Penvissen; moderne materialen


Bas B.
Berichten: 3343
Lid geworden op: 27-07-2003 02:00

07-11-2006 12:33

Sinds jaar en dag ben ik penvisser. Vanaf begin jaren 80 heb ik eigenlijk nooit anders gedaan dan penvissen en vooral struinen met broodkorsten. De 'dwaling' naar het (vast)loodvissen kwam pas toen ik op een water terecht kwam dat zich totaal niet leende voor het penvissen. Toen mijn vismaat er telkens grote successen boekte met zijn zelfgemaakte boilies kwam ik tot de conclusie dat ik ook zijn aanpak moest volgen, wilde ik er ook aanspraak maken op het vangen van de vele dikke spiegels die er zwommen. En inderdaad, met de boilie-aanpak kwamen de grote successen. Niet alleen daar, op ieder water bleek het grandioos te werken. De verschillende wateren werden sterk uitgebreid en wateren waar je niet eens aan karper dacht omdat ze te groot waren, bleken vrij gemakkelijk te kraken met de boilie en een stel sterke hengels (met later reels erop) als 'wapen'. Zelfs ver buiten onze landsgrenzen was ineens een succesvolle visserij mogelijk met vangsten van enorme vissen tot gevolg. Jaja, ik viel nog wel eens met mijn neus in de boter.

En toch, na de penhengels niet meer te hebben aangeraakt, voor een behoorlijk aantal jaren, begon het toch weer wat te kriebelen. Ik trok die oude glasstokken eens uit het rek en beoordeelde de materialen eens om te zien of ze nog zouden voldoen, nu de vissen enorm gegroeid zijn. Dat bleek een beetje tegen te vallen. De eens zo fiere en ijzersterke Hardy Richard Walker No. 2 (wat was ik daar trots op met mijn 15 jaar) bleek nog maar een slap stokkie om over de rest -met testcurves van van minder dan 1.75 lbs- maar te zwijgen. Hier een dikke vis mee keren nabij obstakels zou een onmogelijke opgave worden.

Je begrijpt het misschien al, ook met de pen wens ik achter groot wild aan te gaan.

Ik besloot naar Cor te gaan om eens te kijken hoe de ontwikkelingen zijn op het gebied van penhengels. Daar had hij immers altijd al mee voorop gelopen. Hij had net weer iets nieuws staan, glashengels met een beetje carbon erin verwerkt met een lengte van 4 meter en een testcurve van ruim 2 lbs. Het gewicht was redelijk laag, mede door de nikkel-titanium spiraaloogjes die hij erop had gemonteerd. Het was een hengel met meer dan voldoende reikwijdte om je pen naast een monster te leggen, zonder in het zicht van de vis te staan en voldoende kracht om deze succesvol te landen. Deze glashengel appelleerde ook wat aan mijn nostalgische gevoelens voor het penvissen. Een soort van All Holland, maar dan wel te sjouwen en bijna een meter langer dan mijn geliefde Richard Walker, die ik nu dan weer veel te kort vind voor de wateren die ik wil bevissen vanuit de boot. Vlak naast de boot vissen doet de vis nu eenmaal te vaak verschrikken en doen ophouden met intensief azen. Ik vind het maar vreemd dat de meeste penhengels een testcurve hebben van 1,5 lbs of minder. Alsof je slechts achter kleine vissen in de polder aan dient te gaan wanneer je gaat pennen… Ieder z’n meug natuurlijk. Ik prefereer het grote water.

Na er wat vissen mee gevangen te hebben bleek de hengel toch nog steeds wat te lomp om er echt de hele dag mee in de hand te zitten en al snel legde ik hem neer in het gras of op de rand van de boot. Dát kost je nou net wat vissen omdat snel kunnen reageren, wat vandaag de dag dé truc is om schuwe vissen te kunnen vangen. Ik had er wel degelijk veel plezier aan beleefd, maar viel toch weer terug op het boilievissen. Ik spreek nu over 2 jaar terug, 2004.

In het jaar 2005 heb ik weinig gevist door drukke werkzaamheden en andere hobby’s. De uurtjes dat ik viste deed ik dat met schuivend vissen met de boilie. Achteraf vond ik het maar zonde, zo weinig gevist te hebben en er werden plannen gesmeed. Hoe het in het voorjaar van 2006 afliep weet je inmiddels. Ook de rest van het seizoen verliep niet slecht. Ook de sociale aanpak met vismaten is zéér goed bevallen. Bedankt Ruud, Michiel, Peter en vele anderen!

Het penvissen, het moest er toch echt weer een keer van komen. Ik besloot al mijn oude meuk op te ruimen incusief die nieuwe glashengel van Cor. Ruud ving er een dikke veertiger mee op Cassiën nadat hij hem had ingezet als reservehengel omdat één van zijn Cassiënkanonnen brak. Dat is dan toch weer erg leuk dat zo’n hengel in goede handen terecht komt!
Van deze centen zou ik een superhengeltje laten bouwen bij Cor of dit zelf doen, mocht het alsnog niet genoeg zijn. Daar kwam het niet van wegens dure investeringen in fotoapparatuur…
Het penvissen moest nog maar even wachten. Wat zijn enkele maanden na een periode van ruim 10 jaar boilievissen?

Een bezoek aan Cor voor een stel ‘Karelhengels’ voor Ruud waarmee hij de dikke IJsselmeerberen gaat belagen zouden de plannen wat gaan versnellen. Dáár stond nu eens dé perfecte en meest revolutionaire penhengel die ik ooit had gezien, 4 meter lang, dun als een breinaald, woog helemaal niets meer en die heerlijk kracht in de laatste anderhalve meter van de blank om de dikke beren te kunnen keren en/of stoppen. Die laatste anderhalve meter kracht (inclusief handvat) vind ik onontbeerlijk. De rest van de hengel dient lekker te buigen zodat je niet al te veel hefboom in je handen hebt en je lekker veel gevoel in de dril kunt stoppen zonder je arm(en) te veel te vermoeien. Het scheppen van de vis vergemakkelijk je er ook mee, omdat je niet te veel hengellengte hebt. De soepele top gebruik ik alleen maar om het aasje subtiel te presenteren. Met een dunne top gaat dat vele malen beter dan met een dikke lompe top. Het spreekt voor zich denk ik. Nadat ik in een najaarssessie in Frankrijk ook nog eens de mogelijkheden heb gezien om ze daar met de pen te kunnen vangen vanuit de boot tegen één van de vele rietkragen moest het er maar snel van komen.

Eerst maar een goede moderne lichtgewicht molen uitzoeken. Ik kwam uit op de Daiwa Certate. Deze is zeer licht van gewicht, zeer sterk en ziet er lekker discreet uit in zeer donker blauw en vooral zonder de gouden shit erop. Wát is al dat goud en andere blingbling toch lelijk! Dat deze molen het meest soepel draait van alles wat er op de markt is, is leuk meegenomen. De slip hoef ik niet eens te noemen, het is een Daiwa.

Na deze molen in Lelystad te hebben opgehaald snel naar Cor om de afbouw van de hengel door te nemen. Zo sober mogelijk, maar toch de sjieke kenmerken van CJW erin verwerkt. Lengte van de kurk, kleur wikkelgaren enz. werden in een uurtje tijd en vele liters koffie doorgenomen. “Over 2 weken is ie klaar kerel”

Hihaaaaaaa, nu 2 weken later mocht ik het eindresultaat bewonderen. Hier is het spulletje:

Afbeelding
De Daiwa Certate 3000

Afbeelding
Dit was niet afgesproken met Cor. Hij heeft het hout onder de reelhouder opengewerkt tot op de blank. Het is hem vergeven. Omdat ik zo enthousiast ben over de hengel heeft ie iets extra’s gedaan. Ik vind het zeer mooi en het ligt prima in de hand.

Afbeelding
De reelhouder van de zijkant

Afbeelding
Een korte lichtgewicht cone met een stukje rubber/kurk erboven. Dit is lekker slijvast zodat de scherpe lijn behouden blijft in de toekomst. Het levert ook net wat extra grip omdat het lekker stroef is.

Afbeelding
Voor Cor z’n doen lekker sober.

Afbeelding
Deze oogjes zorgen voor een revolutie in de lichtgewicht hengelbouw. Je houdt puur de blank over na afbouw. Dit zorgt ervoor dat ook zo’n lange hengel strak blijft zodat je snel kunt reageren op een aanbeet. Dat gaat meer vis opleveren!

Afbeelding
Voor mij gewoon zwarte wikkelingen. Dat doet het erg goed op de blank die in een zilvergrijze metallic lak is gespoten met een blanke lak er overheen. Schrik niet, de metallic lak is transparant en je ziet de blank er doorheen. Alles bij elkaar lijkt de hengel satijnglans te zijn, wat er weer zeer discreet en toch sjiek uitziet.

Afbeelding
De CJW naast de oude Hardy Richard Walker. De CJW is veel sterker in het achterdeel en is een meter langer! M’n eerste Hardy gaat natuurlijk nooit weg.

Afbeelding
Bijna niet leuk te fotograferen binnenshuis met dit weer. Het is een heel eind deze hengel, eindeloos!

Volgende keer met deze hengel aan de waterkant.

Groetjes,

Bas
anton eckhardt
Berichten: 357
Lid geworden op: 04-04-2002 02:00
Locatie: Wageningen en Nijverdal

07-11-2006 13:08

schitterend
Gebruikersavatar
Rick Van Derks
Berichten: 1121
Lid geworden op: 24-02-2005 21:16
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

07-11-2006 13:12

Leuk verhaal Bas, en een mooie stok. :wink:
Zelf hou ik het liever bij mijn glasstokken. 8)
Neemt niet weg dat je met die stok vast en zeker een koe uit het water de kant op kunt trekken. Mooie foto's ook.
Leuk hoe je beschrijft dat de penvisserij erg kan afhangen in wat voor water en onder wat voor omstandigheden er kan worden gevist. En wat voor materiaalaanpassing daarbij komt kijken :wink:



Gr. Rick
Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dat is kennis.

Combineer wat je meemaakt, met wat je al wist




http://www.hetvettebaarsje.nl/karpergroep
Gebruikersavatar
Mark Brouwer
Berichten: 975
Lid geworden op: 02-03-2005 14:08
Locatie: Nuenen

07-11-2006 13:12

VETTE STOK!

Vind het echt een mooie "sobere" hengel, waar je vast niet op uitgekeken raakt. Alleen die reelhouder spreekt me niet zo aan, is dat er trouwens een gedraait uit titanium?

Gr Mark
Gebruikersavatar
wouter de roos
Berichten: 1111
Lid geworden op: 10-07-2005 13:22
Locatie: rijswijk ZH
Contacteer:

07-11-2006 13:14

Zitten aardig wat oogies op :D
kevin diederen
Berichten: 3862
Lid geworden op: 28-09-2003 02:00
Locatie: Zuid Nederland

07-11-2006 13:24

Bas,

Ergens moet ik je wel gelijk geven. De ontwikkelingen staan niet stil en kwalitatief worden er steeds betere hengels gemaakt. Zelfs een groot deel van de hengels onder de 50 euro voldoet gewoon aan de eisen van de meeste mensen. Zo is het ook bij de hedendaagse penhengels. Kijk maar eens hoeveel mensen er helemaal enthousiast zijn over de Ultimate carpfloat of de Spro strategy. En als je naar die fabrieksstokken kijkt met een prijs van 70 tot 110 euroe, dan heb je een hoop waar voor je geld.
Voor de omstandigheden die jij noemt. Grote vis en obstakels is het echter nog steeds een beetje behelpen in pen-land. Bij 1,75 lb en 3.90 houdt het meestal op en zal je al over moeten stappen op lichte afstandshengels of iets met de hand moeten laten bouwen.

2 ponds en een lengte van ongeveer 4 meter is ook niet echt wat je noemy standaard voor het merendeel van de penvissers. Zelf tuur ik ook liever naar een pennetje of heel licht wakertje op wateren waar ik toch meerdere malen op en dag een vis kan verwachten. Meestal zijn dit vissen rond de 5 tot 7 kg met op enkele wateren uitzonderingen van gemiddeld rond de 12 kg. Maar vissen van een kg of 7 krijg je met die oude glashengels nog wel bij de obstakels weg. Een ophol geslagen dertiger die op snelheid is afremmen word al moeilijker. Maar hoeveel hengels krijgen zo'n locomotief wel afgeremd?
Toch kunnen die glashengels meer dan menig mens denkt. Een 18kg zware kanaalschub die in een kommetje door een hele berg plompen ragt. Een schub van ergens rond de 13 a 14 kg die op dezelfde stek nog een keer door de plompen schiet en daarna een rietkraag en wat struiken opzoekt. Het is gewoon te goed. Het is alleen wat meer zweten.

De reden van het aanslaan geef ik je gelijk in. De nieuwere stokken zijn wat lichter en razendsnel reageren word al makkelijker als je na een paar uur nog geconcentreerd vist. En als ik heel eerlijk. Na 3 uurtjes heb ik de hengel vaak voor de zoveelste keer naast me liggen. Gelukkig begin ik nu weer een beetje lol te krijgen in het lichte afstandsvissen met diezelfde glashengels. Gewoon hoog op de steunen en een monkey climber of een licht wakertje eronder. Nog steeds die kleinere wateren en kleinere vissen. Voor mij voldoet het dus wel.
Met vriendelijke groet,

Kevin Diederen
Gebruikersavatar
Ruben Niphuis
Berichten: 418
Lid geworden op: 11-12-2005 19:53
Locatie: Berkel&Rodenrijs

07-11-2006 13:26

ey bas dat was tog die hengels die je me gistren liet zien tog

Ruben
Bas B.
Berichten: 3343
Lid geworden op: 27-07-2003 02:00

07-11-2006 13:30

@Rick, Dat van die koe valt wel mee hoor. Het is een zeer soepele hengel, maar wel met mijn gewenste krachtreserve. Een iets kortere hengel was weer iets strakker, maar had dan weer minder kracht achterin. Ik heb ze allemaal naast elkaar krom staan trekken en deze beviel daarbij het beste.
Cor laat dit soort blanks speciaal maken voor en zeer kleine groep mensen uit zijn klantkring waarvan hij precies weet wat ze willen. Het voordeel van het zeer lichte gewicht en de dunne top is dat je er ook zeer lichte lijnen op kunt vissen. Je slaat je lijn niet zo snel doormidden vanwege de lage massatraagheid. Nadeel is dat zeker niet als zwaar zit te vissen. Door de snelheid die je in korte tijd kunt maken is goed haken geen probleem.

@Mark, Ik heb ook getwijfeld tussen deze en een gewone Fuji. Alles bij elkaar vond ik dit toch mooier combineren. Deze reelhouder is van zwaar geanodiseerd aluminium. Met reelringen en zonder cone zou de hengel waarschijnlijk onder de 200 gram komen (op 4 meter en 2 lbs!!!) Het gewicht van die cone en reelhouder hinderen niet omdat het achterin zit en zelfs de hengel nog beter in balans brengen. Ik koos voor een relatief korte greep zodat handvat nooit in weg zit en je de achterkant gemakkelijker in je buik kunt zetten met drillen als het er eens zwaar aan toegaat.

@Wouter, 14 oogjes zitten erop, dat zorgt er weer voor dat je lijn niet aan de hengel plakt, wat zeer irritant is als je een licht aasje wilt werpen.

Aan alles is gedacht :wink: hoop ik :roll:
Bas B.
Berichten: 3343
Lid geworden op: 27-07-2003 02:00

07-11-2006 13:36

@Kevin, Met glashengels vissen heeft zeker z'n charme en meestal zullen ze zeker voldoen om een mooie vis te vangen. Omdat ik ook in extreme omstandigheden vis en álles met zo min mogelijk verschillende hengels wil doen, heb ik deze uitgezocht. Hier kan echt alles mee, mede door het lage gewicht. Dadelijk in Frankrijk wil ik echt geen vis missen. Al te veel aanbeten zal ik er niet krijgen. Als ik dan een monster mis doordat ik de hengel even neergelegd heb en de vis al in het riet zit, zou ik niet echt blij worden. In die extremen kan het net die ene vis schelen. Stel je voor wat dat zou kunnen zijn...
Gebruikersavatar
wouter de roos
Berichten: 1111
Lid geworden op: 10-07-2005 13:22
Locatie: rijswijk ZH
Contacteer:

07-11-2006 13:39

Aan dat voordeel van 14 oogies had ik nog niet gedacht :wink:

Denk dat je weer een mooie hengel erbij heb.
Martin Brandt
Berichten: 45
Lid geworden op: 18-10-2006 15:06

07-11-2006 13:51

Een geweldige hengel inderdaad, zeker voor de omstandigheden waarin die gebruikt wordt. En de molen na enkele overwegingen toch een Certate geworden.
Hoop dat je een hoop plezier hebt van je superset en er een mooie vissen mee verschalkt.

Groeten,
Martin
Gebruikersavatar
Mark Brouwer
Berichten: 975
Lid geworden op: 02-03-2005 14:08
Locatie: Nuenen

07-11-2006 13:58

Bas Breetveld schreef:
Aan alles is gedacht :wink: hoop ik :roll:


Ik mis een verkasoogje :lol:
Bas B.
Berichten: 3343
Lid geworden op: 27-07-2003 02:00

07-11-2006 14:01

Shit, naja, ik verkas toch niet zo vaak. Die gooien we op de gewichtsbesparing :D
Gebruikersavatar
Ruben Niphuis
Berichten: 418
Lid geworden op: 11-12-2005 19:53
Locatie: Berkel&Rodenrijs

07-11-2006 14:02

bas was dat die hengel die je gistren bij je hat

MGV Ruben Niphuis
Bas B.
Berichten: 3343
Lid geworden op: 27-07-2003 02:00

07-11-2006 14:03

Yep, ik durfde hem niet in de auto te laten liggen.
Gebruikersavatar
Ruben Niphuis
Berichten: 418
Lid geworden op: 11-12-2005 19:53
Locatie: Berkel&Rodenrijs

07-11-2006 14:04

ja goed he en zzzooooo licht eh en ik maar denken dat ze niet
lichter konden

Groetjes Ruben Niphuis
kevin diederen
Berichten: 3862
Lid geworden op: 28-09-2003 02:00
Locatie: Zuid Nederland

07-11-2006 14:06

Een verkasoogje van niet eens een gram.

Wat een rothengel...

Niet eens een verkasoogje. :lol:
Met vriendelijke groet,

Kevin Diederen
Koen Workel
Berichten: 1242
Lid geworden op: 29-04-2003 02:00
Locatie: Goor(Twente)

07-11-2006 20:44

Hallo Bas,

Gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst, ziet er prachtig uit! Helemaal vergeleken met mijn spul (Die slip, je hoort ´m niet eens meer tikken, maar hij leefd nog).

Waar ik wel benieuwd naar ben is wat voor extreme omstandigheden je wel niet tegen komt. Helemaal omdat je juist met de boot zo dicht de obstakels kunt benaderen, dit geeft je een gigantisch voordeel mbt tot de sturing van de vis weg van het obstakel.

Tof dat je weer door de pen-avontuurtjes wordt aangetrokken! Nou vang een beer zou ik zeggen!

vriendelijke groet,

Koen
Raymond Hakkert
Berichten: 770
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Contacteer:

07-11-2006 22:03

he bas

ik krijg een strakke stok van die stok. :oops:

zoals je weet mag ik ook graag struinen, ik noem miijn karperloopbaan ''allroundkarpervissen'', ik mag nml ook graag vastloodvissen, het is maar net wat voor soort water je gaat aanpakken, maar juist het extreme en ''anders dan andere'' :wink: vind ik vaak interessant, zoals jij aangeeft op groot water met de pen, wie doet dat nog?
Even over de ogen op de hengel; waarom van chroom? dat glinstert m.i. alles kies je ''mat'' zelfs je molen maar de ogen haw ju geen rekening mit, m.i. ga je dat zien als de zon erop schijnt...(?)

Verder een heel strakke stok man, echt heel mooi. God ik zaw er bijna an denken om eens diep in de buidel te gaan tastn, ik doe al jaren met die Co Sielhorst ''zwabber''... man wat ik daar allemaal mee heb staan drillen... die stok heeft er echt een hernia aan over gehouwe ik ook :wink:

mazzleRay
Bas B.
Berichten: 3343
Lid geworden op: 27-07-2003 02:00

07-11-2006 22:31

Geen zorgen Raymond. Die oogjes zijn niet hoogglans verchroomd. Het materiaal is door en door nikkeltitanium zonder oppervlaktebehandeling, behoudens het polijsten. Het is meer satijnglans dus zal het niet echt gaan schitteren in de zon. Van mij had het iets minder opvallend gemogen inderdaad. Het gewichtsvoordeel is echter zo énorm groot dat die er wel op moesten. Ze hebben nog lekker weinig wrijving ook, zodat de slip van de molen preciezer wordt aangesproken bij het starten.

Misschien kom ik van de winter eens bij die centrale van je pennen. Wil je hem misschien ff uitproberen? Als je hem maar niet op de keien smijt als er ééntje losschiet :wink:

@Koen, Dat van het positioneren van de boot is zeker zeer gunstig. Je creëert zelf de (dril)omstandigheden. Hier en daar op een gunstige stek een Evertje doen (de afroomtheorie van Evert Aalten, maar dan wat aangepast) en weer verder.
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

07-11-2006 23:49

Wow bas..strakke stok
Daar ga je vast veel plezier aan beleven!
Maar euh....
De ogen v.d hengel zijn niet modern maar bijna antiek :D ..heb hier nog een zooi van diezelfde type ogen liggen..maar dan enkel van messing :lol:
Bas B.
Berichten: 3343
Lid geworden op: 27-07-2003 02:00

08-11-2006 18:38

Hans,

Ik ken dat model ook van heel lang geleden in andere materialen. In het boekje '200 hengelbouwtips' werd ook een dergelijk model van verchroomd verenstaal aangeprezen. Nieuw is dit model dus zeker niet. Waarschijnlijk hebben ze er nu voor gekozen omdat dit materiaal (nikkeltitanium legering) niet te lassen of te solderen is. Je kunt ze met gemak tegen de blank aan duwen en veren gewoon weer terug. Nooit meer kromme ogen dus. Niet iedereen vind ze mooi of zo. Functioneel zijn ze zeer zeker.

Gr,

Bas
kevin diederen
Berichten: 3862
Lid geworden op: 28-09-2003 02:00
Locatie: Zuid Nederland

08-11-2006 19:44

Bas,

op mijn reelringen kom ik in ieder geval terug. Plof zei de sigma vandaag. Zomaar tussen de ringen vandaan geglipt. Ook hangen die stokken toch een beetje door vanwege de niet zo ultralichte oogjes. Hmm... plannen voor de stokken wijzigt iets.

Whaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa!!!!

Ik word een perfectionist!!!!

Whaaaa!!!! :o



:roll:

Je brengt me alleen maar op ideetjes voor die hengels. Dure ideetjes.

Rotvent :P
Met vriendelijke groet,

Kevin Diederen
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

08-11-2006 20:23

Kevin, je kunt als tussenoplossing de ringen vastzetten met een stukje binnenband van een fiets...werkt perfect hoor.

Bas, klinkt wel grappig.
Kom hem wel eens van dichtbij bewonderen :wink:
kevin diederen
Berichten: 3862
Lid geworden op: 28-09-2003 02:00
Locatie: Zuid Nederland

08-11-2006 20:26

Hans,

als je dan toch geld over de balk aan het gooien bent. :oops:
Met vriendelijke groet,

Kevin Diederen