Welke lijn met drijvend vissen?


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Roland Duistermaat
Berichten: 66
Lid geworden op: 22-06-2003 02:00
Locatie: Warnsveld
Contacteer:

14-03-2006 19:47

Ik krijg langzaam maar zeker weer de kriebels als ik de eerste zonnestralen weer zie. Ik weet dat het nog niet echt het seizoen is om drijvend te gaan vissen maar toch kom ik vast met de vraag:

Welke hoofdlijn vinden jullie optimaal voor het drijvend vissen

Ik vis vaak op een putje waar veel wordt gevist met brokken en korst. Ik vang er mijn vissen wel maar merk steeds vaker dat de karper schrikt van lijnen op het water. Ik weet niet of fluorcarbon lijn wel geschikt is voor het drijvend vissen.

Ik hoor het graag van jullie.

Greets Roland
Jim Adams
Berichten: 4
Lid geworden op: 25-01-2006 15:48
Contacteer:

14-03-2006 21:08

dunne gevlochten lijn.
Deze blijft drijven en de aanslag op langere afstand is beter.
misschien wel een lange onderlijn van 1 meter ofzo met fluor carbon
Gebruikersavatar
Rob Ster
Berichten: 128
Lid geworden op: 07-01-2006 17:24
Locatie: rotterdam

15-03-2006 12:53

ik heb gewoon nylon soms schrikken ze er wel van maar dat heb ik ook met gevlochten lijn maarja ik vis met nylon 25/00 en als ik met gevlochten lijn vis heb ik altijd nog een onderlijn van kryston dat ik toch nog een beetje rek heb :wink:
Who Do You Think We are Bagage Handlers
Gebruikersavatar
Theo Nieuwenhuijsen
Berichten: 379
Lid geworden op: 03-10-2002 02:00

15-03-2006 13:06

Ik weet niet of ze van de lijn schrikken of van iets anders. Wat me wel is opgevallen is het volgende. Ik heb een tijdje met een onzichtbare lijn op de bodem gevist. Juist dat gaf heel veel schrikreacties. De vis ziet de lijn niet, maar voelt opeens wat. Wanneer hij de lijn wel ziet, zal ie niet schrikken. Maar om een oorzakelijk verband aan te leggen tussen een stuk draad in het water, een paar maiskorrels en het gevoel van vastzitten, veronderstelt een bepaalde vorm van intelligentie die ik een karper met een beperkte hersenvolume niet toedicht.
Hé mod. Hoe kan ik hier een onderschrift plaatsen????
Gebruikersavatar
robert grootenboer
Berichten: 622
Lid geworden op: 11-10-2003 02:00
Locatie: Willemstad

15-03-2006 20:25

Roland,

hoe vis je drijvend?
Met alleen een haak of ook een floater..

Als je met een floater vis kan je het beste een hoofdlijn van gevlochten lijn nemen en dan rond de 16 lb, ik zou in ieder geval niet te dik nemen.
De gevlochten lijn zorgt ervoor dat je snel contact heb met de vis maar er moet wel heel goed rekening mee gehouden worden(je hebt geen rek), zet daarom je slip los. Als een vis in een keer spurt neemt moet hij met gevlochten lijn wel lijn kunnen nemen anders kan het best wel eens op een lijnbreuk uitkomen.
Bij een floater heb je er meestal nog minsten 1/1,5 meter lijn onder hangen dus je zou hier dan een dunne fluorcarbon voor kunnen nemen en het hele zaakje is onzichtbaar.

Als je alleen met een haak vis zou ik voor een drijvende lijn kijken die gewoon niet opvalt op het water. Ik zou ook niet te dik nemen, het dikste 25/100 maar ik weet natuurlijk niet hoe obstakel rijk het water is anders zou je zelfs voor een goede 20/100 kunnen kijken..

Ik heb met sufix goede ervaringen met lijnen dus kijk is of ze iets hebben voor jou..

mvg,

robert
Als julie me missen ben ik op het mooiste water van nederland aan het visse!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Robert Lamboo

15-03-2006 20:34

.
Laatst gewijzigd door Robert Lamboo op 14-04-2011 01:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Roland Duistermaat
Berichten: 66
Lid geworden op: 22-06-2003 02:00
Locatie: Warnsveld
Contacteer:

15-03-2006 21:18

Jongens alvast edankt voor de reacties. Ik vis meestal zonder Floater en vlak uit het kantje. Het water dat ik bevis is redelijk opstakelrijk dus fluorcarbon is uitgesloten als ik het goed begrepen heb. Ik denk dat ik maar gewoon met nylon blijf vissen en misschien de laatste meter invet ofzo.

Als jullie nog tips hebben hoor ik ze graag.

Roland
Jan Pouwe
Berichten: 164
Lid geworden op: 04-04-2005 11:02

15-03-2006 22:39

Roland,

Als je heel kort onder de kant vist is het misschien wel mogelijk om onder de top te vissen. Hengel(s) op de steunen en de lijn met haak vertikaal vanaf de top tot op het water vissen. Zo heb geen lijn op het water en kan de vis er dus ook niet van schrikken.

Ook kan je proberen je lijn over een lelieblad of andere waterplant te laten lopen. Wel de brok of korst terugtrekken tot tegen het blad aan. De vis kan zo ook weer geen lijn zien of voelen.

Voor je het aas met de haak er tussen gooit, eerst voldoende voeren waardoor de vis fanatieker het aas neemt. Onderlinge concurrentie helpt ook heel veel, vissen worden veel fanatieker en lijken dan wel geen angst meer te kennen. Wat meer geduld hebben dus en de vis goed observeren.

Ook ik zit te popelen tot het warmer wordt en heb al een flinke voorraad brokjes ingeslagen.

Suc6

Vr.Gr.

Jan
Gebruikersavatar
Martijn Julien
Berichten: 1119
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Purmerend

16-03-2006 11:12

Ik ben er voor mezelf nog niet uit of karper daadwerkelijk je lijn kan zien... Voelen lijken ze het wel te kunnen, al heb ik het idee dat niet alle karpers daar even angstig op reageren. Als ik een karper aan de oppervlakte benader probeer ik in ieder geval ervoor te zorgen dat de lijn niet over de kop komt te liggen. Zoals Jan al zegt kan dit door je lijn over een takje of blaadje heen te leggen. Voeren neemt ook een hoop schuwheid weg.

Ikzelf vis normaal gesproken met 25/00 Suffix Synergie. Deze lijn is erg betrouwbaar en goedkoop. Ik strip regelmatig de eerste meters, omdat deze het bij het oppervlaktevissen zwaar te verduren krijgen (veel krachten op een relatief korte lijn en beschadiging door obstakels). Door de lage kostprijs van deze lijn is dat goed te doen.
Als ik de situatie het toelaat, gebruik ik 20/00 lijn. Misschien dat de karper het minder snel afschrikt, maar zeker weten doe ik dat dus niet ;) Het merk van mijn lijn twijfel ik nog over, maar ik dacht dat het een vrij standaard lijn van Spro was.

Zoals het er nu voor staat zal het echte oppervlakte vissen nog moeten wachten :( Maar ik houd het water in de gaten!
Gebruikersavatar
Pieter Stam
Berichten: 431
Lid geworden op: 22-10-2003 02:00

16-03-2006 11:22

[code]Ik strip regelmatig de eerste meters, omdat deze het bij het oppervlaktevissen zwaar te verduren krijgen (veel krachten op een relatief korte lijn en beschadiging door obstakels).[quote]

Doe ik ook. Normaal gesproken ongeveer na elke 5 vissen. Ik gebruik ook altijd nylon. Ik heb verschillende merken en typen gebruikt namelijk Shimano Exage en Shimano Antares Silk Shock, en Gamakatsu Super G-line. Alles in 22/100 en bijna allemaal even goed.

P.S een karper kan lijnen zien. 100% zeker.
Gebruikersavatar
Martijn Julien
Berichten: 1119
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Purmerend

16-03-2006 12:17

Pieter Stam schreef:P.S een karper kan lijnen zien. 100% zeker.


Pieter,

Waarom ben jij daar zo van overtuigd?

Noem me maar gek, maar soms heb ik het idee dat ze eerder schrikken van mijn aasje, dan van de lijn :o En de karpers die echt schrikken (vette kolk!) hebben 9 van de 10 keer mijn lijn geraakt op het moment dat ze mijn baksel willen pakken. Dit gebeurd dan met name als de karper zich tussen hengeltop en aas bevindt.
Gebruikersavatar
dion van dongen
Berichten: 310
Lid geworden op: 02-06-2004 20:00
Contacteer:

16-03-2006 14:30

Heb zelf een onbekende nylon lijn op mijn molens zitten, maar dit is een blauwe lijn. Alleen op 1 water gaf dit problemen, op die vijver schrokken alle vissen, dus had ik een 3 meter lange voorslag van een witte doorzichtige lijn erop gezet. Bijna elke vis die in de buurt van mijn aas kwam had ik gevangen. Dus ze kunnen wel iets opmerken.

Maar Jan zei dat hij al brokken had ingekocht nou zou ik graag willen weten welke brokjes drijven en de prijs.

mvg

dion
Gebruikersavatar
Pieter Stam
Berichten: 431
Lid geworden op: 22-10-2003 02:00

16-03-2006 14:37

Omdat ik al heel vaak heb meegemaakt dat de karpers volop aan het azen zijn. Als ze richting mijn aas gingen kwamen ze omhoog, tot ongeveer 15 cm onder het aas. Daarna zwommen ze er heel rustig onderdoor tot om het volgende brokje, zonder haak naar binnen te laten glijden.

Je zou dit ook nog kunnen verklaren door het feit dat het brokje er anders bijligt, of dat ze de haak zien. Maar.... Ik heb het volgende meerdere keren gezien op verschillende zware dressuurwatertjes. Als er geen drijfvuil ligt, maar een enkele grasspriet waar een brokje tegenaan ligt, dan gebeurde precies hetzelfde. De karper nadert, en zwemt er toch rustig onderdoor. Terwijl hier verder alles helemaal natuurlijk is.

Houd er rekening mee dat een karper altijd tegen het licht inkijkt. Dus de lijn zal voor de vis veel donkerder als voor ons.

Feit is inderdaad dat karpers sneller schrikken als ze de brok 'van de verkeerde kant' pakken. Ik denk dat dit ook te maken heeft met de ogen van de karper. Als een karper aast, komt iet altijd van onder vandaan. Hierbij kijkt ie dus altijd naar boven. Als de lijn boven hem ligt, zal ie deze lijn al zien terwijl hij nog aan het stijgen is. Als de vis van de 'goede kant' komt zal ie de lijn pas zien als ie vlakbij is, of helemaal niet.

Gr. Pieter
Gebruikersavatar
Martijn Julien
Berichten: 1119
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Purmerend

28-05-2006 16:28

Voor de geinteresseerden: even een update mbt mijn ervaringen met Berkeley Vanish 23/00 als hoofdlijn bij het korsten.

Ik vond het ronduit een k*t lijn. Het eerste probleem is het knopen zelf. Deze lijn is zéér gevoelig voor warmteontwikkeling, een euvel waar meer fluorcarbon-achtigen last van schijnen te hebben. Als je bij het aantrekken van de knoop teveel warmte laat ontstaan, is de knop zonder moeite met de blote hand kapot te trekken. De eerste keer dat ik er mee viste sloeg ik daardoor tot 2 maal toe mijn lijn stuk op een karper. Nu weet ik waar ik op moet letten, maar iedere knoop moet ik gemiddeld 2 keer kapot trekken, voordat ik een goeie heb.
Het tweede nadeel is dat het zink. Bij het drijvend vissen vind ik dat een groot nadeel. Ik heb al meegemaakt dat de lijn achter de vinnen van een mooie 18+ ponder bleef hangen. De karper zwom rustig verder, en sleepte de korst een eind mee. Ik verbaasde me er trouwens over dat de karper niet schrok :-?

De schuurbestendigheid is ok, maar een Suffix Synergy kan veel meer verduren.

Al met al een lijn om nooit meer te gebruiken.
Gebruikersavatar
Maik van de Camp
Berichten: 595
Lid geworden op: 21-04-2005 21:26
Locatie: Noord-Brabant

28-05-2006 18:03

Volgens mijn is dat met de meeste fluocarbonlijnen een probleem. Fluocarbon is nu eenmaal zwaarder dan nylon. En staat erom bekend dat het niet goed tegen warmteontwikkeling kan. Is hetzelfde als met de gecoate onderlijnen, waar een laagje fluocarbon op zit. Misschien je knoop nat maken met water of speeksel.
Carpe Diem...!
Gebruikersavatar
Ruud Visser
Berichten: 2987
Lid geworden op: 16-11-2003 01:00
Locatie: Mokum
Contacteer:

28-05-2006 18:07

Elke nylon lijn zinkt....

Invetten..


Groetjes
Gebruikersavatar
Martijn Julien
Berichten: 1119
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Purmerend

28-05-2006 18:20

Maik,

Ik bevochtig mijn knopen altijd met wat speeksel. Zelfs dat is niet afdoende. Een maat van mij adviseerde invetten met Labello.

Ruud,

Dat is waar. Maar mijn aas ligt hooguit enkele minuten in het water. De meeste nylon lijnen blijven zo lang nog wel drijven. Vanish zinkt veel sneller.
Gebruikersavatar
Philip Du Puy
Berichten: 820
Lid geworden op: 14-04-2006 19:16
Locatie: Zoetermeer

29-05-2006 20:25

Hmm, Ik zal morgen even kijken hoe hij heet maar ik heb een nylon lijn van Daiwa. Een klos van 1200 meter van ong. 4 of 5 jaar oud 25/00 nylon. Dit is uiterst heerlijke lijn en ik heb dus precies het tegenovergestelde probleem van jullie :-? . Ik heb deze lijn op mijn penhengel zitten maar ik moet hem juist verzwaren met een loodje wil ik hem onderwater krijgen. Tijdens het korsten is hij ideaal want hij drijft gewoon. Hij golft een beetje( niet kinken!) en zo ligt hij op het water!

Philip
Brasemkoning!

pdupuy.wordpress.com
Gebruikersavatar
Martijn Julien
Berichten: 1119
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Purmerend

29-05-2006 20:35

Philip Du Puy schreef:Hmm, Ik zal morgen even kijken hoe hij heet maar ik heb een nylon lijn van Daiwa. Een klos van 1200 meter van ong. 4 of 5 jaar oud 25/00 nylon. Dit is uiterst heerlijke lijn en ik heb dus precies het tegenovergestelde probleem van jullie :-? . Ik heb deze lijn op mijn penhengel zitten maar ik moet hem juist verzwaren met een loodje wil ik hem onderwater krijgen. Tijdens het korsten is hij ideaal want hij drijft gewoon. Hij golft een beetje( niet kinken!) en zo ligt hij op het water!

Philip


Weet je dat nylon ook maar beperkt houdbaar is? :-? Ik zou zo'n oude lijn echt niet meer vertrouwen hoor, die kan je waarschijnlijk met de hand stuk trekken!
kevin diederen
Berichten: 3862
Lid geworden op: 28-09-2003 02:00
Locatie: Zuid Nederland

30-05-2006 17:04

!$§$&$SJDSDMG-Multistrand-DFHS"#$% :lol:
Met vriendelijke groet,

Kevin Diederen
Plaats reactie