Big game pennen


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

25-09-2006 19:26

Gister even met de pen gestruind en tot mijn grote vreigde eindelijk weer eens gescoord met de pen. De laatste tijd wordt ik achtervolgd door pech (of misschien wel door geen geode voorbereiding).

Gister was het dan zover, ik heb een voerstekkie gemaakt en begin daar een half uurtje later te vissen. Mijn haakje ligt nog maar net op de bodem of ik zie mijn pen schommelen ..... komaan denk ik net als zovele keren hiervoor, pak hem dan. En jawel, een ontzettend gave wegtrekker ik heb hier zo lang op gewacht dat ik bijna vergeet aan te slaan. Ik sla aan, of liever tik de haak vast en het lijkt wel of het water explodeert. De karper komt volldig it het water en duikt over de eerste laag plompen. YES ik heb hem nog denk ik, waarop de karper nog een keer boven het water uitspringt. Het lijkt potverdikkie wel een Marlijn zoals hij het water uitkomt.

Na de 2e sprong weet de karper zoveel plompen mee te nemen dat mijn lijn het wel moet begeven, wat het dan ook doet :evil:

Maar weer nieuwe zooi aan mijn lijn gedaan en meten weer ingegooid, je zou denken dat de stek verstoort is maaar niets is minder waar! In een slootje van ca. 3 mtr breed is de stek nog productief. Ik zie mijn pen weer waggelen en denk zal ik dan nu .........

Mijn pen valt stil en mijn kans lijkt verkeken, ik kijk het nog heel even aan denk ik. Zwijgend zit ik naar mijn pen te staren en vermoed dat er geen mais meer aanhangt. Ik til mijn hengel omhoog en voel weerstand. Ik zie een bak van een vis uit het water komen en zit stom verbaasd te kijken stilletjes ontsnapt er een vloek aan mijn lippen weer gemist. Verdwaasd voel ik dat mijn hengel toch wel heel erg raar aan het doen is. Blijk ik een kleinere karper alsnog gehaakt te hebben waar die grote meid zo van schrok.

Deze vis wel kunnen landen :-)

Na deze nog 1 lijnbreuk, weer een springer en 2 vissen wel geland daarna. Eindelijk de juiste knoop gevonden voor mijn haak en de wijze les geleerd dat je lood niet al te vast moet bijten. Lood valt schijnbaar soms van je lijn, iets te hard vastbijten staat nagenoeg garant voor lijnbreuk.

Met glimlachende groet om zijn lang verwachtte pen vangsten.


Marc
Afbeelding

Opvallend aan de onderste 2 zijn de smalle bekkies?
Afbeelding

Afbeelding
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
Gebruikersavatar
Arjen Dijkstra
Berichten: 578
Lid geworden op: 15-05-2005 23:46
Locatie: Tsjusterboxum (fr)

09-10-2006 15:11

Ik heb met veel plezier naar je verhaal zitten lezen Marc. Ik ben zelf beginnend penvisser, en leer het meeste van vallen en opstaan. Mijn meest frusterende ervaring was dat ik na een hele middag pennen uiteindelijk mijn pen (voor de aller eerste keer) rondjes zag draaien in het water en toen was het wachten tot hij zou verdwijnen onder water. Dit gebeurde natuurlijk niet en kwam tot de ontdekking dat mijn boillie!!! was afgevreten. Kan wel door de grond zakken op zo'n moment maar de uitdaging wordt juist nog groter op zo'n moment. Na 2 verspeelde vissen op de pen waaronder een spiegelkarper die hier in de buurt wel een zeldzaamheid lijken heb ik er nog geen 1 kunnen landen. Heb op de beurs in zwolle afgelopen jaar een hengel gekocht met een curve tussen de 1.75 en 2lb in, nou ik kan je zeggen dat ik er zin in heb om daar een sterke karper op te vangen. Ik ga gewoon door en vroeg of laat zal ik een keer succes hebben. Veel plezier met je visserij!
Ik zet mijn huupie in
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

10-10-2006 07:02

Arjen,

Ik kan mij jou frustratie heel erg goed voor stellen hoor. Ik kon af en toe maar amper de neiging onderdrukken om iets kapot te maken als het weer eens niet ging.

Gewoon doorgaan is dan ook altijd mijn devies en vooral probeer t leren van de dingen die gebeuren!

Gisteravond zat ik vast in de bodem, ik trekken en yes draadbreuk!!! Nieuw haakje er aan en weer verder, even later een hele mooie wegloper ik tik aan en heb contact met de vis maar weet niet wat mij gebeurt. De vis raakt niet in paniek maar zwemt gewoon langzaam maar onverstoorbaar door, prima dacht ik nog als jij maar vast zit. Ik kon aan mijn hengel zien en voelen dat het een aardige vis moet zijn, zo gedecideerd als ze doorzwom zich niets aantrekkend van mijn tegendruk.

Dan ....... opeens totaal geen druk meer ..... een losser het zal toch niet????

Jawel dus, de teleurstelling verbijtend draai ik in grijp mijn haak in volle vlucht en weet meteen wat er aan de hand is. Toch een botte haak :-( :-(

Lesson learned (again) test je haak voor je hem te water laat.

Voor mijn gevoel was het weer <snik> de vis waar ik al een tijdje op jaag. Iedere keer weet dat beest weer te ontsnappen aan mijn lijn. De ene keer door lijnbreuk de andere keer door mijn te snelle aanslaan en dan nu weer door een botte haak. Rod draad hier is mijn eigen stomme gedrag!!

Van de week nog maar eens een keer kijken en dan WEL mijn lijn controleren mijn haak controleren EN nog aandachtiger vissen.

M.

PS ik zie dat ik vrij veel fouten maak tijdens het schrijven, pure luiheid en soms een onwillig toetsenbordje :-)
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
Koen Workel
Berichten: 1242
Lid geworden op: 29-04-2003 02:00
Locatie: Goor(Twente)

10-10-2006 10:12

Marc,

Ik weet bijna zeker dat die losser niet kwam door een botte haak maar simpelweg door valshaken.

Ik heb meermaals gehad dat ik een vis valshaakte en het leek alsof de vis helemaal niet in de gaten had dat die vast zat. Pas na een halve minuut begon er een lampje te branden en begon de vis echt te vechten wat vaak resulteerde in een losschieter of in enkele gelukkige momenten, de vangst van de vis.

Opvallend gegeven nietwaar?

Pijn? hmm..soms?

Suc6 ermee, ik vis nu een jaar of 4-5 enkel met de pen en begin het net een beetje door te krijgen.

Zo simpel als het lijkt...praktijk mannen :D

gr

Koen
kevin diederen
Berichten: 3862
Lid geworden op: 28-09-2003 02:00
Locatie: Zuid Nederland

10-10-2006 15:53

Koen,

Prutser. Je moet ze ook niet vals haken. :D

Heb er dit jaar ook al genoeg mogen verspelen door die reden.

Shame on me.
Met vriendelijke groet,

Kevin Diederen
Gebruikersavatar
Wouter Vennekens
Berichten: 804
Lid geworden op: 25-02-2002 01:00
Locatie: As (B)

10-10-2006 17:31

Als jullie zo'n valsgehaakte vis op de kant halen, beschouwen jullie die dan gewoon als een gevangen vis of "telt die niet mee"?

Ik hou er toch maar een dubbel gevoel aan over, dan los ik ze eigenlijk nog liever.
arnold buurma
Berichten: 208
Lid geworden op: 16-09-2003 02:00
Locatie: Ede

10-10-2006 17:32

wat kan je er aan doen??????????????het gebeurd nou eenmaal dus ik tel ze gewoon mee
traditionele visser :P
De dwaas doet wat hij niet laten kan,
de wijze laat wat hij niet doen kan.
-Oosterse wijsheid-
Gebruikersavatar
Dirkx Smits
Berichten: 353
Lid geworden op: 28-08-2006 22:37
Locatie: De KSN vrije zone

10-10-2006 18:10

Stroper !!! :lol:
Frank de Beer, is niet meer.
arnold buurma
Berichten: 208
Lid geworden op: 16-09-2003 02:00
Locatie: Ede

10-10-2006 20:06

3 mais korrels op een dreg is best moeilijk hoor :lol:
traditionele visser :P
De dwaas doet wat hij niet laten kan,
de wijze laat wat hij niet doen kan.
-Oosterse wijsheid-
Gebruikersavatar
Bert Vooijs
Berichten: 1871
Lid geworden op: 22-12-2005 23:41
Locatie: Amsterdam

11-10-2006 00:14

Dit jaar één valshaker gevangen en een klein tiental verspeeld. Vaak een flinke schub op de haak.
De gevangen vis ging wel gewoon op de foto; niet hier geplaatst. Als iemand me vraagt hoeveel ik gevangen heb, neem ik 'm vast wel mee. Het was op dat moment een 'PR' geweest, maar dát tellen vond ik in ieder geval te ver gaan...

Mooi verhaal, Marc. Was het Koen die al vier of vijf jaar pent en het net een beetje begint te begrijpen? Daar kan ik me (op 20 november 1 jaar; in april de eerste karper) wel wat bij voorstellen...

Groeten van Bert.
ff v==
peter andrae

11-10-2006 05:23

Marc dat lijkt mij een standaard proceduren om je haak op scherpte te controleren.


Een schub op de haak Bert :wink: die karper was jou te snel af of een vis die over je voerplekje zwemt en je lijn meeneemt met pennen ik vis altijd een stukje naast mijn voerplekje dat scheelt lijnzwemmers en een hoop valse aanbeten,en dat haak aasje vinden ze evengoed wel.


mvg peter.
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

11-10-2006 06:35

Peter,

Tsja, dat doe ik ook altijd .... maar er zit behoorlijk verschil tussen scherp en scherp

M.
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
Koen Workel
Berichten: 1242
Lid geworden op: 29-04-2003 02:00
Locatie: Goor(Twente)

11-10-2006 18:04

Een stompe haak maakt me eigenlijk niet zoveel uit. De haakpunt moet alleen niet krom zijn.

Ik ben niet zo voorzichtig met aanslaan dus die haak dringt wel in. (Soms moet ik een voorntje uit een boom halen)

In tegenstelling tot het vastlood vissen zet je zelf de haak ipv dat de haak door het gewicht van het lood prikt.

Kevin,

Dit jaar maar 3 valshakers gehad, valt best mee.
:wink:

Bert,

Misschien heb jij het wel veel eerder door, ik ben ook maar een simpele boer uit Twente die niet zo snel leert :wink:

later

Kone
kevin diederen
Berichten: 3862
Lid geworden op: 28-09-2003 02:00
Locatie: Zuid Nederland

11-10-2006 21:27

Koen,

Boer!

Dit jaar alleen al een ochtend meegemaakt met 3 valsgehaakte beren. De beesten waren aan het schuimen alsof het hun laatste dag was. Zeker een tiental bellensporen op het grote bed met hennep. En dan op een hele ochtend maar liefst 3 lossers (schub op de haak) en een tweetal vissen vangen. :oops:
Met vriendelijke groet,

Kevin Diederen
Gebruikersavatar
Bert Vooijs
Berichten: 1871
Lid geworden op: 22-12-2005 23:41
Locatie: Amsterdam

11-10-2006 21:54

Yep.

Mijn prille ervaring: hoe losser de vis, hoe groter de kans op een valshaker. Veel overdiepte lost het niet altijd op. Vissen aan het randje van de voerstek (aanvullend op die overdiepte) wel.
ff v==
kevin diederen
Berichten: 3862
Lid geworden op: 28-09-2003 02:00
Locatie: Zuid Nederland

11-10-2006 22:24

Veel overdiepte zorgde wel voor een vis. Na een half uur bellen onder de pen had ik zoiets van:

"Dit kan niet. Die pen had allang moeten bewegen"

Ik til het aas uit het water om het eens te controleren. Hengel krom en vis eraan.

Schijnt dat de vis het aas dan in de bek neemt, er iets mee doet en het weer naar buiten werkt zonder dat ik het dan merk. :o
Met vriendelijke groet,

Kevin Diederen
Gebruikersavatar
Bert Vooijs
Berichten: 1871
Lid geworden op: 22-12-2005 23:41
Locatie: Amsterdam

11-10-2006 22:36

Nadeel van al die ruimte die je de vis gunt :) .

Ik heb het dan ook over een halve meter overdiepte.
Paar maanden geleden even geoefend op - waarschijnlijk - een weifelende brasem.
Dan is er echt een enorm verschil tussen vijf en tien en tussen tien en vijftig centimeter waar het gaat om beetregistratie.
Sneller aanslaan dus, bij grote overdiepte. Maar alles is relatief.
Ik heb pennend ook meegemaakt dat een karper
(ik viste met ongeveer 30 cm op de bodem)
binnen een seconde zichzelf aan de top haakte.

Daar moest hij wel een ruime meter voor zwemmen.
De haak zat putdiep in de keel. Centimeter of vijftien, schat ik.
Zo'n ouwerwetse plastic hakensteker kan dan uitkomst bieden :lol:


Groeten van Bert.
ff v==
Koen Workel
Berichten: 1242
Lid geworden op: 29-04-2003 02:00
Locatie: Goor(Twente)

11-10-2006 23:13

Ik heb het nooit echt begrepen wat overdiepte nou tegen valse aanbeten zou kunnen uithalen. Als de vis tegen je lijn aanzwemt dan krijg je een aanbeet, dan maakt het toch verder niet uit of je lijn nu 50cm of 10 cm over de bodem ligt?

Of is het juist de bedoeling dat je pen buiten de voerplek ligt, en je aas 50 cm verderop in de voerplek? Zo ja dan mag je daar wel een meter of meer overdiepte van maken want ik maak mijn voerplekken wel een paar vierkante meter en dan niet al te veel aasdeeltjes op een hoop, dan moeten ze namelijk wel wat zwemmen en dan krijg je het gezeur dat de vis op 1 plek stil blijft staan en je aas uitprobeert zonder te zwemmen veel minder.

Kan dus ook wel een oplossing voor je zijn Kevin :wink: niet te veel hennep op een hoop gooien maar wat verspreider voeren zodat de vis wat zwemmender moet stofzuigen. De vis vind het aas echt wel, je voerplek en smaak/geur spoor wordt nu juist een stuk groter en die smaakpapillen doen hun best wel.

groetjes

Koen
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

11-10-2006 23:21

Vreemde redenaties lees je soms, overdiepte vissen geeft juist een veel scherpere registratie je moet het alleen goed doen.

Je geeft meer diepte en draait de lijn zo strak dat de pen gaat staan je vist dus met een schuine lijn die direct op het aas staat.
Vissen is een hobby, geen religie!
Koen Workel
Berichten: 1242
Lid geworden op: 29-04-2003 02:00
Locatie: Goor(Twente)

11-10-2006 23:46

Ik ben dan een boer Douwe, maar op die manier heb ik het nog nooit gehoort en gelezen. In dit geval moet het juist nog een grotere hel worden wbt lijnzwemmers, immers je lijn staat breder op halve diepte door het water. Ook zul je nu een zwaarder aas moeten gebruiken om de lijn redelijk strak te kunnen trekken.

En waar is het dan het voordeel tegenover een staande haak? Deze zou ik dan eerder hanteren aangezien een lijnzwemmer tegenover een aanbeet dan wel weer goed is te onderschouden.

Maar ik zal het een en ander wel weer niet goed begrijpen, maar ik ben nog jong he :oops: :wink:

gr

Koen
Gebruikersavatar
Bert Vooijs
Berichten: 1871
Lid geworden op: 22-12-2005 23:41
Locatie: Amsterdam

12-10-2006 06:32

Zit wat in, Douwe.
Ik zal het eens proberen.

Bert.
ff v==
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

12-10-2006 10:30

Koen je begrijpt het heus wel, je aas hoeft niet zwaarder te zijn de lijn staat er ook niet strak op.
Er ligt meer dan 30 cm lijn op de grond desnoods met een paar kleine loodjes daar moet je dan voor zorgen.
Met kleine baarsdrijvertjes is het helemaal een prachtig gezicht.
Lijnzwemmers hoort nu eenmaal bij het in de kant vissen daar ontkom je niet aan.

Staande haak gebruik ik met karpervissen niet graag, beter gezegd helemaal niet meer.
Vissen is een hobby, geen religie!
Plaats reactie