Oppervlakte...


kevin diederen
Berichten: 3862
Lid geworden op: 28-09-2003 02:00
Locatie: Zuid Nederland

19-04-2006 09:33

Iemand alweer bezig met de brokken, korst of cake?

Ik heb het afgelopen weekend weer de eerste mogen zien happen naar wat brood. Helaas nog geen eerste oppervlakte-vis mogen vangen. Het komende weekend ga ik waarschijnlijk weer wat brokken inslaan en het misschien alweer proberen. Ik denk dat het nog niet super zal gaan en het merendeel in blanks zal uitlopen de komende tijd. De temperatuur werkt nou niet echt mee he... Maar het blijft nou eenmaal kriebelen.

Dit jaar zal niet meer in het teken staan van brokken op afstand op een van de kleinere afgravingen om zo de biggen aan de schubben te komen. Dit jaar gaat brokjes onder de kant op kleine putjes worden. Lekker licht materiaal en struinen.

En jullie?
Met vriendelijke groet,

Kevin Diederen
Gebruikersavatar
rolf de jong
Berichten: 45
Lid geworden op: 19-07-2004 17:17
Locatie: noorden

19-04-2006 10:04

Weet precies wat je bedoelt. Ik ken een mooie sloot en zit eerlijk gezegd ook op mooier weer te wachten. Mag ik wat vragen? Wat voor brokken gebruik jij? Wat voor merk en wat zijn je ervaringen er mee? Ik had zelf variantjes,droge harde kattebrokken, maar dat was geen succes ze waren te klein naar mijn zin.
Groeten Rolf.
Gebruikersavatar
Joris Kempen
Berichten: 14
Lid geworden op: 25-03-2006 15:52
Locatie: Utrecht

19-04-2006 10:26

Ik hoop ook van het weekend weer aan de oppervlakte wat vissen te krijgen. Ik ben juist wel een liefhebber van Variantjes van TomPoes, of liever gezegd de karpers. Ik wis echter wel op water, waar ik ongeveer de enige visser ben, van dressuur is dus zeker geen sprake.

Meestal voer ik op verschillende plekken variantjes, daarna wandel ik ze allemaal weer af in een rondje. Wanneer ik karpers zie, ga ik erbij vissen met korst aan de haak. Neem eens een turks brood, lekker stevig en erg goedkoop (50 cent voor een brood van een halve meter doorsnee).

Waar ik zelf bij zweer bij korstvissen is de floater-haak. Deze is groot, maar zeer licht in gewicht, waardoor je brood niet zal zinken.
Gebruikersavatar
rolf de jong
Berichten: 45
Lid geworden op: 19-07-2004 17:17
Locatie: noorden

19-04-2006 10:29

Soms kan zinken heel goed werken... :P Ik heb is mee gemaakt dat een drijvende korst niet werd gepakt en toen hij begon te zinken meteen!
Maar dit kan een uit zondering zijn.
Gebruikersavatar
Tim Schless
Berichten: 657
Lid geworden op: 08-07-2005 00:58

19-04-2006 13:12

die uitzondering heb ik ook meerdere keren meegemaakt. 8)
grote stukken brood op het oppervlak, waar ze tegenaanstoten. dan vallen er kleinere stukken vanaf, en die zinken langzaam naar de bodem. deze stukken worden sneller gepakt dan de drijvende stukken. als je er een zwevend/zinkend stukje brood naast gooit wanneer ze er langs zwemmen, dan heb je naar mijn mening een betere kans dat het gepakt wordt dan wanneer het gewoon op het oppervlakte ligt.

groeten, tim
Als alles goed gaat, heb je waarschijnlijk iets over het hoofd gezien.
Gebruikersavatar
Gert jan Prevo
Berichten: 223
Lid geworden op: 14-10-2005 11:27
Locatie: Rotterdam

19-04-2006 13:54

Ik mijn eerste drijvende vis al binnen hoor, een cm of 50 dus niet groot of zo maar het blijft toch een mooi gezicht dat slurpende bekkie!
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

19-04-2006 14:37

Drijvende vissen binnenkrijgen wat is daar nou weer de lol aan?
Zie je er teveel van drijven wel eventjes bellen. :D 8) 8) 8)
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
dion van dongen
Berichten: 310
Lid geworden op: 02-06-2004 20:00
Contacteer:

19-04-2006 15:23

Gister met de korst een karper van 74 cm en 14 pond.
En vandaag een karper van in de 60 cm.
Had ze ongeveer 2 weken geleden al aan de oppervlakte zien happen zelfs een stuk plastic van een chips zak namen ze even mee. Maar had toen geen brood bij. :-?
Robert Lamboo

19-04-2006 16:46

Ik zelf ben ook gisteren richting een paaislootje getogen en had er binnen 10 minuten al een aan de oppervlakte te pakken. Helaas duurde het contact niet lang, en ik stond sip te kijken.

Maar het begin is er..
kevin diederen
Berichten: 3862
Lid geworden op: 28-09-2003 02:00
Locatie: Zuid Nederland

19-04-2006 19:55

rolf de jong schreef:Weet precies wat je bedoelt. Ik ken een mooie sloot en zit eerlijk gezegd ook op mooier weer te wachten. Mag ik wat vragen? Wat voor brokken gebruik jij? Wat voor merk en wat zijn je ervaringen er mee? Ik had zelf variantjes,droge harde kattebrokken, maar dat was geen succes ze waren te klein naar mijn zin.
Groeten Rolf.


Rolf,

Binnenkort komt er een Rotary Letter over het oppervlaktevissen. Een vriend van me, Jurgen, zal waarschijnlijk nog wel iets uit de doeken doen over het oppervlaktevissen. Misschien dat er ook nog iets over brokken gezegd gaat worden.
Zelf heb ik vorig jaar heel wat zakken variantjes en vijversticks doorheen gedraaid. Kilo's van dat klein spul voerde ik per dag en de vissen vonden het echt niet erg. Heb vaker meegemaakt dat ik een kilo of drie aan brokjes nodig had om twee uurtjes te vissen. Echt het voordeel van die kleine brokjes, de vissen komen vaak makkelijk los. Een van de nadelen is soms echter dat ze te los gaan. Vissen die vals gehaakt gaan worden of dat de vissen zo wild vreten dat je ze niet uit elkaar kan houden. Soms vind ik het namelijk wel fijn om ze uit elkaar te kunnen houden zodat ik de leukere vissen kan selecteren als het ware.
Dat de brokjes van Tom Poes niet op afstand te krijgen zijn vind ik weer achterhaald. Heb al voerbootjes, funnelweb en spods gebruik. Kind kan de was doen.

Dit jaar ga ik weer met grotere brokken aan de slag. De naam weet ik er niet van. Weet wel dat ze ongeveer het formaat van een kikkererwt hebben en ook enigszins rond zijn. Hierdoor zijn ze weer makkelijk met een katapult weg te schieten en hebben ze tevens de ideale vorm en formaat om ze met een elastiekje tegen een korda widegap maatje 8 of 10 te zetten. En nu maar hopen dat ik zo die paar leuke spiegeltjes op dat water kan "selecteren".

Als je nog vragen hebt over oppervlaktevissen moet je anders maar een pb-tje sturen.
Met vriendelijke groet,

Kevin Diederen
Gebruikersavatar
Wouter Vennekens
Berichten: 804
Lid geworden op: 25-02-2002 01:00
Locatie: As (B)

19-04-2006 20:03

hoe doen jullie dat met eenden ? eerst alle eenden voeren totdat die volgegeten zijn of iets anders? Of zitten er bij jullie geen eenden misschien ? :)
kevin diederen
Berichten: 3862
Lid geworden op: 28-09-2003 02:00
Locatie: Zuid Nederland

19-04-2006 20:15

Toevallig heb ik ook nog iets gelezen over iemand die van een vuilniszak een soort vlieger maakte waar de watervogels blijkbaar enorm van schrokken. Misschien wel iets om te onthouden en te proberen.

Een zak brood op de kant houd de eenden ook wel bezig.

En desnoods voor lief nemen.
Met vriendelijke groet,

Kevin Diederen
Robert Lamboo

19-04-2006 23:16

ik heb goede ervaring met gewoon veel en verspreid voeren, zodat de eenden na zich lens gevreten te hebben, misselijk afzwaaien. In dit geval gaat het wel om waters met niet al te veel eenden.

Uiteraard niet te veel brood overlatend voor de karpers.
Gebruikersavatar
steef zenden
Berichten: 376
Lid geworden op: 29-03-2005 13:48
Locatie: westland

20-04-2006 01:32

ik had afgelopen weekend ook weer de eerste karpertjes boven zien zwemmen, maar helaas hadden ze geen interesse in broodkorst, vlok en drijvende hondebrokken.....
volgende keer weer proberen ...............
peter andrae

20-04-2006 05:09

Steef bind er een een made aan of een coktail van made en wormen soms moet het bewegen om de aandacht te trekken.


groetje,s peter.
Gebruikersavatar
Bert Vooijs
Berichten: 1871
Lid geworden op: 22-12-2005 23:41
Locatie: Amsterdam

20-04-2006 22:07

Joepie

Alle topics over oppervlaktevissen nog een keertje doorploegen en dan gauw maar eens proberen.
Ik was als jongetje al geobsedeerd door die slurpende stofzuigers.
1 keer geprobeerd en een slobeend gevangen (aanvulling: catch and release).

Hopen dat deze tijdelijk vergeten jongensdroom gauw in vervulling gaat
(andere vergeten jongensdroom was uberhaupt karper vangen, is op mijn 45e al een paar keer gelukt).

Nogmaals Joepie.

Bert.
ff v==
Leon van Grol
Berichten: 63
Lid geworden op: 05-02-2006 20:37
Locatie: Zoetermeer

21-04-2006 21:02

Ben vandaag voor het eerst dit jaar wezen oppervlakte vissen.
Heb er 4 kunnen vangen met kattebrokken.
En nog eetje die het riet in ging met als gevolg dat me lijn brak :cry:.
Tommy van Wieren
Berichten: 35
Lid geworden op: 18-05-2005 19:35
Locatie: Utrecht

24-04-2006 17:22

Maar als je nou aan het voeren bent, dan liggen er dus in het water wat kattenbrokken. Is de kans dan niet groter dat ze die brokjes opeten ipv jou eigen brok met een haakje erin ? :)
Leon van Grol
Berichten: 63
Lid geworden op: 05-02-2006 20:37
Locatie: Zoetermeer

24-04-2006 17:38

Je moet dan gewoon wat over de karper heen gooien en dan zachtejes je brokken dichter bij de karper slepen.
Of als je dicht tegen de kant vist de brokken heel langzaam laten zakken.
En dan kan het zijn dat de karper jouw brokken pakt of eerst nog even wat ander brokken en dan pas die van jouw.
Je moet gewoon evn wachten.

En als de karpers af en toe 1 brokje pakken. Dan kan je het beste ergens je brokken neer leggen waar de karpers af en toe komen en dan wachtem.
En niet elke keer de karper achterna gooien.
Gebruikersavatar
Kevin van Etten
Berichten: 1472
Lid geworden op: 05-03-2002 01:00
Locatie: Eindhoven

24-04-2006 22:51

Hoihoi! wat ik wel eens doe en met goed resultaat vaak is gewoon met de pen vissen en niet zinkend uitloden. ik doe dan een pluim wit brood daaraan en vis dan 20 cm onder de waterspiegel en voer drijvende stukken wit brooda aan toe zo heb ik erg vaak karpers kunnen vangen terwijl het echt aan de opervlakte niet wilde lukken ;) misschien iets om te proberen ;)
niels bennink
Berichten: 384
Lid geworden op: 13-03-2005 08:38

25-04-2006 10:47

Gisteren ook even geprobeerd op een stadsputje hier met een broodkorstje :D Helaas niets gevangen ze waren me toch schuw gisteren...
Gebruikersavatar
Marck de Jongh
Berichten: 491
Lid geworden op: 28-04-2004 17:27
Locatie: Blaricum/Velp
Contacteer:

26-04-2006 00:33

Ik wil warmer weer.... :cry:
The Carp, The Whole Carp, And Nothing But The Carp, So Help Me God...

Binnekort online, http://www.karpertotaal.nl!
PR NL: 24 pond spiegel
PR FA: 28 pond Spiegel
Gebruikersavatar
Pieter Stam
Berichten: 431
Lid geworden op: 22-10-2003 02:00

26-04-2006 09:35

Ik niet
Gebruikersavatar
Marck de Jongh
Berichten: 491
Lid geworden op: 28-04-2004 17:27
Locatie: Blaricum/Velp
Contacteer:

26-04-2006 14:08

:lol: Voor mijn gevoel moet het veel warmer zijn voor ik aan de oppervlakte aan de gang kan, maar merk aan de vangsten van sommige op de oppervlakte nu al dat dat helemaal niet hoeft... Het voordeel van warmer weer is dat je meer op zicht kunt jagen, en minder hoeft te wachten denk ik zo...

Maar maakt temperatuur dan zodanig weinig uit dat je nu ook al kan korsten? Met een graad of 10 bedoel ik dan?
The Carp, The Whole Carp, And Nothing But The Carp, So Help Me God...

Binnekort online, http://www.karpertotaal.nl!
PR NL: 24 pond spiegel
PR FA: 28 pond Spiegel
Gebruikersavatar
Pieter Stam
Berichten: 431
Lid geworden op: 22-10-2003 02:00

26-04-2006 15:19

Om te korsten wil ik het ook nog wel wat warmer hebben ja, maar ik ben op dit moment erg druk met zeeltvissen. En daarvoor vind ik dit bewolkte weer met een graad of 15 perfect.

Zodra het wat warmer wordt ga ik ook weer lekker korsten. Ik ben dit jaar een keer geweest, maar dat was nog niks. (eergisteren).

Gr. Pierre