holglas


Plaats reactie
Rob Verburgt
Berichten: 30
Lid geworden op: 25-03-2006 20:54
Locatie: Haarlem

21-02-2007 21:19

Kan iemand mij het voordeel of nadeel opnoemen bij het gebruik van een penhengel welke is gemaakt van holglas.
Misschien is deze discussie al eerder gevoerd maar ik ben nog geen duidelijke antwoorden tegen gekomen na de zoekfunctie te hebben geraadpleegd.
Gebruikersavatar
Mark Brouwer
Berichten: 975
Lid geworden op: 02-03-2005 14:08
Locatie: Nuenen

21-02-2007 22:06

Eerst maar eens de nadelen
-Gewicht
-Minder gevoel wat de vis gaat doen
-Minder nauwkeurig op het werpen van korte afstanden

De voordelen:
-Holglas gaat hoepeltje rond
-Holglas dempt vaak beter (minder lossers)

Toch vis ik nog graag nog met hengels gemaakt van holglas, ook wel cobolt glas genoemd. Retro, en niet altijd het dikke vissen knallen. Ook lekker sport op al de kleinere visjes die lekker rond zwemmen. Voor het pennen onder de kant vind ik holglas ideaal, voor het korstvissen op kleine afstand vis ik liever met een hengel gemaakt uit carbon. Deze zorgt toch wat meer voor een snellere aanslag, in plaats dat je bij wijze van spreken je glashengel al kromtrekt wanneer je de lijn van het water wilt trekken.
"Dode brasem vangen, da's pas erg!"
Gebruikersavatar
Ruud Laros
Berichten: 797
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: delft

21-02-2007 23:12

ja mark en dan krijg je er een dikke op en dan kan je niets uitrichten en ben je je vis gewoon kwijt.
holglas sucks heden ten dagen daar moet je lekker mee in de polder gaan lopen waar je zeker weet dat de vissen niet zwaarder zijn dan 14 pond.

gr. ruud
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

21-02-2007 23:48

Ruud Laros schreef:ja mark en dan krijg je er een dikke op en dan kan je niets uitrichten en ben je je vis gewoon kwijt.
holglas sucks heden ten dagen daar moet je lekker mee in de polder gaan lopen waar je zeker weet dat de vissen niet zwaarder zijn dan 14 pond.

gr. ruud


Da's gek Ruud

Te vaak heb ik het idee gekregen dat ik met een holglashengel de vis juist meer "mijn wil" kan opleggen.
M.a.w...je kunt als je het goed doet de vis als het ware iets meer sturen (Hengel omgooien, top onder water steken= vis komt omhoog)
Tevens heb ik bemerkt dat de vis sneller vermoeid raakt en eerder en beter is uit te drillen met hengels van glasvezels...de vis moet als het ware veel meer werken door de hengel krom te trekken en raakt eerder vermoeid.
Niet dat glasvezel zaligmakend is in alle situaties (Heb ook grafiethengels)..maar zodra het kan vis ik nog steeds graag met glasvezel hengels :wink:
Gebruikersavatar
Ruud Laros
Berichten: 797
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: delft

22-02-2007 14:42

hans ik heb jaren met glashengels gevist als je met wat zwaardere vist is het nog wel te doen.
maar vaak word met glashengels gelijk een combinatie gemaakt met dunne lijnen.

ik ga liever opzeker dan dat ik een vis kwijtraak omdat mijn uitrusting te licht is.

gr. ruud
Robert Lamboo

22-02-2007 16:33

Sorry hoor, maar je beweerd dus dat je met holglashengels het vissen met dunne lijnen aanmoedigd waardoor je de grote vissen verspeeld? Als je met een 1 1/2 vist met een 10/00 lijn snap ik je, maar volgens mij doe je zelf gewoon iets fout als je vissen verspeeld met een glashengel en een lijn die er op uitgebalanceerd is. Je gaat niet met een 1 1/2 ponder bij een brug in een diep kanaal zitten, maar als je een beetje nadenkt en rekening houd met obstakels kun je juist aan die grotere vissen veel meer sport beleven. Voorbeeldje: ik vis met een 2 ponds glashengel tegen pijlers bij een kanaalbrug en gebruik 28/00. Redelijk lichte hengel en een verantwoorde lijn. Werkt perfect.

@ Rob nog even een voordeeltje van glashengels:

Met een glasstok gaat het drillen perfect, de hengel vangt alles prima op. De vissen op het kanaal moeten vanaf een diepte van 3,5 meter omhoog gedrilt worden onder de top. Met een carbonstok zal je meer losschieters krijgen omdat deze stugger zijn. Ik spreek hier van een obstakelsituatie. Als de stek opstakelvrij is zou je met een 1 1/2 glasstok prima met een 20/00 kunnen vissen. Soms is dit juist ideaal als er dressuur heerst bijvoorbeeld.
Rob Verburgt
Berichten: 30
Lid geworden op: 25-03-2006 20:54
Locatie: Haarlem

22-02-2007 18:52

Ik vind het leuk om te lezen welke persoonlijke voor en nadelen er worden genoemd.
Ik ben zo nieuwsgierig omdat ik deze winter twee mooie glasstokken heb gekocht voor de obstakelvisserij op de kanalen.
1 stok van 1,3/4 lbs en een stok van 2,1/2 lbs.
Ik begrijp nu dat de algemene opinie luidt dat je met glasstokken een dunnere lijn kunt gebruiken dan met de stuggere carbonstokken.
Of trek ik nu wat erg snel deze conclusie?
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

22-02-2007 19:03

Op 1,5 lbs holglas had ik 0,28 mm en op 2,5 lbs carbon 0,30 mm (open water).

Lijndikte heeft verder vrij weinig met de hengel te maken, maar meer met het heel houden van de lijn bij beschadiging. Dikkere lijn heeft meer reserves. Minder dan 0.25 mm geeft zelfs in open water teveel risico bij de karpervisserij. Maar dat heeft alles met de diameter te maken.

Bij obstakels zou ik zeker niet dunner gaan, maar juist dikker. Deden we in het glasvezeltijdperk ook niet.

Je kunt een 1,5 lbs grafiet hengel ook lekker laten buigen hoor. Onmogelijk was ooit een stijve hengel van glasvezel te bouwen bij een lengte boven pak hem beet 3.30 m. Praat ik wel over heel wat jaren terug toen de vezeltechniek nog niet zover was als nu. Ligt verder dus helemaal aan de hengels die je hebt en zou ik alles niet over één kam willen scheren. Voor een karper maakt het niks uit of je de eerste 2 meter of de eerste 3 meter buigt. Voor de karpervisser wel. :lol:

De bewering dat ik nu met mijn grafiet hengels meer losschieters zou hebben dan toen bij mijn glasvezel hengels gaat mij ook wat té ver. Grafiet kan wel met een snellere actie gebouwd worden dan glasvezel. Maar dat zegt iets over het herstellingsvermogen na de buiging.

Groet, Kees
kevin diederen
Berichten: 3862
Lid geworden op: 28-09-2003 02:00
Locatie: Zuid Nederland

23-02-2007 06:59

Je gaat toch niet zeggen dat ik toch beter een carbon blank gepakt zou kunnen hebben dan de geweldige 11 voets blankjes van mijn vorige hengels?

Tja... wat verwacht je van een hengel? Wat ga je er mee doen? En hoe ga je dat doen?

En dat grote vissen verhaaltje en glasstokken? Laat me niet lachen. Met 3.30 meter glas met een testcurve van 1.75lb, een centerpin met een stevig nylon lijntje en een hondenbrokje heb ik al zat staan sleuren tussen de lelie's. En dat waren ook niet de kleinste vissen.

Voordelen:

Je werpt zacht aas minder snel van de haak door de zachtere actie (korst of deeg bijvoorbeeld)

Bij vissen met extreem zachte bekken minder lossers.

Buigt lekker rond tot in het handvat tijdens de dril (of dat een voordeel is weet ik niet. vind het zelf wel leuk).

Tijdens het penvissen of andere vistechnieken onder de top vangt de zachte actie de eerste klap goed op.

Vaak een gevoeligere top waardoor je vaak tikjes op de top waarneemt voordat de beetmelder begint te schreeuwen.

Nadelen:

Zwaarder

Beetje zwabberactie

Gooit wat minder fijn

Minder snelle actie (bij bijvoorbeeld oppervlaktevissen met controllers op grote afstand zou een snellere carbon stok dan ook de voorkeur hebben).

In mijn ogen ideaal voor:

Iedereen die houd van een beetje retro. Kort onder de kant vissen met vastlood en natuurlijk het struinwerk.
Maar tegenwoordig kan je ook perfecte penstokken laten bouwen die niet van glas zijn en toch aan alle "pen" eisen voldoen.
Ik vind het verder gewoon leuk om op zo'n spaghetti-sliert een vis te drillen.
Met vriendelijke groet,

Kevin Diederen
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

23-02-2007 08:48

Zou zo maar kunnen Kevin. :D

Ik vis niet meer met mijn oude holglas hengels. Maar er zijn lui die splitcane fantastisch vinden. Ik ook, tegen de muur als decoratie in een Ierse pub. :wink:

Maar er zijn heel wat record karpers uit het water gehaald met holglas hengels. Dus dat holglas meer geschikt is voor kleinere vissen is gewoon onzin.

Zacht aas kun je inderdaad beter werpen met een hengel met een langzame actie. Maar dat zoiets niet met grafiet zou kunnen is ook onzin. Het moderne confectie karpergrafiet dat nu in de hengelsportzaak staat voor een leuk prijsje per 3 pond testcurve geeft niet een echt objectief vergelijk. Net zoals dat de hengels waar we in 1970 mee visten niet representatief meer zijn voor de huidige vezel technologie.

Eén ding is heel duidelijk. De keus uit verschillende grafiet hegels is nu ontzettend veel groter dan die uit holglas hengels. Enige beperking is kostenbesparing en kopieerdrift.

Groet, Kees
kevin diederen
Berichten: 3862
Lid geworden op: 28-09-2003 02:00
Locatie: Zuid Nederland

23-02-2007 13:44

Kees Ouwehand schreef:Zou zo maar kunnen Kevin. :D
Groet, Kees


GVD!!!!!

En nu?

Laat ik splitcane nu ook erg mooi (en duur) vinden.
Met vriendelijke groet,

Kevin Diederen
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

23-02-2007 14:26

Tja, een dure smaak.

In luxe leven is nu eenmaal geen garantie voor het meeste comfort. Maar het geeft wel een prettig gevoel.

Groet, Kees
Robert Lamboo

23-02-2007 17:38

Ome Cor bouwt nog wel glashengels toch? 8)
Chi Fai Man
Berichten: 667
Lid geworden op: 29-11-2002 01:00
Locatie: Purmerend(N-H)

30-08-2012 23:57

Handgemaakte holglasstokken zijn tegenwoordig vrij prijzig geworden! In het begin van de jaren '90 kocht ik een nieuwe Casting Corner Jack Hilton MT(Medium Taper) van 11 voet en testcurve 1,5 LB voor 250 gulden. Hoogstwaarschijnlijk zou men voor een soortgelijke stok thans meer dan 250 euro kwijtzijn!
Het verzamelen van karper/hengelsportboeken kan een erg kostbare hobby zijn. Vraag het maar aan ondergetekende.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

31-08-2012 00:05

Hi Chi,

Ook weer hier. Ik kocht iets eerder de Allan Brown versie. De kwaliteit liep terug en Henk Peeters besloot tot het maken van de casting corner versie. Onlangs gekeken naar splicane. Bedragen van rond de 500 euro voor een nieuwe Mark IV. Glas zal niet duurder zijn.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Chi Fai Man
Berichten: 667
Lid geworden op: 29-11-2002 01:00
Locatie: Purmerend(N-H)

31-08-2012 00:11

De Alan Brown stokken werden door Browning geimporteerd.
Holglas is niet duurder dan splitcane nee. Maar veel handgemaakte holglasstokken hebben tegenwoordig carbonprijzen!
Het verzamelen van karper/hengelsportboeken kan een erg kostbare hobby zijn. Vraag het maar aan ondergetekende.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

31-08-2012 00:15

Zeker. Kleine oplage vrees ik.
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

31-08-2012 00:17

Leuk om een bericht te krijgen van zo'n oude topic uit 2007 :D
Casting corners glas hengels...ik zeg, deze zijn werkelijk subliem!
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

31-08-2012 00:30

Ah,werd je wakker gemaakt door de mail Hans. Toch wel grappig zo een functie. Bij mij staat deze echter uit. :wink:

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

31-08-2012 00:39

Maar jij bent dan ook een echte die-hard carpboard volger Kees!
Respect dat je na al die jaren nog steeds moderator bent!
Hoop dat verder alles goed gaat met je.
Gr
HB
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

31-08-2012 09:11

Nou ja, gewoon blijven hangen en al jaren meestal een mobiele internetverbinding in de buurt. Dan is even uitwijken naar CarpBoard voor een break niet zo moeilijk. En we hebben een goed team. Social media heb ik verder niet zoveel mee. Ja, alles prima.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
Eddy Roelans
Berichten: 310
Lid geworden op: 30-08-2006 14:41

13-09-2012 19:53

Ik vis nog heel vaak met mijn zelfgebouwde glashengels ( slowtaper )van Sportex. 12 voet, testcurve van 1,5 lbs. zelf afgebouwd in 1985. Zijn nog in uitstekende staat. 0,28 mm op mijn molen. Gaan zo krom als een hoepel. Gisteren een telefoontje gehad van Dick Willemsen van Rodvisions, dat mijn bestelde glashengels ( 2 lbs ) klaar zijn.
Heb die blank in mijn handen gehad en echt subliem! Buigen heel mooi parablisch en bezitten veel kracht. Heb ze besteld omdat ik af en toe net wat power te 'kort" kom als ik de karper van opstakels en/of uit rietkragen vandaan wil houden.
Neem ook eens een kijkje op mijn blog over het bouwen van pennetjes.

Blog: http://zelfdobbertjesbouwen.blogspot.nl/
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

14-09-2012 00:47

Eddy Roelans schreef:Ik vis nog heel vaak met mijn zelfgebouwde glashengels ( slowtaper )van Sportex. 12 voet, testcurve van 1,5 lbs. zelf afgebouwd in 1985. Zijn nog in uitstekende staat. 0,28 mm op mijn molen. Gaan zo krom als een hoepel. Gisteren een telefoontje gehad van Dick Willemsen van Rodvisions, dat mijn bestelde glashengels ( 2 lbs ) klaar zijn.
Heb die blank in mijn handen gehad en echt subliem! Buigen heel mooi parablisch en bezitten veel kracht. Heb ze besteld omdat ik af en toe net wat power te 'kort" kom als ik de karper van opstakels en/of uit rietkragen vandaan wil houden.

Eddy...jij ook op carpboard?
De door jou voor mij gemaakte hengels heb ik nog steeds!
Gr
Hans
Gebruikersavatar
Eddy Roelans
Berichten: 310
Lid geworden op: 30-08-2006 14:41

18-09-2012 06:37

Hoi Hans,


Kom hier regelmatig hoor! Heb diezelfde hengels ook nog steeds hoor. Was gewoon top materiaal destijds.


btw Jou een PB-tje gestuurd.
Neem ook eens een kijkje op mijn blog over het bouwen van pennetjes.

Blog: http://zelfdobbertjesbouwen.blogspot.nl/
Frenk de Gruiter
Berichten: 2837
Lid geworden op: 12-03-2011 22:32
Locatie: Duiven

27-09-2012 21:48

Haha, geweldig hoe zo'n oude (2007) topic nieuw leven ingeblazen wordt.
Ik ben een fan van glas en bezit ook enkele splitcane hengels, ben er erg zuinig op, maar vis er wel mee. Ik gebruik ze naar omstandigheden, en pas gewoon alles aan zoals iederen dat hier eigenlijk al noemt.

Tuurlijk, glas heeft nadelen, maar carbon ook. Het ligt lekker in de hand, ziet er mooi uit, maar vist vooral lekker, door de mooie buiging, minder kans op uitscheuren, en noem maar op. Het heeft je voorkeur of niet, maar past nog steeds in de moderne visserij. Het is alleen een keus die je maakt, wat zet je in en waar.

Soms kom ik een medeglasstokvisser aan de waterkant tegen (zelden, helaas) en dan zijn de gesprekken over glasstokken altijd geweldig en positief. De een is meer een carbonhengelvisser en de ander niet. Ik vis met allebei maar kijk gewoon welke situatie een bepaalde benadering behoeft. Ga vaak ook vissen met meerdere hengels bij me. Dan kan ik kiezen. De hengels die ik niet gebruik liggen dan gewoon in de auto, en soms ruil ik ze alsnog om omdat de situatie ander materiaal vergt.

Grtz
Plaats reactie