Pen vissen deze tijd / advies?


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Paul de Wal
Berichten: 40
Lid geworden op: 07-01-2008 12:57
Contacteer:

07-01-2008 15:44

Hallo allemaal.. nou ik ben dus nieuw hier.. 8)
Even kort voorstellen omdat het mn eerste post is:
Ik ben Paul, woon in Dussen (bij de biesbosch). Ik ben een allrounder, ik doe vliegvissen, roofvissen (rond deze tijd) en natuurlijk karperen.
Mn PR karper staat op 41 pondjes, gevangen in NL! :D
Genoeg over mezelf.. Hier komt mijn vraag :lol:

Ik wil dus veel meer met de pen aan de slag, omdat ik geen zin meer heb om met optonics op die dorpsvijvers te vissen.
Vooral rond deze tijd: is het nu nog te doen? en hoe moet je dit aanpakken? Wat voor aas? enz.

Nu had ik bedacht, weinig voeren en gewoon zoeken.. maar dit gaat niet gemakkelijk worden. Ik wilde gaan gebruiken: een hele lichte Drenann wagler (doorzichtig) en die zo uitloden dat ie net zinkt.
Verder gevlochten lijn met nylon voorslag, en een 20 grams pluggen-hengel.
Waarom? omdat deze hengel een lager c.w. heeft, kan ik verder werpen. Verder is de dril ook stukken leuker (zeker in de winter) en het zijn natuurlijk geen rivier-"torpedo's".
Verder als aas tijgernootjes of zoete mais uit blik (wat lijkt jullie het beste)?

Ik hoor het wel :)
MVG, Paul
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

07-01-2008 20:08

Gevlochten lijn achterwege laten, en lekker met nylon vissen. Penvissen en kort uitstaande lijn leent zich niet voor gevlochten lijn, en ik zou ook niet weten waarom je het zou moeten gebruiken. Het snijdt eerder in een vis (vandaar je voorslag denk) maar met penvissen in mijn ogen niet nodig.

Verder, beetje blikken uit de supermarkt, eender wat er in zit, en zoek de lage bruggen, rietkragen waar daglicht het langst bijkomt, diepere plaatsjes.

De rest zou je zef wel kunnen bedenken, of die 41er in NL is een toevalstreffer geweest... ;)
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
ron bouman
Berichten: 389
Lid geworden op: 14-02-2007 18:51

08-01-2008 11:23

probeer het een met katten(honden)voer uit blik :wink:
Gebruikersavatar
De Bakker
Berichten: 438
Lid geworden op: 17-12-2005 17:12
Locatie: Heino

08-01-2008 12:36

Op interessante plekjes kun je even een handje gekookte hennep of tarwe strooien, zodat ze lekker aan het azen gaan. Denk dat het nu in de dorpsvijvers nog goed mogelijk is. Wil zelf ook super graag binnenkort weer ff, maar er de tijd voor vrij maken is een beetje moeilijk...
Geniet niet alleen van het vangen maar ook van de rust en de natuur om je heen! ruim je rommel op, kleine moeite...
Gebruikersavatar
Paul de Wal
Berichten: 40
Lid geworden op: 07-01-2008 12:57
Contacteer:

08-01-2008 14:29

Oke.. maar omdat het winter is en de vis maar weinig eet, is het dan niet beter om heel weinig te voeren?

En tijgernootjes, doen die het goed onder een pennetje in dit soort wateren?

Groetjz Paul
Gebruikersavatar
De Bakker
Berichten: 438
Lid geworden op: 17-12-2005 17:12
Locatie: Heino

08-01-2008 15:37

Tijgernoten vind ik zelf een stuk minder...Probeer een trosje pieren, heel natuurlijk en ook erg attractief...en omdat je maar een klein handje hennep of tarwe strooit, eten ze relatief weinig maar zijn er wel wat langer mee bezig...
Geniet niet alleen van het vangen maar ook van de rust en de natuur om je heen! ruim je rommel op, kleine moeite...
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

08-01-2008 21:55

Paul de Wal schreef:Oke.. maar omdat het winter is en de vis maar weinig eet, is het dan niet beter om heel weinig te voeren?



Ik ken waters waar ik nu met 6-7 graden en een ZW windje een emmer spodmix erdoorheen kan jagen in een paar uur. Omstandigheden, omstandigheden. Bij een ijskoude O wind en -5 hoef ik het de dag later daar niet te proberen.

Probeer wat uit! Leer van je fouten, geniet van je succes. Je hoeft toch niet alles voorgekauwd te hebben? Ook hier weer: waarom niet zelf lekker wat proberen? Je hoeft toch niet de eerste de beste keer de sloot leeg te trekken? De grootste te vangen? ;)

En Onthoudt: Je kan altijd meer bijvoeren, maar zelden of nooit je voer er weer uit krijgen.
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Gebruikersavatar
Paul de Wal
Berichten: 40
Lid geworden op: 07-01-2008 12:57
Contacteer:

09-01-2008 08:20

Okey, dan wordt het dus gewoon experimenteren :)
Maar hebben jullie een beetje goede ervaringen met zoete mais uit blik?
Gebruikersavatar
De Bakker
Berichten: 438
Lid geworden op: 17-12-2005 17:12
Locatie: Heino

09-01-2008 12:42

Zoete mais uit blik is altijd een goede, maar in dorpsvijvertjes waar er veel mee gevist word, kunnen de vissen er nog wel eens argwanend op reageren...Heb het zelf meerdere keren goed kunnen observeren met de polaroid bril. Schud wat piertjes en ze zullen nergens meer oog voor hebben. Vaak meegemaakt dat ze eerst het piertje pakken en dan pas het voer zien :wink:
Geniet niet alleen van het vangen maar ook van de rust en de natuur om je heen! ruim je rommel op, kleine moeite...
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

09-01-2008 17:50

Paul de Wal schreef:Okey, dan wordt het dus gewoon experimenteren :)
Maar hebben jullie een beetje goede ervaringen met zoete mais uit blik?

Bestaan er wel mensen die er nooit mee gevist en gevangen hebben?

( Op alle "ik koop een zak boilies, een Vlemmix karperset en ga liggen meuren tot ik piep hoor"- mannetjes na dan)
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
ron bouman
Berichten: 389
Lid geworden op: 14-02-2007 18:51

10-01-2008 08:47

haha, wat dacht jij dan?
mais kan op veel watertjes nog super werken :roll:
Gebruikersavatar
Eric Reeuwijk
Berichten: 284
Lid geworden op: 12-05-2007 10:53
Locatie: Utrecht

10-01-2008 11:08

blikmais heb ik zeer goede ervaringen mee ! bonduelle crispy mais met 3 a 4 zakjes vanille suiker erdoorheen en vissen maar, zoek idd rietkraagjes op en overhangende bosjes of wilgen.

heb met blikmais in een parkvijvertje in 1,5 uur met 1 hengel met de pen 8 karpers gevangen. waren niet heel erg groot maar was toch wel erg leuk vissen !

maar staar je niet blind op blikmais, probeer het anders ook met blokjes jonge kaas of gewoon een vlokje brood.
Het bloed kruipt waar het niet gaan kan.
Gebruikersavatar
Martijn Julien
Berichten: 1119
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Purmerend

10-01-2008 12:00

De Bakker schreef:Zoete mais uit blik is altijd een goede, maar in dorpsvijvertjes waar er veel mee gevist word, kunnen de vissen er nog wel eens argwanend op reageren...


Vaak krijgen wateren een stempel dat ze doodgevist zijn met sweetcorn. Er wordt dan jaren niet meer met doe gouden korrels gevist. Dan kan sweetcorn ineens weer "dressuur doorbrekend" zijn, geloof me ;)
Afgelopen winter heb ik ook goede resultaten gehad met Smac. Gewoon een paar voerplekjes maken van een paar kleine dobbelsteentjes en dan afvissen.

Paul,

In mijn ogen is jouw benadering op het penvissen verre van ideaal. Penvissen doe je normaal gesproken op hooguit 2 keer een hengellengte, dus laat zeggen 5 tot 7 meter uit de kant. Als je verder uit de kant vist wordt het steeds moeilijker om snel aan te slaan door de uitstaande lijn. Zeker in de winter, als de vis voorzichtig aast, is het dan bijna niet te doen om tijdig de haak te zetten. Het wordt nóg lastiger als je met een korte plughengel gaat vissen. Trouwens, de mooiste winterplekjes vind je meestal vlak onder je voeten (brugpalen, rietkragen, etc.)

Misschien dat je als all-rounder wel een andere hengel dan een plughengel hebt staan. Miminum lengte iets van 3 meter en een zachte aktie. Voor kleine karper kan je bijvoorbeeld denken aan een stevige matchhengel. Heb je zo'n hengel niet, struin dan eens op marktplaats naar een mooie tweedehands penhengel. Voor een paar tientjes heb je al wat ;)
Gebruikersavatar
Eric Reeuwijk
Berichten: 284
Lid geworden op: 12-05-2007 10:53
Locatie: Utrecht

10-01-2008 12:27

Martijn Julien schreef:

Misschien dat je als all-rounder wel een andere hengel dan een plughengel hebt staan. Miminum lengte iets van 3 meter en een zachte aktie. Voor kleine karper kan je bijvoorbeeld denken aan een stevige matchhengel. Heb je zo'n hengel niet, struin dan eens op marktplaats naar een mooie tweedehands penhengel. Voor een paar tientjes heb je al wat ;)


ik heb nog een shakespeare graphite match staan 4,20 met kurk greep en reelringen, mag voor 15 euro weg


sorry voor de spam
Het bloed kruipt waar het niet gaan kan.
Gebruikersavatar
Paul de Wal
Berichten: 40
Lid geworden op: 07-01-2008 12:57
Contacteer:

10-01-2008 13:27

PM :)

Okey, dat klinkt wel goed, want ik heb eigenlijk wel een 2,25 lb stok staan, leuk voor in de zomer maar rond deze tijd niet ideaal denk ik.

Verder heb ik op dat water al met mais gevist, maar erg veel witvis... constant is je pennetje weg en dan heb je weer een voorn of brasempje, en daar kom ik niet voor! 8)

Ik heb op een ander mooi klein plasje vroeger erg veel gevangen met mais uit blik, en op een gegeven moment zijn we daar overgestapt naar frolic (gewoon mais en frolic voeren, en dan 1 hengel met mais als haak aas en de ander frolic). De resultaten waren echt verbluffend met gelijk weer 4 vissen. Dus frolic is op dat watertje nu #1! :lol:

MVG, Paul
Plaats reactie