Aanschaf pen/drijvend set


maikel van den bliek
Berichten: 231
Lid geworden op: 20-06-2006 22:45
Locatie: oosterhout (nb)

16-10-2007 22:29

zou toch is naar de andere merken kijken dan naar shimano bijv naar fox die barbeel hengels zijn echt goede hengels waar je echt veel mee te vertellen hebt hoor.
jan van kranenburg
Berichten: 429
Lid geworden op: 04-03-2007 03:07
Locatie: Den Haag

17-10-2007 02:50

Die PB Strategy heb ik in mijn handen gehad.
Vond't een logge, en zeker niet fraaie stok.

Ken die hengel niet uit de praktijk; kan dus anders uitpakken.
Door misverstandje ruim 3500 van mijn posts sinds 2002, zoek.
Steun KSN!
Gebruikersavatar
Coen Aarts
Berichten: 825
Lid geworden op: 09-02-2007 13:41
Locatie: Valkenswaard
Contacteer:

17-10-2007 18:30

Dan denk ik dat ik het volgende pak:

Shimano BeastMaster BX Allround 3.35m
Shimano Spheros 4000
Berkley Fireline Chrystal 17/00

Nu moet ik nog wat kleinmateriaal kopen, dus dobbers en dergelijken. Heb je daar ook verschil in. Dus een goed merk, of maakt het allemaal niet zo uit.

Sorry voor de vragen, maar heb geen ervaring met pennen :oops:
kevin diederen
Berichten: 3862
Lid geworden op: 28-09-2003 02:00
Locatie: Zuid Nederland

17-10-2007 18:51

Coen,

Kijk eens voor een verzameling Drennan Crystal Clear inserts. :wink:
Met vriendelijke groet,

Kevin Diederen
jan van kranenburg
Berichten: 429
Lid geworden op: 04-03-2007 03:07
Locatie: Den Haag

18-10-2007 01:11

kevin diederen schreef:Coen,

Hoewel ik ook niet de grootste fan van Ultimate ben moet ik zeggen dat de door Jan genoemde hengel echt een mooi penstokje voor het geld is. Zowiezo zijn de penhengels van Ultimate leuke stokjes. :wink:


Coen, idd prijzig.
Met die Sielhorsthengel heb ik mazzel gehad.
Die CJW, overigens ca 1.5 lbs, kostte 2e h. ruim 200 Euro; maar wel
een tophengel.
Door misverstandje ruim 3500 van mijn posts sinds 2002, zoek.
Steun KSN!
Gebruikersavatar
Martijn Julien
Berichten: 1119
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Purmerend

19-10-2007 16:49

Coen Aarts schreef:Berkley Fireline Chrystal 17/00:oops:


Waarom gevlochten lijn? Hét voordeel van gevlochten lijn is het ontrbreken van rek. Bij het korsten en pennen is dat echter een nadeel, want de meeste vissen vang je op hooguit een meter of 10. Dan resulteert gevlochten lijn eerder tot lossers dan nylon.
Gebruikersavatar
Coen Aarts
Berichten: 825
Lid geworden op: 09-02-2007 13:41
Locatie: Valkenswaard
Contacteer:

19-10-2007 17:27

Ow dat wist ik niet... Ik heb laatst op één molen gevlochten lijn erop gezet. Vind dit veel leuker/spannender om te drillen.

Voor pennen en drijvend wordt dit niet gebruikt dan. Kan toch allebij?
Gebruikersavatar
gerrit schippers
Berichten: 925
Lid geworden op: 15-01-2004 19:28
Locatie: Enschede

20-10-2007 17:29

Ik heb zo'n gevoel als ik deze topic door lees, dat de topic starter erg weinig ervaring heeft met het pen en korst vissen op karper.

Mijn advies is, ga toch eerst een een paar keer met een oude hengel of een goedkopere set aan de slag om te kijken of het wel bevalt.

Ik zelf ga vaak aan de slag met een 2 1/4 hengel die super soepel is, dit is vooral door gebrek aan beter. Maar moet zeggen dat het niets tegen valt, dit komt denk ik ook doordat ik vrijvaak met de pen of aan de oppervlakte bij obstakels vis. En dan heb je toch een beetje body nodig om eventueel te kunnen blokken.

Coen, als ik jou was zou ik eert wat meer ervaring opdoen met het vissen op deze totaal andere manier voordat je er flinke pak geld tegen aan gooit.

Gr Gerrit
Afbeelding
Weet je wat T'is Meer Water dan Vis....
Gebruikersavatar
Coen Aarts
Berichten: 825
Lid geworden op: 09-02-2007 13:41
Locatie: Valkenswaard
Contacteer:

20-10-2007 17:49

Gerrit Shippers het klopt dat ik hier niet veel ervaring mee heb, maar wil dit wel gaan doen. Ook wegens tijdgebrek en omdat het spannender is. Vraag het hier gewoon, omdat hij mensen zitten die al van jongs af aan vissen. Ik daarintegen vis pas de laatste jaren, ben er niet meer opgegroeid en heb dus ook geen oude hengels.

Kan wel "B-hengels" gaan kopen, maar als het bevalt moet ik deze weer verkopen en alsnog een fatsoenlijke set kopen. Vind ik een beetje zonde van het geld. Drijvend vind ik leuk en spannend, pen zal daar niet veel verschillend van zijn neem ik aan.

Maar toch bedankt voor de tip. Vis jij overigens ook met mono en niet met gevlochten lijn?
Gebruikersavatar
gerrit schippers
Berichten: 925
Lid geworden op: 15-01-2004 19:28
Locatie: Enschede

20-10-2007 18:36

Ik vis inderdaad gewoon met een nylon hoofdlijn.
Ik vindt dit de meest geschikte lijnsoort voor deze visserij omdat alles in een veel kleinere afstand gebeurt dan het afstands vissen.
Maar krijgen we een water vol met waterplanten dan kan het je voordeel zijn, maar hoeveel voordeel het heeft weet ik niet want daar heb ik mij tot nu toe ook gered met een nylon lijn.
Kijk maar naar het water hier op de achtergrond daar heb ik deze vis net onder de oppervlakte weten te pakken en zonder probleem kunnen drillen met een nylon lijn zolang je de vis maar in de bovenste lagen van het water houdt tijdens het drillen.
Afbeelding


Mvg Gerrit
Weet je wat T'is Meer Water dan Vis....
Gebruikersavatar
Danny Groote
Berichten: 175
Lid geworden op: 03-04-2007 00:51
Locatie: Drenthe

20-10-2007 18:42

Effe tussendoor, misschien voor de topicstarter ook wel interessant.
Ik zie dat sommigen 1 hengel speciaal voor het korsten, en 1 speciaal voor het pennen hebben. Wat is het verschil hier tussen ??


Dacht ik net een beetje wijs te worden in de wereld van karperhengels..:D

Ben zelf ook nog op zoek naar een penhengel. vandaar. 0.2 grams dobbertjes werpt niet zo fijn met een boilie pook :D
Gebruikersavatar
Martijn Julien
Berichten: 1119
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Purmerend

22-10-2007 16:38

Danny Groote schreef:Effe tussendoor, misschien voor de topicstarter ook wel interessant.
Ik zie dat sommigen 1 hengel speciaal voor het korsten, en 1 speciaal voor het pennen hebben. Wat is het verschil hier tussen ??


Dacht ik net een beetje wijs te worden in de wereld van karperhengels..:D

Ben zelf ook nog op zoek naar een penhengel. vandaar. 0.2 grams dobbertjes werpt niet zo fijn met een boilie pook :D


In principe heb je maar 1 hengel nodig hoor. Het is pure "overbodige" luxe om er voor beide visserijen verschillende hengels te gebruiken ;)

Het belangrijkste verschil tussen mijn korst- en penhengel is de lengte. Mijn korsthengel is ruim 30 cm korter dan de penhengel, en zelfs 60 cm korter dan de meer gangbare fabriekshengels. In mijn ogen is het korsten nóg actiever dan het pennen. Ik leg in ieder geval heel wat meters meer af tijdens het korsten, dan tijdens het pennen. Een kortere hengel is dan echt prettiger. Verder heeft mijn korsthengel iets meer power (scheelt ongeveer een kwart pond) en heeft meer krachtreserves in de onderkant. Dit is vooral prettig, als je vaak tussen obstakels vist.
In tegenstelling tot mijn modern afgebouwde korsthengel (SIC ogen, geperst kurken handgreep) is mijn penhengel pure nostalgie: chromen ogen, vaal kurk en de nodige krassen. Maar dat geeft mij een extra dimensie aan het pennen.

Ik deel de mening van Gerrit met betrekking tot gevlochten en nylon hoofdlijn. Ik heb zelfs met 22/00 nylon karpers uit de planten geplukt. Maar dit vergt veel geduld en kunde van de visser, al zeg ik het zelf ;)
Gebruikersavatar
Coen Aarts
Berichten: 825
Lid geworden op: 09-02-2007 13:41
Locatie: Valkenswaard
Contacteer:

22-10-2007 18:40

Wat zou dan een goede lijn zijn. Ik vis normaal met de Technium lijn van Shimano, maar deze is zinkend. Je zou dan een drijvende mono moeten hebben. Heb hier wel een forum over gezien, maar ging eigenlijk alleen over Gamakatsu lijnen.
Gebruikersavatar
Martijn Julien
Berichten: 1119
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Purmerend

22-10-2007 19:25

Ik heb zelf goede ervaringen met Suffix Synergy, Shimano Antares Silk en Trabucco (weet niet meer welk type). Allemaal lijnen met voldoende rek, trekkracht, schuurbestendigheid en vooral betrouwbaarheid.
Een zinkende lijn kan je trouwens makkelijk laten drijven door deze in te vetten. Hier zijn speciale lapjes voor te koop, die je waarschijnlijk op de vliegvisafdeling kan vinden.
Gebruikersavatar
Coen Aarts
Berichten: 825
Lid geworden op: 09-02-2007 13:41
Locatie: Valkenswaard
Contacteer:

29-03-2008 16:16

Zit zelf te twijfelen tussen G-Line en Trilene Maxx.

Ik heb even voor dobbers gekeken en aangezien dat ze bij mij lokale hengelsportzaak eigenlijk niks van Drennan hadden heb ik het op internet opgezocht. Op het forum gaat de voorkeur uit naar van Eijk dobbers, Drennan en veren. van Eijk is overleren/failliet en veren is niet zo me ding :roll:

Heb op http://www.tackleshop.co.uk/ alle Drennan dobbers opgezocht die doorzichtig waren. Aangezien ik nog geen ervaring heb ik pennen weet ik niet welke ik moet bestellen. Zal hieronder een overzicht maken. Hoop dat jullie me kunnen helpen met een keuze te maken, want begint weer mooier weer te worden :)

Drennan crystal avon river fishing float
Afbeelding
Drennan crystal waggler float
Afbeelding
Drennan giant crystal waggler
Afbeelding
Drennan giant insert crystal float
Afbeelding
Drennan giant loaded crystal insert float
Afbeelding
Drennan insert crystal clear fishing float
Afbeelding
Drennan loaded crystal waggler
Afbeelding
Drennan loaded insert crystal float
Afbeelding
Drennan loafer clear plastic float
Afbeelding
Drennan surface carp waggler
Afbeelding

Alvast bedankt!
Gerrit Hees

29-03-2008 16:41

ik koop gewoon de pennetjes die bij de viszaak in de bak staan op de karperafdeling :) En over je lijn, ik zelf gebruik de berkley trilene op me pen hengel en mij bevalt die zeer goed, zeker de soepelheid van deze lijn vond ik goed.
Tom de Jonge
Berichten: 10
Lid geworden op: 30-03-2008 23:18

30-03-2008 23:29

Ik heb een net een nieuwe shimano speedmaster met een browning +/- maat 3000 molen. Trilene 0.25 erop.

http://fish.shimano-eu.com/catalog/fish ... mLocale=nl

nog niet mee gevist maar het roofvisseizoen zit erop dus binnenkort wellicht een vangst melding.
Iemand trouwens ervaringen met deze hengel?

Groeten Tom
Gebruikersavatar
Coen Aarts
Berichten: 825
Lid geworden op: 09-02-2007 13:41
Locatie: Valkenswaard
Contacteer:

02-04-2008 18:02

Denk dat ik er ook Trilene Maxx opgooi.

Je hebt denk ik 1.75lbs hengel niet?

Moet toch dobbers bestellen, maar aangezien de meeste de Drennan Chrystal dobbers prefereren als goede dobbers wil ik toch voor deze gaan. Aangezien ik nog niet gepend heb weet ik niet welke ik moet kopen. Graag jullie hulp daarbij :oops:
Michel Striekwold
Berichten: 75
Lid geworden op: 18-03-2008 17:26

03-04-2008 08:45

Coen,

Ik heb die derde dobber (pen, of hoe je het ook noemt) van boven in 1,5 gram met oranje bovenkantje... Deze dobber is denk ik +- 10cm. Aan de ene kant is een voorgelode dobber wel handig maar aan de andere kant ook niet! Ik zal mijn ervaring ermee proberen uit te leggen...

De voorgelode dobber ligt precies tot aan de overgang in kleur onderwater... 10 cm vanaf mijn haak doe ik een loodje zodat de dobber zinkt... Nu schuif ik mijn dobber op de goede diepte zodat mijn loodje op de bodem en mijn dobber in 1 verticale lijn ligt... Omdat je dobber al voorgelood is moet je dit echt heel precies doen! Je hebt namelijk maar een paar cm speling! Bij een ongelode pen kan je hier wat meer mee spelen...

Bij de voorgelode pen zie ik nog een nadeel... De dobber gaat nooit platliggen wanneer een vis je aas pakt... Het is opzich niet nodig, maar het geeft wel een mooie indicatie dat het elk moment kan gaan gebeuren! Bij een ongelode pen kan je dit wel creeeren door net te weinig lood op je lijn te zetten en hem dus zinkend/rechtop laat staan met je loodje op de bodem...

Mocht je mijn verhaal niet snappen dan moet je even een gil geven... Het is nog vroeg, dus misschien loop ik slap te ouweh**ren...

Koop gewoon een paar verschillende pennetjes in verschillende "gewichtsklasses"... Is het windstil en ligt het water er als een spiegel bij dan pak je een lekker klein, licht dobbertje... +- 0,5gr. Waait het of is er wat bovenstroming dan pak je een iets zwaarder dobbertje... +- 1,5gr. Je kunt qua dobber eigenlijk niet zo heel veel verkeerd doen... Probeer gewoon te zoeken naar wat jij fijn vindt qua kleur, gewicht enz. enz.

Succes en mocht iemand andere ervaring hiermee hebben dan hoor ik het graag!
yan boo
Berichten: 300
Lid geworden op: 20-03-2008 20:25

06-04-2008 19:23

heeyy,,
ik gebruit voor het vissen met de pen en heavy feeder.
werkt perfect :D :D :D
meschien heb je er wat aan!

yan boo
Vissen is niet vangen!
Gebruikersavatar
Stef Jansens
Berichten: 978
Lid geworden op: 09-02-2007 21:59

06-04-2008 19:47

Coen Aarts schreef:Wat zou dan een goede lijn zijn. Ik vis normaal met de Technium lijn van Shimano, maar deze is zinkend. Je zou dan een drijvende mono moeten hebben. Heb hier wel een forum over gezien, maar ging eigenlijk alleen over Gamakatsu lijnen.

je kunt je laatste meters lijn ook drijvend maken door over je neusvleugel/voorhoofd/achter je oren te wrijven met je vinger, deze plekken zijn ietwat vettig.
als je dan hierna je lijn tussen deze vingers doorhaalt dan blijft hij ook drijven :o
M.v.g Stef Jansens
Gebruikersavatar
Coen Aarts
Berichten: 825
Lid geworden op: 09-02-2007 13:41
Locatie: Valkenswaard
Contacteer:

08-04-2008 18:06

Ik zou dus een setje moeten kopen. Dacht ook aan onderstaande dobber, deze lijkt me voor wat 'lomper' weer. Klopt dit?

Drennan bobber traditional fishing float
Afbeelding

Er staat alleen bij:
1.5aaa
2.5aaa
2ssg
2.5ssg

Wat houd dit in? :roll:

Ik wilde deze dobbers sowieso nemen, en dan de voorgelode en ongelode versie. Kan ik altijd wat afwisselen. Tevens wilde ik deze in 0.5 en 1.0 en 1.5 gram kopen. Dan zit ik in alle gevallen goed zoals ik hierboven las, toch?

Afbeelding

Mijn vierde vraag is wat een waggler is. Is dit een andere naam voor een hele dunne dobber?
Michel Striekwold
Berichten: 75
Lid geworden op: 18-03-2008 17:26

09-04-2008 08:55

1.5aaa
2.5aaa
2ssg
2.5ssg

Dit geeft volgens mij aan hoeveel loodjes je moet gebruiken...

Zolang de pen niet te veel weerstand geeft bij het ondertrekken zul je echt wel vangen! Koop dus gewoon een slanke, lichte pen waar je vertrouwen in hebt! Ga naar de winkel toe en vraag gewoon welke pennetjes voor karper geschikt zijn... Kies er 1 of meer waar jij vertrouwen in hebt!

Qua dobbergewicht kun je indd 0,5 - 1 en 1,5 grams kopen... Ik vis op dit moment met een 1,5 grams voorgelode pen van Drennan... Ik kies een wat "zwaardere" pen omdat het de afgelopen tijd best veel waait, en omdat het water waar ik vis vaak last heeft van bovenstroming...

Deze, maar dan voorgelood en met een oranje bovenkant:
Afbeelding

Succes!
Gebruikersavatar
koos kalkman
Berichten: 585
Lid geworden op: 24-05-2004 11:38

09-04-2008 12:50

waglers zijn matchpennetjes met de bedoeling dat ze aan de onderkant gemonteerd worden met een warteltje(en stuitje) of een rubbertje vast.
uitpeilen op een verklikloodje.
bobber worden gebruikt voor het vissen met wat zwaarder aas.
uitpeilen op het aas.
5aaa,5ssg,enz. zijn gewichtcodes van hagel loodjes.
kan je de dobber van het juiste gewicht voorzien zonder uit te loden.


succes.
koos.
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

09-04-2008 14:14

Matchlood

SSG (SWAN ) - 1.68 gram
AAA - 0.81 gram
BB - 0.40gram

nr.1 - 0.28 gram
nr 3 - 0.30 gram
nr 4 - 0.17 gram
nr 6 - 0.10 gram
nr 8 - 0.06 gram
nr 10 - 0.04 gram

Dat zonder uit te loden kun je wel vergeten het geeft wel een goede indicatie..
Vissen is een hobby, geen religie!