wisselsysteem pen naar korst


Plaats reactie
maarten stuifbergen
Berichten: 29
Lid geworden op: 03-07-2003 02:00
Locatie: Haarlem

07-11-2006 20:24

Medepenvissers,

Ik neem aan dat de meeste van ons het wel herkennen. Je bent aan het pennen, hebt een stek of 5 bevoerd en bent ze stelselmatig aan het afstruinen. Je bent net weer aangekomen op een nieuwe stek, laat je pen en alles wat eronder hangt te water en ziet met de nodige opwinding een mooie vis aan de overkant tergend langzaam de oppervlakte afzoeken. In dit soort gevallen weet ik me tegenwoordig vrij rustig te houden en probeer zo snel als mogelijk de boel om te zetten naar enkel een haak met een broodkorst. Uiteraard heeft deze aanpak me de nodige vissen gekost daar ik te langzaam de korst bij de vis krijg.

Ik ben zeer benieuwd hoe jullie in dergelijke situaties reageren en eigenlijk nog meer naar het wisselsysteem dat jullie mogelijk gebruiken.

Ben benieuwd!!!!!!
Koen Workel
Berichten: 1242
Lid geworden op: 29-04-2003 02:00
Locatie: Goor(Twente)

07-11-2006 20:30

Lijkt me niet zo´n groot probleem toch? Mits je niet al té ver uit de kant hoeft te vissen.

Zet je pen op ongeveer 2 meter diepte en zet al het lood op je lijn hier vlak onder of haal het lood van de lijn af. Korst op de haak en gaan??

Een beetje creatief mensen.

Met veel te weinig vissende groet,

Koen
maarten stuifbergen
Berichten: 29
Lid geworden op: 03-07-2003 02:00
Locatie: Haarlem

07-11-2006 20:40

Hoi Koen,

Uiteraard heb ik deze variant de revue laten passeren maar vind dat het lood een negatieve invloed heeft op de korst en dan voornamelijk op de lijn naar de korst toe. Die loopt namelijk dan van onder water naar de korst toe. Tevens werpt het heel beroerd met een lijn van twee meter onder je top (hengel moet hoog de lucht in) en geschuif van het lood op mijn lijn vind ik ook maar niks. Nog meer suggesties iemand?
Gebruikersavatar
Rick Van Derks
Berichten: 1121
Lid geworden op: 24-02-2005 21:16
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

08-11-2006 00:20

Maarten,


Tja..hoe vis je normaal? Als je vist met een Engels systeem,kun je snel je dobber van je lijn halen en alles naar boven schuiven.
Ander zul je toch alles van je lijn moeten halen.
En anders laat je de vis toch lekker doorzwemmen 8) :D
Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dat is kennis.

Combineer wat je meemaakt, met wat je al wist




http://www.hetvettebaarsje.nl/karpergroep
peter andrae

08-11-2006 05:01

Je ziet een vis aan de oppervlakte scharrelen terwijl je aan het pennen bent.

Wat dacht je van vlug wat hondebrokje,s erbij schieten,en daarna je hengel klaar maken om drijvend te vissen.

Of gewoon een 2e hengel om drijvend mee te vissen.


mvg peet.
Harold Hoekstra
Berichten: 408
Lid geworden op: 29-04-2003 02:00
Locatie: Noord Nederland

08-11-2006 09:24

Ik heb bijna altijd wel wat kattebrokjes bij me. Als ik zo'n situatie tegenkom dan schiet/gooi ik wat brokjes voor en achter de vis en dan gaat de schaar in mijn montage. Alles eraf en alleen een haak erop hoeft maar een minuutje te kosten.

De vis kan ondertussen de brokjes alvast en keuren ik heb even de tijd om mijn knoopjes netjes te leggen.. :P
Gebruikersavatar
Martijn Julien
Berichten: 1119
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Purmerend

08-11-2006 16:39

Ik zie zelf het probleem niet zo. Zoals gezegd, de lijn doorbijten en een andere haak monteren is zo gepiept. En door brokjes of korsten te voeren kan je wat extra tijd winnen.
Gebruikersavatar
Bert Vooijs
Berichten: 1871
Lid geworden op: 22-12-2005 23:41
Locatie: Amsterdam

08-11-2006 16:56

Ik heb het pas meegemaakt.
Op een afstand die ik met een korst niet meteen kon werpen.
Gelukkig zat de pen in een connector.
Ik heb de pen vervangen door een grotere die mooi stond met het aanwezige lood.
Lood direct onder de pen, anderhalve meter lijn naar de haak en de korst.
Toch wat werpgewicht...

Het werkte. Zo ving ik in oktober mijn eerste oppervlaktekarpers :D


Groeten van Bert.
ff v==
Gebruikersavatar
Hans Eshuis
Berichten: 355
Lid geworden op: 04-04-2006 22:04
Locatie: Serooskerke
Contacteer:

13-11-2006 14:09

Hier even een Zeeuwse reactie.

Ik vis met de volgende tuigopbouw, even beschreven vanaf de haak:

haak-onderlijn 30 cm-wartel-speldwartel-hoofdlijn-knijplood-speldwartel+pen-stoppertje.

Als ze dichtbij aan de oppervlakte komen haal ik de dobber en het lood van het tuig en vervang de onderlijn door een 1,5 meter lange lijn met enkel een haakje 8. De speldwartel/wartelcombinatie blijft in de lucht onder de top hangen.

Zitten ze verder weg dan doe ik hetzelfde, maar schuif het stoppertje tot bij de wartels en monteer een klein balsahouten palingdobbertje aan de wartel van de pen. Dit fungeert dan als float-controller. Met deze combi kan ik tot 25 meter werpen. De palingdobber compenseert het gewicht van de wartels dus blijft alles goed drijven.

Overigens zijn de vissen hier in de polder inmiddels naar de diepere stukken verhuisd en doet de mais/mestpiercocktail goed zaken....

Afgelopen zaterdag 21 schubjes in drie uur tijd gevangen.

visgroeten Hans
maarten stuifbergen
Berichten: 29
Lid geworden op: 03-07-2003 02:00
Locatie: Haarlem

13-11-2006 20:46

Hoi Hans,

Hier was ik inderdaad ook al beland. Ik zat zelf te denken om die wartel niet onder de pen te hangen maar erboven. Drijvertje er tegenaan om het zinken te voorkomen. Hiermee hoef je ook niet je lood ervan af te halen, je hebt bovendien de onderlijn inclusief lood weer snel tot je beschikking als de karpers het weer op de bodem zoeken.

Groeten
Gebruikersavatar
Hans Eshuis
Berichten: 355
Lid geworden op: 04-04-2006 22:04
Locatie: Serooskerke
Contacteer:

14-11-2006 09:01

Hallo Maarten,

Het palingdobbertje is een soort kleine geepdobber, waar aan de onderzijde lood zit ingebouwd. Het oogje zit hierbij aan de bovenzijde.
Ik haal dus wel degelijk het andere lood van de lijn omdat het anders te zwaar wordt......

Voor de montage van de kattenbrok zie mijn oudere topic: aaspresentatie drijvende kattenbrokken..


Groet

Hans
dennis scherjon
Berichten: 421
Lid geworden op: 13-02-2006 10:11

02-12-2006 10:24

ik vis meestal met 2 a 3 baarsdrijvertjes op de lijn (moet het water niet te diep zijn.)zie je een vis aan het oppervlak ,zinkend aas eraf,korst erop,vissen maar!!
Plaats reactie