Penvissen bij obstakels.


Gebruikersavatar
Michel Hollaar
† in memoriam †
Berichten: 2326
Lid geworden op: 06-02-2003 01:00
Locatie: Hellevoetsluis

07-08-2006 18:43

Afbeelding

Weet je wat ik nu zo raar vind dat men bij het pennen probleemloos tot op 1 cm van een obstakel kan gaan zitten/staan vissen.

En reken maar dat er regelmatig vissen verspeeld worden in die obstakels.

Niemand daar problemen mee ?

vinnie kuiper schreef:

Afhankelijk van de obstakels....



Dikke bossen lelies zijn ellendig......
Houten palen geen probleem met de pen, met lood blijf ik er liever wat vandaan.
Stalen palen nog beter dan hout, zolang ze maar schoon zijn.
Stenen palen leveren wel een probleem op... die vermijd ik liever

Onthoud wel dat je met pennen het voordeel hebt dat je snel kan reageren en dicht op de vis zit..... hier kun je groot voordeel uit houden als je niet te mietig drilt....

gr Vin



Mourad Aviara schreef:
In het algemeen zijn penvissers ook eerder bij hun hengel. Scheelt ook weer wat (tijd).



Michel Hollaar schreef:
Nog een algemene kreet dan.

Penvissers vissen over het algemeen met lichter materiaal. Stuk lastiger blokkeren is dat hoor.



[quote="eddy jongeneel"]
kan je dit niet op een andere topic openen.
[quote]

Eddy bij deze. :wink:
Gebruikersavatar
Kenny Willems
Berichten: 3415
Lid geworden op: 20-05-2006 15:46
Locatie: Duiven
Contacteer:

07-08-2006 18:56

Over het algemeen vissen pen vissers met dun lijn zoals ik 0,22 mm als je dan een afknapper krijgt is er niks aan de hand het eenigste wat ze in hun bek hebben is een stukje lijn en een klein pennetje..
het is anders als je met 0,30 mm zit ofzo dan ben je gewoon gek..
Ik zie hier geen probleem in.
Gebruikersavatar
Michel Hollaar
† in memoriam †
Berichten: 2326
Lid geworden op: 06-02-2003 01:00
Locatie: Hellevoetsluis

07-08-2006 19:28

Ik beweer juist dat je gek bent als met 22/00 nylon bij een obstakel gaat vissen.

Wat is dan voor jou een acceptabel lengte lijn dat achter de karper aan mag mee dwarrelen?
Gebruikersavatar
vinnie kuiper
Berichten: 861
Lid geworden op: 16-06-2004 12:06
Locatie: Den Haag
Contacteer:

07-08-2006 19:32

Kenny Willems schreef:Over het algemeen vissen pen vissers met dun lijn zoals ik 0,22 mm als je dan een afknapper krijgt is er niks aan de hand het eenigste wat ze in hun bek hebben is een stukje lijn en een klein pennetje..
het is anders als je met 0,30 mm zit ofzo dan ben je gewoon gek..
Ik zie hier geen probleem in.


Heb er iets andere ideeën over.
Ik vis zware hboofdlijn op een lichte hengel, 25 lbs gevlochten op 1,5 lbs.
Ik vis heel dicht tegen obstakels, volgens het principe als ik hierboven beschrijf..
Ik vang liever een vis dan dat ik 'm met meters lijn laat rondzwemmen of nog erger, laat vastzitten aan een obstakel.
Als er dan toch iets moet breken laat het dan de haak of de laatste centimeters lijn zijn, hier zit dan ook mijn zwakste punt in de ketting...
Het gaat er in mijn ogen wel om dat je niet dom vist maar altijd rekening houdt met de kans op het vagen/verspelen aan obstakels en aan de kans op schade bij de vis.

Maar, ik sta niet echt bekend om mijn normale psychische gesteldheid dan ook.... :-?

Gr Vin
als je doet wat je deed vang je nog steeds geen reet

http://nl.youtube.com/watch?v=eG7RbQmAb0o
Gebruikersavatar
Michel Hollaar
† in memoriam †
Berichten: 2326
Lid geworden op: 06-02-2003 01:00
Locatie: Hellevoetsluis

07-08-2006 19:41

Vinnie,

Dat betekend dus in jouw geval dat de vis regelmatig met de lijn langs het obstakel ( houten of stalen paal ) schuurd ?
Gebruikersavatar
vinnie kuiper
Berichten: 861
Lid geworden op: 16-06-2004 12:06
Locatie: Den Haag
Contacteer:

07-08-2006 20:01

Michel,

Niet persé, door de snelle reactie bij het pennen zet je druk op de vis voor hij""bold" hierdoor heb je in de meeste gevallen de kop al van het obstakel af voor hij 'm peert.. dus schiet hij weg van het obstakel of er langs. Als de vis toch probeert er in te klimmen kun je 'm redelijk goed blokken omdat hij geen snelheid kan maken.

Als de vis toch om de paal heen gaat terwijl je 'm probeert te blokken gaat hij er maar net omheen en dan komt het voordeel van de zware lijn. 22/00 nylon zal in zo'n geval heel snel breken, met de dikkere lijn houdt het wel als je 'm maar niet laat lopen, dan schuurt de lijn wel kapot.
Als je te veel lijn geeft kan de vis om de paal heen draaien en dat is niet ok...
De truuk hier is dus slip niet te veel gebruiken.


Gr vin
als je doet wat je deed vang je nog steeds geen reet

http://nl.youtube.com/watch?v=eG7RbQmAb0o
Humphrey Paap
Berichten: 198
Lid geworden op: 03-07-2002 02:00

07-08-2006 20:09

Michel,

Veel zal afhangen van hoe de situatie ter plekke is. Een losse paal op bijvoorbeeld 1 meter uit de kant zal geen probleem hoeven zijn: na de aanslag neemt de vis over het algemeen een behoorlijke run en met wat beleid kan de vis dan buiten de gevarenzone worden uitgedrild. Anders wordt het wanneer er sprake is van een hele rij met palen omdat je dan nergens echt "relaxed" de vis kan uitdrillen.

Ik neem echter aan dat een verstandige penvisser op echt gevaarlijke plekken zeker niet 22/00 zal gaan gebruiken maar een zwaardere lijn kiest of die plek zelfs zal vermijden als het risico van verspelen erg groot gaat worden.

Feit blijft dat je als karpervisser- of je nu met de pen vist of op afstand- goed moet nagaan welke kansen je hebt om een vis op de kant te krijgen.

Humphrey
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

07-08-2006 20:20

Je bent een beetje erg verkeert bezig als je daar met 0.22 gaat vissen.
Je moet gewoon zwaarder om lijnbreuk zoveel mogelijk uit te sluiten.
Niet om te drillen de vis mag daar toch niet op gang kunnen komen.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Michel Hollaar
† in memoriam †
Berichten: 2326
Lid geworden op: 06-02-2003 01:00
Locatie: Hellevoetsluis

07-08-2006 20:32

Vinnie, en Douwe

jullie noemen het niet op gang laten komen van de karper. Het direct blokkeren.

Humprey,

jij daarentegen zegt dat de karper een behoorlijke run zal nemen na de aanslag.

Poehee verwarrend hoor. :wink:
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

07-08-2006 20:42

Ja als je de vis op gang laat komen wel ja.
Het is overigens ook van belang of je bekent bent met de stek.
Vaak gaat de vis de kant op waar hij vandaan komt, als je dat weet kun je daar op inspelen.
Zo ken ik een stek tussen een aantal palen in waar de vis vrijwel altijd bij die palen weg loopt.
Dat mag hij dan ook rustig doen, maar zo een goede vis betaamd doet de vis ook wel eens dingen die je niet verwacht.
Leer je weer iets, als je denkt het te weten kom je er snel achter dat je het niet weet :D :D :D :D
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
vinnie kuiper
Berichten: 861
Lid geworden op: 16-06-2004 12:06
Locatie: Den Haag
Contacteer:

07-08-2006 20:49

Michel Hollaar schreef:Vinnie, en Douwe

jullie noemen het niet op gang laten komen van de karper. Het direct blokkeren.

Humprey,

jij daarentegen zegt dat de karper een behoorlijke run zal nemen na de aanslag.

Poehee verwarrend hoor. :wink:


Mijn ervaring is altijd een dood moment van 2 a 3 seconden na de aanslag, hier moet je gebruik van maken en niet gaan wachten op wat de vis doet........ anders krijg je idd die run.

Soms is die run wel wenselijk en wacht je m wel af en probeer je 'm een bapaalde kant op te sturen maar dat is niet altijd makkelijk....

Gr Vin
als je doet wat je deed vang je nog steeds geen reet

http://nl.youtube.com/watch?v=eG7RbQmAb0o
Humphrey Paap
Berichten: 198
Lid geworden op: 03-07-2002 02:00

07-08-2006 21:32

Michel,

Met die 22/00 mm kan je volgens mij een karper, hoe klein die ook is, niet echt tegenhouden. In mijn beleving pakt een vis bijna altijd wel een aantal meters wanneer je zo licht onder de kant (want met een pennetje ...) vist. Ik zal dan ook, als de vis geen ruimte gegeven mag worden, geen 22/00 mm gebruiken.

Een ander verhaal wordt het met een lijn zeg 30/00 mm. Jaren geleden viste ik met 30/00 mm en een Fair Play Special Heavy op plekken waar ik de vis geen meter ruimte wilde geven. De hengel stond wel tot barstens toe gebogen maar de slip had ik destijds niet nodig. Ik moet er wel bij zeggen dat het daarbij niet ging om superzware vissen maar om vissen in de 10 - 15 ponds klasse. Of me dat ook zou lukken met dikke twintigers (of erger ...) weet ik niet ......

Humphrey
Gebruikersavatar
Wouter Vennekens
Berichten: 804
Lid geworden op: 25-02-2002 01:00
Locatie: As (B)

07-08-2006 21:56

Vinnie, ik hoop wel dat de vissen daar geen zachte bekken hebben dan. Als ik zoiets hier op m'n penwater moet doen dan vermink ik elke vis die ik eraan krijg denk ik.... denk ik hé !
Gebruikersavatar
wouter de roos
Berichten: 1111
Lid geworden op: 10-07-2005 13:22
Locatie: rijswijk ZH
Contacteer:

07-08-2006 22:23

mooi stekkie !
jan van kranenburg

08-08-2006 01:48

Bij het penvissen op karper vissen direct bij obstakels loop je altijd extra risico's.
Je kunt die risico's beperken door gebruik te maken van a. de juiste
materialen en b. hengel in de hand te houden.

Je gebruikt dan een zwaardere lijn, en een voor penvissen ongebruikelijke hengel; zeker geen 1 1/4 lbs of zo, maar minimaal een wat robuustere 2 1/2 lbs of zwaarder, en de slib blijft dicht.
Met "obstakels" bedoel ik dan "palen" e.d.
Je reactie-snelheid is dan bepalend.

Lelie-velden vragen soms om een wat subtielere aanpak.

Ik zou echter nooit op dergelijke spots vissen met vastlood-systeem.
Gebruikersavatar
Roy Spoelstra
Berichten: 243
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

08-08-2006 02:32

Zo'n stek als hierboven bevis ik met de pen, zonder twijfel. Het belangrijkste in mijn ogen is al een aantal malen genoemd. De vis mag absoluut niet op gang komen. Als je de vis ook maar een halve meter geeft ben je hem kwijt. In tegenstelling tot anderen kies ik hier juist voor een lichtere hengel. De hengel moet hier de klappen opvangen, en een lichtere hengel doet dat nu eenmaal soepeler dan een zware.

Oja, ik eigenlijk alleen maar met 22/100ste. Dus ook op dit soort stekken.


Humphrey Paap schreef:Michel,

Met die 22/00 mm kan je volgens mij een karper, hoe klein die ook is, niet echt tegenhouden. In mijn beleving pakt een vis bijna altijd wel een aantal meters wanneer je zo licht onder de kant (want met een pennetje ...) vist. Ik zal dan ook, als de vis geen ruimte gegeven mag worden, geen 22/00 mm gebruiken.



Denk dat hierbij toch de kundigheid van de visser in kwestie een grote rol speelt. Met 22/100ste en een lichte hengel kun je meer dan je denkt. Ben vorig jaar getuige geweest van een aantal schitterende drills tussen obstakels. Al deze drills werden uitgevochten met hoogstens 10 meter uitstaande 22/100ste, haakmaatje 10, en een 1,5 ponds stokkie. Van de 10 gehaakte vissen kwamen er 9 op de kant, die ene schoot gewoon los. Het ging hierbij trouwens ook echt om bakken van vissen tot 22 kg, en niet te vergeten een zeer ervaren en kundige visser.

Het kan dus wel, maar kennis, kunde , en ervaring speelt een zeer grote rol in dit soort situaties.
Gebruikersavatar
vinnie kuiper
Berichten: 861
Lid geworden op: 16-06-2004 12:06
Locatie: Den Haag
Contacteer:

08-08-2006 08:48

Wouter, idd, bekken zijn keihard...

Jan, ik kies juist voor de lichte hengel maar zware lijn en idd slip dicht...


Wil mezelf geen veer in me reet proppen maar ik krijg de meeste vissen zo niet alle vissen wel tussen de obstakels uit, als de aanpak maar klopt..... Helaas nog niet gelukt om 22 kg tussen de palen weg te sleuren :( :D

Gr Vin
als je doet wat je deed vang je nog steeds geen reet

http://nl.youtube.com/watch?v=eG7RbQmAb0o
Humphrey Paap
Berichten: 198
Lid geworden op: 03-07-2002 02:00

08-08-2006 09:21

@ Roy:

Als ik lees dat iemand een 40-plusser weet te drillen met 22/00 mm, een haak maatje 10 en met 10 meter uitstaande lijn, dan moet ik bekennen dat ik- ondanks dat ik al een jaar of 25 op karper vis- op het gebied van kennis, kunde en ervaring een eind bij die persoon achterloop, Roy ......... :oops:

Groeten,

Humphrey
Gebruikersavatar
vinnie kuiper
Berichten: 861
Lid geworden op: 16-06-2004 12:06
Locatie: Den Haag
Contacteer:

08-08-2006 09:39

Wist niet dat er toen iemand naar me aan het kijken was :D

Gr Vin
als je doet wat je deed vang je nog steeds geen reet

http://nl.youtube.com/watch?v=eG7RbQmAb0o
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

08-08-2006 10:02

Wat het penvissen betreft bij veel obstakels:

Ik vind het nogal onverantwoord, om bij obstakels te gaan pennen met
een nylon lijn van 0,20 tot 0,22mm. Ik vis bij dergelijke obstakels vaak
met 0,30mm of zelfs 0,35mm nylon. Ook vind ik, dat je daar niets te zoe-
ken hebt, met een hengel van 1,25 tot 1,5 ponds. Bij dergelijke zware
obstakels, pen ik met een hengel van 2,25 ponds, met een mediumgeta-
perde actie. Laat duidelijk zijn: Ook ik probeer bij het pennen zo licht mo-
gelijk te vissen als kan, maar niet elke situatie laat dit toe...

Bij zware obstakels dril ik als volgd: Ik houd ten alletijde m'n hengel in de
hand. Bij een aanbeet, leg ik de hand op de spoel en geef geen meter
mee; ik laat de hengel het werk doen. De hengel houd ik laag. Op 't mo-
ment dat de karper van het obstakel(s) weg schiet, dan geef ik pas lijn
met m'n slip; eerder niet! Deze dril techniek, gebruik ik voornamelijk bij
brugpijlers en takkenbossen die onder water staan. Bij plompevelden
geef ik meestal in eerste instantie een halve tot hooguit een metertje mee
doormiddel van de slip, om daarna vol druk te zetten. Let wel: Niet elke
situatie is hetzelfde, dit is gewoon globaal genomen, zoals ik het meestal
doe. Door ervaring, voel jezelf wel aan hoe je juist handeld...

O ja, wanneer je denkt dat bij een bepaald obstakel de karper op geen
mogelijkheid is te landen, laat dan die stek voor wat het is, en neem een
andere stek waar je wel verantwoord de vis kunt afdrillen.

groetjes Benny
Gebruikersavatar
Martijn Julien
Berichten: 1119
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Purmerend

08-08-2006 10:06

Ergens ben ik het wel eens met Michel: penvissen bij obstakels is niet voor beginners.

Het enige voordeel dat je met het pennen (of korsten in mijn geval) hebt ten opzichte van de boilievissers, is dat het initiatief bij de visser ligt. Met het korsten heb ik al meerder malen meegemaakt dat de karper van schrik spontaan uit het water sprong. Het zag er uit alsof ik de vis uit het water mepte, hehe! :wink: Dit is hét moment om de vis uit de gevarenzone te trekken. EN maak dan niet de fout om te verslapen, want bij de tweede run weet de karper wel wat hij doet. Door de druk er vol op te houden kan je de vaart er dan uit houden.

Wat betreft materiaal kan je in veel gevallen lichter af dan de boilievisser. Met 25/00, een 1,25-1,5 lbs en een goed afgestelde slip (bijna dicht dus) kan je onder de top ontzettend veel druk zetten. Maar voor het mooie zou ik toch voor wat zwaarder spul kiezen hoor, een beetje reserve kan geen kwaad.
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

08-08-2006 11:06

Ik ga zeker geen zware hengels gebruiken 1.5 en soms 1. 3/4 glashengel.
De soepelheid van de hengel moet het werk doen om de klappen op te vangen.
Wel gebruik ik dan tussen de 0.28 en 0.32 lijn.
Ik vis zo wie zo niet met echt lichte lijnen standaard is al tussen 0.22 en 0.25.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Kenny Willems
Berichten: 3415
Lid geworden op: 20-05-2006 15:46
Locatie: Duiven
Contacteer:

08-08-2006 17:00

Laat ik dan maar even uitleggen wat mijn gedachte zijn met een zware lijn, hoevaak heb ik het wel niet gezien dat een karper verspeelt werd in een opstakels met een dikte tot 0,35 mm en dat ik het lijn met de karper gewoon vast zag zitten of dat ik een karper uit een bos takken moet redden omdat iemand het heeft gepresteerds vis teverspelen met gevlochten bovenlijn.
Daarom kies ik voor een veiligere weg, en gebruik ik dunnere lijnen en tot nu toe verspeel ik zelde vis in een opstakel of iets dergelijks.

Wel even de specificatie van mijn gebruikte lijn en hengel..

Shimano Technium: 0.22 mm 11 lbs
Shimano Stradic 2500
En F4E 3,90 1,5 pond (dit inverband met het beulwerk wat hengel moet doorstaan heeft dus geen zin om een dure te kopen)
Humphrey Paap
Berichten: 198
Lid geworden op: 03-07-2002 02:00

08-08-2006 19:23

Kenny,

Kun jij uitleggen waarom een dunne (22/00 mm) maar extra sterke lijn (12 lbs) zoals de Shimano Technium veiliger is dan een dikkere lijn met een even grote trekkracht, bijvoorbeeld Fox Soft Steel van 12 lbs en 34/00 mm? Ik heb het idee dat je met een dikkere lijn wat meer reserve hebt als de buitenkant beschadigd raakt door het schuren langs een obstakel. Mijn redenering is dat als je 4/00 mm "verliest" doordat de vis in de rieten/langs een paal zwemt, je met een dikke lijn relatief meer aan sterkte overhoudt dan met een dunne lijn.

Groeten,

Humphrey
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

08-08-2006 20:11

Kenny nu haal je er weer gevlochten lijn bij.
Het is toch logisch dat een dikkere lijn meer beschadigingen kan doorstaan dan een dunne lijn.
Een gevlochten lijn is zijdelings helemaal niet sterker dan een dikkere nylonlijn.
En juist die zijdelingse krachten spelen een rol niet de trekkracht.
Vissen is een hobby, geen religie!