste is dan ook dat zoals al gezegd ik gewoon mijn vis vang, en zo simpel mogelijk blijf. Aangezien ik meestal op de zware windkant vis waar het vrij ondiep is, vind ik dit simpelweg de beste en fijnste omdat deze op de plek blijft en vis vangt!

Verder bestaat mijn visserij de laatste jaren meer uit statisch vissen, wat ik ook veel tactischer vind in sommige situaties, en dus hoe dan ook mijn vis vang (hetzij met de pen of statisch).

Groeten Rob
Don't dream your dreams, catch them!

17-06-2009 1:10pm
She woke me up, but then.... Was I still dreaming???