Subtieler vissen om meer te vangen ?


Humphrey Paap
Berichten: 198
Lid geworden op: 03-07-2002 02:00

26-07-2006 20:20

Kevin,

Jawel, Ewout Smeerdijk ........

Maar of dat toevallig is ?? :wink:

Wat jouw tijdens het azen stilliggende karpers betreft: is het misschien een idee om met het laatste loodje op zeer korte afstand van de haak te vissen en dan te slaan op een opsteker ?

Humphrey
kevin diederen
Berichten: 3862
Lid geworden op: 28-09-2003 02:00
Locatie: Zuid Nederland

27-07-2006 22:47

Paap,

Niet toevallig. Is dezelfde visser die mij ook heeft aangestoken met het pinnen en waar ik wekelijks mee mail. Hou nummer 38 ook maar in de gaten. :wink:

Dat met dat loodje heb ik al geprobeerd en zorgde net zoals het vissen met een staande haak voor teveel vals gehaakte vissen. :(
Met vriendelijke groet,

Kevin Diederen
Gebruikersavatar
Sebastian Huvenaars
Berichten: 2078
Lid geworden op: 18-02-2005 16:02
Locatie: Eindhoven

28-07-2006 00:39

gewoon even volhouden, die manier met het loodje 4cm van de haak... Na
een aantal aanbeten kun je precies zien wanneer de karper je aas oppakt en
wanneer hij met zijn vinnen langs je lijn strijkt.

Het moeilijkste vind ik het nu om niét aan te slaan wanneer je pen wegloopt.
Het gaat dan bijna altijd om een lijnzwemmer... opsteker daarintegen is hangen!

gewoon ff expirimenteren, uiteindelijk levert deze manier veel goed gehaakte
vissen op!

Grs seb
kevin diederen
Berichten: 3862
Lid geworden op: 28-09-2003 02:00
Locatie: Zuid Nederland

28-07-2006 14:46

Vandaag dus het ochtendje op dressuurwater. Een kennis van me met de 11 meter lat in de hoop een van de grote brasems te vangen (en toevallig zag ik vanochtend eentje zwemmen die ECHT groot was) en ik met de pen en centerpin in de hoop een van de mooie, grotere karpers te vangen. Vandaag weer een leuke score met aanslaan maar helaas 2 vissen verspeeld door een doorgesneden lijn. Gelukkig wist ik wel nog de dag te redden met 2 beren van schubs, 2 brasems en 4 windes. Helaas moest de vaste stokvisser het doen met een handjevol sardientjes uit blik (hele kleine voorn) en een stel baarsjes van vinger lengte.

Het tapijtje hennep met mais VS grondvoertje met mais en maden. Ik won. :wink:

Morgen weer een avondje met mijn vriendin vissen. Iets dat al veel te lang geleden is. Aangezien ze echter alles zelf wilt doen en samen met mij en een woordzoeker wilt genieten van de rust is de keuze voor vastlood op een parkvijver gevallen. Het was weer even zoeken naar bruikbare spulletjes voor me, maar uiteindelijk heb ik toch nog twee gare hengels, een rodpodje en al gevonden. Echt een rommel set-up die wel nog gewoon zijn werk doet op dergelijk water. En jullie willen niet weten hoeveel zin ik er in heb. :lol:

Hier als extraatje een foto van twee volschubs. Mijn vriendin en haar eerste karper. Een jaar of twee geleden en een van mijn mooiste dagen ooit.

Afbeelding
Met vriendelijke groet,

Kevin Diederen
Humphrey Paap
Berichten: 198
Lid geworden op: 03-07-2002 02:00

04-10-2006 22:05

Als topic-starter leek het me wel aardig om mijn ervaringen van de laatste weken mee te geven; in een poging om de vangsten te verbeteren ben ik overgestapt op een zeer lichte penhengel en een lijntje 18/00 mm. Gebleken is dat ik met deze combinatie zo goed als geen last had van dressuurverschijnselen. Opvallend was wel dat ik vaak, voorafgaand aan de echte wegloper, eerst een of twee harde stoten op mijn voorste drijvertje zag (een testende karper???) en dan een tijdje niets. De vis bleek echter meestal redelijk diep gehaakt, tot soms wel 10 a 15 cm aan toe. Dat lichte vissen betekent wel dat ik mij wat moet beperken bij de stekkeuze (geen bruggen of grote rietkragen in de buurt bijvoorbeeld) maar het beter benutten van de kansen die ik krijg op de "open" stekken weegt daar ruimschoots tegenop.

Vals haken is ook veel minder voorgekomen doordat ik nu mijn aas op de rand van mijn voerstekje (ongeveer 1 m2 groot) deponeer. Theoretisch leek me de kans dan wat kleiner om een vis vals te haken, en practisch is dat voor mij een goede zet gebleken.

Humphrey