Penvissen op afstand


Plaats reactie
Koen Workel
Berichten: 1242
Lid geworden op: 29-04-2003 02:00
Locatie: Goor(Twente)

29-07-2007 23:19

Hallo Heren,

Momenteel bevis ik enkele wateren waar er wat verder uit de kant moet worden gevist om beneden het taluud te kunnen vissen.

Deze liggen vanaf een meter of 8 uit de kant. Het grootste probleem is dat er bochten ontstaan in eenlijn die drijft met een kabbeltje en dat daardoor de pen wordt verplaatst. Uiteraard heb ik het geprobeerd door de lijn te ontvetten en dus te laten zinken, maar hierdoor krijg ik gigantisch veel missers door de bocht die in je lijn ontstaat. Je krijgt enorm moeilijk goed contact met de vis.

Daarna heb ik geprobeerd door de hengeltop behoorlijk hoog te houden en zo de lijn op te tillen tot vlak onder het oppervlak, op deze manier gaat het al een stuk beter, maar het is nog steeds verre van ideaal. Bij een rukwind vliegt je pen zowat uit het water en je bent ook constant aan je pen aan het trekken als het ware.

Momenteel ben ik hierdoor dus afhankelijk van de dagen met erg weinig wind, en ik wil niet afhankelijk zijn.


Het kan bijna niet anders dan dat er genoeg penvissers zijn, die met het zelfde probleem te kampen hebben gehad. Ik hoop dat er iemand of enkelen zijn die mij kunnen helpen met dit euvel.

Vriendelijke groet,

Koen
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

29-07-2007 23:41

Koen met de match vis ik op veel grotere afstanden, wel op brasem maar toch.

Ik doe het als volgt; over je plek heenwerpen de top direct onder water steken en twee slagen indraaien, dan komt de truc; sla de hengel met een korte felle tik boven water je slaat de lijn dan onder water.

Succes.
Vissen is een hobby, geen religie!
Koen Workel
Berichten: 1242
Lid geworden op: 29-04-2003 02:00
Locatie: Goor(Twente)

30-07-2007 10:07

Bedankt Douwe,

Maar zoals je hebt gelezen, het probleem is niet om de lijn onder water te krijgen (hoewel ik dat trucje zeker ga toepassen), maar ik heb zo vaak misgeslagen doordat de lijn in een bocht onder water lag.

Je krijgt heel moeilijk contact met de vis lijkt het wel, in elk geval flink vertraagd omdat je de bocht er weer uit moet slaan.

Ik ben er voor mezelf in elk geval al wel uit dat je schuin aan zult moeten slaan, het liefst dus in het verlengde van je lijn (in hoeverre dit mogelijk is tenminste, want je lijn staat alles behalve recht in het water). En ik moet dus zorgen dat die bocht die je krijgt, zo min mogelijk wordt. Hierdoor zul je wat meer druk op je dobber zetten, maar dit is geen probleem zolang je mininmaal 40cm overdiepte vist en er daardoor altijd nog een deel van je onderlijn over de bodem ligt. Een korter stukje overdiepte kan namelijk, of schuin door het water gaan staan of het wordt af en toe wat meegesleurd.

Ik hoop dat je een beetje begrijpt wat ik bedoel, het is makkelijker uittekenen dan beschrijven merk ik al wel:D

Heb jij van het bovenstaande probleem geen last Douwe?

vriendelijke groet,

Koen
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

30-07-2007 10:14

Koen aanslaan op afstand is een trage lange haal naar achteren, van daaruit strak draaien en de hengel weer naar voren halen zo verlies je het contact met de vis niet.
Met de match vis ik op 20 > meter en door oefenen mis je niet veel aanbeten meer dan anders.
Vissen is een hobby, geen religie!
Koen Workel
Berichten: 1242
Lid geworden op: 29-04-2003 02:00
Locatie: Goor(Twente)

30-07-2007 10:30

Oke Douwe,

Ik ga er maar mee aan de slag. Ik heb nadat je het noemde (waarom ik daar niet eerder aan heb gedacht?), meteen het een en ander aan lectuur over het matchvissen opgezocht. Dat verduidelijkt wel het een en ander.

Bedankt!

vr gr Koen
Plaats reactie