welke penhengel


martie van den brand
Berichten: 53
Lid geworden op: 17-02-2006 10:36
Locatie: tilburg

16-07-2006 23:19

Hoi Kees,

Grafiet heeft in die tijd heel wat teweeg gebracht onder de oude rotten zoals wij. We kunnen het ook anders stellen:vele karpervissers van nu kennen de voordelen van holglas misschien niet. De enorme demping die dit materiaal bezit is van een exclusieve kwaliteit die zijn weerga niet kent. We hadden in vroegere tijden weinig last van pappegaaien bekken op de wateren. Okee de spoeling was ook zeer dun onder de karpervissers, en we visten ook veel anders. Maar ik kan me nog goed herinneren dat wanneer je een beet kreeg op een grote bal deeg van een karper, je werkelijk een felle haal naar achteren moest halen om je haak met broodkorst en al ergens binnen in de karperbek probeerde te plaatsen.
Ik vis nog steeds met Hiltons, Hardy's, B&W, en gerry savage farstrike.
Een hele collectie heb ik in de loop der jaren opgebouwd en gerestaureerd. Wat te denken van de Jim Gibbinson Clooper, een helgroene 11 voeter voor het sleurwerk tegen de dukdalven van het Wilhelmina kanaal. In de zomeravonden tegen de houten palen met een pen en een hele aardappel. Wat een tijden waren het.

Alhoewel: op veel wateren komt het weer terug, het free lyning. Anders doen als anderen en de cirkel is weer rond. Ik vang de laatste tijd veel meer dan anderen omdat de anderen het niet doen. Wees nou zelf eens nuchter en denk na: de meeste karpers zijn het allang vergeten grote ballen deeg, geen weerstand, een nieuwe aas aanbieding. The method bestaat al meer dan 37 jaar. Althans bij mij. De voerveer zo heette hij en was dodelijk. Gezoete mais uit blik:recht op de grote haak en net als een banaan zo krom was de aanbieding. Een zilverpapiertje tussen startoog en molen, en het feest kon beginnen. Met deze aanbieding heb ik de laatste twee jaar diverse hele grote vissen gevangen op de moeilijkste wateren in de buurt. En werkelijk ze pakken het zo mooi. Gewoon rustig wegzwemmen zonder dat ze wat merken. Wie had het over uitspugen(de boillie vissers).

Martie van den brand
kevin diederen
Berichten: 3862
Lid geworden op: 28-09-2003 02:00
Locatie: Zuid Nederland

17-07-2006 12:50

Martie,

Glasstokken en leuke vis op het wilhelminakanaal of een aftakking daarvan (in mijn geval) is nog steeds mogelijk. :wink:
Met vriendelijke groet,

Kevin Diederen
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

17-07-2006 15:30

Martie (en Kevin),

Gaat er niet om wat qua vangstmethodiek mogelijk is. De karper zelf is niet veranderd.

Om bij het onderwerp te blijven, mijn opmerking geldt de langere penhengels. Met de wens om zover mogelijk uit de kant te komen (voorbij het riet) namen de lengtes toe tot wel 4.20 m (Thomas Lont o.a.). Tot zo een 3.30 m ging het goed, maar daarboven ging het ergens mis. Momenteel zijn er hele mooie lange en strakke penhengels van grafiet. Moet ik nog wel toevoegen dat de techniek voor wat betreft vezels en de verwerking daarvan de afgelopen decenia ook niet stil gestaan heeft.

Met splitcane wordt trouwens ook nog steeds door enkelingen op karper gevist en gevangen. Materiaal technisch is het mijn inziens een wanhoop, maar ik kan de verbondenheid met dit natuurlijke materiaal wel begrijpen.

Groet, Kees
Gebruikersavatar
glenn axt
Berichten: 553
Lid geworden op: 20-07-2006 09:21
Locatie: Voorburg

20-07-2006 10:07

mijn favoriete penhengel is een cor spinhoven stok die ik al meer dan 13 jaar gebruik en volgens mij een 1,5 ponds hengel is(of minder)van 11 ft.
Ik vroeg toen aan cor om zijn lichtstekarperstok van IM7 grafiet.
Vroeger viste ik ultralicht met een brasemstok van Schreiner op karpers en deze stok was bedoelt voor lijnen van 12/00 tot 16/00, uiteraard op een bepaald watertje waar veel klein spul zwom, heb er wel eens wat zwaardere vissen mee gevangen(11 tot 15 pond) maar de dril duurt dan veel te lang en dat is ook niet de bedoeling.
Ik heb nog een special light long van Schreiner voor een lijn van 22/00 en een Winston Carmide stok voor een lijn van 25 tot 28/00. Maar mijn favoriete hengel is en blijft de spinhovenstok.
Gebruikersavatar
Koen Septer
Berichten: 867
Lid geworden op: 09-05-2004 19:37
Contacteer:

23-07-2006 00:32

Ik ben nog opzoek naar een niet al te dure penhengel van zo rond de 75 euro. En dan ook maximaal een 1,5lb stok voor het lichte werk dus, liever zelfs een 1,25lb. Alleen ik kan maar weinig vinden momenteel, hebben jullie hier toevallig suggesties (winkels online) waar een paar mooie modellen staan?

Alvast bedankt.

Mvg, Koen
Pascal Krebbers

24-07-2006 23:43

Pascal Krebbers schreef:Ik heb onlangs een leuke set gekocht via marktplaats nm een groene Jan Schreiner holglas Fair Play hengel uit eind jaren 70, 12 ft medium type pen hengel speciaal gebouwd met vaste reelhouder en aan de onderkant een bootknop voor een lijndikte 24/26 anderhalf lbs
Met daarbijeen groene abu 66 molen tesamen voor 125 euro volgens mij is dat geen slechte deal toch ?

Ik vis tegenwoordig stukken minder dan vroegah (ivm kids) en dus die keren dat ik ff kan gaan dan het liefts met de pen, ik gebruikte hiervoor deafgelopen jaren mijn silstar 2 1/4 ft hengels met daarop mijn kleine rode ambidex 2100 super (fantastische molentjes die ik nooit meer weg doe, ik heb ze al ruim 20 jaar denk ik).
Echter toen ik de schreiner set voor die prijs zag staan dacht ik hebben !!

Ga het setje van het weekend es uitproberen

Zijn er trouwens nog mensen die een packaseat hebben ?? Of voor een leuke prijs verkopen ?



heb de packaseatgevonden yezzzzzzzzzzzzzzzzzzz!!!!
oldskool rulez!!!!!!!!!!
Humphrey Paap
Berichten: 198
Lid geworden op: 03-07-2002 02:00

24-07-2006 23:52

Pascal,

Ik heb en gebruik nog een Packaseat. Kenmerken:

-bouwjaar 1978 of daaromtrent
- het ding ziet er niet meer uit
- meer dan 5 minuten leunen zonder achterover te vallen zit er echt niet in
- inhoud: veel te klein

Toch wil ik hem nooit meer kwijt; logisch he .... :roll:

Humphrey
Pascal Krebbers

25-07-2006 00:11

Humphrey Paap schreef:Pascal,

Ik heb en gebruik nog een Packaseat. Kenmerken:

-bouwjaar 1978 of daaromtrent
- het ding ziet er niet meer uit
- meer dan 5 minuten leunen zonder achterover te vallen zit er echt niet in
- inhoud: veel te klein

Toch wil ik hem nooit meer kwijt; logisch he .... :roll:

Humphrey


als ik eraan denk geloof ik niet dat ik er hele nachten op doorgebracht heb ooit !! maar vindt het weer super om er weer een te hebben :lol: :lol:
Gebruikersavatar
vinnie kuiper
Berichten: 861
Lid geworden op: 16-06-2004 12:06
Locatie: Den Haag
Contacteer:

02-08-2006 11:38

Koen Septer schreef:Ik ben nog opzoek naar een niet al te dure penhengel van zo rond de 75 euro. En dan ook maximaal een 1,5lb stok voor het lichte werk dus, liever zelfs een 1,25lb. Alleen ik kan maar weinig vinden momenteel, hebben jullie hier toevallig suggesties (winkels online) waar een paar mooie modellen staan?

Alvast bedankt.

Mvg, Koen


kijk eens naar de strategy lijn van spro....

gr vin
als je doet wat je deed vang je nog steeds geen reet

http://nl.youtube.com/watch?v=eG7RbQmAb0o
Gebruikersavatar
Tim Schless
Berichten: 657
Lid geworden op: 08-07-2005 00:58

02-08-2006 13:43

ik heb een albatros coarseranger...?
ik heb er nooit wat over gehoord of gelezen, en heb geen idee hoe oud ie is. weet nieteens wat voor materiaal het is. de hengel is in elk geval 4.10 lang, meer staat er ook niet op :P
de eerste helft is erg stug, en het topdeel is juist enorm flexibel, en buigt helemaal rond. weet iemand misschien meer van deze hengel?

Afbeelding
Als alles goed gaat, heb je waarschijnlijk iets over het hoofd gezien.
Pascal Krebbers

02-08-2006 19:04

lijkt mij meer een matchhengel gezien de kleine oogjes die op de hengel zitten
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

02-08-2006 19:27

Het is een matchhengel van Albatros.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Roy Spoelstra
Berichten: 243
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

03-08-2006 01:01

Struin al weer enige tijd met een Tri-cast Diamond Kevlar van 1 3/4 lbs, 12 ft.

Gebruikte molen is de Mitchell 300x gold.

Grtz
Gerben Groot
Berichten: 36
Lid geworden op: 02-07-2006 17:49
Locatie: Zeist
Contacteer:

03-08-2006 16:12

Shakespear contender :wink:
Als je me echt kent dan weet je dat ik met de pen weg ben!
Gebruikersavatar
Mark Brouwer
Berichten: 975
Lid geworden op: 02-03-2005 14:08
Locatie: Nuenen

03-08-2006 18:24

ik vis al weer een tijdje met het volgende setje:

Fox Avon Quiver 0.75lb
Shimano Symetre 3000 met 8lb trabucco

is een ligt setje, maar op mijn water kan ik er prima mee uit de voeten :wink:
Gebruikersavatar
Arnold van Rheenen
Berichten: 2
Lid geworden op: 15-02-2007 15:06
Locatie: Utrecht

16-02-2007 16:05

Ik gebruik de traditional "specimen" van 13/4 lbs
Een geweldige glashengel van 12 ft

Voor het zwaardere werk gebruik ik de traditional "all black" van 21/4 lbs
Dit is ook een 12 ft glashengel.

Beide hengels zijn ruim 20 jaar oud maar worden nog steeds gemaakt.

Voor mij gaat er voor het kantvissen, (wat ik eigenlijk alleen maar doe)
niets boven een goede glashengel.
rob demin
Berichten: 67
Lid geworden op: 06-01-2007 18:33
Locatie: zoetermeer

17-02-2007 21:37

[HAllo Pascal als ikk joun was bleef ik met die silstar vissen , als pen hengel is hij veel sneller als die hengel van schrijdel als je een zachte,hengel van schijnder hebt en je slaat aan veert hij eerst naar beneden snelheid is belangrijk .
gr rob
Nog steeds op zoek naar mooie handgemaakte dobbers??
Of wil je van alles weten over penvissen?

Neem dan ook eens een kijkje op mijn website,

www.dobberrob.nl
Pascal Krebbers

18-02-2007 20:03

rob demin schreef:[HAllo Pascal als ikk joun was bleef ik met die silstar vissen , als pen hengel is hij veel sneller als die hengel van schrijdel als je een zachte,hengel van schijnder hebt en je slaat aan veert hij eerst naar beneden snelheid is belangrijk .
gr rob


Ik wissel ze af maar de schreiner is inderdaad zachter en daardoor is het wel spectaculairder met drillen :)
Gebruikersavatar
jurgen heintjes
Berichten: 682
Lid geworden op: 28-08-2006 12:53
Locatie: JRC twin skin

25-02-2007 20:00

Spro Strategy oude model (rode blank)
3.60 meter.
1.75 lbs.

Is voor een penhengel redelijk kort. :roll:
Maar voor mijn situatie heb ik ook niet langer nodig.
Hengel is erg goed handelbaar en drilt toch echt heerlijk. :D
Pascal Krebbers

01-03-2007 23:35

heb trouwens de rode shakespeare ambidexen verkocht en een andere set terug gekocht 2 x Twin Power Shimano hengels 12ft 2 ponds met daarop 2 x Shimano Molens 6010 GT plus reserve spoelen die met de dubbel hendel. ZIjn op zich mooie soepele hengels ook wel voor de pen denk ik.

heb mijn silstars nog wel en de schreiner met abu ook nog :D
rob demin
Berichten: 67
Lid geworden op: 06-01-2007 18:33
Locatie: zoetermeer

01-03-2007 23:51

Ha die Pascal .
Ik hoop niet dat meer pasief gaat visen .
aktief heb je veel meer mogelijkheden en kan je het net zo spannend maken als het zelf wil met aktief vissen haal je alles uit de kast als je het goed doet gr rob de min
Nog steeds op zoek naar mooie handgemaakte dobbers??
Of wil je van alles weten over penvissen?

Neem dan ook eens een kijkje op mijn website,

www.dobberrob.nl
Pascal Krebbers

02-03-2007 00:12

Hoi Rob,

Doe het beiden, vanwege de afwisseling ook leuker.
Ook als ik statisch ga gooi ik vaak nog ff een penhengel erbij :wink:
Gebruikersavatar
Sebastian Huvenaars
Berichten: 2078
Lid geworden op: 18-02-2005 16:02
Locatie: Eindhoven

02-03-2007 00:24

Ik ga dit jaar proberen om, buiten het loodvissen om, op Cassiën een karper
te vangen met de pen... Alle aanbeten kwamen afgelopen jaar vanaf
pen-technisch gezien haalbare stekken, alleen het drillen gaat denk ik wel
een spectakel worden met een 7/9 lbs stokje :-? Maargoed, dat maakt de
uitdaging alleen maar mooier!
robin vd linden
Berichten: 39
Lid geworden op: 02-03-2007 13:58

14-03-2007 08:01

Heb nu sinds maandag ook een penhengeltje in mijn bezit. Het betreft de Shakespeare K2 the adrenalin specimen, 3.60m lang, 1.5 lbs.
Hierop heb ik een abu cardinal 303 met k2 specimen 25/100. Bevalt me nu al super, gister even mee gevist.

Groet Robin
Gebruikersavatar
Philip Du Puy
Berichten: 820
Lid geworden op: 14-04-2006 19:16
Locatie: Zoetermeer

29-03-2007 15:12

Hier ook een Ultimate Carpfloat.

Het is mijn eerste echte penhengel :wink: .
Maar wat me opvalt is, ik heb 2.5lb spro stokken voor statisch.
Alleen is de blank stukken dunner dan mijn 1.25-1.50lb Carpfloat.
Zou je eerder andersom verwachten, nietwaar.

De Groenten
Brasemkoning!

pdupuy.wordpress.com